![]() |
Sv: Drikker du fløte fra kartongen og spiser smør med skje?
Sitat:
Når jeg la om kostholdet, så var det LAVkarbo som var cluet for meg. Fettet tenkte jeg ikke mye på i det hele tatt til å begynne med, og når jeg fikk fordelingsnøkkelen 70/25/5, så fikk jeg helt hetta. Jeg tenkte vektfordeling, og det er jo veldig, veldig feil. Fett gir jo over dobbelt så mye energi pr vektenhet som proteiner og karbohydrater, og ser man på energiinnhold blir jo bildet et helt annet. Det tok litt tid før jeg skjønte hvorfor jeg måtte ha "alt det fettet", men det sier seg jo sjøl. Når du lever på et kosthold der karbohydrater står for den største andelen av energiinntaket, og så kutter ut hovedkilden til energi, så må du ta andre kilder til hjelp. Det er ikke mulig å spise nok proteiner aleine til å dekke basalforbrenninga uten å bli skikkelig dårlig, så da er det bare ett alternativ igjen: Fett. Jeg har kutta ut sukker i alle former, poteter og mel. Bortsett fra de tre tinga (OK, jeg unngår gulrot pg kålrot også) spiser jeg helt vanlig, norsk mat, dog med noen kreative løsninger for å erstatte melet. Poteter erstatter jeg med blomkål. Blomkålmos er jo så mye bedre! Supper og sauser som jeg før jevna med mel, jevner jeg nå med blomkål. -Og det smaker også mye bedre. Jeg husker jeg måtte forklare meg veldig for familie og venner, men det gikk inn til slutt: Jeg har lagt om til et LAVKARBO-kosthold, der jeg erstatter "tomme" matvarer/ingredienser med mat som gir meg næring. Det betyr ikke det samme som at jeg spiser voldsomt mye fett:
Jeg håper du er så tøff at du prøver ei periode med LCHF-kosthold, om ikke anna så for å se hvordan det virker på akkurat din kropp. -Men gjør det på en måte som passer deg. Ikke se deg blind på et "enormt" fettinntak. Ta heller utgangspunkt i proteinbehovet ditt, dropp de tomme karbene, og fyll på med fett til du dekker akkurat ditt energibehov. -Og husk at det finnes masser av fett som ikke er smør og fløte. Jeg tror nok mange av oss velger fire skiver ost på knekkebrødet framfor et tjukt lag smør. -For ikke å snakke om en frisk avocadosalat til lunsj! Og du: Takk for at du satte et par viktige tema på dagsorden her inne. Jeg håper du også hjelper oss å tegne et rettere bilde av oss lavkarbere der ute i høykarboverdenen også :) |
Sitat:
Du kan feks lese denne: Den sier noe om en meta-analyse av over 20 studier på mettet fett og hjerte-/karsykdom, studiene hadde varighet i 5-23 år og inkluderte 350 000 mennesker... Bloggen er av en hjertelege/-forsker ved Haukeland og er mer enn nok bevis for at fettmyten er BUSTED! Sitat:
Jeg liker ihvertfall dette sitatet fra din blogg: Sitat:
For å være ærlig synes jeg det er du som opptrer noe belærende i dette tilfellet ... du mener vi bør la være og spise rent smør fordi DU blir kvalm... I tillegg forteller du oss at skal vi dele av gode erfaringer må det gjøres på en kunnskapsrik og fornuftig måte - mener du dette ikke blir gjort i dag? Forstår ikke heller hva du mener med "skremmende"...? Er det fettet - se over. Og du - akkurat som det finnes variasjoner innenfor DITT kosthold - finnes det variasjoner innenfor lavkarbo. Noen blir uvel av mye rent fett - og velger fettholdige matvarer istedet. Andre sliter med å få i seg nok fett - og elsker smaken av smør eller fløte. So what?? De spiser ikke slik for å gjøre deg dårlig og kvalm - de spiser slik fordi det har gitt de en bedre helse og en bedre hverdag - og til syvende og sist er DET det viktigste, eller hva? :) |
Sitat:
Jeg har som sagt benyttet meg av lavkarbo i mange år. Gikk ned 30 kilo ved å spise mindre karbohydrater, benytte meg av urter og trene masse. Men jeg setter spørsmålstegn til bruken av smør i kostholdet LCHF og det må man vel få lov til! |
Sitat:
Jeg er for gammel i år og i lavkarbo-faget til å være hårsår - men at jeg er engasjert i temaet er vel min statistikk her inne et synlig bevis på ;) |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Som du sier så er det mange nyanser av lavkarbo, jeg setter spøsmålstegn til LCHF og ikke til lavkarbo. Jeg setter spørsmålstegn til bruken av smør i stednefor å spise matvarer som er rike på fett. Men det går tydeligvis ikke ann å sette smørsmålstegn til ting man leser på dette forumet. |
Jeg setter spørsmålstegn til bruken av smør fordi det er noe jeg automatisk ser på som veldig usunt. Det er noe som jeg har lest at fører til hjerte og kar sykdommer og til fedme. Stiller man ikke spørsmål får man ikke svar. Ingen har egentlig sagt noe om konsekvensene av bruken av smør så kanskje dere ikke har noe godt svar på dette?
|
Uten at jeg skal legge ord i munnen på noen så er det kanskje måten smør blir spist på og mengdene som er ukjente? Vi har jo lært fra barnsben av at smør er fy, og vi vet jo alle at menneskehjernen trenger tid til å omstille seg. I tillegg til tid er informasjon (saklig) noe av det som gjør at vi går bort i fra gamle vaner og ønsker nye velkommen.
