Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Nyheter / media (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=72)
-   -   Nasjonalt råd for ernæring positive til lavkarbo (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=27889)

LenaBeatrice 03-09-09 23:34

Sv: Dagsrevyen i dag!

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ramah (Innlegg 764285)
Ja, det er veldig bra! Dersom du stopper klippet når forskeren viser frem arket sitt, ser det ut til at han viser en graf som viser at lavkarbo gir større vektreduksjon enn lavkalori, og at man holder vekta over tid. Veldig morsomt!

Og det han sier; at et kosthold med brød og poteter har vist gode resultater...

Ja ja, tenker jeg da, er det derfor overvekt øker i alle aldre, som vår helseminister uttalte i VG her om dagen :rolleyes:

Vet dere forresten at norsk oppdrettslaks gjerne får hjerteproblemer?
Vet dere hva det forklares med, jo at den svømmer for lite.
Vet dere hva den spiser, jo "soja, ärtor, bondbönor, olja från solros, lupiner och raps. Kolhydraterna kommer i form av vete", mens villaksen spiser småfisk ;)
Link:http://blogg.passagen.se/millimeterv...hj%C3%A4rtsjuk

Veggpryd 04-09-09 08:31

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dreamy (Innlegg 764336)
Vet dere forresten at norsk oppdrettslaks gjerne får hjerteproblemer?
Vet dere hva det forklares med, jo at den svømmer for lite.
Vet dere hva den spiser, jo "soja, ärtor, bondbönor, olja från solros, lupiner och raps. Kolhydraterna kommer i form av vete", mens villaksen spiser småfisk ;)
Link:http://blogg.passagen.se/millimeterv...hj%C3%A4rtsjuk

Det er en av grunnene til at jeg ikke spiser laks. Fisk rett fra havet er best! :)

Vibeke-67 04-09-09 12:20

Sitat:

Jeg så på puls for en tid tilbake..tidlig på sommeren var det vel. Der var det ei ernærings dame og en barnelege..(tror det var det)De mente at barn ikke skulle ha så mye brød, men mer proteiner og FETT. Så når programlederen snakket om å sende med ditt og datt som var magert, korrigerte den ene av de to... at barn SKAL HA FETT... de trenger det!! Synes det var en seier jeg..endelig liksom :D
Jeg så noe av det samme på TV2 - dette morgenprogrammet - de lagde frokost og matpakker til barns sammen med hun Wenche. Og det var veldig bra, snakket om fett og langsomme karbohydrater.

Impulsiw 04-09-09 15:20

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Vibeke-67 (Innlegg 764558)
Jeg så noe av det samme på TV2 - dette morgenprogrammet - de lagde frokost og matpakker til barns sammen med hun Wenche. Og det var veldig bra, snakket om fett og langsomme karbohydrater.

Ja det stemmer... var ikke puls :rodme: men budskapet var riktig hehe... :D

trillian78 05-09-09 00:15

Jeg ser at jeg valgte en litt uintelligent overskrift på tråden. Den funket jo bare i forigårs. Kanskje en av de supre supermoderatorne kunne endre den. Eller i alle fall legge til noe mer intelligent etter originaloverskriften? Som "- ernæringsrådet positiv til lavkarbo" el.l :snill:

PrøveKanin 05-09-09 00:20

"Jeg ser ingen grunn til å endre de rådene som er gitt og som har vist resultater over tid"

Resultater som at vi er feitere enn noengang han tenkte på ?

Photobscura 05-09-09 01:13

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av trillian78 (Innlegg 764904)
Jeg ser at jeg valgte en litt uintelligent overskrift på tråden. Den funket jo bare i forigårs. Kanskje en av de supre supermoderatorne kunne endre den. Eller i alle fall legge til noe mer intelligent etter originaloverskriften? Som "- ernæringsrådet positiv til lavkarbo" el.l :snill:

Done!

Carisma 05-09-09 01:14

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 764930)
Done!

Føltes det ikke en smule surrealistisk å skrive den overskriften? :D

Photobscura 05-09-09 01:15

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 764931)
Føltes det ikke en smule surrealistisk å skrive den overskriften? :D

Det var deeeeilig :D

Fnutte 05-09-09 08:33

Sv: Nasjonalt råd for ernæring positive til lavkarbo

Dette var virkelig positivt.......nå venter jeg bare på at det kommer inn for fullt i anbefalingene og ikke bare i en liten setning nederst med liten skrift som noe sånt: "Sterkt overvektige kan hvis de ikke klarer å gå ned med lavkaloridiett prøve lavkarbo-diett" (er ikke for optimistisk m.a.o :p)

Men savner absolutt at ernæringsrådet sier noe om at mennesker er forskjellige og ikke alle tåler det "normale"-kostholdet. Jeg tror brød og kornvarer er en stor syndebukk for flere enn de som er overvektige. Da tenker jeg på de med cøliaki/glutenintoleranse. Også de som har daglige magesmerter når de spiser mat, og som spiser masse piller fordi de tror de har en kronisk/uhelbredelig sykdom. Selvfølgelig tror jeg ikke alle blir friske uten korn, men har etterhvert hørt om svært mange hvor magesmertene forsvinner så snart de begynner å spise lavkarbo. Tror det er ganske mange andre sykdommer som lavkarbo kan være en del av løsningen til også.

