Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Lavkarbo generelt (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Spis så mye frukt du vil, frukt er fantastisk! (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=36509)

Iset 12-09-10 19:31

Sv: Spis så mye frukt du vil, frukt er fantastisk!

Fikk jo inntrykk i tråden her at det liksom var nettopp det jeg hadde sagt. Og det stemmer i hvert fall ikke. Jeg spiser jo frukt selv, for svarte.

nellie 12-09-10 19:33

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Iset (Innlegg 932480)
Fikk jo inntrykk i tråden her at det liksom var nettopp det jeg hadde sagt. Og det stemmer i hvert fall ikke. Jeg spiser jo frukt selv, for svarte.

Hmm, jeg tenkte ikke på deg nei. Spesielt siden du har Lutz som filosofi, som vel er en av de som tillater de mest "crazy tingene".

nellie 12-09-10 19:35

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kula (Innlegg 932346)
hmm... erkjennelsen om at man kan leve et sunt liv uten frukt sitter lang inne hos noen. Ikke så rart kanskje, det krever jo at man har evnen til å tenke selv :-)

-

Her f.eks.
Men nå er jo Kula en liten provosator;)

Minimeg78 12-09-10 19:36

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Iset (Innlegg 932480)

Det var slik jeg forsto deg, men ingenting er vel bedre enn om jeg misforsto.

En annen ting forresten(gidder ikke starte ny tråd): hva gjør man når man har kommet dit man vil? Jeg har virkelig ikke planer om å bli radmager liksom..

Greddy 12-09-10 20:02

Slapp av.. du blir ikke radmager.

Men omg for en diskusjon, snakk om å lage storm i et vannglass.

101 på diskusjonforum, ikke bli provosert om andre folks mening.
Det er en mening ikke noe mer. Og ikke les mellom linjene på hva folk skriver, kan fort bli missfortåelser :p

Om en person synes andre folk gjør noe dumt, så er det en mening... Det er ikke din/deres oppdrag å skifte mening eller overbevise h*n at vedkommende tar feil.

nellie 12-09-10 20:11

Hva skal man diskutere her om ikke man skal diskurere sånt?
Alt er jo blitt spurt om og alt er besvart flere ganger.

Greddy 12-09-10 20:18

Jeg sier bare at man skal ikke henge seg opp av en helt subjektivt mening. Det var jo ikke så lenge siden noen fyrte opp, pga av en mening om karboblokkere, og prøvde på død og liv få vedkommende til å skifte mening eller innrømmer feil, noe som egentlig er helt feil. Folk skal få lov til å ha sine subjektive meninger, uten at noen skal prøve å konvertere dem til noe annet.

Nerthus 12-09-10 20:36

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Minimeg78 (Innlegg 932483)
Det var slik jeg forsto deg, men ingenting er vel bedre enn om jeg misforsto.

En annen ting forresten(gidder ikke starte ny tråd): hva gjør man når man har kommet dit man vil? Jeg har virkelig ikke planer om å bli radmager liksom..

Lavkarbo er vektregulerende - så mest sannsynlig vil kroppen din bestemme selv at nå er det nok. Det som ofte er vanlig om man har spist svært lite karbo underveis for å gå ned i vekt, er å øke karbo pr dag med 5 gram i uka (?) - til du ikke har vektnedgang lengre - da finner du "karbo-balansen" for din kropp.

Vi er alle igjen forskjellige - så her må man prøve seg fram. Det aller viktigste er nok at du allerede nå klarer å se for deg et kosthold du er komfortabel med å spise til hverdags - og som du klarer å holde vekten med :)

Supera 12-09-10 20:49

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Minimeg78 (Innlegg 932461)
Det er da fullt mulig å ha god helse selvom man spiser frukt, ja til og med om man spiser karbohydrater. Grunnen til at jeg har veid mer enn jeg egentlig vil er fordi jeg har spist for mye, ikke noe annet. Jeg har forsåvidt forstått at alle overvektige er det fordi de ikke tåler karbohydrater så godt.

Ja jeg er forholdsvis ny her inne, men nå skal det sies at jeg har lest i mange måneder før jeg registrerte meg(det finnes fantastisk mye bra kunnskap her inne og det er mye og lære). Men jeg har også lest såpass at jeg har fått med meg at hovedinnlegger ikke kan spise frukt, men fint kan spise all mulig sukkererstatning som finnes. At man kan gå god for å kutte næringsstoffer som faktisk har mange gode egenskaper men fint kan putte i seg ting som overhodet ikke inneholder noe foruftig, det virker nokså søkt helt uavhengig om man mener man trenger karbohydrater eller ei.

Ja, det finnes også de som nærmest lever på pommes frites, pizza og brus uten at helsa blir nevneverdig påvirket av det. Det betyr ikke at alle kan gjøre slik ei heller at det er sunt. Jeg sier ikke at det er usunt å få i seg vitaminer og mineraler, men det er for mye sukker i forhold til vitaminene og mineralene. Og sukkererstatninger er ment som kos en gang i blant, ikke som mellommåltid slik som frukt som regel brukes som.

I mine øyne er det mer søkt å kutte ut snop som man spiste én gang i uka med masse frukt gjennom hele uka og tro at man er sunn. De erstatter ofte sukker med mer sukker. Folk skal få lov til å gjøre som de vil, men det er troen på at det er sunt å fråtse i frukt som jeg vil avlive.

