![]() |
Sv: Vaniljefudge (myke karameller)
Mange karamellkokere i dag :lol:
Jeg prøvde med kokosmelk i stedet for fløte... det gikk rett vest :p Så da vet man det ;) |
Nå står mine til koking også :p Hadde ikke vanilje, så hadde oppi romdråper i stedet. Mistenker at jeg synes det er minst like digg :D
|
Hjelpes så mange svar i denne tråden. Takk, Gerd, for at du har testet og fikk det til. Til deg som synes smaken var tam: tror det er godt med enda mer vaniljepulver i, eller andre smakstilsetninger.
Det blir ikke kald sukrinsmak. Og til deg som lurte på om plastfolie kan smelte: svaret er visst ja ;) La den avkjøles litt først, fant jeg nettopp ut! |
Hahahaha...ja, da vet vi det:D Avkjøling skal bli!
|
Driver å prøver meg på disse nå. Hadde ikke vaniljepulver så brukte vaniljeessens istedet. Måtte en hel flaske til for å få nok vaniljesmak. Kjenner at det egentlig kunne vært litt mer vaniljesmak. Menmen, venter med og si noe helt sikkert til de er ferdige. Håper de blir bra, for da har jeg noe å kose meg med på jobb i morgen! :D
|
Stuper nesten inn på kjøkkenet, vet jeg har kremfløte i kjøleskapet..... sikler :-D
Nei, jeg står over i denne omgang. Kan vente til jul :-) |
Nå er jeg spent. Lakriskarameller og sjokoladekarameller står til avkjøling.
Rørene skilte seg ikke, men de oppførte seg forskjellig i kjelen. Og den med sjokolade virka som den ble tykkere enn lakrisen og vaniljekaramellene jeg laga i går :ja: *prestasjonsangs* :p |
Sitat:
|
Spent på de lakriskaramellene jeg!
|
Sitat:
Sitat:
hele huset dufter anis jo :D |
Sitat:
Er spent på mine egne jeg driver å koker opp nå også. De med vanilje.. Har smakt på "røra" og syntes jeg kjente sukrinsmaken litt væl godt, får håpe den forsvinner litt når de er kjølt ned og fiksferdig. Blir så kvalm når det smaker for mye sukrin.:( |
Disse ble SØTE. og jeg fikk nok ikke kokt dem lenge nok, for de ble litt sånn "krystallaktige" og ikke så seige som jeg hadde håpet.
Å bruke essens viste seg å ikke være noen suksess. Essensen damper vekk under koking, og må dermed tilsettes helt til slutt om det skal bli noen smak. Og det må brukes MYE. Kommer til å prøve disse igjen, men da med vanikjepulver. |
Sitat:
|
De blir ikke så seige som "vanlige" karameller. Smelter mer på tunga syns jeg. Og må nok oppbevares kaldt :ja:
|
http://forum.lavkarbo.no/picture.php...022104&thumb=1
Fløtekarameller, lakris og sjokolade. Smaksmessig er sjokolade best, konsistensen er best på fløtekarameller. Lakris var god, men bør bruke fint pulver, tror jeg. |
De så utrolig fine ut ihvertfall! :)
|
Ja, de er faste og fine :ja:
|
Dette gleeeder jeg meg til altså!
|
Sitat:
Mvh BiggieS |
Helt imponert over deg, Gerd! Jeg tenkte jeg skulle lage noen med biter av mørk sjokolade og mandler i :) Ellers er det slik med sukrin og sukrinmelis at førstnevnte krystalliserer seg, og passer best i drikke og i luftige kaker, mens sukrinmelisen passer best i småkaker og snop :)
|
Lagde en liten porsjon av denne i går kveld, og er helt over meg over hvor godt de smakte :) Tusen takk for oppskriften :) Satt for et par dager siden på jobb og tenkte med meg selv, at hvis jeg bare kan finne en oppskrift på karamell jeg kan bruke, så er jula redda - nå har jeg marsipan og kransekakeoppskrift med lavkarbovri, jeg skal lage flere typer konfekter :) Og nå karamell?? Det er komplett :) Tusen tusen tusen takk igjen :)
Et lite spørsmål, Gerd - når du laget sjokoladevarianten - hva slags sjokolade brukte du? Og hvor mye? Jeg ser for meg å bruke råkakao - 1 ss kanskje?? mer?? Gleder meg til å prøve det ut!! |
Marsipan og kransekake??? Hmmmm... ligger de her på forumet? *sikle* hehe:D
|
Sitat:
På den brukte jeg 1 ts bakekakao. Her er oppskriftene jeg har brukt: http://forum.lavkarbo.no/album.php?a...pictureid=2583 |
:realmad: Helios hadde solgt den siste boksen med vaniljepulver rett før æ kom i buttikken... Mang Trøndera her på forumet hm?
:D |
Det var synd at vaniljepulveret var utsolgt - men herlig at vi forbrukere vil ha ekte vare! Ang råkakao, tror jeg det kan være passe med 1 ss, det er iallfall den mengden jeg har tenkt å prøve selv.
|
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:26. |