![]() |
Sv: Tagatose vs sukrin?
Fikk pakken min fra funksjonell mat i dag, to pakker med tagatose tilsendt portofritt, og jammen hadde de lagt oppi en pose med malte hasselnøtter også, helt uten ekstra kostnader:D
|
Jeg har lest masse om tagatose nå, men blir ikke helt klok..... :(
Hvor mye karbohydrater er det i tagatosen når man tar vekk sukkeralkoholene?? |
Sv: Taglitose vs sukrin?
Sitat:
|
Jeg liker altså den finmalte konsistensen til tagatose, den får sånn sukkereffekt da. Jeg bare klarer ikke å spise det. Jeg blir rett og slett uvel av å bruke det. Fysisk altså.
Resten av tagatosen min er nå bare en svær klump, lukka ikke igjen boksen godt nok ,og det MÅ dere gjøre altså. Den tåler ingenting før den herder og blir stein. |
Sukrinen fra iherb http://www.iherb.com/Now-Foods-Eryth...454-g/579?at=0 er mer finmalt enn sukrin fra Norge.
|
Er det dobbelt så søtt som sukker? Mener noen sa 3 ganger, men kan hende jeg blander med noe. Jeg har fått min i posten - og ser frem til creme brulee osv som jeg nå kan lage :) Bare greit å vite hvor søtt det er :P Brukte litt i te-en idag - og en liten t-skje var nok - men nå er jeg ikke vant med å søte teen lenger, så vet ikke helt om jeg kan bruke det som "mål".
Tenkte også å lage pavlova med det. |
Det står at det er dobbelt så søtt som sukker.
Jeg syns det blir for søtt, så jeg bruker 1/3 eller 1/4 del og heller litt sukrin i tillegg. |
Jeg bruker også 1/3 av det som står :ja:
|
Eg brukar stort sett 1/3 eller 1/4, men eg ser at i suksessterta brukar eg 1/2 mengde.
|
Men hvor mange kh er det egentlig pr 100 gram? 40?? Selv om man trenger halv mengde ifht sukker så blir det fort noen gram
|
Sitat:
Og i en porsjon med f.eks mandelflarn bruker jeg kanskje 40g... Og får 30 kjeks... Jeg tenker at dette skal jo ikke brukes hver dag, det er ikke hverdagskosten,liksom :) |
Hvordan kommer dere frem til 40?
|
Sitat:
Næringsinnhold pr. 100 g: Energi: 175 kcal (effektivt 88 kcal, da Tagatesse brukes i halv mengde av vanlig sukker) Protein: 0,0 g Karbohydrater: 79,8 g - herav Tagatose 39,9 g - herav sukkeralkoholer 39,9 g Fett: 0,0 g Kostfiber: 20,1 g |
Da bli det jo 0, for tagatose er jo også sukkeralkohol? Det fikk jeg ihvertfall beskjed om fra Funksjonell mat.
|
Sitat:
http://www.mamut.net/funksjonellmat/shop/ |
Er det jeg også baserer det på og 40 er feil
Tagatose skal også trekkes fra siden det ikke tas opp i kroppen. Sukkeralkoholene tas også i liten grad opp i kroppen og skal heller ikke regnes med. Litt er det i isomalt men ikke mye så og si at det er 0kh er vel litt feil men det er heller ikke 40 :eek: Fant omsider svaret jeg fikk fra Funksjonell Mat da jeg spurte om dette: Sitat:
|
Oki,... enda bedre :D
|
Er det noe rart vi blir forvirret :eek:
|
Re: Sv: Tagatose vs sukrin?
Høres veldig bra ut. :)
|
Sitat:
|
Sitat:
Men jeg fikk i hvertfall bekreftet det jeg trodde om tagatose. Nesten null kh og veldig lav GI. Bar :) |
Hei
Fant Tagatesse i min lokale Spar butikk i dag... |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|