Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Dr Lindbergs (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=29)
-   -   Startråd for dr. Lindbergs kosthold (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=1474)

Photobscura 07-09-08 16:01

Sv: Startråd for dr. Lindbergs kosthold
 
Hmmm. Lurer på hvor høye temperaturer over hvor lenge de forskjellige nøttene tåler. Jeg pleier å kjppe en pose rå mandler og legge dem i alufolie og ha litt salt og olje over, røste dem i to tre minutter i ovnen på ca 180 gr, røre dem litt rundt med en slev og la dem stå et par minutter til. Følte meg ganske forsikret om at olja tåler det, så da burde kanskje nøttene tåle det også? Aner jo ikke hvordan de gjør det på de forkjellige fabrikkene.

Runegutt 07-09-08 16:08

Sv: Startråd for dr. Lindbergs kosthold
 
Hvis olja tåler det, går det meste bra.
På fabrikker tror jeg de holder skyhøy temperatur, og bruker sikkert noe transfett for lang holdbarhet på nøttene.

Photobscura 07-09-08 16:08

Sv: Startråd for dr. Lindbergs kosthold
 
Ja, æsj. Dumme farbrikker. Her har jeg holdt meg unna transfett og proklamert dens skadevirkninger i år og dag, og så tenker jeg ikke på de dumme nøttene :(

Runegutt 07-09-08 16:32

Sv: Startråd for dr. Lindbergs kosthold
 
rister peanøtter jeg.
150grader en time ingen olje.

har dem u-salta.

rå peanøtter smaker hoppetau

Photobscura 07-09-08 17:21

Sv: Startråd for dr. Lindbergs kosthold
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Runegutt (Innlegg 530490)
rister peanøtter jeg.
150grader en time ingen olje.

har dem u-salta.

rå peanøtter smaker hoppetau

En time? :eek: Jeg rista mandlene mine nesten ti minutter ved et uhell, og de ble svartbrente :o Men så har jeg en liten ovn, og den har en tendens til å bli litt varmere enn andre ovner, virker det som.

Runegutt 07-09-08 17:38

Sv: Startråd for dr. Lindbergs kosthold
 
Bruker varmluft jeg.
Ser ut som peanøttene liker det.
Kjøper 1,5kilosposer på invandrerbutikk.

Photobscura 07-09-08 18:27

Sv: Startråd for dr. Lindbergs kosthold
 
Stiller det samme spørsmålet i flere tråder :p Ovnen min har ikke varmluft :( Billig og brukt, man er ikke alltid forberedt når stekeovnen ryker dessverre. Men det går greit uten også!
Kan prøve lengre med lavere temp. Kjøper også mesteparten av nøttene mine på innvandrerbutikk.

quebec 02-10-08 20:02

Sv: Startråd for dr. Lindbergs kosthold
 
ER pistasjnøtter lov??

MHM 02-10-08 20:17

Sv: Startråd for dr. Lindbergs kosthold
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av quebec (Innlegg 547778)
ER pistasjnøtter lov??

Jepp. De er ikke frityrstekt, men dyppet i saltlake. :)

Runegutt 02-10-08 20:42

Sv: Startråd for dr. Lindbergs kosthold
 
Nei, Pistasjnøtter er Fy-mat.
Ikke tillatt!

MHM 02-10-08 21:53

Sv: Startråd for dr. Lindbergs kosthold
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Runegutt (Innlegg 547795)
Nei, Pistasjnøtter er Fy-mat.
Ikke tillatt!

Hæ? Hvorfor sier du det? :confused:

Runegutt 02-10-08 23:39

Sv: Startråd for dr. Lindbergs kosthold
 
Fordi Pistasjnøtter smaker Uææææ

MHM 03-10-08 00:29

Sv: Startråd for dr. Lindbergs kosthold
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Runegutt (Innlegg 547869)
Fordi Pistasjnøtter smaker Uææææ

Dine smakspreferanser er en ting, men det er ikke noe du kan ta utgangspunkt i hvis du gir råd til noen som har et ærlig spørsmål. Dette er en tråd om dr. Lindbergs kosthold, og da kan du ikke skrive at pistasjnøtter ikke er tillatt, selv om du ikke liker det! :mad:

Summer 03-10-08 09:21

Sv: Startråd for dr. Lindbergs kosthold
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Runegutt (Innlegg 547795)
Nei, Pistasjnøtter er Fy-mat.
Ikke tillatt!

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Runegutt (Innlegg 547869)
Fordi Pistasjnøtter smaker Uææææ

Nei vet du hva! Dette var useriøst. Jeg synes godt du kan la være å svare om du ikke har noe bedre svar.

(Og dette var en god påmminnelse til alle om at de må være litt kritiske til hvilke råd de tar til seg.)

Runegutt 03-10-08 09:34

Sv: Startråd for dr. Lindbergs kosthold
 
Beklager, det var ment som en spøk. Kanskje ikke den mest vellykkede...

quebec 03-10-08 20:04

Sv: Startråd for dr. Lindbergs kosthold
 
Nå tar vi den rosa sangen dere :)

Gir herved en oppskrift fra south beach boka mi.

