![]() |
Sv: Influensavaksine, skal dere ta den?
Sitat:
|
Jeg skulle egentlig tatt vaksina forrige uke (jobber på et legesenter), men av en eller annen grunn ble det utsatt. Glad er jeg for det for jeg vil egentlig ikke ta den.
|
Det er forskjell på folk....
Sitat:
|
50 milliarder vaksiner, faktisk.
|
Sitat:
|
Nei, jeg skal ikke ta den!
Så lenge ingen kan gi meg sin personlige garanti, samt ett stort erstatningsbeløp dersom det skulle skje meg noe om jeg tok den, lar jeg være. Jeg er ikke i noen risikosone. Jeg er frisk, rask og har ett godt immunsystem. De gangene jeg blir forkjølt/influensa holder jeg meg hjemme uansett. Dessuten er det altfor mye hysteri rundt dette. Ingen snakker om hvor viktig det er å få i seg viktige næringstoffer, vitaminer og mineraler hele tiden, ikke bare for å forebygge. Dessuten tror jeg det faktum at man lever "sunnere" enn folk flest, selv med bacon og grillskiver til frokost er med å hjelpe. |
Det må være en trykkfeil? Skal sikkert være millioner.
|
Nei jeg skal ikke ta den.
I USA sluttet de å teste for svineinfluensa i juni og da var andel svineinfluensa av total influensa kun ca 20% og etter det startet man å rapporterer bare influensatilfeller som helhet, dvs man stadfestet ikke svineinfluensa. Dette totale tallet er idag i USA ikke større enn normalt, faktisk kan årets sesong se ut som den blir lavere i antall enn året før. Dessverre har dette totale tallet vært brukt ufiltrert i nyheter. Svineinfluensaen er så til de grader hauset opp og frykt er spredd hos folk. Det var mye snakk om neste pandemi i fjor og det er mange flinke mennesker som går rundt og er overdrevet redd i år. Deriblandt ansvarsfulle mennesker i styre og stell, samt flere mennesker som ikke tør annet enn å gi råd om å vaksinere seg, men som personlig er skeptiske. Når jeg så leser at den tyske regjering har bestilt 200000 doser uten kvikksølv eller skvalen til bruk til seg selv, ja da...da stoler jeg på dem gitt... På den sørlige halvkule er svineinfluensaen ikke blitt noe særlig siden de der ikke har den vanlige influensasesongen som vi på den nordlige halvkule har. Undersøkelser har også vist at svineinfluensa er ganske så lite smittsom og smitter kun ca 10% videre feks innenfor en familie. Det er også rapportert at gravide har vært utstatt, men undersøkelser i australia viste at det var mennesker med stor overvekt og disse er i faresonen for sykdom generelt. Det er blitt anslått at gravide hadde en 7% sjanse for sykdom må 1% normalt og da har noen sagt i nyheter at gravide har 6 ganger så høy sjanse for å bli syke. Litt på kanten å bruke slike tall... Siden man ikke normalt anbefaler vaksine til gravide og bittesmå barn er det meget betenkelig at man nå faktisk spesielt anbefaler dette. Jeg håper vi ikke får se en eneste alvorlig bivirkning i de neste 10 årene... Det er vel i omløp idag ca 5 influensavirus. Og dessverre er det slik at folk i risikogruppen uansett smitte er i faresonen. En dose vaksine vil også nedsette immunforsvaret i ca 2 uker slik at man har større risiko for å bli syk av andre virus og bakterieinfeksjoner. Vaksinen som settes i blodet hopper også bukk over det normale immunforsvaret vårt, nemlig slimhinner og mage og tarm og går rett i blodet. Det kan i visse tilfeller føre til kraftige reaksjoner, men er heldigvis sjelden. Dog, når man massevaksinerer og man kanskje får 20 døde i norge totalt er det en viss sjanse for at det er 5-10 andre som vil oppleve tildels tøffe bivirkninger. Dette er betenkelig siden man velger å massevaksinere for såpass få menneskeliv. Dessverre at jeg sier slik for jeg beklager sterkt at folk dør, men husk at i Norge dør ca 50000 mennesker hvert år, dvs ca 150 hver dag. Hvor mange dør idag per dag pga overdreven ressursbruk pga vaksinering ? Alt må settes i proporsjoner, dette har iallefall gått ut av sine synes nå jeg. Det er forsåvidt OK at mennesker i risikosonen tar denne, men når influensaen er såpass lite smittsom for vanlige folk, ja da har dette gått for langt. Alt jeg sier baserer seg på offentlige tall, men ikke søren om man får lese dette uten å lete nøye både her og der. |
Syns denne var litt interessant: http://www.tmuscle.com/free_online_a...k/a_fine_swine
|
Sitat:
|
Både lite smittsom og mildt angrep. De få studier gjort viser at den er relativt lite smittsom. Husk at vi i Norge nå har feks "stadfestet" svineinfluensa over telefon, og har nå i vår gryende influensatider en 4-5 ulike virus som smitter rundt, samt en rekke forkjølelser som normalt følger med. Det er altså stor sannsynlighet for at de fleste som er syke rundt om ikke har svineinfluensa. De stadfestede dødsfall er sikkert riktig, men vi hører jo ikke om de som dør av alt annet inkludert forkjølelser og annen influensavirus, og jeg gjentar at normalt dør det 150 mennesker om dagen i snitt av alt mulig rart.
|
Bli'kke no vaksine på meg vaffal. Medie-hausset sitt kan de få ha i fred for meg.
