Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Bakst (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=124)
-   -   Nannahs lyse søndagsbrød (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=27121)

Nannah 06-04-10 16:51

Sv: Nannahs lyse søndagsbrød

Det er jo bare å exprementere og prøve seg fram til en finner noe en liker...og post gjerne oppskrifter, da dere! :heia:

Gracella 06-04-10 19:44

Da har jeg lagd uten kli (eller kruska kli), men med sesamfrø.
Jeg hadde heller ikke så mye rømme igjen i skapet, så jeg hadde vel 1/2 dl rømme og 1 1/2 til 2 dl kesam. Ellers fulgte jeg oppskriften til Nannah :).

Sesamfrøene setter en markant smak på brødet, men jeg tror at dette er det beste hittil :D.
Lurer på om det er kesamen som gjorde at brødet ble så saftig??

Det er i alle fall helt fantastisk godt, så tusen takk, Nannah :blomster:

Kitt 09-04-10 23:21

Jeg har endelig fått somlet meg til å lage en focaccia- variant av dette brødet.
Laget dobbel porsjon med 300g solsikkefrø og 40g sesamfrø.
Brukte også 3dl fløte i stede for rømme (tilbud på fløte som gikk ut på dato:p).
Brukte 7 ss olivenolje i deigen.

Laget deigen som vanlig. Trykket den ut i en liten langpanne og rislet olivenolje over. Kunne ha brukt mer olje enn jeg gjorde, den trakk seg helt inn.
Brukte ca en ss maldon- salt oppå, kunne ha brukt litt til, tror jeg.
Strødde på en del oregano, igjen var jeg nok litt gjerrig, smakte ikke oregano i det hele tatt av det ferdige resultatet.
Prøvde meg med soltørkede tomater oppå. De ble svidd, så det prøver jeg ikke igjen med varmluft i hvert fall!

Alt i alt gikk det bra, syns jeg! Ble jo ikke Focaccia, men en god erstatning!:sikle:

Må kjøpe ruccolasalat i morgen og prøve favoritten, focaccia med spekeskinke, mozarella og ruccola!:sikle::sikle::sikle:

Charlott 09-04-10 23:22

Knuppen Kitt! Den skal testes neste gang vi skal grille :D

Nannah 10-04-10 08:47

Denne skal jamen jeg teste også, Kitt!! Spennende! :heia:

scartz 12-04-10 13:54

Hvor kjøpes fiberhusk? Jeg finner det ikke på helsekost eller store butikker :(

Kitt 12-04-10 13:57

Jeg kjøper Fiberhusk på Meny eller ICA.
Trodde da det var vanlig i helsekosten også!:confused:

StegforSteg 12-04-10 14:08

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av scartz (Innlegg 861556)
Hvor kjøpes fiberhusk? Jeg finner det ikke på helsekost eller store butikker :(

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 861559)
Jeg kjøper Fiberhusk på Meny eller ICA.
Trodde da det var vanlig i helsekosten også!:confused:

Jeg får heller ikke tak i det her, ikke på helsekost eller på ICA :(

Kitt 12-04-10 14:10

Rart, jeg kjøpte det på ICA, Vøyenenga, senest i påsken.
Men det betyr også at de har det i sortimentet og at dere bare kan be dem om å ta det inn!;)

StegforSteg 12-04-10 14:13

Jeg var der for en time siden Ica Maxi Kristiansund - for å se atter engang, men neeeida :( Får be de ta det inn da...

Nannah 12-04-10 18:31

her jeg bor har Rema Fiberhusk også...

scartz 14-04-10 17:53

Nå har jeg vært i mange butikker, og fant tilslutt fiberhusk i den glutenfrie avd. på ICA Maxi! :heia: Idag skal det bakest! :D

Idarull 20-10-10 17:42

Har laget dette i dag, men uten rømme. Jeg fant oppskriften et annet sted :O Der sto det også at det skulle stekes på 200 gr og 45 minutter. Og oppskriften var doblet. Håper inderlig ikke brødet mitt blir seigt og vått inni igjen. Gr... Glemte visst å ha i salt :p Og sukrin sto det heller ingenting om.. Så får se da!

marjusen 22-10-10 10:39

Blir dette vått inni?

Kitt 22-10-10 11:01

Mitt ble ikke vått i det hele tatt! Minner mer om god, gammeldags formkake i konsistensen!
Jeg laget faktisk en sitronformkake med denne oppskriften som basis!:D

marjusen 22-10-10 11:13

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 952804)
Mitt ble ikke vått i det hele tatt! Minner mer om god, gammeldags formkake i konsistensen!
Jeg laget faktisk en sitronformkake med denne oppskriften som basis!:D

Ah, konge. Så da kan det funke å riste dette?

