Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Spørsmål og svar (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=129)
-   -   FBI NRK: om aspartam (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=21359)

Photobscura 13-09-08 17:46

Sv: FBI NRK: om aspartam

Jeg er faktisk helt enig i det, tross alt, at sukker er bedre enn aspartam! Og det mener jeg!

Nå er jeg heldig, forsåvidt. Jeg tror jeg kan telle på en hånd hvor mange ganger jeg har inntatt noe aspartamholdig. Liker ikke brus, tyggis eller pastiller. Noe jeg må si jeg er veldig glad for :o

Impulsiw 13-09-08 17:48

Har drukket flere tusen liter light brus i mitt liv :( men det er bedre seint enn aldri. Nå skal jeg heller ta meg et glass vanlig brus hvis jeg er borte hos folk på middag, eller ute på restaurant for den del. Har til nå "unnet" meg light brus i disse anledningene, men det er det en slutt på! Nå blir det farris eller solo :D

Enid 13-09-08 17:53

Sitat:

edit: cola light på glass og boks er sukralose
Nope! Alt er byttet ut nå, desverre.

Impulsiw 13-09-08 17:53

Ja og det er irriterende :(

Georgine 13-09-08 18:13

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Impulsiw (Innlegg 535356)
Ja og det er irriterende :(

Det kommer an på øya som ser :D Det er langt enklere å ligge unna brus når alt er søtet med aspartam...

Impulsiw 13-09-08 18:41

Hehe...ja da har man ikke noe valg :D

norwegiana 13-09-08 20:01

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Enid (Innlegg 535354)
Nope! Alt er byttet ut nå, desverre.

Nei, jeg har nettopp drukket en glassflaske med sukralose, så det så!

Trampe 15-09-08 20:56

Vil minne om at Yoplait yoghurt inneholder ASPARTAM!
Har bare 0,1 % her, og den har de jammen meg søtet med det...

Ellers kan det nenvnes syltetøy fra Heistad, Canderes suketter,
Vitaminbjørner, Aerius allergimedisin og noen migrene- og antidepressiva medisiner!!

Prøver å legge inn en link til Puls NRK sin liste over produkter som inneholder aspartam:

http://www.nrk.no/programmer/tv/puls/1.6208283

Kula 15-09-08 21:03

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av norwegiana (Innlegg 535418)
Nei, jeg har nettopp drukket en glassflaske med sukralose, så det så!

De har byttet over hele linjen. Du har kommet over et gammelt parti.

-

Impulsiw 15-09-08 21:21

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Trampe (Innlegg 536632)
Vil minne om at Yoplait yoghurt inneholder ASPARTAM!
Har bare 0,1 % her, og den har de jammen meg søtet med det...

Ellers kan det nenvnes syltetøy fra Heistad, Canderes suketter,
Vitaminbjørner, Aerius allergimedisin og noen migrene- og antidepressiva medisiner!!

Prøver å legge inn en link til Puls NRK sin liste over produkter som inneholder aspartam:

http://www.nrk.no/programmer/tv/puls/1.6208283

Hææææ :eek: og jeg som har kjøpt den yoplait 0% :eek: nå må jeg i kjøleskapet å sjekke...! :confused:

Impulsiw 15-09-08 21:25

I yoplait 0% var det faktisk sukralose! Trodde det var et "rent" produkt.. hmprf... står liksom ikke noe uten på da, at det er kunstig søtet.. :( Bedre enn aspartam, men likevel.

Den var veldig god..når noe er for godt til å være sant...er det som regel det..:ja:

Borealis 15-09-08 21:41

Hvilke lightbrus har sucralose (splenda) da?

Impulsiw 15-09-08 21:45

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Borealis (Innlegg 536674)
Hvilke lightbrus har sucralose (splenda) da?

Ingen nå lenger. :( Cola light hadde det, men nå er det slutt på det også. Du kan være heldig å få tak i noen "gamle" glassflasker.

Så nå boikotter jeg ALT med aspartam! Kunden bestemmer :D

Photobscura 15-09-08 21:47

Hva med andre enn Cola-bruser da? (Ikke at det er så farlig for meg, men sikkert andre som lurer :o)
Mener jeg så den nye Fanta-greia ikke var søstet med aspartam.

norwegiana 15-09-08 23:15

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kula (Innlegg 536639)
De har byttet over hele linjen. Du har kommet over et gammelt parti.

