Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Spørsmål og svar (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=129)
-   -   Baconsvor og transfett (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=49257)

BenteR 10-11-11 15:52

Sv: Baconsvor og transfett

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av kamp (Innlegg 1248777)
Bare så det er sagt så ELSKER jeg ribbe ;)

Og selv om jeg er klar over omega 6/3 så betyr ikke det at jeg ikke spiser det ikke økologisk svin, jeg passer bare på å få i meg mer omega 3 :)

Men solsikke olje det syns jeg er fy fy og bruker aldri ;) (finnes faktisk ikke i huset vårt..)

Solsikkeolja er perfekt og bruke som utgangspunkt til massasjeoljer, så jeg bruker den der:D Men spise den; det gjør jeg ikke!

Veggpryd 10-11-11 16:54

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av LindaN (Innlegg 1248737)
Veldig glad for svar og nye opplysninger, jeg vil gjerne lære mer! :) Men betyr det at du aldri spiser sånne ting som baconcrisp, nøtter osv? Hva har du som "godis"? Det går selvsagt an å spise nøtter som ikke er ristet i olje, men håper du skjønner spørsmålet mitt allikevel? :o Jeg er veldig skeptisk til f.eks. kunstig søtning, vil gjerne ha så naturlig eller ren mat som mulig, dette fordi jeg merker at det gjør noe med meg å spise kunstige stoffer. Merker også at jeg bør være forsiktig med eksempelvis Sukrin. Dette er jo vel og bra, men det blir lite godteri igjen... Derfor har jeg kost meg med baconcrisp av og til. ;) Men hvis det ikke er bra heller, så må jeg kanskje finne noe annet?:rolleyes:

Neida, jeg spiser baconsvor en gang i blant. :) Ikke hver helg, men kansje 5 - 6 ganger i året. Jeg har blitt kvitt godtesuget, og gudskjelov for det. Det er en fylt godtebolle på jobben omtrent hver eneste dag, og det gjør meg ingenting å måtte gå forbi den flere ganger om dagen.

Bestemamma 10-11-11 19:32

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av lille_trille (Innlegg 1248827)
Kjøper Øffer på Mega og Kiwi.

Må mase på min Mega da, eller ta turen til deg lille_trille :D

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av kamp (Innlegg 1248845)
Jeg hadde en mistanke om hva øffer er stekt i ;)

Men for å dobbelsikre at jeg ikke sa noe feil ringe jeg importør (som ringte produsent) og spurte hva det evt er stekt i.

Og jeg hadde riktig ;)

Øffer friteres ikke i olje, den friteres i eget fett.

Er veldig gøy å lage deg selv også.. Jeg kjøper spekk og kutter det i små biter og settes de tpå svak varme i ovnen i noen timer. Da får jeg greit stekefett og masse sprø "øffer" :)

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1248851)
Nå gjorde du meg skikkelig glad. Jeg fant denne http://www.galleberg.no/snacks-noett...le103-162.html og der er heller ikke annet fett nevnt med et ord. :) For det er dessverre ikke lenger en selvfølge at grisen skal stekes i eget fett... :(

Tusen takk, kamp....Og tusen takk, smgj. Nå skal jeg fortelle de på Mega hva de skal bestille inn....;)

Jeg skal nok lage masse svineribbe til jul slik at vi har utover året....Da kan jeg jo eksperimentere med å lage ekstra svine-snacks ala kamp....:D

lille_trille 10-11-11 20:30

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Bestemamma (Innlegg 1249039)
Må mase på min Mega da, eller ta turen til deg lille_trille :D

Mega i Ørsta og Mega + Kiwi i Volda. Bare kom du :)

Hamster59 10-11-11 22:52

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av BenteR (Innlegg 1248347)
Men før eller siden finner de nok noe galt med det igjen. Kanskje de finner ut at rund mat er farlig?

Mener å huske fra endel år tilbake at noen "glupinger" forsøkte å lansere egg med andre former, tror faktisk de var firkantede. Men har aldri sett dem på det norske markedet, antar de hadde problemer med å få hønene til å verpe firkantede egg. Var det motivasjonsproblemer, tro? :D

index 11-11-11 10:40

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av BenteR (Innlegg 1248933)
Solsikkeolja er perfekt og bruke som utgangspunkt til massasjeoljer, så jeg bruker den der:D Men spise den; det gjør jeg ikke!

