Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Kake/dessert og snacks (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=121)
-   -   Helles nøttemarengs med gul krem (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=43202)

Dolly 16-05-11 19:35

Sv: Helles nøttemarengs med gul krem

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av anelis85 (Innlegg 1108310)
Bare droppet du vanilje stevia, eller erstattet du det med noe?!

vaniljeessens

Labomba 16-05-11 19:39

http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:A...ewAKGkTzgpoxpQ Jeg må bare si at jeg blir så glad for at dere liker oppskriften!!! Håper det smaker, og takker for skryt:D
Gjør ei gammal kona glad vettu!!

kattungen 16-05-11 20:20

Hm, funderer på å prøve med mandelmel altså...

anelis85 16-05-11 20:34

Jeg står å lager kaka nå jeg...veldig spent på resultatet!! Veldig redd for å få den isete smaken for hadde veldig lite natreen, så ble mest sukrinmelis:confused:

anelis85 16-05-11 21:08

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av anelis85 (Innlegg 1108342)
Jeg står å lager kaka nå jeg...veldig spent på resultatet!! Veldig redd for å få den isete smaken for hadde veldig lite natreen, så ble mest sukrinmelis:confused:

Lurer på om kakebunnen min ble litt rar?? Den trakk seg inn fra kantene på springforma, er det vanlig? Den slapp liksom kanten med 0,5cm rundt hele:confused:
Synes kremen smakte litt "rart"...hmm...men det blir kanskje bedre på kaken?!?

kattungen 16-05-11 21:33

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av anelis85 (Innlegg 1108366)
Lurer på om kakebunnen min ble litt rar?? Den trakk seg inn fra kantene på springforma, er det vanlig? Den slapp liksom kanten med 0,5cm rundt hele:confused:
Synes kremen smakte litt "rart"...hmm...men det blir kanskje bedre på kaken?!?

Jeg har min bunn i ovnen nå, og den ble veldig kornete... Kan hende det er fordi jeg brukte mandelmel og fiberhusk :rolleyes: Man tager hva man haver, og funker det ikke så funker det ikke :cool:

anelis85 16-05-11 21:42

Da var kaken min ferdig, skal bare avkjøles:) Er veldig fornøyd med bunnen (sett bortsett fra at formen ble litt rar), men toppingen var jeg ikke så fornøyd med...synes liksom det ble litt besk smak?!? Mulig jeg har gjort noe galt! Jeg får smake litt i morgen når den er ferdig avkjølt, håper den er bedre da!!

kattungen 16-05-11 21:52

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av anelis85 (Innlegg 1108421)
Da var kaken min ferdig, skal bare avkjøles:) Er veldig fornøyd med bunnen (sett bortsett fra at formen ble litt rar), men toppingen var jeg ikke så fornøyd med...synes liksom det ble litt besk smak?!? Mulig jeg har gjort noe galt! Jeg får smake litt i morgen når den er ferdig avkjølt, håper den er bedre da!!

Jeg fikk også litt rar smak på den, tror det er sukrinen. Neste gang skal jeg prøve med sukrin OG splenda, tror kanskje det går bedre :rolleyes:

Bunne min hevet ikke i det hele tatt, så jeg er veeeeldig nysgjerrig på å smake det ferdige produktet ;)

anelis85 16-05-11 21:54

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av kattungen (Innlegg 1108450)
Jeg fikk også litt rar smak på den, tror det er sukrinen. Neste gang skal jeg prøve med sukrin OG splenda, tror kanskje det går bedre :rolleyes:

Bunne min hevet ikke i det hele tatt, så jeg er veeeeldig nysgjerrig på å smake det ferdige produktet ;)

Bunnen min hevet heller ikke:D Husk å si i fra hvis du finner den "perfekte" sammensettingen til kremen da:D

LIBBA 17-05-11 01:05

Jeg har laget denne i dag, og kremen ble helt super.
Bunnen ble veldig kompakt, men smaken var det ikke noe å utsette på.
Har brukt blanding av sukrin-melis (ca 2ss),natreen(ca2ss) og stevia(ca1/2ts) som søtning. Synes ei slik kake må vær søt. ;)
Den kremen er så god at jeg kunne ha slikket kjelen :D

Labomba 19-05-11 01:40

Godt å høre Libba:p
Kan ikke skjønne at ikke kremen hos noen ikke blir bra. Jeg laget den igjen nå i kveld, og den er helt perfekt for vår smak. Og dere ser jo at bunnen min hever møe...
Men at det blir litt nøttete av bånn trur jeg er fordi den heter nøttebånn:D Sånn jeg ville ha den.

kattungen 19-05-11 06:47

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Labomba (Innlegg 1110022)
Godt å høre Libba:p
Kan ikke skjønne at ikke kremen hos noen ikke blir bra. Jeg laget den igjen nå i kveld, og den er helt perfekt for vår smak. Og dere ser jo at bunnen min hever møe...
Men at det blir litt nøttete av bånn trur jeg er fordi den heter nøttebånn:D Sånn jeg ville ha den.

