Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   Den store håndarbeidstråden! (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=35500)

ninagronn 05-09-11 08:40

Sv: Den store håndarbeidstråden!

Akkurat nå er det heklekroken som blir brukt, holder på med kjøkkengardiner til svigerinnen min, tenkt ferdig i august 2012, så jeg har god tid, men b\vinduet er 4,6 meter så det blir noen omganger. Ellers strikker jeg votter hele året, og det er allerede blitt noen par i år.

vaskeklut 07-09-11 13:33

Hokai. Jeg trenger litt hjelp! Jeg skal strikke lue uten oppskrift. Garnet tilsier pinnestørrelse 3,5, og hodet som skal ha lua er ca 57 cm. Hvor mange masker bør jeg legge opp? Jeg ønsker meg en sånn fin vrangbord nederst med annenhver rett og vrang.

Vennlig hilsen frøken dyskalkuli :o

Klara 07-09-11 15:51

Hm, jeg er ikke så flink til slike ting, men det jeg ville ha gjort var å strikke en prøvelapp på 10 cm, telle antall masker på disse ti cm, og ganget de opp så det passet til 57 cm. Og passet på at antallet gikk opp i vrangborden ;)

Eks:
Du strikker prøvelapp og ser at på 10 cm har du brukt 28 masker.
5*28=140
Da har du 50 cm, ikke sant? Og for å finne syv delte jeg 28 på 10 og ganget med syv:
28/10*7=19,6
som jeg runder opp til 20.

Kan godt hende dette er verdens mest klønete måte å gjøre det på, men det funker for meg :geip:

Photobscura 07-09-11 16:16

Enda enklere enn å beregne ti cm, er å strikke ti masker, en liten lapp bare, akkurat sånn at du får målt hvor bredt det er. Del antall cm og mm på ti, og gang med antall cm, i dette tilfellet 57. Trekk gjerne fra en eller to cm (eventuelt bruke en litt tynnere pinne på vrangborden, om det er vrangbord). Erfaringsmessig så trenger en lue litt å gå på for å sitte godt. :)

Med det sagt, så har garn som som standard passer til 3,5-pinner en strikkefasthet på 23 m = 10 cm, men det avhenger jo så klart av hvor fast/løst du strikker.

sistegang 07-09-11 21:28

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Klara (Innlegg 1201584)
Hm, jeg er ikke så flink til slike ting, men det jeg ville ha gjort var å strikke en prøvelapp på 10 cm, telle antall masker på disse ti cm, og ganget de opp så det passet til 57 cm. Og passet på at antallet gikk opp i vrangborden ;)

Eks:
5*28=140
Da har du 50 cm, ikke sant? Og for å finne syv delte jeg 28 på 10 og ganget med syv:
28/10*7=19,6

Kan godt hende dette er verdens mest klønete måte å gjøre det på, men det funker for meg :geip:

Sånn gjør jeg også

tassa69 07-09-11 21:34

1 Vedlegg
Hmm, kanskje jeg skal legge inn ett bilde av adventskalenderen jeg har begynt på til min sønn, kommer tog og nisser og diverse i tillegg:)

fjanni 07-09-11 21:43

åhhh.. den adventskalenderen ga meg gode minner. hadde neste lik når jeg var 30 år yngre enn i dag. med tog og nisser, og akkurat sånne busker! :love:

tassa69 07-09-11 22:32

:-).....ja den er sydd på husk fra den tiden;-)....lokomotivet blir orange, og vognene brune;-)

Klara 07-09-11 22:45

Å, sånn kalender hadde jeg også! I en av vognene var det "tømmer", husker jeg, og en bjelle på julaften. Jeg pleide å pakke opp alle pakkene innen fem dager hadde gått, og prøvde å skjule det, uten stort hell... *drømmer seg tilbake*

jegerjenta 08-09-11 14:29

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av tassa69 (Innlegg 1201846)
Hmm, kanskje jeg skal legge inn ett bilde av adventskalenderen jeg har begynt på til min sønn, kommer tog og nisser og diverse i tillegg:)

Den var fin. Kanskje jeg skal lage sånn til prinsen:love: Etter at jeg er ferdig med alt det andre..........

Photobscura 08-09-11 15:41

Da har jeg en fråga ...! Igjen kommer mine pipestilkearmer i veien. :p Jeg strikker denne genseren i medium, men nå som jeg har begynt på ermene ser jeg at de blir aaaalt for store. Etter hva jeg har målt (strikkefastheten stemmer perfekt) så vil small passe mye bedre, og jeg er fristet til å ta opp og begynner på ny, men vil det by på noen som helst problemer i forhold til raglanfellingen at jeg strikker ermene i small mens bolen er i medium, eller kan jeg bare felle som angitt? Og bør jeg til tilfelle felle som small eller medium?

