![]() |
Sv: Trening og ketose
Slik jeg har forstått det sier en del studier, og treningsfolk, at det ideelle tidspunktet er å spise karbohydrater rett etter trening for å hurtig komme seg og være klar for neste økt i nærliggende fremtid. Forstår at dette gjelder hard kondisjonstrening eller styrketrening, ikke moderat. Om det er rett vet jeg ikke, men må si at jeg savner å spise et eple, eller havregrøt i ny og ne, så hvis jeg skal gjøre det så må det trolig bli i forbindelse med trening :)
Burde kanskje begynne å ta magnesiumtabletter nå, har vurdert det en stund, men syns det ofte er litt hysteri rundt alle kosholdtilskudd man bare "måå" ta. FJeg kunne gjerne ha strekt meg to cm, blitt 165. Fin høyde for en fortsatt liten knert, hehe. |
Sitat:
Hm.. kan man virkelig vokse i høyden? Alle de store bena i kroppen har vekstområder som består av "mykt" bein, og det er her selve veksten skjer. Disse lukker seg dog under puberteten og blir hardt. Har du noe faglitteratur (eller blogger/artikler for den saks skyld) om det så hadde det vært morsomt å lese! |
Vel, enkelte mener at veksten skyldes holdning (man luntet litt som overvektig), men Loone på forumet sier at hun har det: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=31593&page=13 Snakk med henne :)
Hmfr, jeg elsker jo eplet mitt. Grønne, syrlige epler man griner av når man spiser ;) Noen laster kan man vel ha innimellom, hehe. Er uansett best de som kommer på høsten og ikke spesielt ellers i året. |
Let opp innleggene til Bulldog og Tommygutt. Tommygutt mekka cocosashake tol å sykle (var det) Birken med.
|
Sitat:
|
Jeg leste denne rekken, mye interessant. For å ikke kommentere alle trådene, kan jeg heller fortelle om mine erfaringer ift hva som virker for min del. Litt egosentrisk kanskje, men dere får tilgi min eksibisjonisme (heter det det?) :o
Generelt tenker jeg at det er lurt å trene på det man vil bli god på. Jeg er mosjonist som løper noen konkurranser hvert år, mest for gøy, og så kjører jeg noen veddemål med kamerater. Det kan gå på alt fra svømming til styrkeløft. Etter å ha lest mye gode innlegg her i forumet, samt en del bøker, har jeg kommet frem til følgende retningslinjer som jeg følger. Jeg trener alt fra tre til fem ganger pr uke. Øktene er sjeldent over en time. Hvis jeg skal bli bedre på lange løpeturer, legger jeg inn en og annen lengre økt, 2,5 timer pluss. Men jeg fokuserer på å trene kort og intensivt. Også fordi mange trenere peker på at for lange økter heller kan skade utbyttet. Litt sånn cross fit inspirert er jeg nok. Det er nok en del overivrige mosjonister der ute som faktisk kan være mildt overtrent, gjerne uten å vite det selv. Derfor er jeg også snill med kroppen innimellom, og tar gjerne fem-seks dager helt pause innimellom. Når jeg tvinger meg til en slik pause, kribler det i kroppen etter å komme i gang igjen, og jeg kan oppleve superkomp som bare er helt fantastisk :) Før løp kjører jeg alltid en form for superkomp for å komme i "adhd-modus." For øvrig hiver jeg alltid i meg litt myseprotein etter trening. Hvis jeg husker på det, får jeg i meg litt karber og gjerne litt fett også. Jeg holder meg unna høyglykemiske greier etter trening, selv om det jo har sine fordeler, spesielt ift restitusjon, så kan det påvirke utskillelsen av veksthormon negativt. Dette gjelder spesielt etter høyintensive kortinervalløkter. Jeg har av og til brukt en halv pose av tn.no sin måltidserstatter rett etter trening. Veldig praktisk synes jeg. Jeg følger the metabolic diet, passer meg utmerket, og kroppen fungerer på det. Fettforbrenningen fungerer bra, og jeg spiser karber i helgene etter hvordan kroppen min reagerer. I ukedagene ligger jeg nok på ca 20-50g. For min del også funket det med en god innkjøring på strikt, strikt lavkarbo, for å få kroppen over i fettbrenningsmodus. Resultatet av dette har for min del vært ned fra 17 til 10 prosent fett, og opp nesten 2,5 kg muskler. Dette er i løpet av det siste året. I forhold til hvordan jeg har holdt på tidligere, gjør jeg nå mindre, og oppnår mer. Det er jo vinn vinn mener jeg.:) |
Sitat:
Jeg har begynt å tenke mer og mer på å kjøre kortere økter, kanskje til og med begynne med crossfit. For jeg ser at jeg har tidvis trent alt for mye, uten å gå ned et døyt. Noe jeg strengt tatt burde (da snakker jeg to økter om dagen f.eks). Når man invisterer så mye tid og krefter i trening for å kunne se fremgang, både på formen og vekta og likevel ikke får lønn som fortjent, ja, da skjønner man at her er det noe riv, ruskende galt. Altså, jeg har lest og lest og jeg vet at jeg trolig har vært mildt overtrent i perioder. Så nå skal treningsmengden ned og intensiviteten opp (untatt på min ukentlige langtur, jeg elsker joggelangturene mine). Tren mindre, oppnå mer er helt klart en vinn-vinn situasjon. Jeg er, som nevnt, dødslei av å (over)trene uten å få noe resultat! Annet enn litt bedre kondisjon da. Tilbake til deg. Jeg har hørt om metabolic diet og har snust både på den og OE. Er enda ikke sikker på hva som passer meg best, men vil veldig gjerne ned i fettprosent. Sist jeg sjekket (for ett år siden) var jeg på 23. Har gått ned noen kilo siden den målingen (3 ca), så tipper jeg er på 22 (håper jeg, hvis jeg ikke har mistet muskelmasse). Ønske er å komme ned til 18-19, altså bytte ut en del fett med muskler. Skal ta en ny scanning så snart jeg har fått kvinnet meg opp, hehe. Har hørt om myseprotein, hvor får jeg kjøpt det og hva koster det? Ønsker egentlig ikke å tillegge meg dyre vaner, så hva av vanlig mat er ideelt etter styrketrening eller kondisjonstrening? Har du noen synspunkter på det? Kanskje, etter hva du skriver, bør jeg være litt strengere på karbene i noen uker fremover, så kroppen kommer inn i lavkarbokostholdet og setter i gang forbrenningen? Jeg ligger gjennomsnittelig på 45 per dag nå. |
Sitat:
|
Sitat:
Jeg hadde 23 en gang, kan jo være jeg ikke har det lengre? Kanskje jeg har trent så lite styrke at jeg er oppe på 24-25. Hvem vet. Jeg må ta en ny scanning snart altså. |
Jeg hadde 24! Hehe, husket heeelt feil. Men da veide jeg 60 kilo. Vipper mellom 58-59 nå, så kanskje er jeg 23 nå da, hvis jeg er heldig. Da kan jeg ha 20 som mål :)
|
Det kan være at en periode med striktere lavkarbo kan gi resultater. Vi er jo forskjellige, så man må vel bare prøve for å finne ut :)
Men jeg tror generelt mange gjør lurt i å fokusere mer på trening som innehar litt av cross fit filosofien. Kort, intensivt, store muskelgrupper, funksjonell trening etc. Dette har jo gunstig effekt på kretsløp og hormoner, og spesielt hormoner har ganske mye å si, egentlig for det meste :) Ikke dermed sagt at man skal kutte ut langturene. Jeg elsker også langturer innimellom... Dessuten er høyintensiv trening mer belastende for kroppen, og hvis man går over til slik trening, må man nok gå frem med aktsomhet. Jeg har selv gått på noen små smeller fordi jeg har kjørt sprintintervaller flere dager på rad, fordi det føltes godt. Og så sa det litt pang, og jeg måtte ha pause noen dager. En annen ting er å tilpasse treningen til hvordan man generelt føler seg. Jeg er mer varsom med treningen hvis jeg feks ikke har fått sovet godt noen netter. (småbarnsfar...) Myseprotein (wheyprotein) får man kjøpt på helsekost eller diverse nettbutikker. Fordelen med det ift vanlig mat er vel at det tas raskt opp i kroppen. Jeg bruker det etter både styrke og "kondisjons"trening. |
Jeg syntes det har vært vanskelig å vite om jeg kunne trene i ketose eller ikke. Jeg har trent, og fått det til, men jeg har vært usikker på om det har gitt noen effekt. Jeg har tatt en karbobar, noen ganger, før trening,, og i tillegg litt energi drikk med på treningen..
Det jeg lurer på er om jeg skal kutte helt ut denne energibaren og energidrikken? |
Sitat:
|
Men nå må du høre: Om du veier 60 kg, hvor lita (kort) er du da om du trener så mye og fremdeles vil ned? Du må da ha masse muskler. Har du et realistisk forhold til hva som er riktig? Husk at lavkarbo setter deg til det nivået som er sunt for deg. Hva er BMIen din nå da?
|
Sitat:
Jeg skjønner at lavkarbo kan virke stabiliserende, men det kommer jo litt an på utgangspunktet også? Høykarbo/lavkalori kombinert med mye trening har gitt meg lavt stoffskifte, håper at lavkarbo/høyfett kan fikse dette og dermed at jeg naturlig går ned et par kilo (eller bytter ut fett med muskler, wuhuuu, hehe) :p |
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:13. |