Det er flott at noen setter spørsmålstegn med måten ting blir gjort på, det får oss til å tenke, reflektere, forklare og kanskje avliver vi noen myter også. Når mennesker som egentlig ikke vet så mye om lavkarbo tror at vi spiser smør med skje (som jo noen gjør) er det greit å fortelle at dette kan man velge bort, og fortsatt ha en fett-energiprosent på 70. Mange blir skremt av mengden fett, mulig også fordi de ser for seg 70 prosent av tallerkenen fylt av fett, og da er det fint å kunne forklare at fettet ikke nødvendigvis må være smør og fløte. Fett er så mangt, og hvertfall mye mer en smør. Tenk så kjedelig kostholdet hadde blitt da :) |
Sitat:
|
Jeg har litt problemer med å se på hvilket grunnlag du mener smør er verre enn annet fett, sett bort fra at det gjør deg kvalm, selvfølgelig. Er ikke fettet i smør samme fettet som i andre melkeprodukter? Og er det egentlig så ulikt fettet i kjøtt? Hva er *poenget* ditt, egentlig?
Og hvorfor er det sånn at hvis man starter en diskusjon med spørsmålene sine, så må man konkludere med at man ikke har lov til å stille spørsmål? Stiller man ikke spørsmål for å starte en diskusjon? |
Sitat:
Trodde du visste at sammenhengen mellom tilført fett og kolesterol og hjerte/karsykdom var lagt dø for lenge siden, jeg, skjønner du!:) Har du lest denne tråden? Eller denne? |
Sitat:
Jeg tenker selvfølgelig på dine oppfatninger av smør/fett som "farlig" - en ting er å påstå dette - men har du gode kilder som kan bekrefte dette eller er det bare synsing fordi du har "lært" dette oppgjennom livet? Sitat:
Sitat:
Jeg ser jeg ble litt brå - men ååååh du sier jo hva jeg HELLER bør gjøre istedet for å spise smør og da blir jeg sååå frustrert! ;) |
Når det gjelder spørsmålet ditt vedr. smør (og det tolker jeg i grunn som fett, ikke spesifikt Tine Meierismør ;))
Les linken Nerthus kom med lenger opp, det er også gode foredrag på denne linken, Gary Taubes har skrevet mye om fett bl.a. Gode lavkarboforedrag |
Sitat:
|
Sitat:
Det er jo faktisk også andre i denne tråden som har en lavkarbo livstil som reagerer på spising av smør og drikking av fløte. Ikke bare utenforstående meg :) |
Sitat:
Sitat:
-Og smør er altså "frikjent", jfr studien som Espen Rostrup blogger om og som Nerthus linka til lenger oppe. |
Sitat:
|
Sitat:
Forøvrig vil jeg rette en stor takk til Cassiopeia som tok seg tid til å forklare mye om hvordan hennes kosthold er og vise forståelse for oss på den andre siden og våre spørsmål :) |
Sitat:
Jeg vil som sagt anbefale deg å lese litt om de forskjellige lavkarbo grenene:) |
bløtkokt egg med masse deilig meierismør på...nam nam...
|
Sitat:
Men ein nøkkel er nok, som både du og fleire har vore inne på, det med energiprosent - det "klikkar" ikkje på plass sånn med ein gong alltid. Det gjorde det absolutt ikkje for meg, i alle fall, og eg ser jo av innlegg frå mange andre at eg ikkje er aleine om det. |
Sitat:
|
Greia her er vel egentlig ikke om man drikker fløten rett fra kartongen og spiser smør med skje, men heller om man drikker fløte og spiser rent smør.
Selv er jeg veldig glad i smør, altså meierismør og jeg skraper det ikke på knekkebrødet mitt, men å ete det i klumper, det orker jeg nok ikke. Elsker også fløte, men ikke å drikke det bart. Å ha det i kaffen min setter jeg stor pris på, og jeg elsker også krem :p |
Sitat:
Mange har blitt dårlige og tjukkere på kosthold som Grete Roede og Libra og pulverkurer og andre ting som ikke kan anbefales - og det er vanskelig og dømme oss for å virke svært engasjerte i å dele vår nye viten som har vært skjult for så mange så lenge... (feks at fett er ikke farlig!). Så om noen ser noen av oss som nyfrelste - so be it - vi har ihvertfall gode forskningsresultater i ryggen som argumentasjon - i motsetning til lavkarbomotstanderene :) ;) |
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:24. |