Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   Snart voksne barn, og betaling for å bo hjemme (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=33257)

maynard 05-05-10 10:59

Sv: Snart voksne barn, og betaling for å bo hjemme

Hadde mamma og pappa krevd meg husleie da jeg bodde hjemme, så hadde jeg flyttet på dagen :P Men det var vel grunnen til at de ikke krevde det... Men jeg vasket hus, laget middag flere ganger i uken, og handlet ofte inn mat.
Jeg ville holdt husleien på 1000, og heller krevd at han handler inn mat for 1-2uker for hele familen hver måned, og samtidig krevd at han måtte laget middag, vasket hus ol når han er hjemme.
Jeg er student nå, det er gutter nede i 20-21års alderen i klassen min, og det sjokkerer meg hvor lite selvstendige de er. En måtte få hjelp av tanta til å vaske klær da han flyttet langt unna mora. Så han fikk nyvaskede klær på døra! Mora vasket når hun var på besøk, ellers støvsugde han bare.
Andre bor i kollektiv der søpla må gå ut selv!! Det ser jo ut deretter og..
Så ville heller prioritert at han kan grunleggende rengjøring og matlaging.

Sesti 10-05-10 21:45

Jeg flytta hjemmefra da jeg var 15, og bodde borte i 4 år. Så bodde jeg hjemme et år, men da betalte jeg ikke husleie. Jeg er, av ukjent årsaker, veldig flink til å spare penger så mamma og pappa krevde ikke husleie av meg da ( fikk ikke stipend og hadde en ganske ustabil inntekt). De jeg har kjent som har bodd hjemme og betalt husleie, hadde foreldrene en sånn ordning at de satte pengene inn på en konto (uten at dattra visste det) og sparte det til et eventuelt bryllup. Det fungerte kjempebra, og hun ble veldig glad den dagen hun fant ut at hun hadde noen tusen stående på konto :)

Hvis sønnen din har inn 15 000 pr mnd, er 3000 et minstekrav. Jeg ville nok ha fått til en ordning med 3000 til dere (og at dette eventuelt går på sparekonto, det avhenger jo av deres økonomi) og at han satte 5000 på sparekonto. At han bidrar med husarbeid er vel en selvfølge :)

For meg som er student og lever på 6500 (med 3500 i husleie for mitt 12 kvadrat store rom) hver måned, er 15 000 bare en fjern fjern drøm. Jeg betaler all maten selv, og gjør alt arbeidet selv. Så når jeg klarer det, burde sønnen din og klare det :)

Serenio 11-05-10 13:44

Jeg syns også godt at store barn kan bidra økonomisk når det er mulig. Bare sånn til sammenligning, så tjener sønnen i denne tråden omtrent det samme som meg, og jeg er snart 40, ufør, forsørger to barn under 18 og betaler nesten 8000 i husleie. Om to år er min eldste 18, og da mister jeg barnetrygd, farsbidrag og barnetillegg, hvilket vil si ca 6000 i mnd. Hvis datteren min ikke kan bidra med studielån eller arbeidsinntekt, så har jeg ikke råd til å forsørge henne lenger.

Det å få ungene til å bidra med husarbeid er pokker så vanskelig. Jeg trenger det virkelig pga. egen sykdom, men det tar meg mye kortere tid og krever mindre energi å gjøre det selv enn å mase, trygle, oppmuntre, leke det frem osv. (ikke minst fordi de er rimelig slurvete, evt. blinde (?), så jeg må gjøre det selv etterpå likevel) Noen ganger orker jeg det, men vanligvis ikke.

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:17.