Kula 12-09-10 21:58

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 932482)
Her f.eks.
Men nå er jo Kula en liten provosator;)

Hæ... hva mener du med "liten"?

-

Rosenkål 13-09-10 10:30

Problemet med hovedinnlegget her var vel snarere en latterliggjøring av enkelte utsagn, det var det jeg reagerte på. Hadde Iset begrunnet sine meninger med annet enn en kneblet-smiley, så antar jeg at færre hadde ansett det som provoserende.

Kula 13-09-10 14:28

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Rosenkål (Innlegg 932724)
Problemet med hovedinnlegget her var vel snarere en latterliggjøring av enkelte utsagn, det var det jeg reagerte på. Hadde Iset begrunnet sine meninger med annet enn en kneblet-smiley, så antar jeg at færre hadde ansett det som provoserende.

Det at kun to stykker (2) fant hovedinnlegget provoserende er vel en indikator på at det er disse to som har en overfølsom provokatør-føler. Ingen andre i denne tråden har gitt uttrykk for at de syns innlegget var provoserende.

-

Iset 13-09-10 14:30

Jeg syntes ikke jeg trengte å si noe som helst i hovedinnlegget, en kneblet-smiley sa liksom alt. Men jeg burde jo tenkt på at ikke alle her på forumet har vært her like lenge, jeg tenkte bare at de fleste skjønner hva jeg mener uansett. Men nå vet jeg jo bedre.

nellie 13-09-10 14:31

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kula (Innlegg 932894)
Det at kun to stykker (2) fant hovedinnlegget provoserende er vel en indikator på at det er disse to som har en overfølsom provokatør-føler. Ingen andre i denne tråden har gitt uttrykk for at de syns innlegget var provoserende.

-

Ja, huff så provoserende jeg syntes hovedinnlegget var.
Hvis du leser litt så er det ikke det som irriterer meg:)

Må være lov å stille kritiske spørsmål som ikke stemmer med "Hallelulja, lavkarbo lever" koret, på detta forumet, uten at man er overfølsom.

Iset 13-09-10 14:31

Jeg tror ikke Kula mener deg, Nellie. ;)

nellie 13-09-10 14:32

Det var vel bare jeg og en til som "fant det provoserende"?

Iset 13-09-10 14:34

Rosenkål og Minimeg, vil jeg tro.

Kula 13-09-10 14:41

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Iset (Innlegg 932905)
Rosenkål og Minimeg, vil jeg tro.

Det har du så veldig rett i!

Å stille kritiske spørsmål er da noe helt annet enn å bli provosert - er det ikke?

-

nellie 13-09-10 14:46

Jajja, da tar jeg meg en sykkeltur med ren samvittighet.

Kula 13-09-10 14:49

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Iset (Innlegg 932896)
Jeg syntes ikke jeg trengte å si noe som helst i hovedinnlegget, en kneblet-smiley sa liksom alt. Men jeg burde jo tenkt på at ikke alle her på forumet har vært her like lenge, jeg tenkte bare at de fleste skjønner hva jeg mener uansett. Men nå vet jeg jo bedre.

Hvis man skal ta slike hensyn, kan man like gjerne la være å delta på ethvert diskusjonsforum.

Du har mye kunnskap og erfaring - og dermed "bakgrunn for egne meninger". Stå på!

-

Gracella 13-09-10 19:17

Jeg har lagt merke til at det i det siste er noen som leser innlegg som en viss kar leser bibelen... :rolleyes:.

Det er ikke alltid så lett å få fram det man mener, særlig hvis man bruker ironi, humor, eller en "direkte muntlig" form.

Men det er artig med diskusjoner :)!!!

Kanutten 13-09-10 19:20

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 932919)
Jajja, da tar jeg meg en sykkeltur med ren samvittighet.

Ser du! Der fikk du trimma i dag også! :lol:

nellie 13-09-10 19:58

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 933102)
Ser du! Der fikk du trimma i dag også! :lol:

Nei, jeg ble så trassig da det ikke var noe luft i dekkene.. Så jeg slamra i alle dørene på vei inn (et par ganger i hver) og la meg på sofaen isteden.

Kanutten 13-09-10 20:00

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 933128)
Nei, jeg ble så trassig da det ikke var noe luft i dekkene.. Så jeg slamra i alle dørene på vei inn (et par ganger i hver) og la meg på sofaen isteden.

Det koster mange krefter å slamre dører... :p Sikkert lurt å finnes sofaen da! :lol:

Carisma 13-09-10 22:48

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Greddy (Innlegg 932500)
ikke les mellom linjene

...det kan komme et tog! :lol:

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Aeryth (Innlegg 932422)
"Vi trenger faktisk flere gram karbohydrater i løpet av en dag, sammenlignet med fett og proteiner."

Det svaret hennes provoserte meg så mye at jeg sendte et langt, hissig og ganske nedlatende innlegg til spørre-runden hennes. Det ble IKKE trykket for å si det sånn :rulleøyne Det hjalp ikke på at jeg hadde fått et ordentlig svada-svar på spørmslet mitt om vitaminer i frukt vs grønnsaker heller... :cool:

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:05.