Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Kake/dessert og snacks (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=121)
-   -   Vaniljefudge (myke karameller) (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=38232)

Gerd 17-11-10 16:28

Sv: Vaniljefudge (myke karameller)

Mange karamellkokere i dag :lol:

Jeg prøvde med kokosmelk i stedet for fløte... det gikk rett vest :p Så da vet man det ;)

mallilen 17-11-10 16:50

Nå står mine til koking også :p Hadde ikke vanilje, så hadde oppi romdråper i stedet. Mistenker at jeg synes det er minst like digg :D

cillesnuppa 17-11-10 16:58

Hjelpes så mange svar i denne tråden. Takk, Gerd, for at du har testet og fikk det til. Til deg som synes smaken var tam: tror det er godt med enda mer vaniljepulver i, eller andre smakstilsetninger.

Det blir ikke kald sukrinsmak. Og til deg som lurte på om plastfolie kan smelte: svaret er visst ja ;) La den avkjøles litt først, fant jeg nettopp ut!

Fofa 17-11-10 17:37

Hahahaha...ja, da vet vi det:D Avkjøling skal bli!

sigboh 17-11-10 18:30

Driver å prøver meg på disse nå. Hadde ikke vaniljepulver så brukte vaniljeessens istedet. Måtte en hel flaske til for å få nok vaniljesmak. Kjenner at det egentlig kunne vært litt mer vaniljesmak. Menmen, venter med og si noe helt sikkert til de er ferdige. Håper de blir bra, for da har jeg noe å kose meg med på jobb i morgen! :D

RødLinse 17-11-10 18:43

Stuper nesten inn på kjøkkenet, vet jeg har kremfløte i kjøleskapet..... sikler :-D
Nei, jeg står over i denne omgang. Kan vente til jul :-)

Gerd 17-11-10 18:49

Nå er jeg spent. Lakriskarameller og sjokoladekarameller står til avkjøling.

Rørene skilte seg ikke, men de oppførte seg forskjellig i kjelen. Og den med sjokolade virka som den ble tykkere enn lakrisen og vaniljekaramellene jeg laga i går :ja:

*prestasjonsangs* :p

senorita 17-11-10 19:02

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Gerd (Innlegg 968465)
Nå er jeg spent. Lakriskarameller og sjokoladekarameller står til avkjøling.

Rørene skilte seg ikke, men de oppførte seg forskjellig i kjelen. Og den med sjokolade virka som den ble tykkere enn lakrisen og vaniljekaramellene jeg laga i går :ja:

*prestasjonsangs* :p

Hva hadde du i dem som du laget med lakris? lakrisessens?? Sikle..

sigboh 17-11-10 19:02

Spent på de lakriskaramellene jeg!

Gerd 17-11-10 19:05

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av senorita (Innlegg 968476)
Hva hadde du i dem som du laget med lakris? lakrisessens?? Sikle..

Grovmalte anisfrø. Fikk ikke tak i lakrispulver.

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av sigboh (Innlegg 968477)
Spent på de lakriskaramellene jeg!

Jeg også :D

hele huset dufter anis jo :D

sigboh 17-11-10 19:10

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Gerd (Innlegg 968481)

hele huset dufter anis jo :D

åååh. Nam! :spisesnak

Er spent på mine egne jeg driver å koker opp nå også. De med vanilje.. Har smakt på "røra" og syntes jeg kjente sukrinsmaken litt væl godt, får håpe den forsvinner litt når de er kjølt ned og fiksferdig. Blir så kvalm når det smaker for mye sukrin.:(

mallilen 17-11-10 19:33

Disse ble SØTE. og jeg fikk nok ikke kokt dem lenge nok, for de ble litt sånn "krystallaktige" og ikke så seige som jeg hadde håpet.

Å bruke essens viste seg å ikke være noen suksess. Essensen damper vekk under koking, og må dermed tilsettes helt til slutt om det skal bli noen smak. Og det må brukes MYE.

Kommer til å prøve disse igjen, men da med vanikjepulver.

sigboh 17-11-10 19:36

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av mallilen (Innlegg 968500)
Disse ble SØTE. og jeg fikk nok ikke kokt dem lenge nok, for de ble litt sånn "krystallaktige" og ikke så seige som jeg hadde håpet.

Å bruke essens viste seg å ikke være noen suksess. Essensen damper vekk under koking, og må dermed tilsettes helt til slutt om det skal bli noen smak. Og det må brukes MYE.

