Sv: Sønnen vår på snart 4 år biter.....
Sitat:
Opprinnelig lagt inn av Yrla
(Innlegg 1197537)
Om du gjør det fort og mens du forklarer så,ja. Det blir ikke det samme. Kanskje han ser du er sint t.o.m. og at du gjør det fordi du er sint. Det gjelder å skille her.
|
Akkurat. Jeg mener at dette ikke stemmer. Barn lærer mer av det vi gjør enn av det vi sier, og spesielt hvis vi sier noe annet enn vi gjør. Man kan ikke klappe til et barn, forklare at det ikke er greit og tro at barnet skal forstå. Det barnet faktisk forstår i den situasjonen, er at jeg har slått det. Det er mye mulig barnet ikke kommer til å slå igjen, men for hvilken pris?
Sitat:
Opprinnelig lagt inn av Kanutten
(Innlegg 1197568)
Dette blir for tullete....
Så hvis mamma kjefter så det smeller på far, å lærer ungen at kjefting er ok? Hvis ungen ser at pappa kverker den musa som fyker i hagen så er det ok å drepe mus??
|
Ja, akkurat som barn lærer at det er ok å kjøre over fartsgrensene fordi vi gjør det. Barn har foreldrene som sine aller fremste rollemodeller, og lærer fort å skille mellom det vi sier og det vi gjør. Stemmer de tingene ikke overens, vil de lære mest av det vi gjør.
Sitat:
Opprinnelig lagt inn av Kanutten
(Innlegg 1197583)
Da gjorde i såfall barnevernet noe ulovlig da de i et rollespill vi hadde på et møte hos dem oppfordret meg til å "bite" poden tilbake for at han skulle oppleve hvor nedverdigende det var... Det ER forskjell på rollespill og reell handling.
|
Om det ikke var ulovlig, var det i hvert fall etter min mening betenkelig, og høyst sannsynlig ikke vanlig prosedyre i barneverntjenestene rundt omkring.
Sitat:
Opprinnelig lagt inn av Dolsi
(Innlegg 1197721)
Det er uansett feil og helt forkastelig å bilte barnet tilbake på denne måten.
Det finnes da mange andre og bedre måter å handtere biting på.
|
Det er jeg helt enig i.
|