Har bakt det karins beste engang, men det var litt vått inni. Selv om man glemte å legge det inn fra benken om kvelden var det like "ferskt" dagen etter. Det fungerte ikke å riste det heller.

Også er det etterlanna i både nannahs knekkebrød og i det karins brød jeg ikke helt klarer smaken av. Det er ett av de frøene som jeg har hatt i. Derfor håpa jeg at dette brødet her ikke har den smaken og at det funker å riste det så det blir sprøtt:D

Kitt 22-10-10 11:53

Det blir ikke vått inni og kan med fordel ristes som "ordentlig" brød!:D

Sjekk også ut focaccia- utgaven min!:)

(Karins brød blir heller ikke det om det stekes lenge nok. Fant det ut etter noen mislykkede forsøk:p)

Idarull 22-10-10 22:22

Mitt var ikke klissete før jeg kom halvveis inn i det, da festa det seg litt på kniven. Men smaker tørt og godt som jeg liker det.

marjusen 23-10-10 17:35

Herrliich, da fikk jeg tak i mandelmel. 90 kroner for en halvkilo:)

Prøver en versjon med 80 gram solsikke, 70 gram mandelmel og 50 gram walnøtter jeg nå. Tror dette blir knallgodt. Har hevet ganske mye i ovnen:D

Gleder meg til å smake på dette brødet om en times tid:D

Håper det er digg å riste dette:D

marjusen 23-10-10 19:17

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av marjusen (Innlegg 953456)
Herrliich, da fikk jeg tak i mandelmel. 90 kroner for en halvkilo:)

Prøver en versjon med 80 gram solsikke, 70 gram mandelmel og 50 gram walnøtter jeg nå. Tror dette blir knallgodt. Har hevet ganske mye i ovnen:D

Gleder meg til å smake på dette brødet om en times tid:D

Håper det er digg å riste dette:D

Dette her var noe anna enn det jeg har prøvd før ja. DÆven så godt d, ette var. Mitt var fortsatt litt vått inni mitt da.. Så kan nok stå i 10-15 min ekstra tipper jeg. Prøve det neste gang.

Men nå er jeg glad. Endelig ett brød som ikke har masse hele korn i seg:D

Eneste jeg kan klage litt på, hihi, er at det blir veldig lavt så skivene blir veldig små, men ellers var dette knall:D

EDIT: Sku dette være helt lyst? For mitt er ganske mørkt egentlig, hehe

Marius

Nannah 24-10-10 15:30

Du kan prøve å bytte ut solsikkekjærner med malt sesamfrø...da får du et lysere brød

misslinda 26-10-10 21:12

Prøvde dette brødet i dag og det falt i smak hos både liten og stor ;) Skal prøve å lage krydderkake og sitron kake med dette som basis. Sikkert kjempegodt ;)

Takk for oppskrifter Nannah, Har en 8 åring som faktisk er glad i det nye kostholdet selv om det var mye som måtte bort ;) Prøvde flere av oppskriftene dine ;) Knallgode ;)

TrillTrall 23-01-11 21:21

Jeg hadde ikke mandelmel så jeg tok kokosmel istedet og brødet ble knallgodt!!! Så absolutt det beste lavkarbobrødet jeg har smakt!!! Spiste to små skiver med smør og sukkerfritt bringebærsyltetøy og kunne glatt satt til livs halve brødet tror jeg... :D

Og så lettvint å lage også! Helt topp! :ja:

Pandaguri 06-02-11 17:05

Tusen takk for oppskriften Nannah, dette ble et knallgodt brød :) Fikk ordentlig sprø og god skorpe til og med, det har jeg savnet.

Samboeren min er superskeptisk til alle brødene med masse frø, så jeg gleder meg til han får prøve dette.

Hadde forresten ikke mandelmel, så brukte soyamel i stedet. Det funket kjempefint.

Leoline 19-03-11 12:41

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nannah (Innlegg 747831)
Har savnet et mindre grovt brød til søndagsfrokostene og ellers en gang iblandt. Dette ble godt:)

4 egg
1.5-2 dl rømme
50g mandelmel
150 g solsikkekjerner(finmalte)
20 g kli
1 stor ss fiberhusk
2 ts bakepulver
1 ts salt
1 ts sukrin
3-4 ss olje lr smeltet smør.

Rør sammen og hell i form. Stek på 160g varmluft i 1t 15 min.
Avkjøl før du skjærer i det.

Dette gir ett brød med ca 30 karb.

MM:) dette skal jeg bake og ha med på rekefest i kveld! Men hvilken kli bruker du? kjøpt på vanlig butikk?

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:33.