![]() |
Sv: Barn og søtningsstoff
Fruktose er ikke sunt. Lav GI, men en katastrofe for metabolismen på sikt:
http://www.nutritionandmetabolism.com/content/2/1/5 |
Sitat:
|
Eg er vokst opp på light produkter og slankehysterisk mor og fekk kun godteri på lørdager og ellers kjempe strengt. Eg blei sånn som dei andre beskreiv her -åt til eg var kvalm og meir enn det når eg fekk sjangsen og stjal også godteri på butikken :(
Eg sliter litt med ungene mine, spessielt nest eldste som er allergisk mot så mange ting og ekstremt sær i matvegen. Ho får ganske ofte saft å drikke fordi ho ikkje kan drikke mjølk eller juice av nokon slag og blir lei av vann og slutter dermed å drikke. Ho er heilt desperat etter søtt, og blir omtrent hysterisk visst ho veit at det ligg ei kjekspakke i kjøkkenskapet og ho ikkje får åpne den. Så me har veldig lite av slikt i hus til kvardags. Søtsmak er den første smaken man utvikler og den siste som forsvinner meiner eg å ha lært ein gong. Ser det godt på eldre (gjerne demente) folk, aller helst vil dei ha loff med syltetøy på -heile tida. |
Sitat:
Når det gjelder diskusjonen rundt søtstoffer, så har jeg som mange andre lært meg til å tro at søtstoff ble man ikke tykk av. Så her i huset drikker min sønn mye Pepsi Max. Han er 10 år. Hvordan skal jeg plutselig få ham til å slutte med det uten ramaskrik? Jeg drikker mye av det, og har ikke hatt noen bivirkninger som jeg leser noen av dere andre har. Hverken hodepine, eksem, kløe i kroppen. Men tykkere og tykkere blir jeg. Og det er ikke Pepsi Max sin skyld, men det at jeg ikke orker å trene :o |
Sitat:
|
Jeg er mot å putte kunstig søtning i barn!
Mine unger får ikke saft,godteri etc med kunstig søtning. De får vanlig godteri,og de drikker vanlig saft og drikker brus i helgene. De velger pålegg som leverpostei,ost,salami,makrell i tomat etc,før nugatti. Minstemann som bare ville ha nugatti på brødskivene tidligere,har ikke spist det på over 1 år. Eldste jenta spiser litt nugatti og hapå innimellom,men ikke i store mengder. Aspartam er et omstridt søtningsmiddel,som ikke skulle vært på markedet i det hele tatt. Pengesterke produsenter og "korrupte" politikere har "æren" for at den gifta ble godkjent for bruk i matvarer. Det sier litt at amerikanske piloter ikke får innta aspartam før flyging....de mener at det kan påvirke hjernen. Japan og Fillipinene har forbudt bruk og import av aspartam,og flere andre land vurderer å forby stoffet. Og dette stoffet putter vi i oss selv og ungene nesten ukritisk?? Da aspartam kom på markedet,var det flere laboratorieforsøk på rotter som konkluderte med økt kreftfare ved inntak av aspartam,men pengesterke aktører dysset ned denne forskningen. Selv reagerer jeg sterkt på all kunstig søtning i mat etc,jeg blir rett og slett forgiftet. Får skjelvinger,blir kvalm og får kraftig diarè,selv ved minimalt inntak. |
Jeg har to - den ene er ikke noen brødmons, men adskillig mer glad i frukt, gulrot og div. kjøttmat som kjøttkaker, kjøttboller, kjøttpudding og fiskepinner - han spiser egentlig det meste av den typen vanlig middag. På skiva, han spiser jo litt brød da, spiser han bare 2-3 ting, alle kjøttbaserte.
Den andre er en brødmons av dimensjoner og det eneste hun spiser på skiva er brunost, prim eller leverpostei, da helst brunost... Ingen av dem spiser smør på skiva eller særlig med fett i det hele tatt, det har de aldri villet ha. Hun er noe kresen i middagsveien også, men så lenge hun får min hjemmelagde potetmos og ketchup til går det ned. Hun er også glad i epler og pærer, ikke fullt så glad i gulrot, men spiser det også innimellom. Godis er helgekos (dog ikke fanatisk), vi drikker vann til hverdags, brunost-ungen er veldig glad i eplejuice og får nok litt for mye av det. Begge to er slanke barn og brunost-ungen er nok en del mer aktiv enn kjøtt-ungen selv om kjøtt-ungen er den tynneste. Kunstig søtning får de overhodet ikke hos meg. Kan vel ikke akkurat si at de lever på lavkarbo nei, men kjøttungen har blitt mye bedre i matveien de siste par årene så jeg regner med det er håp for brunostungen også. :) |
brunost-unge og kjøtt-unge *fnis*
|
Sitat:
|
Sitat:
Ser på mine egne barn (gutter) og tantebarna (jenter) at det stort sett er lik inndeling der. Mine elsker kjøtt og spiser helst ikke brød/poteter/osv i det hele tatt....mens jentene helst kunne levd på brødskiver og poteter. |
Sitat:
Jeg var litt skeptisk til varme frokoster også, har aldri klart det, ikke utover kokt egg. Nå går rester av squash-lasagne ned på høykant som frokost! Og søtsuget er totalt forsvunnet! :D:D:D |
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:43. |