![]() |
Sv: Hvordan kan man være i ketose og ikke gå ned i vekt?
Sitat:
http://forum.lavkarbo.no/showpost.ph...24&postcount=9 Hvor mye protein spiser du hver dag? 1800 kcal kan være for mye dessverre - jeg holder fint vekta på 17-1800 kcal men jeg går ikke ned. |
Sitat:
|
Takk for informative svar :). Jeg får dykke litt ned i bøkene igjen. Tyggegummi, og mange flere enn nå, har jeg spist når jeg har gått ned i vekt tidligere. Før jeg begynte med lavkarbo, gikk jeg 3 uker på Nutrilett og tygget som bare det, men gikk da ned mye. Og så bom stille altså.
Må jeg under 1800 kal blir det lite mat, synes jeg. Jeg er så redd for å bli sulten som på andre dietter og at det skal utløse fysenheten og tap av kontroll. Dette har alltid skjedd på andre kurer. Nå føler jeg meg for første gang rolig, tilfreds og mett :). Dessuten skjønner jeg ikke da at man kan spise en solid egg- og baconfrokost når man skal passe kaloriene så mye. Kal og fett% fyker jo rett til himmels. |
Sitat:
Proteininntaket varierer mellom 100 og 120. |
Sitat:
|
Sitat:
Jeg synes du skal teste ut en uke med 300 kal mindre pr dag. Jeg kan nesten garantere at du ikke vil føle mer sult. Husk at det er viktig å fremdeles spise etter lavkarbo-prinsippene når det gjelder fordeling av næringsstoffene :) Litt avhengig av hvor høy og hvor mye du veier er et proteininntak på 100-120 gram pr dag greit :) |
Så snille dere er som går så i dybden her :) Da prøver jeg å redusere kaloriene litt og se hva som ser. Jeg har hele tiden holdt meg på 3-5% kh og ca 70% fett, det er ok?
|
Ja, og det beste er å spise kun grønnsaker for å fylle karbohydratdelen.
|
Jepp, det har jeg fått med meg og følger :). Spiser overhodet ikke brødmat/korn.
Jeg lager min egen majones og bruker det for å få opp fett%, eller seterrømme/ost. Om morgenen tar jeg 1/2dl kefir + 2 ts Fiberhusk for å holde maven i gang, der får jeg 1-2 kh. Jeg har litt problemer med å spise rent smør. |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Etter en tid på under 1600 kal kjenner jeg at den 'gode' gamle fysenheten kommer snikende, og jeg har da også hatt et par sprekker. Surt! Dette opplevde jeg ikke da jeg spiste 1800 kal. Jeg begynner virkelig å miste motet nå og føler at heller ikke denne dietten passer meg og min gjenstridige kropp. Er kjempefortvilet! |
Sitat:
Jeg er heller ikke sulten - i det hele tatt...:rolleyes: så jeg skal nok slite med å få i meg dobbelt så mye som jeg spiser til vanlig :) MaryRose - jeg leste gjennom litt tidligere mld fra deg her nå (litt lenge siden jeg har vært inne på tråden :)) - og ser at du gikk på nutrilett 3 uker før du begynte med lavkarbo. Det KAN være en medvirkende årsak til at du står stille. Nutrilett er svært lavt i kalorier og har en del karbohydrater. Hvis du kjenner du begynner fyse om du reduserer energiinntaket - har du forsøkt å ØKE det? Spørs om kroppen din ikke enda er i gang med fettforbrenning fordi nutriletten satte den i sparemodus og nå når du spiser igjen skal den IHVERTFALL ikke slippe mer fett! Husk også at det kan ta 2-8 uker og komme ordentlig i gang med fettforbrenning. Jeg ville smurt meg med tålmod, nyt maten, kanskje prøvd å øke med et par-tre hundre kal over et par uker for å se om du kan få kroppen til å forstå at det er NOK mat tilgjengelig nå :) Jeg vet at jeg anbefalte deg å redusere - delvis basert på min egen erfaring med at jeg går ned om jeg reduserer på kaloriene og fordi jeg vet andre også må ned, men jeg synes faktisk det er verdt å forsøke å gå OPP litt først for din del - jeg skal også forsøke og øke kraftig inntaket over et par uker for å se hva som skjer med min kropp :) (Som er ganske egen og bestemt også... så jeg vet hvordan du har det - bare at jeg har gått ned "bare" 9 kilo på over 1.5 år på lavkarbo... og det skjedde over samme antall uker altså 9...) |
Sitat:
|
Sitat:
Dessuten har jeg måttet begynt å tenke litt nytt selv - så jeg synes det er flott og ikke minst viktig at du deler dine erfaringer i forbindelse med kontakt med lege og ernæringsfysiolog :) |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Jeg skjønner ikke helt problematikken... Vekta di står jo ikke stille (ref "NOKSÅ" stille). Det virker som du synes at det ikke går fort nok. Og det er en stor forskjell!
