Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Fysisk og mental helse (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=99)
-   -   Svineinfluensa, kjenner du noen? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=27043)

Kitt 22-10-09 17:31

Sv: Svineinfluensa, kjenner du noen?

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Gerd (Innlegg 785878)
Vesla kom hjem fra skolen i dag, med muntlig beskjed om at det muligens ble vaksinering der snart :ja:

Når man ser fra enkelte Oslo- skoler der 50% av elever og lærere er smittet, skulle det jo egentlig bare mangle!

LineJM 22-10-09 18:24

Vi vaksineres på jobben her; vi er ikke pålagt å ta vaksina men det henstilles på det sterkeste om at vi gjør det. Vi skal få sprøyte på jobben.
For de som lurer så jobber jeg i hjemmesykepleien. :p
Har aldri vaksinert meg før, men skal denne gangen.

Tiki 22-10-09 19:00

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av LineJM (Innlegg 785893)
Vi vaksineres på jobben her; vi er ikke pålagt å ta vaksina men det henstilles på det sterkeste om at vi gjør det. Vi skal få sprøyte på jobben.
For de som lurer så jobber jeg i hjemmesykepleien. :p
Har aldri vaksinert meg før, men skal denne gangen.

I samme situasjon, bortsett at jeg ikke jobber i hjemmespl. Tenkte å ta den. Liker ikke situasjonen at såkaldt friske dør og at så mage yngre mennesker blir så dårlig.

LineJM 22-10-09 19:20

Jepp, er litt skummelt. Vi som ikke fikk med oss forrige store influensaepidemi har vistnok dårligere forsvar mot denne. Dessuten så ønsker man jo ikke å være smittebærer når man jobber med eldre og syke. Om ikke jeg ble alvorlig syk så kan man jo smitte noen som ikke har krefter til å tåle influensa.

Kanutten 22-10-09 20:11

Jeg jobber på et legesenter. Vaksinering hos oss har vært et ikke-tema, sikkert fordi vi alle helst ikke vil det.

Kanutten 22-10-09 20:12

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av LineJM (Innlegg 785901)
Jepp, er litt skummelt. Vi som ikke fikk med oss forrige store influensaepidemi har vistnok dårligere forsvar mot denne. Dessuten så ønsker man jo ikke å være smittebærer når man jobber med eldre og syke. Om ikke jeg ble alvorlig syk så kan man jo smitte noen som ikke har krefter til å tåle influensa.

Det er jo bare her i Norge de vil vaksinere over en lav sko. Smitte kommer lett over landegrensa fra andre land.

Kitt 22-10-09 22:37

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 785925)
Det er jo bare her i Norge de vil vaksinere over en lav sko. Smitte kommer lett over landegrensa fra andre land.

Ja, og så?
Er "alle" vaksinert kan det komme så mye smitte det vil!:p

Vi er et lite land med få innbyggere, nok penger og relativt god legedekning. Vaksinene er bestilt for lengst. Alle vil kunne få tilbud om de to dosene som trengs.
Hva er galt med det?

Bulldog 22-10-09 23:09

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Filakia (Innlegg 785855)
Jeg skal. BMI over 40 er en risikofaktor. Dessuten, 2 av de 8 i Norge som har dødd av svineinfluensaen hadde ingen kjent underliggende sykdom/risikofaktor (og en tredje var kun gravid eller hadde nettopp født, ingen sykdom der heller).

Sånn.

Lillebille 23-10-09 00:17

Hva om en allerede er smittet, uten at symptomer har kommet, og en får vaksine på toppen?

Hva skjer da?:confused:

frifuggel 23-10-09 08:57

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 785925)

Det er IKKE bare i Norge de vil vaksinere, mange land står i kø for å få de vaksinene, men Norge, USA og noen andre land har avtaler med de firmaene som LAGER vaksinene, om at de skal prioriteres. Noe godt har olje-pengene ført med seg.. Vi har sponset disse firmaene (antar jeg), og får derfor vaksine raskere enn de aller, aller fleste andre land.

Kitt 23-10-09 08:59

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av frifuggel (Innlegg 786034)
Det er IKKE bare i Norge de vil vaksinere, mange land står i kø for å få de vaksinene, men Norge, USA og noen andre land har avtaler med de firmaene som LAGER vaksinene, om at de skal prioriteres. Noe godt har olje-pengene ført med seg.. Vi har sponset disse firmaene (antar jeg), og får derfor vaksine raskere enn de aller, aller fleste andre land.

Og så var de tidlig ute med å bestille!
Vaksinene ble bestilt for 18 måneder siden!

+ at 10% av vaksinene "vi" har bestilt, skal gå til land som ikke har råd til å vaksinere!