Kommer til å prøve disse igjen, men da med vanikjepulver.

hmm. jeg brukte vaniljeessens og smakte på "røra" rett før jeg satte den inn i kjøleskapet og det smakte vanilje da. Brukte en hel flaske med essens vel og merke, menmen. :p Brukte du sukrin eller sukrinmelis? Sukrinen har jo lett for å bli litt sånn krystallaktig.

Gerd 17-11-10 19:40

De blir ikke så seige som "vanlige" karameller. Smelter mer på tunga syns jeg. Og må nok oppbevares kaldt :ja:

Gerd 17-11-10 20:32

http://forum.lavkarbo.no/picture.php...022104&thumb=1

Fløtekarameller, lakris og sjokolade.

Smaksmessig er sjokolade best, konsistensen er best på fløtekarameller.
Lakris var god, men bør bruke fint pulver, tror jeg.

sigboh 17-11-10 20:58

De så utrolig fine ut ihvertfall! :)

Gerd 17-11-10 20:59

Ja, de er faste og fine :ja:

Augustina 17-11-10 20:59

Dette gleeeder jeg meg til altså!

Biggie Small 18-11-10 02:42

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av sigboh (Innlegg 968483)
åååh. Nam! :spisesnak

Er spent på mine egne jeg driver å koker opp nå også. De med vanilje.. Har smakt på "røra" og syntes jeg kjente sukrinsmaken litt væl godt, får håpe den forsvinner litt når de er kjølt ned og fiksferdig. Blir så kvalm når det smaker for mye sukrin.:(

Hvis du bruker sukrinmelis, så kan du prøve å kombinere det med natreen-pulver og splenda f.eks. Jeg fant at de blandet sammen (og kvernet til melis i kaffekvern) hadde en fantastisk "punch" og smakte som vanlig sukker (jeg er kresen) etter koking/baking. Når jeg studerte detaljer rundt sukrin på andre LC blogger, fant jeg tips om at sukrin trenger noe å henge seg fast i, for ikke å re-krystallisere, så jeg tror jeg skal prøve en slik blanding når jeg får tid. :)

Mvh
BiggieS

cillesnuppa 18-11-10 07:26

Helt imponert over deg, Gerd! Jeg tenkte jeg skulle lage noen med biter av mørk sjokolade og mandler i :) Ellers er det slik med sukrin og sukrinmelis at førstnevnte krystalliserer seg, og passer best i drikke og i luftige kaker, mens sukrinmelisen passer best i småkaker og snop :)

Frøkengiraldriopp 18-11-10 07:47

Lagde en liten porsjon av denne i går kveld, og er helt over meg over hvor godt de smakte :) Tusen takk for oppskriften :) Satt for et par dager siden på jobb og tenkte med meg selv, at hvis jeg bare kan finne en oppskrift på karamell jeg kan bruke, så er jula redda - nå har jeg marsipan og kransekakeoppskrift med lavkarbovri, jeg skal lage flere typer konfekter :) Og nå karamell?? Det er komplett :) Tusen tusen tusen takk igjen :)

Et lite spørsmål, Gerd - når du laget sjokoladevarianten - hva slags sjokolade brukte du? Og hvor mye? Jeg ser for meg å bruke råkakao - 1 ss kanskje?? mer??
Gleder meg til å prøve det ut!!

Fofa 18-11-10 08:00

Marsipan og kransekake??? Hmmmm... ligger de her på forumet? *sikle* hehe:D

Gerd 18-11-10 08:35

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Frøkengiraldriopp (Innlegg 968749)
Et lite spørsmål, Gerd - når du laget sjokoladevarianten - hva slags sjokolade brukte du? Og hvor mye? Jeg ser for meg å bruke råkakao - 1 ss kanskje?? mer??
Gleder meg til å prøve det ut!!

Jeg lager mindre porsjoner enn det som er i denne orginaloppskrifta( fordi jeg bare hadde en liten skvett fløte jeg måtte veie opp 1. gangen ;))
På den brukte jeg 1 ts bakekakao.

Her er oppskriftene jeg har brukt: http://forum.lavkarbo.no/album.php?a...pictureid=2583

mam 18-11-10 10:11

:realmad: Helios hadde solgt den siste boksen med vaniljepulver rett før æ kom i buttikken... Mang Trøndera her på forumet hm?
:D

cillesnuppa 18-11-10 15:33

Det var synd at vaniljepulveret var utsolgt - men herlig at vi forbrukere vil ha ekte vare! Ang råkakao, tror jeg det kan være passe med 1 ss, det er iallfall den mengden jeg har tenkt å prøve selv.

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:26.