Sukkerfri sjokolade smeltes i vannbad.
Ha oppi finhakket pistasjnøtter uten skallet. blandes godt.
Legg massen utover et bakepapir. settes inn i kjøleskapet til det har stivnet.
Ta det ut og brekk det opp i passelige biter . som nå kan nyyyyyyytes med velbehag.

Da vil jeg tro at dette kan passe både til oss som elsker pistasjnøtter og til runegutt :)

quebec 03-10-08 20:06

Sv: Startråd for dr. Lindbergs kosthold
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av MHM (Innlegg 547783)
Jepp. De er ikke frityrstekt, men dyppet i saltlake. :)

men siden de er dyppet i saltlake. er det såpass mye "salt" at dette kan være med å dempe vektnedgangen? Er nemlig forsiktig med saltså........:o

Borealis 04-10-08 17:02

Sv: Startråd for dr. Lindbergs kosthold
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av quebec (Innlegg 548362)
Gir herved en oppskrift fra south beach boka mi.

Sukkerfri sjokolade smeltes i vannbad.
Ha oppi finhakket pistasjnøtter uten skallet. blandes godt.
Legg massen utover et bakepapir. settes inn i kjøleskapet til det har stivnet.
Ta det ut og brekk det opp i passelige biter . som nå kan nyyyyyyytes med velbehag.

Jeg pleier lage en lignende variant...eneste forskjellen er at jeg OGSÅ tilsetter litt cocosa....(har også hatt oppi kokosmasse, og prøvd med ulike varianter av hakkede nøtter...namme!! :smile: )

missnano 23-11-08 12:51

Sv: Startråd for dr. Lindbergs kosthold
 
Jøss,dette var KJEMPE nyttig for meg!! :D Men et spørsmål... Det med å kutte ut sukker... Kan jeg drikke f.eks sukkerfri appelsin Juice?!

missnano

Pearl 24-11-08 16:47

Sv: Startråd for dr. Lindbergs kosthold
 
Feilleste overskriften til "Statsråd for dr. Lindberg kosthold. Og så gikk det opp for meg at det er jammen en sånn statsråd vi trenger. :)

bibi 25-01-09 15:09

Sv: Startråd for dr. Lindbergs kosthold
 
Dytter i denne tråden....

Første innlegg ga meg masse info - som ganske fersk på Lindberg.. :ja:

Susanne 01-03-09 23:55

Sv: Startråd for dr. Lindbergs kosthold
 
Her var det masse bra info :)
Jeg vurderer nemlig fedonkur, og ser dermed at jeg ikke kan spise så mye fett som jeg først trodde jeg skulle på lavkarbo.. er ny her inne, og har nok lest mye innlegg som går på den ketolysekuren. Skjønner nå at dette ikke gjelder fedon.
Åj så mye det er å sette seg inn i, spesielt når det er så mange kurer å velge mellom, som tydeligvis er bra alle sammen... :confused:

klarasophie 02-03-09 17:47

Sv: Startråd for dr. Lindbergs kosthold
 
I BEGRENSEDE MENGDER:
Brød: Det er kun dr. Lindbergs ferdigbakte eller i mix som er både karbohydratredusert og proteinberiket. Vollkornbrød og dansk solsikkerugbrød kan også gå bra.

Men lettbrød da?? Det må vel være lov?? Det er omtrent helt likt som afrodite brødet til fedon angående karber men mye mindre kalorier. Jeg synes det er godt og en kjærkommen forandring til knekkebrød! :)

Mingen 13-04-09 15:55

Sv: Startråd for dr. Lindbergs kosthold
 
Kjempe bra tråd!:) Jeg snuste litt på lavkarbo/Lindbergs for et år siden, men det har sklidd litt ut, så jeg ønsker å begynne på nytt igjen. Jeg har hvertfall endelig funnet et kosthold jeg klarer å holde meg til, og som også minsker min store søthunger..! Supert!:D Jeg skal ikke ned mer enn 5 kg, men jeg må ha et kosthold jeg kan holde meg til senere også, et sunt kosthold! Nå blir det altfor mye sukker og potetgull...Fysj!:o

Jeg har en brødoppskrift som jeg lurer på om er OK i et Lindberg-kosthold. Det er et grovt speltbrød. Er det for mange karber??

1 brød:
300g grov spelt
200g siktet spelt
1 ts natron
1 neve linfrø
1 neve solsikkefrø
0,5dl skummet melk
ca 5dl lunkent vann

Hva tror dere?

Gleder meg til å komme ordentlig igang igjen nå, og gjøre det riktig!:)

luringen 13-04-09 16:15

Sv: Startråd for dr. Lindbergs kosthold
 
apelsinjuicespørsmål:nei ikke no særlig..du får for høy GI. Evt et lite glass om du må, sammen med en proteinkilde. Ta heller et eple l en pære. (med protein til da og ja)
Brødbakesprøsmål: Jeg ville sagt nei...men noen kan spise litt speltbrød (lavere GI) men andre må holde seg borte evt til rugspør/fiberrik/proteinbrød. Du kan jo prøve deg frem.

Lær dere hovedprinsippene, og unngå det andre så går det ganske greit
Spis protein til alle måltid, unngå sukker, hvitt mel og stivelse, sats på langsomme karber og..voila! Verktnedgang og bedre helse


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:46.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no