![]() |
Sv: Etikk og økt inntak av kjøtt/fisk/egg
Sitat:
Helsemessig så er nok dyr som har hatt det godt og spist det de er ment for å spise å foretrekke fremfor de som er sterkt mishandlet, fulle av sykdom, og gud vet hva... Dette gjelder nok både fysisk og psykisk helse. Selvfølgelig skal ta hensyn til både dyrs følelser og mangfoldets overlevelse Greddy :) |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Jorda flipper ikke sånn (jeg er geolog). Nordpolen og sørpolen kan bytte plass, men det er ikke slik at det betyr at aksen vi roterer rundt forandres. Skal hele aksen bytte sted brått må man ha en enorm komet og da er vi f***** allikavel.
|
Sitat:
|
Sitat:
Sitat:
Men det jeg IKKE visste var dette... Fra samme artikkel.. Sitat:
|
Sitat:
Og selvsagt er det ikke tullete (jeg blir provosert bare jeg tenker på det) å bli veganer av etiske årsaker! Når man ikke trenger kjøtt for å overleve men egentlig kun spiser det fordi det smaker godt, synes jeg det er mye mer tullete (for å si det mildt) å drite i dyrenes velferd fordi man vil spise godt. Jeg trenger ikke animalsk føde, ergo skal dyr slippe å lide for MIN skyld. |
Sitat:
Men Sitat:
|
Men var det ikke snakk om dyr og kjøttindustri?? Sånn i utgangspunktet?? :o
|
Jo jeg begynte å lure fælt på hva dere diskuterte her nå. :knegg:
|
Ble litt of topic:P
Tips til alle. På denne linken kan dokumentaren earthlings sees gratis: www.earthlings.com Kall det gjerne propaganda. Det er en dokumentar bygd opp på en intelligent måte for å fremme produsentenes syn på saken. Selvfølgelig, hvilken dokumentar er ikke det? Dette er en dokumentar alle bør se. Å ikke se den fordi man ikke "orker" eller ikke vil vite er feigt. Se filmen, velg selv hva du tror stemmer med virkeligheten og ikke, men se filmen! |
Bror er ku- og grisebonde.. Mamma jobbet i en barnehage.. Mamma pleide alltid si at det var strengere regler for storfe- og svinehold enn det var for kommunen og drift av barnehagen! Både kyrne og grisene kan gå ut av fjøsen når de vil. Kyrne har madrasser for å unngå liggesår! Dyrene har MER rom rundt seg enn det barna i barnehagen hadde. Det var strengere krav til lufting etc for dyra enn det som ble krevd i barnehagen..
Men jeg er enig med dem som sier at det er turen til slakteriet som er stressende.. Og det kan man merke på kjøttet. Det er stor forskjell på en hjemmeslaktet gris og en slakterislaktet. For å "konvertere" trivsel til oss tobeinte så er det jo antydet at kontorlandskap skal inneholde grønne innslag.. Hva med alle elevene som sitter på rekke og rad i klasserom med dårlig lufting?? Her en utklipp fra arbeidstilsynets egne sider.. Sitat:
|
De norske melkekyra står konstant i bås 10 mnd av året. For å produsere melk hele året må kyra få en kalv hvert år, og denne kalven blir tatt fra moren rett etter fødselen, så ikke kua skal slutte å die. Alle som har sett en ku som har blitt fratatt kalven sin vet at kuer har et veldig sterkt morsinnstingt. De hyler og kjemper for å beholde kalven, og sørger etter tapet. De nyfødte kalvene blir satt på enten båser sammen med andre kalver, eller bås helt alene. Dette er opp til hver enkelt bonde. Deretter blir de slaktet, eller blir melkekyr selv.
Dette går jo ikke på kjøtt og slakt, men på melkeprodukter. Disse kuene har det ikke bra. Noen av kyra har båser som er store nok til at de slipper å få liggesår. TENK så heldige. Det meste av kjøttet som selges i Norge, og det de fleste kjøper kommer fra store slakterier, og ikke fra den lokale bonden som tar vare på dyra sine. Det sinnsyke forbruket av kjøtt og melkeprodukter er grunnen til at det har blitt masseproduksjon med dårlig dyrehold. Om man ikke skal bli veggis, kan man hverftfall kutte kraftig ned på forbruket. |
Sitat:
|
Sitat:
|
Du har kanskje ruslet rundt og sjekket de norske fjøsene du da Maissa? For melkekyrne der jeg vokste opp var så sannelig ute på gode arealer det aller meste av året.
Vi har strenge regler for dyrehold i norge. Ikke dermed sagt at ikke ting kan bli bedre, men det er så visst ikke ville tilstander i norske fjøs. |
Sitat:
Joda, tunfisk (mange arter) og hai (en herskare av arter) er under sterkt press, og kysttorsken, ueren og ålen står på den norske rødlista. Humler er også bier. Det med strålingsforstyrrelse har jeg ikke hørt, det høres nok mer ut som en hypotese. Men at den store biedøden er et kjempeproblem for birøktere er kjent. Dette er imildertid i hovedsak et problem for dem som lever av honningproduksjon og ikke et miljøproblem. Årsaken til biedøden er ikke helt kjent, men virus og andre sykdommer er en av teoriene. Det at arter av humler og andre bier dør ut er imidlertid et helt annet problem som først og fremst kommer av at vi ødelegger deres levesteder, i tillegg til bruk av insektisider. Når humler og bier er borte kan også menneskene pakke sammen. Einstein har sagt at om alle bier døde ut ville menneskearten ha 4 år igjen på jorda. Igjen; alt henger sammen med alt. Å leve hundre prosent etisk er komplett umulig. Det er en miljø- og/eller velferdshake ved alt vi forbruker. |
Sitat:
|
Yndlingsdyret mitt er biff:D
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
I USA er det helt forferdelig, en kvinne blogger om det her. En av svarene under artikkelen hennes sier at Tine importerer melk fra USA, stemmer det? Er all melk som selges i Norge norsk? All ost, alle andre melkeprodukter? Jeg er uansett veganer, så for meg spiller det ingen rolle sånn sett, men det kan være greit å vite sånt. Hadde jeg vært kjøtteter hadde jeg i hvert fall aldri verken spist eller drukket noe som helst animalsk i det landet, eller andre land for den saks skyld.
|
Sitat:
|
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:57. |