Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Ketolysekuren (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=110)
-   -   Forandringer med kropp og sinn - med ketolysekuren (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=21724)

Løvetann 14-10-08 16:01

Sv: Forandringer med kropp og sinn - med ketolysekuren

Jeg har erfart dette på ketolysekuren (kombinert med stort inntak av kosttilskudd som Omega-3 + masse annet i tillegg til ketolysetablettene + en sykketur på en mil noen ganger i uka):

Fordeler:
- vekttap uten forsakelser/lidelse/raseri/frustrasjon/inntak av kunstig dritt (stor forskjell fra andre kurer som f.eks. GR)
- null luft i magen (som har vært et stort problem om kvelden)
- magen er mindre og kroppen lettere
- problemer med skjell og kløe i hodebunnen er borte
- problemer med tørr hud på kroppen er borte
- vesentlig mindre smerter i leddene
- utrolig mye mer energi (som dessverre har dabbet litt av etterhvert)
- oppblomstring av seksualitet (både kvantitet og kvalitet)
- jevnt blodsukker, slipper svingninger
- spare penger fordi vi aldri kan handle tull & tøys på matbutikken
- mindre slitasje på sofaen
- bedre fysisk form
- lettere til sinns

Ulemper:
- de første ukene fikk jeg søvnproblemer, var så oppgira
- har ikke "eksplosjonsenergi" til krafttak (men dem var det ikke så mange av før, heller :D )
- bruker altfor masse tid på blogging og lavkarboforum :eek:

Har dessverre ikke merket at "damehormonene" gjør seg mindre gjeldende enn før. Jeg er akkurat like satt ut og gubben er akkurat like dum - 2 ganger i måneden!

Pearl 14-10-08 20:49

Mer energi, bedre hud og sterkere negler her også. Har vært tørr, sår i øynene. Det er også bedret. Mindre oppblåst i magen. Ja, det ser ut til at jeg har de samme positive virkningene som de fleste andre her. :)

LilleM0r 15-10-08 20:48

En liten negativ ting fra meg - i tillegg til den klassiske ånden, har jeg fått mye tannstein! Det kom veldig fort og ganske mye. Noen fler som har det slik? Eller kanskje det er en tilfeldighet.....
Jeg går og kjenner på det helt tiden - jeg får ta meg en tur til tannlegen for å renske litt opp:)

Stellamor 15-10-08 22:21

Har bare gått på kuren noen dager, så har ikke merket så mye endringer, men vil gjerne ha renere hud og føle meg mer opplagt :)

Oban 17-10-08 09:08

Jeg har lagt merke til at det er litt lettere å drikke mye vann når jeg er i ketose. Selv har jeg aldri hatt et naturlig stort væskeinntak, men det er lettere på "presse i seg" vann i ketose.
Og så blir det mange flere turer på do - spesielt irriterende om natten.

Sari 18-10-08 15:04

Bare positive ting, men jeg har visst begynt å miste litt hår... *iiik* Har nok ikke noe med kuren direkte, men heller at kroppen mister fett.. Eller.. Ikke så mye da, men mer enn før. Andre som opplever dette?

LilleM0r 20-10-08 20:34

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sari (Innlegg 557209)
Bare positive ting, men jeg har visst begynt å miste litt hår... *iiik* Har nok ikke noe med kuren direkte, men heller at kroppen mister fett.. Eller.. Ikke så mye da, men mer enn før. Andre som opplever dette?

Å miste hår er helt naturlig og alle opplever det. Mengden som forsvinner varierer veldig også periodevis hele livet. Håravfallet styres nesten alltid innefra - dvs. livsstil og spesielt sykisk. Sliter du med stress kanskje?

Maten vi på ketose spiser virker for de fleste faktisk positivt på håret:)
Så jeg tror at ditt håravfall skyldes andre faktorer, kan det stemme tror du?