-

Det var rart for de fylte opp dagen før, jeg vet for de var tomme.
Vet hva jeg skal gjøre da: kjøpe opp partiet:D

Hva om vi alle sammen sender melding til produsenten at vi vil ha sucralose tilbake? Vi er jo mange her inne. Vi boikotter dem;)

Iset 15-09-08 23:20

Er sucralose så mye bedre da? Ikke er det bra for miljøet heller. Nei takk til begge deler, sier nå jeg. Ja til Stevia, slik som de har i colaen i Japan.

Areola 15-09-08 23:21

Jeg vil ikke ha sucralose tilbake. Det er skikkelig, skikkelig dårlig for naturen, og like unaturlig som aspartam. Sånn ca.

norwegiana 15-09-08 23:26

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Iset (Innlegg 536747)
Er sucralose så mye bedre da? Ikke er det bra for miljøet heller. Nei takk til begge deler, sier nå jeg. Ja til Stevia, slik som de har i colaen i Japan.

*ikke hamstre alikevell*
Enig i det du skriver!

Areola 15-09-08 23:30

Iiiiseeet! Du er alltfor kjapp...
*snurtsmiley*

:på

SusieBlues 16-09-08 08:23

Tusen takk for linken! Jeg tror jammen vi skal bytte ut vitaminbjørnene vi gir barna!
Jeg er i allefall fornøyd med at ting er bra merket her i Norge, så vi har mulighet til å velge bort aspartam og andre ting vi er skeptiske til.
For min egen del, så velger jeg sukkerfri brus når jeg skal ha brus. Det er det to grunner til. 1: Jeg blir så urolig av sukker, blir også merkbart deprimert når blodsukkeret faller etterpå. 2:Jeg drikker brus så sjelden at jeg ikke er altfor bekymret over mengden aspartam jeg får i meg. 1-2 halvlitere i måneden er innenfor det jeg synes er ok. Men jeg kunne ønske at det fantes et aspartam-fritt alternativ!

Vedr gener, så henger jeg meg litt på hva noen sier om det at fedme er arvelig, betyr bare at man KAN bli overvektig hvis man spiser feil, ikke at man blir det uansett kosthold og trening.

Jeg er overbevist (kommer fra en blanding av fagbøker om kosthold og egne og andres erfaringer i min omgangskrets) om at lavkarbo kan redusere både symptomer på sykdommer og hindre trigging av sykdommer. Jeg opplever at mange tror vi spiser null-karbo. Men for meg handler det om å ta vekk de verste karbofellene og gå over til mer ren mat. Jeg kjenner mange som spiser nesten nøyaktig det jeg spiser, men som i TILLEGG spiser poteter, ris, loff ved siden av middagen.

De rundt meg som ikke har forståelse/interesse for lavkarbo, er enten ikke veldig plaget av sykdom nå, eller de er plaget, men kanskje nettopp derfor engstelige for å gjøre noe annet enn det legen sier. Og legen sier:"Ta det med ro en stund og ta disse pillene".

Antoinette6 16-09-08 08:43

Nettopp, SusieBlues ! Jo 'renere' mat, jo bedre ! Urmenneskene kom over både honning og sukkerroer en gang i blant. Jeg gjentar: - en gang i blant :) :) :) Ellers gikk det i nøtter, grønnsaker, kjøtt og fisk. Og egg. :)

Og avocado med reker og majones? Veeeeel..... Man har sine kjepphester okke som :)

Ha en flott dag, godtfolk !

Impulsiw 16-09-08 10:10

Urmenneskene ble ca 40 år gamle. :D

Kula 16-09-08 10:19

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Impulsiw (Innlegg 536904)
Urmenneskene ble ca 40 år gamle. :D

Hva tror du grunnen til den relativt korte gjennomsnittlige levealderen var?

-

Impulsiw 16-09-08 10:28

De levde/lever i pakt med naturen (finnes enda noen igjen i afrika, indonesia og sør-amerika). De har ikke medisin mot sykdommer blandt annet. Da hjelper det lite med mat...... Det er survivel of the fittest på sitt beste.

Impulsiw 16-09-08 10:28

Så dere som forbanner legestanden: De er faktisk "skyld" i at vi blir så gamle i dag ;)

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:58.