![]() |
Sv: Utredning for undervekt - hvor lang tid før man får svar på blodprøver?
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Om de på Aleris mener det er behov for å få jern og blod intravenøst, så er det sikkert smart ja. Håper de får kontakt med legen din og du får henvisning asap! Og, så skal jeg bare minne deg på en ting, selv om du sikkert vet det (helsekost-ekspert som du er), kalsium hemmer opptak av jern, og du skal derfor ikke ta kalsium og jern-tabletter samtidig. :) Dette her gir meg iallfall en veldig oppstrammer på hvor viktig det er å huske vitaminene mine, har til nå ikke tatt det så tungt at jeg har glemt en dose nå og da og skippet en uke her og der... :o |
Ikke spis ost når man tar jerntablettene heller da.
|
Sitat:
Sitat:
Jeg synes Aleris kan bruke meg som et skrekkeksempel. Sånn går det når man ikke tar tablettene sine. :p Det med kalsium det jeg ja, men takk. :) Jeg tar jernet på morgenen og kvelden, og multivitaminer og kalsium og det andre rundt middagstider. |
Så bra at du får hjelp og oppfølging!
Da jeg måtte gå på duroferon grunnet stort blodtap etter en fødsel (jeg skulle egentlig ha blodoverføring, men jeg nektet) fikk jeg beskjed om å ta c-vit samtidig for at jernet skulle tas bedre opp i kroppen. |
Har helt glemt å oppdatere her. Ting går ganske greit nå, jeg tar alle tilskuddene mine som jeg skal og jeg er fremdeles på 400 mg jern daglig. I tillegg har jeg tatt 1 stk B12-sprøyte hos legen og skal ta den neste nå på onsdag, samt ogs jern-sprøyte samme dag. For å komme ovenpå raskt, opptaket mitt er jo redusert i forhold til andre. Jeg hadde visst ganske alvorlig mangel på folat også, helt tomt. Men nå er det i ferd med å bli bedre, tror vi. Skal ta jevnlige blodprøver fremover for å hele tiden sjekke statusen.
Jeg har gått opp 2 kilo og fått farge i ansiktet. :) |
Godt å høre du er på bedringens vei da! :) :)
|
Så fint! Lykke til videre, Iset.
|
Godt å høre at det går rette vegen :klem:
|
Har ikke lest her før nå. Dette var jo skummelt, Iset.
Kan nok ikke få presisert godt nok hvor viktig det er med tilskuddene og at du ikke skal ha for mye fett. Godt du er på bedringens vei:klem: |
Ja jeg har absolutt tatt lærdom av dette, uten tvil. Og jeg har sagt til Aleris at de kan og bør bruke min historie som skrekkeksempel overfor andre opererte og pre-opererte, så de skjønner alvoret. For mange er nok som meg, føler seg bra i årevis og begynner å droppe tilskuddene og plutselig er det nesten for sent. Det kommer så snikende, man tror liksom bare at man er sliten.
|
Jeg slet forresten med munnsår i månedvis, uansett hva jeg smurte på så ble det aldri bedre. Skorper og sår, hver eneste dag i mange måneder. Nå er det helt borte, etter at jeg fikk opp vitamin- og mineralstatusen.
|
Så godt å høyre! Lykke til videre. :)
|
Positiv lesning Iset:)!!!
|
:klem: godt å lese at du er bedre! Virkelig skummelt :ja:
Jeg får forresten munnsår ved mangel på vitamin B-12 |
Har noe av samme problemet som deg, ligger helt på grensen til å måtte få jern intravenøst, og har problemer med å få i meg jern. Sansynligvis er det mer lr mindre kronisk diare som tapper kroppens jernlagere og som gjør at jeg ikke tar det opp gjenom tarmen. Legen min syntes det var rart at jeg idet hele tatt er oppegående, men det er jeg:ja:
Skal ta nye prøver før jul, men har slitt m dette nå i flere år uten særlig bedring. Lykke til Iset! Håper det hjelper på deg:klem: |
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:42. |