Skippy 23-10-08 15:57

Har vært på helsesjekk hos legen. I følge han er jeg fryktelig sunn:D, jeg er full av alle de vitaminer han klarer å måle, blodtrykket er 120/60(lavere enn før), kolestrolet er 5,5 og har godt med jern. Bare stas altså, også jeg som var litt engstelig for kolestrolet mitt;).

LilleM0r 24-10-08 16:48

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Skippy (Innlegg 560483)
Har vært på helsesjekk hos legen. I følge han er jeg fryktelig sunn:D, jeg er full av alle de vitaminer han klarer å måle, blodtrykket er 120/60(lavere enn før), kolestrolet er 5,5 og har godt med jern. Bare stas altså, også jeg som var litt engstelig for kolestrolet mitt;).

Gratulerer, Skippy! Et kjemperesultat - det er så viktig, syns jeg, at vi ikke bare fokuserer på vekt. Helsen er minst like viktig - og da takler vi bedre å havne på disse uønskede platåene:) (Jer er nemelig der nå:mad:)

Dette er jo bare helt fantastisk:heia:

Skippy 25-10-08 17:30

Ny bivirkning oppdaget! Gnagsår av for vid BH rundt ryggen:D:D:D

LilleM0r 27-10-08 19:10

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Skippy (Innlegg 561939)
Ny bivirkning oppdaget! Gnagsår av for vid BH rundt ryggen:D:D:D

Uff, da - dette var da en hyggelig bivirkning!! Selv om såret sikkert er vondt nok:):)

Kast bh'en på bålet og tenn på! :heia:

Veggpryd 27-10-08 19:36

En forandring jeg har glemt å ta med er tørre og sprukne føtter med uhemmet vekst av træler. Nå er føttene mine (nesten) som barneføtter igjen :D

Skippy 28-10-08 10:20

Sånne silkepoter har jeg jaggu ikke merket mye til, er værre enn før. Men så blir jo føttene brukt mer enn før også. Kan være noe der, kanskje på tide med nye sko?

Torkil 04-11-08 09:16

Hei
Dette var en artig tråd som mange bør få med seg. Ketolysekluren er en slanbkekur, men mange -ikke alle- opplever positive endringer i tilleg med energi, hud,hår, menstruasjon, barnløshet, energi, sexlyst etc.
Verdt å ta med, kanskje spesiellt om det går litt sent med vekttapet innimellom.
Vennlig Hilsen
Torkil :)

LilleM0r 09-11-08 13:54

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Torkil (Innlegg 569842)
Hei
Dette var en artig tråd som mange bør få med seg. Ketolysekluren er en slanbkekur, men mange -ikke alle- opplever positive endringer i tilleg med energi, hud,hår, menstruasjon, barnløshet, energi, sexlyst etc.
Verdt å ta med, kanskje spesiellt om det går litt sent med vekttapet innimellom.
Vennlig Hilsen
Torkil :)

Så hyggelig at du syns det!

Siden jeg er på det berømte "platået" nå, så er det viktig å kunne fokusere på noe annet enn vektap - for ikke å miste motivasjonen.
Riskikoen for å sprekke eller hoppe av kuren (som så mange ganger før....) er stor dersom fokuset kun blir en sammenligning i vekttap:cool:

Noen flere som har erfaringer de ønsker å dele med oss andre?

Jabba 09-11-08 15:06

Selv om jeg bare er fire dager inni kuren må noe ha skjedd...sitter faktisk her og vurderer om jeg skal lage middagen ferdig.....til i morgen! *ler*

Myrull 09-11-08 19:11

En uke på kuren å jeg sover mye bedre å er mere opplagt om morgenen. :)

LilleM0r 11-01-09 14:38

Dytter denne litt igjen jeg, mange nye kan ha god hjelp av å lese denne:)
Og kanskje bidra med sine erfaringer.
I tider der hvor vekten står stille, er det viktig å fokusere på alt det andre positive som skjer med kroppen.

dynamitt 11-01-09 15:36

Mange fine observasjoner om forandringer i kroppen.