Ikke alle raser ned i vekt, men du går ihvertfall NED i vekt. Sakte men sikkert. Selv har jeg holdt på i 2 mnd og har gått ned 3 kilo. Skulle ønske det gikk fortere, ja, men jeg går ihvertfall ned. og 3 uker er jo ikke så lang tid på ketogent koshold da... Hvis jeg har forstått det riktig fra første innlegget? Gi det litt tid! Slapp av, kos deg med den gode maten og vei deg KUN 1 gang i uken. ikke la deg stresse av vekta. :) Hadde stilt meg selv spm om du hadde stått "dønn stille" en stund eller gikk opp i vekt. Da kan man begynne å lete etter partystoppere. Men jeg tror ikke det er så mye du kan gjøre for å få fart på nedstigningen. Du går ned i vekt, vær fornøyd med det :) |
Oj, her var det kommet mange svar! Tusen takk!
Nerthus, forslaget ditt høres vidunderlig ut, men tror ikke jeg tør ta sjansen! Jeg er ganske sikker på at jeg kommer til å ese ut igjen med en gang... Da er jeg nesten mer fristet til å kjøpe Nutrilett. Men jeg ser poenget ditt, selv om det virker litt for godt til å være sant når det gjelder meg. Vi er jo omtrent programmert til å tenke motsatt... Hvorfor er man ikke utstyrt med en forbrenningsknapp...bare å trykke når forbrenningen går ned. Det hadde vært noe det! Og forresten, jeg spiste jo 2-300 kal mer de første 4 ukene uten at noe skjedde. Dersom denne 'teorien' holder stikk skulle vel mine 2 nylige sprekker økt forbrenningen min? Du må fortelle hvordan det går med deg Nerthus når du øker matinnta Opp til 3000 kalorier, Maylinn?? Oj, gjelder dette de som skal ned mest eller generelt? Hvorfor er spranget så stort, fra 1500 til 3000? Kunne de som spiser 1500 gått ned like mye eller mer om de spiste 3000? Tenk å kunne fråtse så mye i godsakene og allikevel gå ned, en drøm! Jeg har også en lang og broket historie mht vekt og har prøvd mye. Jeg har/har hatt mange begrensinger for meg selv mht mat. De siste årene har jeg hatt et mer normalt forhold til mat, men spiseforstyrrelsen ligger på lur hele tiden. Tanken om at jeg MÅ bli tynnere for å kunne leve et fullverdig liv dukker jevnlig opp, selv om jeg er på god vei mot å akseptere meg selv til tross for ekstra kilo. LCHF var vanskelig å starte med, det var jo sååå mye ulovlig mat! Jeg tror dette kostholdet er den endelige veien ut av matuføret mitt, så jeg vil svært gjerne fortsette. Jeg skulle likt å snakke med en ernæringsperson som er god på LCHF. Er det noen som kjenner til ernæringsfysiologer som kan dette i området Sandvika/Asker/Drammen? |
Jeg er i gang første dag og er så stappmett at jeg er nesten uvel *ler* ;) Husker jo godt i starten da jeg begynte å spise lavkarbo - 6 mnd med massive mengder og ikke et eneste gram opp ;) Jeg gikk ikke ned heller da den gangen - men har fått mer kunnskap og erfaring etterhvert.
Jeg setter nå to uker med rundt 3000 kalorier og ser hvordan vekta reagerer... spent som f... ;) Drikker mye mer vann nå når jeg spiser, blir vel 3 måltid hver dag pluss kanskje en atkins for litt ekstra proteiner siden jeg er litt dårlig på proteininntak til vanlig. |
Sitat:
|
[quote=Maryrose;1068498]Oj, her var det kommet mange svar! Tusen takk!
Opp til 3000 kalorier, Maylinn?? Oj, gjelder dette de som skal ned mest eller generelt? Hvorfor er spranget så stort, fra 1500 til 3000? Kunne de som spiser 1500 gått ned like mye eller mer om de spiste 3000? Tenk å kunne fråtse så mye i godsakene og allikevel gå ned, en drøm! quote] Grunnen til at det er så stort sprang er at en mann på 1.90 og som veier 120 kilo spiser ikke det samme som ei lita dame på 1.60 som kanskje ikke veier mer enn 75 kg. Jeg måtte ta kontakt med ernærings fysiolog, for jeg var på vei til å gi opp hele opplegget, jeg følte meg kjempe dårlig. Men nå føler jeg meg helt fin:) I en periode lå jeg mellom 1500 og 1800 kalorier, da stoppet vekten helt opp! Jeg må opp på ca 2300-2500. Da vår jeg i meg nok grønnsaker, proteiner som passer akkurat min vektnedgang... Vil tro at det er ganske generelt, akkurat fordi at vi er så forskjellige. Tja, jeg veier nå 87 kilo og skal ned til 70 kilo, vil ikke si at det er så enormt da... men startet på 98 kg for to måneder siden. I mitt tilfelle tåler ikke jeg store mengder sukker alkoholer, da legger jeg faktisk på meg! Jeg tror at det viktigste er å få hjelp av fag personel, slik at man føler seg mere trygg. |
Sitat:
|
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:23. |