![]() |
Sv: NRK1 kl: 19:30 - aspartam kan føre til overvekt
:dåne: Du leste ikke din egen Melange-tråd altså? Der fikk du servert argumentene på gullfat.
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Står et utdrag fra Mat og Helse som er ganske bra i denne tråden. Artikkelen er desverre borte:
http://forum.lavkarbo.no/showthread....light=margarin |
Sitat:
|
Sitat:
- |
Tydeligvis ikke.
Her er enda et godt innlegg om fett. Melange er vel ganske rikt på den grufulle soyaoljen, og jeg tviler på at noen som helst oljer i margariner er kaldpresset: http://forum.lavkarbo.no/showpost.ph...92&postcount=2 |
Sitat:
Så da får de som tror at meierismør er sunt gi barna sine det, andre får gi melange eller soft. Skal jeg si hva jeg mener så synes jeg det blir useriøst å sammeligne melange og soft med aspartam. Detter er en "sukkertråd", jeg er ferdig med smørtråden. Men noen må ty til useriløse innlegg når de går tom for argumenter. Sånn er det alltid her. Og jeg håper jeg klarer å holde et annet nivå når jeg diskuterer. :rolleyes: |
Hvem er det som er useriøse? Du leser jo faktisk ikke hva andre skriver, vi må jo si ting igjen og igjen. Om du enda spikker på det der med transfettfri Melange og mettet fett, har du tydeligvis ikke lest hele tråden og hva vi faktisk reagerer på med Melange og andre margariner. Det er faktisk forskjell på naturlig og industrielt transfett!
Det var du som nevnte Soft først, da skrev jeg bare at jeg ikke syntes det var noe særlig bedre enn aspartam. |
Sitat:
- |
Nå er det vel flere enn Impulsiw som har servert mat til familien sin stekt i melange gjennom åtti- og nittiåra. Deriblant mine foreldre.
Det tar tid å snu en tankegang man er vant til! Ikke så rart det egentlig, men en ting jeg synes er litt viktig er å i hvert fall prøve å ta til seg og vurdere informasjon når folk tar seg bryet med å hente den fram ;) |
Sitat:
|
Sitat:
Men, det kan være at aspartam ikke er så farlig som jeg begynte å tro.... (Vet det sies mye om margarin også, jeg forsvarer ikke den!) Var bare sammenligningen... mener du at aspartam ikke er mer skummelt enn margarin? Har lest det jeg har hatt stunder til i den andre tråden.... men klarer likevel ikke å henge med her.. |
Sitat:
|
Sitat:
|
Siste nummer av Mat & Helse (nr 9, 2008) dumpet nettopp ned i postkassen. Der er det en lengre artikkel med overskriften "Sunt med smør".
Jeg tar sjansen på å gjengi et par utdrag fra artikkelen: "Nordmenn spiser lite smør og annet animalsk fett sammenliknet med en rekke andre nasjoner, for eksempel Frankrike, hvor det normalt har vært mindre hjerte- og karsykdom enn oss. Noe av det mest spesielle i norsk kosthold er derimot vårt høye forbruk av margarin. I en norsk undersøkelse som ble publisert i 2000, tok man prøver av fettvevet til infarktpasienter og sammenliknet med kontrollpersoner som ikke hadde hatt infarkt. Rsultatene viser at infarktpasientene trolig hadde spist mye margarin, siden personene hadde høye nivåer av margarinfettsyrer, men lite smørfettsyrer." "Smørsyre ser ut til å motvirke tykktarmskreft." Kjøp bladet, hvis dere ikke abonnerer på det allerede! - |
Hun svenske ernæringsfysiologen i "Du er hva du spiser - Sverige" anbefalte jo også meierismør fremfor margarin selv om hun ikke tenkte lavkarbo sånn sett, hun snakket også om smørsyren, som var så bra for tarmen. Flere og flere skjønner det, heldigvis. :)
|
Kan vi ikke ha smør i smørtråden og aspartamen her?
|
Sitat:
|
Hehe, det kan vi, vet du. :D
|
I Japan er aspartam forbudt. Nå har Coca Cola fått tillatelse til å bruke Stevia i Cola som skal selges i Japan.
|
Jeg vet det, det irriterer meg sånn! Heia Norge, NOT!! Nei, her går de til det tilbakeskrittet å forby Stevia på grunnlag av gamle ånnas undersøkelser som ikke henger på greip. Mens sukkerindustrien får blomstre i fred. Økonomiske interesser, garantert!
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:38. |