![]() |
Sv: Underlig reaksjon på sukkerfri barnehage ...
Frukt har neppe endel vitaminer.. Du får mer vitaminer ved å spise grønnsaker..
|
Sitat:
Ikke så lenge siden jeg leste en artikkel om frukt, overskriften var "Frukt gjør deg feit" og den konkluderte med at det er fint i lite i frukt som er nyttig. Men, jeg har en datter som ble sykelig overvektig på "norsk husmannskost" og jeg er nok rimelig farget av det.... :o Hadde jeg hatt like stort kjennskap til lavkarbo når hun var lita hadde frukt og yoghurt definitivt ikke vært daglig kost. De aller fleste tåler "vanlig" mat, men konsekvensene for de som ikke tåler sukker og karbohydrater særlig godt kan bli svært kjipe, ref min datter på 146 kilo som 17-åring. |
Sitat:
Blir det ren mat da?? Hva slags sukker anses som rent sukker?? For alternativer bruker vi jo og alternativer er heller ikke bra.. Liker ikke denne triksingen med kunstig sukker, da tror jeg heller ekte sukker i små mengder er bedre. |
Sitat:
Bruker minimalt med sukkererstatninger, det søteste blir litt bær. Så med ren, naturlig mat tenker jeg ren og naturlig mat - uten særlig sukker :) Om et barn lever lavkarbo skulle man jo tro sukkerbehovet ble rimelig fraværende? Da går jeg kun ut i fra egne erfaringer og egen reaksjon på sukker, barn å "teste" det ut på har jeg ikke lenger... Skal se jeg blir "bestemora med nakkekotelettene" :p |
Sitat:
Det er jo ikke alle som bruker kunstig søtning i det hele tatt, og noen bruker det svært sjeldent. Ikke alle sukker-erstatninger er kunstige heller. Jeg har ingen betenkeligheter med å skulle gi noe søtet med stevia eller sukrin til barn. Men det er jo det med søtt, da. At det gjerne fordrer søthunger, så man bør jo forstatt skille på hverdag og fest. Jeg tålte som jeg vel før har nevnt nesten ikke noe frukt da jeg var liten, spiste godteri på lørdager, og ellers som Charlotts datter spiste jeg vanlig norsk "husmannskost", og endte likevel opp med å bli overvektig fra tidlig av. |
Sitat:
|
Sitat:
Bestemora med nakkekotelettene hørtes digg ut!! :sikle: |
Sitat:
Sitat:
Sitat:
Ser også du mener at det er greit at barna får sukker fordi de "forbrenner i massevis". Nå er det jo slik at både barne- og voksenkropper er forskjellige, og det er ikke sånn at alle barn "forbrenner i massevis". |
Sitat:
Sitat:
|
Sitat:
|
Jeg har to barn på småskoletrinnet. Der får vi lapper med hjem om at på skolen har de en sunn holdning til mat, så barna får ikke lov til og med lyst brød, sjokoladepålegg etc. Det er jeg helt enig i. MEN så får barna kjeks, karameller ol. når de har vært flinke. Kaker og brus når det er karneval, fest osv. Syns dette er dobbel moral.
Trenger barna beløning, gi de en liten ting, ikke mat. |
Sitat:
|
Sitat:
Når det gjelder yoghurt, får hun det også i ny og ne, men jeg synes det er riktig å IKKE servere fruktyoghurt i en skkerfri barnehage. Hvorfor det? Man kan gi mye annet. Barn trenger ikke det søte for å ha det godt. De har det helt ypperlig, sannsynligvis bedre, med begrenset sukkerinntak. |
Sitat:
Og det handler jo ikke bare om hvorvidt barna blir overvektige eller ei? Jeg har en sønn på 19 år, han er 185 høy og veier 60 kg. Og jeg skal love dere at han spiser utrolig mye shit.... |
Sitat:
Kjenner jeg brenner litt for dette med kos/annerkjennelse=mat jeg.... Tenk om vi heller kunne gi barna positive opplevelser fremfor spiselig, virkelig gi dem en "mat er næring og drivstoff for kroppen" holdning, så mat ikke blir kilden til trøst/kos/annerkjennelse senere i livet. At det å "unne seg noe" kan være opplevelse uten sukker... Her snakker vi "etterpåklok" så det holder og jeg ER veldig farget av egne erfaringer, så jeg skjønner godt om noen synes jeg fremstår som litt fanatisk altså :o |
Sitat:
Barnehagen vår er nok dessverre ikke sukkerfri. Men de lager all maten selv, og bruker økologiske matvarer. De lager også varmmat hver dag, mye supper, hvilket betyr at barna får i seg mye grønnsaker. Klokken 3 serverer de rundstykker eller knekkebrød, greit nok. Men hvorfor MÅ de ha brunost/syltetøy på...tror jeg skal høre med mannen om han kan ta opp det på foreldremøte i morgen, men han brenner ikke like mye for det som jeg. Uansett så tenker jeg at det vi gjør her hjemme er det viktigste. Det kostholdet de lærer her, er det de tar med seg når de flytter hjemmefra. Det sier vel litt at da jeg flyttet hjemmefra, lagde jeg pastagugge første dag, kylling med pomfri andre dag og lapskaus fra boks tredje dag. Og slik gikk dagene... |
Sitat:
Men vi har alltid hatt stor matglede her i familien, og ingen er direkte syke. Men jeg kan virkelig si at ulike kropper reagerer på samme type mat! |
Sukker er sukker. Forskjellen på en Cola og 100% Eplejuice er at det er mindre sukker i Cola og derfor sunnere. Å spise frukt er sunnere enn å drikke sukkerholdige drikker siden du får i deg fiberet som kommer i pakka. Så sant barna ikke er overvektige så er frukt greit spør du meg.
|
Sitat:
Frukt er helt greit det! Det jeg reagerer på er sunnhetsalibiet som blir brukt. Iskrem er også helt greit, men er det noen foreldre som gir barna iskrem fordi det er sunt? Antakelig inneholder en stor fløteis med sjokoladetrekk flere ting kroppen har bruk for enn et eple. De færreste vil allikevel kalle det sunt. - |
Sitat:
Og så spurte jeg i samme slengen om det finnes sunt naturlig sukker? For splenda har jeg sluttet bruke etter at jeg leste om alle disse vassdraga som er blitt for søte fordi at splenda ikke brytes ned i naturen slik ønskelig er. Sukrin takler hverken ungene eller jeg. Men stevia har jeg ikke prøvd! For DET er vel ekte sukker som samtidig er sunt?? Eller sunnest av det som er søtt.. :o Hvis man på død og liv skal ha søtt... |
Sitat:
Sukrin har jeg faktisk aldri prøvd. |
Sitat:
|
Sitat:
|
Agave-sirup er også en form for søtningsmiddel som er ok å bruke. Og kjempegodt!
|
Sitat:
Lavkarbo er veien til lykken ;) |
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:34. |