![]() |
Sv: Grønnsaker - nødvendig eller ikke?
Sitat:
Noen raser i vekt ved å bare ta vekk noen brødskiver om dagen, mens andre må være forsiktig med tilsatt sukker i bacon (og grønnsaker) for ikke å stoppe vektnedgangen. Vektnedgangshastigheten er da noe man styrer selv, men Skaldeman fraråder sterk vektnedgang selv om det er fristende. |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Skal vi følge samme logikk kan vi si at "dagens sprøytete utvannete grønnsaker.......bla bla bla". :4klover: Så trekker vi det videre og spiser til slutt bare kosttilskudd (med tungmetaller til 317 kr boksen og boksen er ny neste gang du kommer).....:_ohmy: . Seriøst: Jeg mener det ikke er noen grunn til å svartmale verken situasonen på kjøtt / fisk eller det grønne for den del. Det er faktisk ingen grunn til det. Sant nok roper mange om den næringsfattige maten, men hvem (ikke her på forumet, men der ute), er det som egentlig roper om det???? Det med fersk innmat er betydelig overdrevet i forhold til resten av kjøttet. Når det gjelder fordøyelsessystemet - uansett hvordan det er tilpasset - så er et hovedpoeng at det ikke nødvendigvis fungerer like godt hos alle. Liksom visse asiater ikke kan drikke vår vanlige melk, er det en del av oss mennesker som (utrolig nok??) lider av CCI i forskjellig grad slik at slikt som grønnsaker, frukt, korn gir diverse ubehag, endog diverse allergisymptomer og man kan føle seg dårlig, oppblåst etc.; i varierende grad. (cci=complex carbohydrate intolerance). Noen mener at CCI er behandlingsmulig, men i praksis virker den ikke på alle. Slik er det med alt. Det burde jo også vi på lavkarbo ikke ha problemer med å skjønne, da man her er personer som jo lett blir "tykke" av såkalt normalt kosthold (cereals). Noen tåler heller ikke nøtter så godt, vet vi. Her er litt mer om dette for de som vil finne ut mer: http://www.peacehealth.org/kbase/nord/nord749.htm Info og reklame for et firma som mener seg å kunne hjelpe (om ikke alle) (med paraplymatliste) http://www.peacehealth.org/kbase/nord/nord749.htm En god infoside http://www.preventcci.com/questions/default.aspx Her er en typisk problemmatliste: http://www.preventcci.com/food/default.aspx Epilog: Jeg har ikke noe problem med at de fleste her mener at grønnsaker bør ha sin plass i et sunt og balansert kosthold. Det er velment. Likevel bør man kanskje tenke litt over at alt ikke er så enkelt for alle. |
Ville bare ymte innpå om hvorvidt mennesker er kjøttetere eller ikke :)
Mennesket kan ikke (med noen heldige unntak) jakte uten våpen. Ikke har vi tenner eller fordøyelsessystem til å spise rått kjøtt heller. Dvs at menneskerasen måtte spise grøntfor til den utviklet seg nok til å lage verktøy og ild :). Så, jeg er ganske overbevist om at vi trenger grønnsaker i det daglige, og mye av dem. Men ikke nødvendigvis om man skal ned i vekt, eller ikke tåler det, da gjelder andre regler :) |
Sitat:
patetisk debatt dette........ dere synes ikke-lavkarboer ser rart på oss??? skjønner nå hvorfor.... det er et av de poenga jeg har slitt med hele tiden, man blir så opphengt i lavkarbo at man bli ekstrem på sin måte. man ser ikke at verden er full av andre løsninger. 4 er IKKE bare 2 pluss 2, men 3 pluss 1, kvadratrota av to, 5 minus 1 osv. målet er felles, men veien er forskjellig DET er essensielt!!!!! MÅLET ER FELLES; MEN VEIEN ER FORSKJELLIG!!!! Enhver kropp er ikke lik, så den må behandles etter det som duger. likker ikke fanatisme uansett hva det er snakk om..... så det så ;O) |
Sitat:
Men jeg gir moderatorene blankofullmakt til å slette dette innlegget etter behov.(mitt eget altså) |
Sitat:
|
Sitat:
Det er mulig å få tak i bedre varer, siden økologiske produkter og gårdsprodukter er i vinden for tiden. Ultra har ypperlig utvalg av både flott kjøtt og oster. Men hvis vi snakker generelt er tilstanden på både kjøtt og grønt såpass dårlig at det skal spesielle grunner til for å anbefale å spise mat kun fra en av gruppene. Dersom noen har en fordøyelsessykdom som hindrer dem i å spise grønnsaker, så er jo saken klar. Du skal ikke spise noe du ikke tåler. Men da skal du også være forsiktig med å handle all maten din på nærmeste lavpriskjede. |
Sitat:
Matvarene skal etter mine kriterier: 1. ha nok fett 2. ha riktig fett 3. ha minst mulig sukker/stivelse 4. være økologiske (pga av omega-3) Den lokale slakteren er den beste butikken. Ultra, Meny og store Coop-butikker er bra. Rimi, Kiwi og Bunnpris er ikke så bra. Når man har en protein/fett/karbohydrat-diett på 35/60/5 i en matverden som er tilpasset 10/30/60 så er man allerede ytterst forsiktig med å handle hvor som helst. Det som er mitt standpunkt i denne diskusjonen og som jeg søker gehør for er at jeg som spiser variert, fet og sukkerfri mat ikke trenger ha dårlig samvittighet for min egen helse hvis jeg ikke spiser mer grønnsaker enn jeg har lyst på. |
Sitat:
Ja, det er fint med diskusjoner rundt et tema, og når man er usikker kan man gjerne spørre andre. Men man skal ikke nødvendigsvis prakke sin egen overbevisning over på andre. Dette er ikke rettet til deg, men som et generellt problem. Når man spør/bringer et tema på bane må man regne med å få svar som ikke er helt de man selv sitter med og håper å få. |
Er det så fælt å spise litt grønnsaker æ?