Photobscura 08-09-11 16:01

Glem det! Min mor kom til utsetning. I can do it! :D

Supera 08-09-11 17:16

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Klara (Innlegg 1201584)
Eks:
5*28=140
28/10*7=19,6

Det var en kronglete måte å regne det ut på... Er det ikke lettere å gjøre det slik da:
28 masker / 10 cm = 2,8 masker/cm
2,8 masker/cm * 57 cm = 159,6 masker
:geip:

Photobscura 08-09-11 17:42

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Supera (Innlegg 1202407)
Det var en kronglete måte å regne det ut på... Er det ikke lettere å gjøre det slik da:

Vel, først må du jo vite hvor mange masker som tilsvarer ti cm. Med mindre du strikker hundre prosent i forhold til strikkefastheten garn/pinner, så er det ikke SÅ lett. Derfor synes jeg det er lettere å strikke ti masker, og SÅ måle. Om de ti maskene da er 2,8 cm, så er jo saken ganske grei. :)

Klara 08-09-11 17:58

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1202362)
Jeg strikker denne genseren

:lol: Det er mitt neste prosjekt!
Det blir min første genser, nå vet jeg hvem jeg skal spørre om jeg står fast :D

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Supera (Innlegg 1202407)

Det var i hvert fall en lettere slutt :lol:

Photobscura sin metode med å bare strikke 10 masker er jo effektiv!

Photobscura 08-09-11 18:08

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Klara (Innlegg 1202448)
:lol: Det er mitt neste prosjekt!
Det blir min første genser, nå vet jeg hvem jeg skal spørre om jeg står fast :D

Det var i hvert fall en lettere slutt :lol:

Photobscura sin metode med å bare strikke 10 masker er jo effektiv!

Jepp! Og om du strikker ti pinner (helst rett fra retten og vrang fra vrangen, så det blir glatt) så får du strikkefastheten i høyden også. ;)

Jada! Bare å spørre! Og som førstegangsgenser har du gjort et genialt valg, den er nemlig lett som en plett. Min første genser (bortsett fra noen halvveis håpløse improprosjekt) var en mariusgenser med rundbole ...! Flying start, to say the least! :cool:

Klara 08-09-11 18:24

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1202455)
Jepp! Og om du strikker ti pinner (helst rett fra retten og vrang fra vrangen, så det blir glatt) så får du strikkefastheten i høyden også. ;)

Jada! Bare å spørre! Og som førstegangsgenser har du gjort et genialt valg, den er nemlig lett som en plett. Min første genser (bortsett fra noen halvveis håpløse improprosjekt) var en mariusgenser med rundbole ...! Flying start, to say the least! :cool:

Så bra :) Flott, kan trenge en enkel start! Heh, jeg hadde lyst til å starte med en sånn, men klarte å tøyle meg :D

Supera 08-09-11 19:59

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1202434)
Vel, først må du jo vite hvor mange masker som tilsvarer ti cm. Med mindre du strikker hundre prosent i forhold til strikkefastheten garn/pinner, så er det ikke SÅ lett. Derfor synes jeg det er lettere å strikke ti masker, og SÅ måle. Om de ti maskene da er 2,8 cm, så er jo saken ganske grei. :)

Strikking har jeg null peiling på. Jeg kommenterte bare regnemåten hennes. Med samme tall i eksempelet. Jeg skjønner jo at det varierer alt etter hvor fast man strikker og sånt.

Zincite 09-09-11 10:46

1 Vedlegg
Jeg har brukt laaaang tid på å montere ermene på denne, men fant en måte å gjøre det på tilslutt. Det er mange år siden sist, og selvtillitten var større enn teknikken.
Så skulle jeg bare sjekke hvor stor halsåpningen skal være før jeg strikket en liten hals. Men det viser seg at kommunikasjonen ikke har vært helt på topp, han ønsker rund hals. Det jeg ser for meg som løsning er å plukke opp masker for å strikke den, men lurer på om jeg bør klippe ut før jeg bretter halsen ned på innsiden? eller om jeg bare bør la kanten ligge inne i halsen? Jeg har nå bare felt av rett over.
:p håper noen forstår hva jeg mener og kan svare :p

Kitt 09-09-11 10:57

Jeg ville markert rundingen med en tråd, sydd godt med maskin og så klippet vekk det overskytende før jeg plukket opp masker langs sømmen!

Symaskinkanten kan du brette ned og sy inn til slutt om den blir litt utstående og stiv!

Lykke til! Genseren er jo så flott!:D

Zincite 09-09-11 12:01

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1203014)
Jeg ville markert rundingen med en tråd, sydd godt med maskin og så klippet vekk det overskytende før jeg plukket opp masker langs sømmen!

Symaskinkanten kan du brette ned og sy inn til slutt om den blir litt utstående og stiv!

Lykke til! Genseren er jo så flott!:D

Tusen takk:)
Det var akkurat det med det overskytende jeg lurte på :)

TigerTove 13-09-11 12:00

2 Vedlegg
Endelig ferdig med bikinien, litt seint for bedesesongen her til lands. Heldigvis skal jeg på jobb noen dager i Alicante, så da får jeg lufta den :)

Har vært å kjøpt garn idag til min eldste niese på 6 år, hun ønsker seg så veldig pulsvarmere og pannebånd. Tenkte å strikke i det lilla garnet og hekle kant med det hvite etterpå. Mønsteret ved siden av er hentet fra Arne & Carlos sin "julekuler", vil lage snøkrystall-motiv med di hvite perlene, enten brodere dem på tilslutt eller strikke dem inn i mønsteret.

Lulla84 13-09-11 12:01

Ein din tråd for meg :D jeg strikker og hekler en del :)

Photobscura 13-09-11 12:04

Kul bikini!

TigerTove 13-09-11 12:06

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1206132)
Kul bikini!

Takk :) den er sydd etter en oppskrift i mammas gamle dameblad, så fasongen er ikke helt som jeg ville ønska, men slett ikke værst..

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:30.