![]() |
Sv: Sara Bernhardt!
oioioi... skumle saker å lage de med usalta smør... :sikle: de ble SINNSYKT gode
|
Har gått over til å lage denne som vanlig kake, og ettersom vi skal på slektstreffimorgen, blir denne et selvsagt valg!
|
Ja, denne skal jeg også lage som kake :ja:
|
Endelig er sommeren her... også gleder jeg meg plutselig til jul :p
:snill: |
Gleeeder meg til å bake disse i helgen:D
Idag har jeg kjøpt inn 2 kg:eek:mandler som skal skoldes - så imorgen braker det løs med forberedelsenen til julebakingen. Det ser ut til å være mye mandler, men skal bake 2 runder "Saraer" med sukker også , samt en runde med marsipan og en salt nøtteblanding - så mandlene forsvinner nok fort!! |
Mye mandler og meierismør og delfiafett her i huset også ;)
Har foreløpig bare bakt sara-kake med ekte sukker, men blir vel noen sukkerfrie varianter neste uke :ja: |
Sitat:
|
Ja, jeg tenkte på det, men var gått tom for fruktose...Samme det, skal ha den med på jobb neste uke og da får den nok bein å gå på og en bitteliten snik til meg bare ;)
|
Nå er disse på gang! Smørkremen ble jo så god at det var til å gråte av.. de står og avkjøler seg nå og venter på glasur. Nam!
|
De ble helt supre. Nå lager jeg en versjon som hel kake, med hasselnøttbunn, og hvit sjokolade og romessens i smørkremen.
|
*abbånerer* på denne:nam: Så trist at jeg ikke fant denne før jul. Da må jeg vente til en god anledning til å bake disse. Må vente til jeg har fått høykarbosprekken på GOD avstand...
|
Påske kanskje ;)
|
Denne er utrolig god, nesten som konfekt. Jeg brukte raspet cavalier sjokolade inni men også litt smelta 70% for å få litt farge (ser litt mer ut som nugat da, hehe)
Hehe, prøvde først å smelte litt cavalier, det gikk jo ikke. Så nå har jeg lært. Typen syns disse er sykt gode, han går å småspiser dem hele tiden, så neste gang fryser jeg ned mesteparten. Noen som vet hvor mange karber det er i hver kake? Tengte på å lage dobbelt av fyllet, da blir de vel ekstra mektige, slik at jeg bare klarer en :) |
Hei,å tusen takk for en grei oppskrift.Er det noen som hvet hvor mye karbo det blir i hver enkel kake????
De er jo farlig gode så det er lett å ta en til...:p |
Hvor mange karber er de i denne oppskriften ca?
Kan man bruke margarin istedenfor smør? |
Ja, denne kaken er bare litt for god :o Er nok litt mye karber i den for noen, men man kan jo gjøre tilpasninger :D
Jeg har foresten funnet en sjokolade som inneholder 90% cocoa den er fra merket Wawel og koster 20kr. Perfekt til denne kaken og andre kaker. |
Har laget denne som en kake. Var litt gjerrig på karboene så jeg brukte kakao i fyllet, funka bra og så innbiller jeg meg at det blir færre karboer av kakao enn 70+sjokkis. Blanda 70+sjokkis og kakao med litt delfiafett og ringla over fyllet i litt sånn rustikt stripemønster(rustikt preg er redningen for oss som ikke kan pynte kaker). Ble kjempegod kake, men ett problem fikk jeg. Bunnen var litt tørr, her er det noe med stekingen tror jeg. Hva er det en skal gjøre anderledes i bunner med kunstig søtning kontra vanlige?
|
Å,disse er gode altså. Får vann i munnen. :sikle:
|
Godt å vite at det blir julebakst her i år også :)
|
mmm...disse skal på bordet i jula:sikle:
|
Da har jeg eksperimentert litt med sukrin og disse kakene.
Lagde bunnen av 3 eggehviter, 2 dl sukrin og 250 g malte mandler. Jeg stekte dem litt lenge, så de ble litt sprøere enn de nok skulle vært, men smaken er helt nydelig. Leste om smørkrem og om trøffelfyll før jeg lagde kremen inni - med det resultat at jeg glemte hva som skulle vært i de forskjellige fylltypene og i ettertid så at jeg hadde fått en mellomløsning til fyll, men det ble så utrolig godt at jeg tar med det også: 2 dl fløte 1,5 plate 85% sjokolade 1 ss sukrin 100 gram meierismør 3 eggeplommer. Kokte opp fløten og tok av kjelen, lot sjokolade, sukrin og smør smelte oppi og når den var lunken rørte jeg inn eggeplommene. (Hvorfor jeg hadde oppi de eggeplommene vites ikke nå i etterkant, men det ble veldig godt). Avkjølte sjokoladekremen og bunnene. Da kremen var tyknet satte jeg på topper med sjokoladefyll og satte kakene på et brett i fryseren. Da de var blitt kalde smeltet jeg resten av sjokoladen med litt delfiafett, tok opp kakene og dyppet dem i sjokotoppingen. Kakene ble helt nydelige! |
Jeg har aldri før hatt så store problemer med kaker..:p
Jeg baker vanligvis ganske mye, vil nesten påstå jeg er litt flink, men disse tok meg maaaange forsøk før jeg klarte:p Problemet mitt er da at min mor ikke tåler rått egg, så alt hun skal spise med egg må kokes.. Så jeg skulle da koke fyllet, prøvde den trøffelsaken POM laga, men eggene likte det dårlig, og det ble bare tull.. Så prøvde jeg igjen, denne gangen hadde jeg eggene i fløten og kokte det, så avkjølte jeg litt før sjokoladen og søtning kom oppi... Denne ble ufattelig god, og kakene ble ganske bra! Men så skulle jeg lage en porsjon til, skulle ikke ha trøffelfyll, men smørkrem.. Blanda etter oppskrift, et eller annet gikk veldig feil, det ble i grunn ganske komisk:p Smøret ble grynete, mens sjokoladen var i grunn bare små raspede sjokoladebiter..:S Prøvde meg litt fram med eggeplommer, fløte, eggehvite og smør, men uansett hva jeg gjorde ville det ikke blande seg. Til slutt skillte hele skiten seg, og ble en passe stor sjokoladesmør-klump, med masse fløtesjokolade rundt:p Til slutt smelta jeg alt sammen i vannbad, og satte det kaldt.. Så ble trøffelfyll på disse kakene og:p Bunnene på den første ladningen lagde jeg ved å stivpiske hvitene og så blande inn mandel og søtning (brukte 5-10 g splenda), "deigen" ble ganske tørr og de ferdige bunnene ble en anelse tørre de og, selv om satte dem kaldt rett ut av ovnen. På den andre glemte jeg det helt bort, og kjørte alt i mammas kjøkkenmaskin, og da ble det en mellomtykk suppe:) Bunnene ble da veldig bra, så jeg veit faktisk ikke helt hva jeg skal tro:) Men gode, det er de uansett!:D |
Tror dere jeg kan bruke kokosafett isteden for delfiafett?
Jeg bakte kransekakepletter i går så de passer vel ypperlig å ha smørkrem og sjokolade på. Blir vel sara berhard da?? :) |
Sitat:
|
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:04. |