Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   Leter etter en margarintråd (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=23280)

danish 20-01-09 16:15

Sv: Leter etter en margarintråd

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 622677)
Hehe, så hvis jeg tilsetter litt farge kan jeg bli fin på innsida? :D
Men er kaldpresset ille også?

Kaldpresset er oppskrytt. Du unngår små mengder løsemidler, og kanskje ørsmå mengder transfett, men det viktigste er å velge en stabil olje i utgangspunktet. Macadamia er aller best, med olivenolje på annenplass. Ingen av de to er dårlige oljer, brukt i moderasjon.

safran 20-01-09 17:13

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av danish (Innlegg 622686)
Kaldpresset er oppskrytt. Du unngår små mengder løsemidler, og kanskje ørsmå mengder transfett, men det viktigste er å velge en stabil olje i utgangspunktet. Macadamia er aller best, med olivenolje på annenplass. Ingen av de to er dårlige oljer, brukt i moderasjon.

Men egner de seg til majones? Oliven smaker for mye, macadamia har jeg ikke prøvd?

Nille 20-01-09 18:35

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av safran (Innlegg 622725)
Men egner de seg til majones? Oliven smaker for mye, macadamia har jeg ikke prøvd?

Macadamia er god i majones, og om du får tak i f.eks. avocado olje er den også veldig god.

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av MHM

Vi får rimelig unyanserte råd fra våre ernæringsmyndigheter: "Bruk olje!" er hva vi får høre. Men de sier ikke at noen oljer er helseFREMMENDE mens andre er direkte UHELDIGE for vår helse. Og vi får ikke informasjon om at vi ikke bør steke i oljene (da er sjansen stor for at vi ødelegger oljen selv).

Maisolje, solsikkeolje og soyaolje bør HIVES, av fire ulike grunner:
1) De inneholder for mye flerumettet omega-6 fett, som virker betennelsesøkende (astma, revmatisme, allergier, fibromyalgi m.m.).
2) De er alltid varmpresset. Dette er en industriell prosess som blant annet gir avfallsstoffer som transfett, frie radikaler, dimerer og polymerer.
3) De egner seg IKKE for steking pga innholdet av flerumettet fett.
4) De vil ved bruk fortrenge sunne oljer som olivenolje, rapsolje, avokadoolje.

Desverre så drar denne lista med seg majones, kaviar og majonessalater i dragsuget.... :rolleyes:

Olivenolje, rapsolje, avokadoolje og makadamiaolje inneholder mye enumettet fett som er positivt for fettforbrenning, ledd, hud m.m.
Linfrøolje, valnøttolje og tran inneholder mye omega-3, og er meget varmeustabile. Bør brukes som kosttilskudd, eller over salat.
Kokosolje (Cocosa) er den oljen med mest mettet fett, noe som er gunstig ved varmebehandling av mat.

På etiketten av alle oljene MÅ det stå kaldpresset eller xtra virgin, for at de skal være sunne.

Litt komplisert? Ehhh, ja. Men man trenger jo ikke huske hva alle disse omega-ene er for noe, bare man husker hva som er sunt og usunt... :cool:

Så enkelt kan det sies ! :)

danish 20-01-09 21:07

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av safran (Innlegg 622725)

Olivenolje er den originale oljen i majones, eller rettere sagt: aioli (hvitløksmajones). Dessverre er mild virgin olivenolje dyr. Du kan prøve en høykvalitets ikke-virgin (som er billigere og mildere), eller finne en meget, meget fersk olivenolje. Bedre varianter er bedre behandlet, og derfor er ikke virgin så viktig. Macadamia er litt dyrt, dessverre.

martefie 21-09-09 20:17

Jeg fikk lyst til å dytte opp denne tråden ved å sitere mannen i huset:

"Jeg synes jeg har gått ned etter at jeg byttet ut Breletten med Bremykt".

(Jada, det er smørgarin, men det er bedre enn fettfattig margarin. Jeg jobber inn smør og Cocosa, men det tar tid.)

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:36.