Kunne godt ha tenkt meg en vaksine mot DET jeg. Mot overdrevent mediehysteri, altså... :cool: |
Sitat:
Synes det er mye rot og hysteri rundt dette jeg :o |
Vanlig influensa er grusomt nok, jeg har bare hatt det én gang i livet og den uka var den verste jeg har opplevd. Gikk ned 5 kg (og da var jeg tynn fra før av) og lå til sengs uten å orke mat eller noe som helst, orket såvidt å røre meg og klarte nesten ikke komme meg på do. Grøss.
Mange, veldig mange, tror jo de har influensa når det kun dreier seg om kraftig forkjølelse. Influensa blir man ofte VELDIG dårlig av. Håper hvertfall jeg slipper unna svineriet. *grøss igjen* |
Det at de i risikogrupper skal få den først er greit, men mange sniker vistnok i
køen, og mange friske har folk i risikogruppen rundt seg, og vil ha vaksinen av den grunn.. jeg ville ikke ta den, men om jeg hadde måtte, så kanskje, håper jeg er immun som min mor mener... Og det står vel snart med små bokstaver i forsikringspapirer at "om du tok svineinfluensa- vaksinen, så får du ikke dekket noe om du blir syk de neste 20 år".... Nei, det burde vært bedre styring på denne vaksineringen, slik at de som trengte den fikk den før alle andre, så kunne vi kommet etteerpå og evt fått den. Nå vaksinerer de med vann og ødelegger tusenvis av doser, så alle skal nok ikke få, denne omgang hvertfall. God bedring til de som er smittet! :klem: |
På onsdag havnet vi på sykehuset med mini.
Han ble ikke testet for H1N1. Selvom han hadde pustebesvær, feber, rød hals (halsbetennelse i følge legen), hoste og rennende nese + diare tidligere på dagen. Han fikk innhalasjon og betennelse dempende. Det var ikke H1N1 for da hadde han ikke blirr såpass bra dagen etter. Men jeg snakket med både sykepleieren som hadde vært litt for og imot vaksinen, og legen. Legen sa at de hadde pasienter der som var i ganske god form, men som alle hadde testet positivt på prøven for H1N1, og ble sendt hjem neste dag! Tror ganske mange av oss allerede har vært eller er smittet, men at vi kommer oss gjennom det ganske fint. Jeg ville egentlig hatt en test om jeg har vært smittet, for jeg hadde en liten episode med hoste i 2uker, litt ubehag og feber første 2-3 dagene. Jeg håper bare ikke vaksinen blir påbudt! Men høres ut som media har skremt veldig mange. |
Sitat:
|
Sitat:
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Sitat:
Sitat:
Sitat:
|
Den hib vaksinen jeg refererte til fikk jeg og de fleste andre på 80 tallet.
Nå er det en hib vaksine i vaksinasjons programmet, men det er ikke den samme nei. |
Sitat:
|
Sitat:
Hvorfor ga de sukkervann?? Hva var vitsen med det? |
Jeg var med og testet hib vaksinen på 80-tallet. Jeg fikk placebo, men alle som fikk det fikk etter en stund tilbud om den ordentlige vaksinen. De fleste valgte å ta denne. Heldigvis ble jeg ikke syk.... Det var et forsøk der vi ble spurt på forhånd om vi ville være med. Det er ikke den som blir brukt i Norge i dag nei, fordi da Folkehelsa oppdaget at den var farlig, så solgte de den til New Zeland så de kunne vaksinere sine barn...Det er Folkehelsa si det!!!
Det som foregår nå lyser det forsøk av på lang vei... Hadde dere hørt om svineinfluensa i juni/juli 2008? Det hadde nemlig statsministeren, for det var da han inngikk en kontrakt på 3 år med et legemiddelfirma som er eid av Rockefeller (kompis av Torvald Stoltenberg) om 9,4 millioner vaksiner til norges befolkning... Det er også tidligere saker som Norge må "holde seg inne" med USA. Er dette en slik sak? Det sies også at det tar lang tid å finne en vaksine for virus som dukker opp. Hvordan kunne det da være en fiks ferdig vaksine 4 dager etter utbrudd i Mexico?? USA sa de ikke hadde hatt noen vaksine mot svineinfluensa, men de gjorde jo forsøk i 1976... Hvorfor er det forskjellige vaksiner rundt omkring? Skal det forskes på hvilken som er den beste? Hvorfor vaksinerer Norge stikk motsatt av Sveits, med samme type vaksine? Det er sagt at behandlingen ved svineinfluensa er en skikkelig tøff kur, og at den noen ganger er farlig. Er det behandlingen som forårsaker dødsfall? Norge har høyere dødstall enn mange andre land. Er behandlingen feil? Det legges et press om å solidaritetsvaksineres, men hvorfor skal man sette sitt eget liv i fare ved å ta vaksina som kan gi så grufulle bivirkninger som bl.a. ødeleggelser i nervesystemet? Man bestemmer selv over egen kropp, og blir man syk så kan man holde seg hjemme for å unngå å smitte andre, og for å pleie seg selv. Selv de som har tatt vaksinen kan få svineinfluensa. Det kommer kanskje ikke som noen overraskelse at jeg IKKE skal ta vaksina...selv om jeg i min jobb absolutt er i en risikogruppe, og er i kontakt med mange andre risikogrupper. Det får bli opp til hver enkelt å finne ut hva man skal tro på, og gjøre. Uansett ønsker jeg alle lykke til - med eller uten vaksine! :klem: |
Sitat:
|
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:02. |