![]() |
Sv: Vet du hva dette er?
Sitat:
|
Soylent green is...
|
Sitat:
|
Her i huset spiser vi med god apetitt stort sett alt fra dyrene. Har ingen problemer med å soise MUK heller, alt fra dyret er ok synest jeg. Tenker som så at når vi slakter et dyr så må vi utnytte det så godt som mulig. Ønsker ikke å slakte flere dyr enn nødvendig.
Vi hadde også slaktekaniner da ungene var små. Leverte dem inn på slakteriet og tok tilbake noe til eget bruk, og vi spiste godt alle mann. En av de morsomste historiene fra ungenes oppvekst var i desember for mange år siden. Jeg skulle lage persesylte, og jeg lager den på gamlemåten, altså av grisehode. Grisehodet legges i rennende vann 1 døgn før jeg koker det, så det halve grisehodet lå altså i en balje i vasken med rennende vann. Min nestyngste var som vanlig blakk og julen nærmet seg, så han kikket på grisen som lå og viste tenner i vasken og foreslo at vi kunne trekke tennene til grisen og legge tennene i et vannglass slik at tannfeen kom med penger. For da kunne han jammen kjøpe mange julegaver! |
Sitat:
"Stakkars Poteti!" (Ja, den fikk navn..) Likte historien om grisen, barnelogikk på sitt beste!! :D |
He he, BenteR! Jeg husker jeg var umåtelig populær blant ungene i nabolaget rundt juletider, for mamma lagde også sylte på gamlemåten, og i en gigantisk kjele på ovnen, blant laurbærblader og pepperkorn stakk det opp et grisetryne og trakk, som jeg drassa med en gjeng med unger for å kikke på. :)
|
Skjønner at jeg vokste opp i by, langt unna slakting og sånn, siden jeg den ene gangen mamma fant det for godt å kjøpe ett helt lam og atpåtil fikk den partert hjemme på kjøkkenet, nektet å spise lammekjøtt fram til...ja...vel, jeg spiser ikke lam!
|
Mens jeg derimot på senhøsten ikke var ubekjent med å komme hjem fra skolen til en halv rein på spisebordet som ble partert, og behørig pakket inn i avispapir og fryseteipet og merket og puttet i fryseren. ;)
Jeg kommer fra b-y-g-d-a! Fra fjellet, faktisk; villmarka, innlandshavet, regnskogen og rekordkulda. Mer ruralt får du det nesten ikke. Men det vart fålk tå mæj, læll. :) |
Minsten min ble LITT usikker da jeg skulle dele opp et reinsdyr jeg kjøpte for flere år siden. Det var bare delt i fram og bakpart, så da var det fram med saga, og det ble jo noen blodige kjøttslingser mens jeg holdt på.
Minsten min, som var fem seks år da, stod og kikket på ei stund før han spurte om jeg var helt sikker på at reinsdyret var dødt, fordi det blødde jo.....:lol::_plystre: |
Sitat:
|
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:31. |