![]() |
Sv: Feit og trøtt på LCHF!
Sitat:
vil bare opplyse om at nå har jeg nettopp spist lunsj: 100g bacon stekt i meierismør 6 pepperonipølseskiver med majones 2 speilegg stekt i meierismør 1 mellomstor sjampignon 50 g paprika og så helte jeg stekefettet over hele måltidet. måtte "trykke" det i meg, men alt gikk ned! nå er jeg veldig stolt - og mett! :visemuskl |
Om du reagerer på meieriprodukter kan det være melkeprotein eller laktose du reagerer på. Photo reagerer på melkproteinet, og har gitt deg råd på hvordan du da kan spise. Jeg har laktoseintoleranse, og det gjør et hele mye enklere for da får man kjøpt en del laktosefrie produkter, og det kommer flere og flere av dem. Nå har det til og med kommer laktosefri kremfløte :heia: Jeg reagerer kraftig på melkeprodukter som vanlig fløte, melk osv, så her bruker jeg laktosefrie produkter. Syrnede produkter og ost går fint i små mengder. Meierismør reagerer jeg ikke på.
Så keep in mind mens du tester ut, at dersom det viser seg at du reagerer på f.eks. fløte kan du prøve laktosefri en periode og se om det er bedre. |
Hei!
Når dere sier at dere reagerer på meieriprodukter; kan dere si noe om hvordan det arter seg? Blir dere oppblåste som Trønderjente beskriver, får diare, forstoppelse, magesmerter...?? Jeg lurer nemlig også på dette, for jeg får stadig denne store oppblåste magen - uten at det er luft. Bare en sånn diger "gravid-mage" som gjør meg helt "satt ut":( Har studert på hvilke matvarer som skaper de største problemene, men blir litt halvgal av det da jeg ender med å mistenke mat generelt som "fiende". Dog tror jeg kanskje mye melkefett, som fløte, rømme o.l. er noe som ofte har vært inne i bildet når jeg har mest trøbbel med magen. Takknemlig for svar:) |
Mange som reagerer på melkeprotein, gjør det gjerne kun fra kumelkprodukter, jeg tåler f.eks ekte bøffel- og geitost (altså ikke brunost ;)) bra. F.eks feta og mozarella, så lenge de ikke er "jukse"-produkter, og laget av kumelk i stedet.
Det finnes hauger av gode indiske og thailandske oppskrifter med kokosmelk i. F.eks er denne gryta helt fantastisk, og du kan fint kutte ut bønner og linser, da det ikke er helt forenlig med ketogent kosthold. Og denne suppa er så god at den er til å dø for! Ellers synes jeg det er ganske godt å bare steke opp f.eks kjøttdeig av lam (men vanlig storfe funker også) med masse hakka grønnsaker -løk, paprika, spinat etc, garam masala og/eller currypaste, heller over kokosmelk, og bare la den koke inn til den er tykk og deilig! :) |
Sitat:
Om jeg spiser mye ost får jeg utbrudd i ansiktet som minner om rosacea. Huden blir tørr, kløete og jeg får varmebluss, og så dukker det opp en masse nupper som blir kviseaktige. Nasty shit ... :cool: Og veldig trist, for jeg EEEELSKER ost. |
Takk for svar:) Det kan nok synes som at jeg bør kutte de fete meieriproduktene en periode, og se om det bedrer tilstanden, for dine symptomer er noe jeg i alle fall til en viss grad drar kjensel på. Og det er surt, for jeg også digger ost. Da jeg begynte å jobbe med å bli kvitt den ihuga fettangsten var det især gleden over deilige fete oster som åpnet en ny verden for meg. Tidligere hadde jeg trodd at 10%-osten var kjempegod, men nå skjønner jeg at den ikke smakte noe som helst.
|
Sitat:
På den positive siden sparer jeg en del penger, for melkeprodukter er jo ikke akkurat billig. |
Sitat:
|
Sitat:
Som skrevet i innlegget over, har jeg kuttet ut noen meieriprod. i dag, virker som det letter litt på "trykket" i magen iallefall:) |
Sitat:
|
Du kan banne på at jeg skjønner hvordan du har det, ja, Trønderjente. Det er et sant helvete, og jeg bruker all min energi på å analysere det jeg har spist, mistenke evnt syndere, og tenke på at "jeg tåler ikke mat!".