Kanutten 23-10-09 10:47

Sitat:

Sitat:

Det er jo bare her i Norge de vil vaksinere over en lav sko
Med det mener jeg at de vil vaksinere alle sammen, flere ganger.. og kjøper såpass store lagre at andre i andre som kanskje trenger vaksinen MER enn mange av oss her hjemme IKKE får vaksinen.

frifuggel 23-10-09 10:51

Ett problem med denne influensaen er jo nettopp at man ikke vet hvem som "trenger den" vaksinen mest... Og de har vel, egentlig, landet på at en vaksinering er nok?

Photobscura 23-10-09 10:55

Les denne artikkelen! Kan virkelig anbefales!

Kanutten 23-10-09 11:01

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av photobscura (Innlegg 786076)
les denne artikkelen! Kan virkelig anbefales!

Megabra!!!

Sitat:

for det første stjeler den trivsel og trygghet fra folk. Den skaper angst og stress. Ingen blir friskere av å vandre i fryktens landskap.

Carisma 23-10-09 11:07

Sitat:

Vi har sponset disse firmaene (antar jeg), og får derfor vaksine raskere enn de aller, aller fleste andre land.

Ja, det er litt av det som lukter fishy med dette syns jeg. At det er de som har investert penger i dette som er mest opptatt av at alle må vaksinere seg. Ikke helsekyndige..... :rolleyes:

Kanutten 23-10-09 11:13

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 786085)
Ja, det er litt av det som lukter fishy med dette syns jeg. At det er de som har investert penger i dette som er mest opptatt av at alle må vaksinere seg. Ikke helsekyndige..... :rolleyes:

:lol: :rolleyes:

Photobscura 23-10-09 11:14

Ja, ikke sant den artikkelen der er bra?
Jeg tenker det sånn at det er nesten en måte å få tilbake en identitet i etterkrigstida, enn hvor lenge det er siden. Å samle folket mot en felles fiende, akkurat som om det er det eneste som definerer oss som en nasjon og et folk :rolleyes:

frifuggel 23-10-09 11:15

De legene som som er rådgivere for diverse ministre antar jeg har papirene iorden.. Er ikke "redd" svineinfluensaen, men har likevel planer om å vaksinere meg. Vil ikke dra smitte med meg til min kols-syke, gamle far, eller andre rundt meg som definitivt ikke "trenger" ekstra påkjenninger mht helsen. At den er "mild" nå er egentlig ikke et tema, siden den har forandret karakter flere ganger, og jeg satser ikke på at jeg får den milde varianten. Da de første advarslene kom, var de basert på det som da faktisk skjedde i f.eks Mexico og USA, senere ble de moderert, men nå blir viruset hissigere igjen, visstnok.

Carisma 23-10-09 11:21

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 786076)
Les denne artikkelen! Kan virkelig anbefales!

Den var veldig bra!

Og dette har jeg sagt lenge:
Sitat:

En grå influensaepidemi med middels snue selger ikke VG.

Carisma 23-10-09 11:24

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av frifuggel (Innlegg 786091)
Vil ikke dra smitte med meg til min kols-syke, gamle far, eller andre rundt meg som definitivt ikke "trenger" ekstra påkjenninger mht helsen.

At du er vaksinert og dermed ikke blir syk betyr ikke at du ikke kan være smittebærer.

Kitt 23-10-09 11:35

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 786095)
At du er vaksinert og dermed ikke blir syk betyr ikke at du ikke kan være smittebærer.

Dette sier Hanne Nøkleby ved Folkehelse instituttet:
Nei, hvis selv er beskyttet mot influensa og ikke blir syk, smitter man den ikke videre.

Carisma 23-10-09 12:17

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 786098)
Dette sier Hanne Nøkleby ved Folkehelse instituttet:
Nei, hvis selv er beskyttet mot influensa og ikke blir syk, smitter man den ikke videre.

Men man vil vel kunne dra med viruset på hendene f.eks hvis man har tatt i samme håndtak som en annen smittet?

Kitt 23-10-09 12:20

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 786111)
Men man vil vel kunne dra med viruset på hendene f.eks hvis man har tatt i samme håndtak som en annen smittet?

Er jo derfor alle blir oppfordret til å være ekstra nøye med håndvask etc.
På skolene står barna i kø før maten for å få spritet hendene sine!
Mange voksne kunne nok lære mye av disse skolebarna som nå blir drillet i håndhygiene!;)

Carisma 23-10-09 12:24

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 786115)
På skolene står barna i kø før maten for å få spritet hendene sine!

:eek:

Hva gjør det med hudens naturlige bakterieflora? Kommer noen av disse ungene ikke til å klø huden av seg når kulda kommer?
Og det vil vel si at de får i seg denne spriten hver dag også?

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:54.