![]() |
Sv: Kviser
Sitat:
Tvert imot så blir jeg verre. Dessuten har jeg blitt skeptiske til piller for ditt og piller for datt. (eller er det krem?) Så skeptisk at jeg takker nei til tabeletter mot intense ryggsmerter. (Og de er verre en kvisene...) |
Sitat:
http://www.helseshoppen.no/produktde...m?prodid=99407 |
Jepp, men takk alikevell fordi du prøver å hjelpe meg:blomster:
Den hjalp ikke på kvisene, men på noen stygge røde "sår" jeg fikk etter en hudpleier brukte noe jeg absolutt ikke tålte i ansiktet mitt. Den var god, men ikke til kvisene mine. |
Sitat:
Jeg har altså begge deler. Både akne vulgaris, og akne rosacea! Det som har vært typisk for mitt tilfelle, er at når jeg er bra/under behandling som virker for den "vanlige" aknen, så blomstrer rosaceaen opp. Veldig irriterende! Jeg har også okular rosacea, dvs. jeg får da typisk betennelser i øynene når dette inntreffer. :mad: Min teori om det er at man naturlig har en sunn bakterieflora på huden som beskytter mot mer skadelige bakterier og soppangrep. Når en behandler mot Akne vulgaris, så forsvinner disse bakteriene, og dermed får andre, mer skadelige mikroorganismer fritt spillerom. I for seg er ikke de vanlige hudbakteriene skadelig, men fordi noen har problemer med talgproduksjonen (den er økt, utførselsgangene er tynnere enn normalt, og andre mulige forklaringer) så lager de problemer. Og siden man ikke klarer å fjerne den egentlige årsaken (uten alvorlige bivirkninger) så går en på en behandling som fjerner bakteriene. Så blir det da et økende behov for sterilisering/rensing av huden. Tror ikke det er helt bra... Og det er i hvert fall ikke naturlig. :rolleyes: Mitt ønske er at en finner ut noe som virker på selve problemet. Jeg har forøvrig en teori om at akne vulgaris kan være en autoimmun lidelse. Folk har revmatoide betennelser i kroppen uten at bakterier er tilstede... Så jeg tror at det godt kunne være mulig å få slike "underjordiske" kviser/byller uten at bakteriene utenfra er problemet. Men begge deler blir ødelagt ved antibiotika/tetracykliner. Her står forøvrig litt om forskjellen mellom acne vulgaris og rosacea. (på engelsk): http://www.medicinenet.com/rosacea/page2.htm |
Rart å lese om Klorexidin da jeg selv brukte det som ansiktsvann en stund. Kanskje jeg skal prøve å gjøre som ziggy sier?
Forresten så står klorexidinen i hyllen ved siden av de andre desinfiserende midlene på apotekene hvor jeg har kjøpt de. Er også to styrker på de. Uansett, jeg kjøper en ny flaske og Mesoft på mandag. Selv om jeg har mistet troen... |
Sitat:
Bruker du vanlig dose, på 2 tabletter 2 ganger daglig, eller bruker du en høyere dose? Merker at om jeg ikke renser huden med Klorhexidrin morgen og kveld, ja så kommer det utslag med en gang...ikke store, men små nupper med hvitt puss... er rimelig lei av det der for å si det sånn... . |
Men vær obs på at tetracykliner er svært hardt for magen. Det forstyrrer bakteriefloraen som all annen antibiotika. Noen tåler det bedre enn andre.
Og det typiske er, at det kommer svært raskt tilbake etter en kur. For når kroppen får antibiotika, så blir den ekstra utsatt for betennelser etterpå. Og da behøver det ikke "bare" dreie seg om hudproblemer. I tillegg får en større problemer med soppinfeksjoner. |
Da har jeg begynt på min kur med Oxytetral, for å se hvilken effekt det har...
Det som slo meg, var at Klorhexidin tar livet av både grammpositive og grammnegtive bakterier, men ikke bakteriesporene, mens Oxytetral tar livet av både bakteriene og sporene, så slik jeg ser det, er det dette som gjør at det fungerer sp effektivt ovenfor Rosacea. Bruker fremdeles Klorhexidin som ansiktsvann, men skal kutte det ut nå om et par dager, for å se hva som skjer... normalt da, vil jeg få utbrudd bare etter en dag eller to... Blir spennende... Kommer tilbake med mere erfaringer etter hvert. PS Og ja, alle antibiotika har sine ulemper, men Rosacea har såpass til innvirkning på manges sosiale liv, at den risikoen er man som regel mere enn villig til å ta... og selv om mine plager ikke er så store, ja så merkes de allikevel... en er ikke vant til i voksen alder å gå rundt med kviselignende utbrudd som en 14 åring i en alder av 39... DS . |
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:58. |