Selv har jeg et mye bedre imunforsvar når jeg spiser lavkarbo. Jobber i barnehage og tidligere fikk jeg alltid omgangssyken når det gikk i barnehagen. Det gjør jeg ikke lenger og er generelt mye mindre syk. Men skal vel snart dø av hjerte og karsykdom da så...... he he:p

leenam 05-09-09 21:58

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Tullehøna (Innlegg 763739)
Mens Vg har artikkel om at det er helsefarlig å spise lavkarbo.

Musene fikk tette blodårer :ja:

Jeg fikk ikke tette blodårer! Etter noen år på lavkarbo og mye fett (smør, flesk, olivenolje, tran) fikk jeg alt fra halspulsårene og oppover undersøkt: ingen plakk i årene, ingen fortetninger i hjernen, god kolesterol i mengder, uvanlig for folk i min alder (65).:):):)

Som sagt, snart er vi ikke alternative lenger!

Filakia 05-09-09 23:47

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Fnutte (Innlegg 764952)
Dette var virkelig positivt.......nå venter jeg bare på at det kommer inn for fullt i anbefalingene og ikke bare i en liten setning nederst med liten skrift som noe sånt: "Sterkt overvektige kan hvis de ikke klarer å gå ned med lavkaloridiett prøve lavkarbo-diett" (er ikke for optimistisk m.a.o :p)

Men savner absolutt at ernæringsrådet sier noe om at mennesker er forskjellige og ikke alle tåler det "normale"-kostholdet. Jeg tror brød og kornvarer er en stor syndebukk for flere enn de som er overvektige. Da tenker jeg på de med cøliaki/glutenintoleranse. Også de som har daglige magesmerter når de spiser mat, og som spiser masse piller fordi de tror de har en kronisk/uhelbredelig sykdom. Selvfølgelig tror jeg ikke alle blir friske uten korn, men har etterhvert hørt om svært mange hvor magesmertene forsvinner så snart de begynner å spise lavkarbo. Tror det er ganske mange andre sykdommer som lavkarbo kan være en del av løsningen til også.

Selv har jeg et mye bedre imunforsvar når jeg spiser lavkarbo. Jobber i barnehage og tidligere fikk jeg alltid omgangssyken når det gikk i barnehagen. Det gjør jeg ikke lenger og er generelt mye mindre syk. Men skal vel snart dø av hjerte og karsykdom da så...... he he:p

Jeg tror du har veldig rett i dette. Selv får jeg mye bedre fordøyelse og generelt velvære på lavkarbo. For ikke å snakke om alle andre fordeler, helt slutt på blodsukkersvingninger (med tilhørende humørsvingninger, fysing, overspising av søtt osv.).

Det er nok mange som kunne fått bedret helse ved å i alle fall redusere karbo-inntaket, om enn ikke like "strengt" som ved ketolyse. Fedon-kosthold f.eks. er nok velegnet for større grupper av befolkningen, da tenker jeg spesielt på de som ikke har behov for stor vektreduksjon, men andre helsemessige gevinster. For all del, det kan hende at også andre ikke-overvektige har det best på en lavkarbo-diett som er "strengere" enn Fedon. Hver og en må finne sin vei.

Maryrose 07-12-09 12:01

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dreamy (Innlegg 764199)
Jeg har skrevet en e-post til ernæringsrådet med spørsmål om hvilke (citat) "nye internasjonale studier" som ligger bak de nye anbefalingene.
Skal bli spennende og se om jeg får svar.
Lover å gi rapport :-)

Du har tydeligvis ikke fått noe svar enda, kanskje du kan sende en kopi av mailen med en ny oppfordring? Er veldig nysgjerrig på dette!

LenaBeatrice 08-12-09 08:53

Maryrose: Jeg beklager manglende oppdatering! :o
Jeg fikk faktisk et svar, men det var bare en e-post med en link til ernæringsrådets side: http://www.helsedirektoratet.no/erna...ksjon___542254
Nederst på siden finnes det en link til et forskningsresultat.
Det var det jeg fikk.

Nisssen 08-12-09 16:19

Er dette morsomt eller tragisk? Som vanlig inkluderer studien ikke lavkarbo, kun til 40 % karbo. Når man sammenligner to epler er det ikke så rart man finner likhetstrekk!

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:11.