|
Sitat:
Eneste måten å finne ut av dette ordentlig på er å gå til legen å ta en helsesjekk. Eventuelt kan du gå til en seriøs ernæringsterapeut som tar litt spytt- og urinprøver, samt metabolsk typetesting. Da har du litt mer retningslinjer å gå etter. Hvis du er interessert og rik kan du også ta en hårmineralanalyse for å finne eventuelle mineral-/vitaminmangler. |
Sitat:
Poenget er å diskutere og lære noe om grønsaker er nødvendige, og hva som eventuelt er grunnlaget for dette. Jeg skjønner godt at man kan få lyst til å diskutere min samvittighet/sjelsliv og mine behov for helsesjekk osv. Men noen større avsporing fra temaet skal man vel lete lenge etter. |
Jeg limer inn det som står i bokmålsordboka om "nødvendig" slik at det går an å ha en felles oppfatning om hva dette ordet betyr.
nødven'dig a2 (fra ty.) 1 som trengs, som må gjøres, påkrevd, uunnværlig ha de n-e papirer i orden / det er n- å øke hjelpen / subst: de fikk bare ta med seg det aller n-ste 2 som ikke kan være annerledes, uunngåelig et n- onde / en n- slutning Hvis det er noen som i denne diskusjonen har føyd på disse oppfatningene: 3. som er nyttig og godt 4. som er en av mange ting man kan bruke så foreslår jeg å stryke disse oppfatninger i hvert fall på denne tråden. |
Sitat:
|
Sitat:
Vi har allerede vært inne på årsaker til at man ikke skal ikke anbefale en grønnsaksfri diett til alle og enhver, og at flere rapporterer om høyt blodtrykk og høyt kolesterol ved omlegging til en diett uten karbohydrater og uten grønnsaker. Ziggy klargjorde fint i noen av de første inleggene grunner for å variere kostholdet bredere enn å kun holde seg til kjøtt. Konklusjonen er at det er mulig for mange å leve med god helse uten å spise grønnsaker, men at det er lett å gå i feller med et veldig ensidig kosthold. Derfor vil de fleste her (inkludert meg) ikke anbefale en slik diett utenom spesielle tilfeller. Hvis noen har lyst til å følge en diett med kun kjøtt bør de gjennomføre jevnlige helsesjekker i begynnelsen fordi det er eneste måten å finne ut om man tåler denne dietten. Hvis noen har noe fornuftig å tilføye så værsågod, men jeg kommer ikke til å kverulere videre. Jeg er heller ikke interessert i å diskutere noens ego, diskusjonsteknikker, eller om vi er utenfor eller innenfor tema. |
Sitat:
- |
Sitat:
Til Themonk og tnutt, Jeg har virkelig problem med å se hva dere er uenig i. For meg ser det ut som om dere i all hovedsak er enige. |
Bulldog: Ja fortennene våre er vel til for å rive kjøtt og bakre tenner for å knuse det til småbiter?
|
Sitat:
Hva er egentlig variert kosthold? Er det å innta mest mulig forskjellige matvarer? Min oppfatning av variert kosthold er slik som Hagman beskrev det for 100 år siden: "Häraf synes, att mångfalden af näringsmedel är ett hufvudvilkor för helsans bibehållande. Härvid beror det ej på att ständigt byta om näringsämnen; man kan utan olägenhet använda de samma, blott de i sig sjelfva äro af sammansatt natur." Dette vil da si at hvis alle næringsstoffer befinner seg i nakkekoteletter så er kostholdet variert nok ved bare å spise nakkekoteletter - og det blir ikke mer variert av å legge på andre næringsmidler. Virkeligheten er ikke helt slik da, men poenget er at variert kosthold er ikke at man har mange forskjellige matvarer, men at man spiser mat som gir variert tilførsel av næringsstoffer. Hvis ikke grønnsaker gir et nødvendig bidrag i så måte så er ikke grønnsaker nødvendig - etter min oppfatning. |
Sitat:
E coli-oppstyret for en tid tilbake er et godt eksempel på at fordøyelsen vår ikke er egnet for rått kjøtt. Det er vel egentlig ikke det at vi ikke _kan_ spise rått kjøtt (i små mengder), mer det at mage- og tarmsystemet ikke takler de parasittene og bakteriene som kan finnes der. |
Nja....
Det er vel ingen sensasjon at mennesker blir syke av kjøtt som er befengt med avføringsbakterier. Trygg mat innebærer å ikke spise møkka. Det tror jeg mennesket skjønte. |
Etter det jeg har lest, så er mangan noe av det som det er vanskeligst å få i seg nok av utelukkende ved animalsk mat. Det er det nemlig mest av i grønnsaker, frukt og visse nøtter, og nesten ikke noe i animalsk mat.
Så om en velger å eller må holde seg borte fra grønnsaker og frukt, så er dette noe en bør være oppmerksom på. |
Sitat:
|
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:17. |