Karbohydrater er hovedårsaken til så mye elendighet :)

Forandringer i blodsukker gir forandringer i humør, energi osv. Hvorfor tror du "ekspertene" forteller oss at vi skal spise lite og ofte? Jo, for at blodsukkeret skal holdes kunstig i live.

Med fettrik kost så er blodsukkerforandringene tilnærmet borte. Kroppen får det den helst vil forbrenne, nemlig fett. Den blir glad, vi blir glade. Cellene friskere, vi blir friskere, immunforsvaret blir sterkere.

Med mye karbohydrater i kosten blir dette god næring til bakterier vi ikke vil ha. Det blir mer slimdannelser, mer gjæring i kroppen, mer astma- og allergiplager.

Susse 11-01-09 15:50

Jeg har ikke holdt på så lenge,men merker overskuddet ! Før var jeg helt dau etter jobb og alt var et ork, nå lager jeg middag, mens jeg hjelper ungene med lekser. Kjempedeilig. Den oppblåste magen er helt borte, det samme er den evige fisingen....hehe. Mindre vann i beina, noe jeg har slitt med siden ungdommen.
Jeg er ekstremt plaget med PMS, og dessverre like humørsyk som før. Forskjellen er at nå har jeg ikke mage som jeg var 20 uker på vei rett før mens. Det gjør i allefall godt for selvfølelsen selv om jeg er like lite til å ha i hus som jeg pleier. Huff.

trillian78 11-01-09 15:51

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av LilleM0r (Innlegg 610401)
Dytter denne litt igjen jeg, mange nye kan ha god hjelp av å lese denne:)
Og kanskje bidra med sine erfaringer.
I tider der hvor vekten står stille, er det viktig å fokusere på alt det andre positive som skjer med kroppen.

Veldig glad for at du dyttet på denne! Legger denne tråden rett inn i mine favoritter. Skal sørge for å lese den med jevne mellomrom, for her er det mye inspirasjon å hente :D

Skriver under på:
- bedre og renere hud
- sterkere negler
- blankere hår
- hormonbalansen begynner så smått å bli "riktigere"
- bedre søvnkvalitet
- behov for mindre søvn
- slutt med søthunger
- jeg kontrollerer maten, maten kontrollerer ikke meg
- om ikke mer energi, så ihvertfall jevnere energi
- mindre dårlig samvittighet
- oppløftende å vite at man er på rett vei vektmessig (langt igjen)
- menstruasjonsmertene er bortevekk :D
- mindre vann i kroppen

Negativt:
- dårlig ånde :mad:
- syns fortsatt det er vanskelig i sosiale sammenhenger
- har mensen 2 ganger i måneden i motsetning til kanskje hver 2. eller 3. mnd før. Men det stabiliserer seg vel etterhvert...
- Bruker aaalt for mye tid på lavkarbo.no ;)

Karbosara 14-01-09 18:45

Sitat:

- Bruker aaalt for mye tid på lavkarbo.no ;)
....er DET negativt da? http://www.cosgan.de/images/midi/konfus/c070.gif

wollafruen 14-01-09 19:15

Dette var en fin tråd! :)
Her er mine erfaringer:

-Opplagt nesten uansett :) (og det er ikke bare-bare alltid, med en på 7 mnd og en på snart 3 år, som ganske ofte er oppe om natta for tiden...*baaah*)
-God fordøyelse
-Flott hud! Jeg ser jo nydelig ut :stortsmil
-Kroppen føles "fastere" på et vis.

På trening er jeg ikke like energisk, musklene orker mindre - i hvertfall på styrkesiden. Kardio går greit føler jeg. Men sånn i det daglige kjennes det ut som om jeg "kjenner" musklene mine mer - at de liksom er mer fremtredende (haha...ønsketenkning...), de virker veldig bra f.eks. når jeg går tur med minsten i barnevogna :)

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:54.