![]() |
Sv: Hvor finner jeg en god ostehøvel?
Sitat:
:heia: for særheter :D |
Sitat:
|
Sitat:
Vi har to ostehøvler, en fra sambo og en fra meg. Jeg syns begge er greie nok, men sambo får helt hetta om det bare er "min" som er rein :lol: |
Agurkskiver som skal være i skiver (f.eks. i agurksalat) må skjæres med ostehøvel, helst uten riller. Men i salaten skal agurken skjæres opp med kniv i relativt tykke skiver, for så å kuttes i strimler på tvers (4 strimler på en skive). Jeg har desverre en del særegenheter på kjøkkenet, spesielt når det kommer til dandering på tallerken og rekkefølgen ting spises i :rodme: Det min mann har hatt det mest moro med er fiskepinnemiddagene mine (den gang jeg spiste sånt). Fiskepinnene skulle skrelles etter de var ferdig stekt, hvorav "skallet" ble lagt til sides. Innholdet (altså fisken) ble spist sammen med tilbehøret og skallet ble spist med fingrene helt til slutt :lol:
|
Sambo har en kjempehang-up på oppvask.. Vi har bestikkkurv med tre rom i maskinen, og han har fått det for seg at bestikket må sorteres på kniv-gaffel-skje i rommene, i samme rekefølge som de ligger i skuffen. Jeg er glad det ikke bare er jeg som har ting for meg.... :D
|
Sitat:
Hmmm ... nå høres jeg helt nevrotisk ut. Det er jeg altså ikke, for jeg kan helt fint leve med at det ikke blir gjort på samme måten av andre ... i hvert fall nesten :p |
Sitat:
|
Jeg holdt på å lete meg ihjel etter en sånn ostehøvel med riller. De vi hadde med treskaft holdt på å gå sund, og mannen insisterte på å ha rillede brunostskiver på brødskiva. Da jeg kom til den 6. butikken på et kjøpesenter, fikk jeg beskjed om at rillede ostehøvler er en gammeldags ting, så hun ba meg spørre på Fretex! :D
Men til slutt fant vi på Jernia. Kjøpte to stykk med det samme, så har vi ei stund. :rolleyes: |
Sitat:
Når det gjelder ostehøvler så har jeg to fra Sveico som ser helt like ut. Kutter bra. Men den ene lager tynnere skiver enn den andre. Så det er ikke bare modellen som gjør forskjell. Kan være individuelle forskjeller og. Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Jeg liker også å vaske opp! Min drøm er å flytte inn i et hus med oppvaskbenken plassert under et vindu slik at jeg kan stå og se ut og drømme :rulleøyne
|
Hardangerbestikk har skarpe gode ostehøvler med riller.
Her i huset har vi to stk :) |
Sitat:
|
Sitat:
|
Tja, jeg er veldig glad i oppvaskmaskinen vår, jeg da :rolleyes:
|
Sitat:
|
Var på meny, rema og ica i dag. Skulle ha fiberhusk og måtte lete litt, men heldigvis hadde meny. Mens jeg gikk rundt i de forskjellige butikkene tok jeg meg selv i å sjekke ostehøvler:eek: Må ha lest denne tråden som om den var ett oppdrag:D
Ingen av ostehøvlene hadde riller, kjekt å vite:D Utrolig hvor revet med man blir noen ganger asså. hihi. |
Men jeg ble veldig nysgjerrig på om ostehøvelen fra Synnøve var noe tess..?
Jeg er også veeeeldig sær på ostehøvler (blant tusen andre ting :p) og ut i fra det Cyan skriver ser det ut som vi har samme ostehøvel-kriterier, BORTSETT fra det med rillene.... :) Jeg skal flytte om et par uker og er på desperat leting etter min egen ostehøvel... Om jeg kibber ostehøvelen her fra barndomsheimen (som er den eneste gode jeg vet om og som ingen vet hvor er kjøpt) er det ikke bare opphavet som kommer til å tippe, både broder'n på 36 og søstern på 40 lager seg gulostblingser når de er på besøk, og begge sier at de aldri har funnet maken til god høvel...! *sukk* |
Jeg har ikke fått ostehøvelen fra Synnøve enda, men jeg hadde en før og den var jeg veldig fornøyd med :ja: Jeg skal komme med rapport når Synnøve er i hus ;)
|
Synnøvehøvelen kom i dag, og den er veldig bra den også. Ser at det står Fiskars på den, så det er vel den samme som noen linket til lengre opp her i tråden.
|
Man kan justere litt på tykkelsen på skivene ostehøvelen lager med å bende litt og endre skjærevinkelen på ostehøvelens, sånn dersom man får litt for tykke eller tynne osteskiver enn det man ønsker. :)
|
Jeg har maange ostehøvler. :p
1 smal med spiss som har riller 2 rulleostehøvler 2 ostehøvler med streng, på ene siden tynn, andre tykk. 1 tinnhøvel 1 med nesten ikke noe blad, bare skjærer 1 Ikea høvel og 1 favoritthøvel som skjærer i alle slags oster. Orker du mere?? Høres ut som jeg er fanatisk osteelsker, men er jo ikke det:o Godt å høre at du endelig har fått den du ville ha. Fornøyd nå, tenker jeg :D |
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:05. |