Kaken min var VELDIG god etter å ha stått over natten :D Men bunnen er fortsatt kjempekompakt - lurer på om det kan være fordi jeg blandet eggene sammen med det tørre litt for hardt? :confused:

Sanney 20-05-11 22:36

bunnen min har ikke hevet seg, og jeg tror jeg har laget hele greia litt vel søt.. men må vente til kremen er kald før jeg vet noe sikkert :p

Labomba 25-05-11 17:25

Bunnen skal ikke være hard når før du steker den. Brukte du litt for små egg kanskje?
Håper du lykkes bedre neste gang:p

Den er fortsatt favoritten til de her hjemme og også mange av mine venner, så der har jeg skikkelig hatt flaks gitt.

Gerd kommer til meg 18. juni, så da får jeg nok høre det... Om den er god eller ei for hennes smak :D

Ser jo at det er flere av dere som baker den regelmessig, så noe må det jo være ;)

Sanney 25-05-11 17:40

Jeg syns den ble litt vel søt, men det tror jeg er fordi jeg er noe avvent med søtt, fordi da jeg tok med kaka på grillfest sa alle at den var perfekt :p

Pøsh 25-05-11 17:46

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Engledans (Innlegg 1108260)
Noen fikk visst dårlig samvittighet og dro langt avsted for å kjøpe hakkede mandler. Hadde vært billigere med en kvern på biltema, men den stenger 5, så det er umuligt for han å nå den på en hverdag. Men tror jammen jeg skal kjøpe meg en på lørdag.

Hihi... Kom vel hjem til en pottesur kjerring som ville ha kake :D
Håper han fikk et stykke ;)

Denne skal jeg forresten prøve meg på.

pirilen 01-06-11 23:25

Denne ble kjempegod!! Klarte ikke å vente helt til den ble kald ;-)
Men som mange andre sier, så blir det kald smak, så neste gang blir det nok en blanding her også. Men uansett en VELDIG god kake!! :-D

heidia79 02-06-11 19:47

kan ketolyse bakemix brukes???

Kitt 02-06-11 20:19

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av heidia79 (Innlegg 1127420)
kan ketolyse bakemix brukes???

Hva skal du bruke den til? I stede for bakepro, tenker du? Da ville jeg heller droppet det helt! Jeg brukte fiberhusk og det gikk helt fint! Er jo bare en spiseskje!:)

heidia79 02-06-11 20:22

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1127455)
Hva skal du bruke den til? I stede for bakepro, tenker du? Da ville jeg heller droppet det helt! Jeg brukte fiberhusk og det gikk helt fint! Er jo bare en spiseskje!:)

Ja jeg prøvde ketolyse bakemix og følte at denble veldig... tørr...!!
Ikke noe sukse`det der nei! Og så venta jeg forgjeves på Iherb pakken min med sukrin i... har bare splenda, og det anbefales ikke å bruke!!!:(

linnita 05-06-11 20:08

Er helt ny i dette. Holdt på en uke bare. Men kjempemotivert for å fortsette etter å ha sett at vekta viser minus 1,5 kilo :)
Våren er jo tiden for avslutninger på skole, fritidsaktiviteter osv. Og da må foreldrene bake. Synes denne kaken så nydelig ut, så skal prøve meg på den. Men har to små spørsmål.
Kan Dr. Lindbergs fruktose brukes i stede for Sukrin, eller er Sukrin mer lavkarbo vennling?
Hvor får man kjøpt Stevia vaniljedråper? Er det helsekost?

j88 05-06-11 20:12

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av linnita (Innlegg 1129601)
Er helt ny i dette. Holdt på en uke bare. Men kjempemotivert for å fortsette etter å ha sett at vekta viser minus 1,5 kilo :)
Våren er jo tiden for avslutninger på skole, fritidsaktiviteter osv. Og da må foreldrene bake. Synes denne kaken så nydelig ut, så skal prøve meg på den. Men har to små spørsmål.
Kan Dr. Lindbergs fruktose brukes i stede for Sukrin, eller er Sukrin mer lavkarbo vennling?

Sukrin er karbofritt, men fruktose har veldig mye karber , så sukrin syns jeg er et bedre alternativ. Stevia får du desverre ikke kjøpt i norge, men du kan bestille på nettet, blant annet herfra: http://www.iherb.com/Wisdom-Natural-...-ml/11070?at=0

Tiki 07-06-11 21:00

Denne er herved lagret på favoritter, og så deilig med en kake med så lite kh :)

Nerthus 08-06-11 17:54

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av linnita (Innlegg 1129601)

Vil bare gjenta at fruktose er ikke lavkarbo-mat... faktisk verre enn rent sukker, du kan lese en artikkel om fruktose her :)

Jeg bruker sukrin av og til, men også flytende natreen fordi det blander seg bedre, og jeg synes det smaker bedre enn sukrin. Kan blandes både i varmt og kaldt.

Denne kaken er forresten bare genialt god ;) Smak deg fram før du setter den i ovnen, og mens du lager gulkremen så det blir etter din smak søtningsmessig sett :)

Anitra 08-06-11 20:32

Jeg brukte natreen, og litt bakemiks fra lavkarbo. Bakemiksen dropper jeg neste gang, for det gjorde den veldig tørr. Men kremen ble fantastisk!! Nå står den i kjøleskapet, klarer jeg vente?

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:33.