Det sies at man ikke bør smøre noe som helst på huden som man ikke våger å spise, da alt man smører på huden uansett går rett i blodomløpet! Så kanskje du burde begynne å massere med Cocosa;)?

BenteR 11-11-11 16:21

Har en sønn som er aktiv langdistanseløper som masseres skikkelig fire-fem ganger uka + en med ME som trenger lett massasje jevnlig pga smerter. Solsikkeoljen har en pris jeg kan leve med, og jeg tror ikke dette er farlig.
For og si det sånn; jeg bruker solkrem om sommeren siden jeg er rødhåret med blek hud og blir solbrent utrolig kjapt. Jeg ville likevel aldri i verden satt meg til og spise solkremen....

Alynna 11-11-11 17:10

Tilbake til tittelen på denne tråden, og det første innlegget:

Kan vi konstatere at dette er feilinformasjon som skremmer folk unødvendig?

nellie 11-11-11 17:13

Hovedinnlegget er vel formulert som et spørsmål?

Alynna 11-11-11 17:40

Det er et spørsmål ja, men et svært ledende spørsmål med en påstand slengt inni. En mer nøytral måte å spørre om slikt, uten at det blir stående som en halvsannhet andre tar til seg, er f.eks.

"Er det transfett i baconsvor?"

Her ser det jo ut som TS går ut ifra at det ER transfett i baconsvor, men ikke er 100% sikker.

Sånt synes jeg er litt farlig å komme med på et forum der folk lærer av hverandres ,og det de har lest på innholdsfortegnelser, hørt hos legen, lest i fagbøker eller annet mer pålitelig.

Det dreier seg jo om helse og kosthold. Derfor er det fint å få bekreftet eller avkreftet slikt så fort som mulig. Ellers blir jo konklusjonen til TS stående.

Resten av debatten dreier seg jo mest om omega-6 som er en annen (og nyttig) diskusjon.

Bestemamma 11-11-11 21:03

Blir solsikkeoljen til transfett når den brukes til å fritere svinesvoren? Er vel det spørsmålet vi må stille....Hvem vet svaret på det?

Photobscura 11-11-11 21:13

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Bestemamma (Innlegg 1249587)
Blir solsikkeoljen til transfett når den brukes til å fritere svinesvoren? Er vel det spørsmålet vi må stille....Hvem vet svaret på det?

Det har jeg vondt for å tro. Den må behandles med bl.a. høyt trykk og hydrogengass med hjelp av en katalysator for å bli helt/delvis hydrolisert. Jeg kan ikke helt se for meg at dette skal være nødvendig i fritering av svor, egentlig. MEN hvordan solsikkeoljen er framstilt i utgangspunktet, se det tror jeg heller er mer interessant. Jeg er temmelig sikker på at noe såpass billig som solsikkeolje, og i hvert fall den som videre brukes i matproduksjon (eller, potetgull og diverse i hvert fall) ikke akkurat er kaldpresset ... :cool:

Bestemamma 11-11-11 22:27

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1249594)
Det har jeg vondt for å tro. Den må behandles med bl.a. høyt trykk og hydrogengass med hjelp av en katalysator for å bli helt/delvis hydrolisert. Jeg kan ikke helt se for meg at dette skal være nødvendig i fritering av svor, egentlig. MEN hvordan solsikkeoljen er framstilt i utgangspunktet, se det tror jeg heller er mer interessant. Jeg er temmelig sikker på at noe såpass billig som solsikkeolje, og i hvert fall den som videre brukes i matproduksjon (eller, potetgull og diverse i hvert fall) ikke akkurat er kaldpresset ... :cool:

Nei, kaldpresset tror ikke jeg heller at den er, så da har vi kanskje svaret da? At det brukes varmpresset delvis herdet solsikkeolje til å steke våre venner baconsnaksene...og vi har ikke kontrollen på det...hjeeeeelp!!!

