![]() |
Sv: Vil du lese en god bok?
Monsoon av Wilbur Smith.. (på engelsk, helst).. Er favorittboka! Utrolig spennende, romantisk og utfordrene..
|
Hva handler den om?:)
|
Monsoon er bok 2 i del 3 av en lang serie.. Men står alene som en fantastisk lese opplevelse frå seint 1600 tallet til midt 1700.. Handler om Courtney familien, Hal's sønner, og deira kamp for å overleve, både mot og med hverandre.. Inneholder spennande utfordrane scener, pirat kamper.. Men også interne kamper mot lyster og sinne..
- Ei bok eg har liggande i 3 exemplarer;).. Då eg sliter dei ut ein etter ein, hehe.. Leser den gjerne opp til 2 ganger i året:) |
Hulebjørnens klan min 2. favoritt ..(serie)..
Sitat:
|
Nå leser jeg neste/siste boka til Cecilia Samartin (hun som skrev Señor Peregrino), Drømmehjerte.
Nok en nydelig bok. Denne om mennesker på Cuba fra 1956 og fremover....Revolusjon, endringer, emigrasjon og drømmen om å komme tilbake. Har ikke lest så mye enda, men jeg gleder meg til fortsettelsen. Hun skriver fantastisk godt og vakkert. Fortellerglede har hun ihvertfall.:) |
Fin tråd det her:)
Jeg kan anbefale en spennende, gripende fargerik og bredt anlagt bok av Isabel Allende: "En lykkens datter." Jeg lot meg rive helt med. Den utspiller seg på 1800-tallet i Chile og California. Ellers er jo Stieg Larssons bøker utrolig spennende, men det har vel alle fått med seg:D:p |
Sitat:
Jeg er stor fan og går alltid og venter på hennes neste bok....:p |
Hei på deg Anne:)
Har du lest den siste også? Bra? |
Jeg leser nå Ragnar Hovlands "Sveve over vatna" for andre gang. Jeg elsker sånne epokeromaner, typ fra hippietida, sånne ting. Ikke minst har Hovland en fantastisk omgang med det nynorske språket.
|
Elsker å lese på nynorsk...det er så uendelig mye mer levende enn vanlig bokmål
Kanskje særlig nynorsk lyrikk...vakkert. holder på med to bøker "la den rette komme inn " Tilbake til riverton" den første er for skummel for sengekanten lol |
Jeg har bestilt "La den rette komme inn" i julegave til broren min på 18. Blir spennende å se om han liker den! :)
Og "Skyggen over Steinbenken" og "... Og de hvite skyggene i skogen" til søsteren min på 12. Maria Gripe er bare best :hearts: Niesen min på 8 skal få "Spiderwick-krønikene", tenkte jeg. Kanskje ... Bøker er bra gaver :D |
Sitat:
|
Sitat:
Jeg har et knippe bøker jeg bruker å gi i gave...til de helt små blir det som regel Winnie the Pooh lr Wind in the willows...litt større unger og voksne får Brødrene Løvehjerte lr "den lille prinsen" Som nok kansje er min aller største favoritt! Pleier å gi bort bøker i fex dåpsgave også jeg da... Og ...oi . jeg glemte Rune Belsvik sine bøker om Dustefjerten!! Elsker dem! Har lest dem høyt for Steph. på senga:D...men jeg lever meg så inn i de forskjellige figurene (særlig i andungen) At han skvatt himmelhøyt vær gang andungen roper: -"Å, jaaaa!! lol |
Sitat:
Frøy: Maria Gripe :love: |
Sitat:
Lest noen av Susan S Hinton sine bøker? fx "Outsiders" lr "Rumble Fish"? De er filmatiserte begge to....men bøkene er myyyye bedre! En annen bok jeg elsker er Elin Brodins "Kjære Timo"...den er nydelig og jeg kjenner meg veldig igjen i miljøer og mennesker fra den tida jeg bodde i Oslo:) |
Åh, Elin Brodin er så håpløst skjønt tenåringsepisk!
|
Tenk.... jeg jobber med bøker, og har ingen å anbefale???
kort tidsminnet... hehe |
Sitat:
Det er igrunnen ganske befriende!! |
[quote][Hva handler "Stjerneskudd" og "Villskudd" om?/QUOTE]
Om oppvekst og kjærlighet ...vi følger Yngve fra han oppdager at han er homo som ung tenåring til han er voksen...skildringen av forholdet mellom han og bestekameraten Magnus er for meg noe av det vakreste som har blitt skrevt om ung kjærlighet. Og bøkene gir et flott tidsbilde av miljøer og mennesker i oslo på 60-70 tallet. Den går for å være selvbiografisk og skrevet under pseudonym...undertittlen "sangen til jens" henspeiler på Jens Bjørnebo (Jonas Løvehjerte i Vilskudd)som det gis et lite fordelaktig bilde av... |
Sitat:
Jeg fikk nok ikke den samme enorme opplevelsen som da jeg leste denne med stor apetitt som fjorten- femtenåring, men jeg ble virkelig tatt tilbake i tid da jeg leste den om igjen for omlag et år siden. |
Jeg har ikke lest den siden den kom....kanskje dumt å gjøre det igjen:S
Blir kansje skuffa:( |
Jeg har faktisk slitt ut første "villskudd" boka jeg kjøpte...lol
Den ble lest i filler og lånt ut til alt for mange:) |
Har nettopp blitt ferdig med "For god til å være sann" av Marian Keyes......kan anbefales!
Akkurat nå leser jeg "Ringen er sluttet" av Raymond Khoury. Har kommet halvveis....og håper på at slutten er bedre enn begynnelsen.....ellers blir det ingen anbefaling av den....*ler* |
Holder på med "HAVETS KATEDRAL" , etter at fyrverkeriet var slutt i natt satt jeg meg ned og leste litt ( bruker å sitte "brannvakt" et par timer etter midnatt) men i halv fem tida så mått jeg gi meg. Var ikke lei av å lese eller trøtt, men mått tenke på dagen i dag.
Barcelona midt på 1300-tallet, godt skrevet ,intens. jeg er så tilstede at hvis noen snakker til meg er det som å bli revet ut av en drøm. Og hvis noen vil ha det på Norsk, og dermed slippe oversettelser så kan jeg anbefale Tom Egeland, spesiellt de bøkene som har historisk bakteppe. PAKTENS VOKTERE feks. Mvh Grovsnus |
"Ringen er sluttet" var ok - hverken mer eller mindre....
Har plukket ut "Vingetyen" av Tove Nilssen nå - noen som har lest den? |
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:39. |