I dag har jeg det skikkelig dårlig, med vannansamling i kroppen og en utstående mage. Meeen - i går kveld hadde jeg micro-stekt ost som snacs... Det må jo være den som er synderen:confused: Dette begynner å bli en velkjent helgeopplevelse for meg, og det er kanskje på tide å stikke en finger i jorda, og si at: Osten har mest sannsynligvis skylda. Og jeg som var så happy for å ha funnet noe lovlig og ok snacks til helgene. Grrrr:mad: |
Sitat:
osten er nok en synder hos meg også, og jeg som "endelig kunne spise hvitost"... du kan prøve baconcrisp (sånn ekte, "gammeldags", med 0-1 karber. koster 25 kr for 75 g pose på bunnpris iallefall) som snacks. det er veldig uvant i begynnelsen, men bedre enn ingenting! jeg trykka i meg 35 gram i går, sammen med litt mineralvann for å kose meg, og det funka sånn greit nok. håper det går bedre for oss begge etter hvert. vært lenge på lavkarbo du? (jeg er inne i min 17. dag) |
Har spist litt bacongull tidligere, og nå blir det nok tilbake dit igjen. Var litt redd for det en stund også, pga saltinnholdet (fikk litt mye vann i kroppen "dagen derpå"). Men prøver igjen. Det er jo ok å ha noe snacks innimellom...:o
Jeg har vært "vinglepetter" i omlag 1,5 år. Kan i alle fall si at jeg har spist lavkarbo, med god margin til 70 gr karbo pr dag. Innimellom har jeg vært i ketose, men tror ikke jeg er det nå. Har det ikke som mål, da jeg egentlig er undervektig. Lang, tynn kropp med en stor bul midt på (den oppblåste magen). He he... litt av et syn i grunnen;) Lavkarbo-kostholdet er i alle fall mye bedre for meg enn brød- og pottit-kosthold. Blir syyyyykt oppblåst av brød så det kommer jeg aldri til å spiser mer - ever!!!!!! Det jeg sliter med nå er fattangsten. I perioder kommer jeg meg over den og spiser en del fett, men jeg får endel ubehag av det, så i andre perioder feiger jeg ut. Da blir det (som det er nå) usunne perioder med lavkarbo / lavfett. Vil gjerne følge med på deg - om du finner ut noe mer om årsaker til oppblåst og "hoven" mage:) Jeg kommer til å la melkeprodukter seile sin egen sjø til uka, og spise så ren mat som mulig, og så får vi se hva som skjer;) PS Jeg spiser / drikker overhodet ikke noe med søtstoff, for det har ihvertall en syk innvirkning på magen min, så det er ikke der "hunden ligger begravet" for min del. Var på en knalltøff avvenning, men nå er jeg kjempeglad for å ha klart å kvitte meg med en last jeg ikke trodde jeg kunne leve uten:D |
Sitat:
:heia:Flink du er som har kuttet søtstoff helt! Det er mitt mål også - et veldig langsiktig mål da.. Bruker fremdeles sukrin i te og når jeg baker brownies e.l. Trodde forresten at jeg var avhengig av cola light, men etter 2 dager (!) uten, sluttet jeg å tenke på det. Er så herlig å slippe å tenke på cola hele tiden! og jeg vet jo at kroppen har det mye bedre uten! nå er det mineralvann og springvann for alle penga (til og med gubben har sluttet med brusen nå:D) Trodde jeg var "fett-redd" (haha! her i trøndelag betyr dèt noe heeelt annet enn å være redd for fett...) jeg også, men når jeg ser på diett.no der jeg skriver alt jeg spiser ser jeg at jeg spiser mye fett hver dag.. |
All kunstig søtning får meg til å bli en liten ball. I tillegg til at jeg må velge mellom gluten eller melkeprodukter. Jeg kan ikke spise begge deler. Jeg ville begynt å kutte i en enda og se hva som hjalp, men du må gi det noen dager så du ser :)
Lykke til! |
Sitat:
|
Sitat:
hi hi, ja jeg også.. husker at jeg tok ordet på et personalmøte en gang og eksklamerte at det er for mye fett i maten til brukerne! da ble jeg møtt med et latterbrøl uten like... var ny i trøndelag og skjønte ingenting...:D |
Trønderjente, du sier du har ballongmage og spiser sukrin. Jeg tenker dette henger sammen. Første gang jeg spiste sukrin fikk jeg diare.
|
Jeg tror jeg reagerer på sukrin, jeg også. Mistenker i alle fall det; selv om jeg har gått rundt og trodd at sukrin er "safe". Så nå tør jeg ikke røre det heller.... lever nå et liv totalt blottet for "søtsmak". Men så snart man han vennet seg til det er det i grunnet helt greit.
|
Sitat:
15g kh i hele posen:D |
Sitat:
|
Veiedag dag 19. Opp 0,5 kilo og en dundrende hodepine. NÅ har jeg lyst til å gi opp :hylgrine:
|
Klem på deg! Det der er ikke noe gøy!
|
Heier på deg, og sender en stoor trøsteklem :klem: Håper du snart kommer over kneika :suss:
|
Sitat:
|
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:10. |