Photobscura 11-11-11 22:33

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Bestemamma (Innlegg 1249632)
Nei, kaldpresset tror ikke jeg heller at den er, så da har vi kanskje svaret da? At det brukes varmpresset delvis herdet solsikkeolje til å steke våre venner baconsnaksene...og vi har ikke kontrollen på det...hjeeeeelp!!!

Det er jo ikke verre enn å ikke kjøpe akkurat de typene baconsvor! :) Øffers, som tidligere nevnt, er jo fritert i grisens eget fett (hehe, 'stekes i sitt eget fett' -er det et slags etisk dilemma som har fått bl.a. Maarud til å bruke solsikkeolje? :cool:).
Alle Rema 1000-butikkene i mitt nærområde selger Øffers. Og de er de definitivt beste, også.

senorita 11-11-11 22:38

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Bestemamma (Innlegg 1248657)
Har ikke øffer på min Rema her på Sunnmøre i alle fall....Da hadde jeg visst hva de er fritert i, for jeg samler på posene for å kunne finne igjen innholdslister og slikt.....:D

Har øffer her på eurospar på sunnmøre i alle fall :P

morkolv 12-11-11 00:59

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1248317)
jeg tror egg er det eneste vi nå har funnet ut at er 100% sunt. Men bare her i landet og kanskje i sverige. Så du lever bare 50/50 on the edge.

wilco!

:d:d

Bestemamma 12-11-11 16:27

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1249636)
Det er jo ikke verre enn å ikke kjøpe akkurat de typene baconsvor! :) Øffers, som tidligere nevnt, er jo fritert i grisens eget fett (hehe, 'stekes i sitt eget fett' -er det et slags etisk dilemma som har fått bl.a. Maarud til å bruke solsikkeolje? :cool:).
Alle Rema 1000-butikkene i mitt nærområde selger Øffers. Og de er de definitivt beste, også.

Jeg spurte på Kiwi i går om de kunne ta inn Øffers.... Jeg garanterer deg...Rema i min lille by har ikke øffers...Det har heller ingen av de andre butikkene her..........:mad:
Skal be både Rema og Mega om å ta de inn...jeg legger litt innsats i dette...... :D
Sa til hun på Kiwi det der om å steke i eget fett og syns jeg var skikkelig morsom, men det var før jeg oppdaget at hun er muslim.....:o

senorita 12-11-11 21:49

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Bestemamma (Innlegg 1249907)
Jeg spurte på Kiwi i går om de kunne ta inn Øffers.... Jeg garanterer deg...Rema i min lille by har ikke øffers...Det har heller ingen av de andre butikkene her..........:mad:
Skal be både Rema og Mega om å ta de inn...jeg legger litt innsats i dette...... :D
Sa til hun på Kiwi det der om å steke i eget fett og syns jeg var skikkelig morsom, men det var før jeg oppdaget at hun er muslim.....:o

de har på Eurospar på Valderøya i alle fall :) Du får ta deg en tur på Moa og se også, spørs hvor på sunnmøre du bor.. søre kanskje :)

Bestemamma 13-11-11 13:56

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av senorita (Innlegg 1250029)
de har på Eurospar på Valderøya i alle fall :) Du får ta deg en tur på Moa og se også, spørs hvor på sunnmøre du bor.. søre kanskje :)

Har ikke bil.... :(

lille_trille 15-11-11 12:53

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Bestemamma (Innlegg 1250261)
Har ikke bil.... :(

Bare spør etter på butikken. Jeg handler mye på Kiwi, og de har hittil tatt inn det jeg har spurt etter.

Kula 15-11-11 13:26

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av BenteR (Innlegg 1249479)
Har en sønn som er aktiv langdistanseløper som masseres skikkelig fire-fem ganger uka + en med ME som trenger lett massasje jevnlig pga smerter. Solsikkeoljen har en pris jeg kan leve med, og jeg tror ikke dette er farlig.
For og si det sånn; jeg bruker solkrem om sommeren siden jeg er rødhåret med blek hud og blir solbrent utrolig kjapt. Jeg ville likevel aldri i verden satt meg til og spise solkremen....

Det er et faktum at solkrem KAN ha en svært negativ helsemessig effekt - hvis den inneholder de værste stoffene. Men, man må passe seg for å ikke blir redd for alt...

http://www.yr.no/nyheter/1.6636109

-

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:46.