![]() |
Sv: Hvor mye penger brukes på mat?
Sitat:
|
Om begge har lik lønn på 36 700 (som er beløpet før skatten er trekt), noen som er urealistisk, lander det på 62 203 totalt med halvskatt. (tok 36% skatt som utgangspunkt). Ett stykke igjen til 100 her gitt. ;) 1 hel måneds lønn pluss litt til i forskjell :)
Men skal ikke spolere tråden din, cluet mitt i utgangspunktet var at du skrev du ikke hadde rævva full av penger, noe jeg tror ganske mange her inne er uenig med deg i når man ser på uttalelelsen i julegavetråden ;) |
Sitat:
Er sykt nysgjerrig på hva slags sykepleier kona di er, for jeg vil også gjerne tjene like mye da jeg blir ferdig utdannet.:D Du spør om man ville spist annerledes dersom maten var gratis. Grunnen til at ingen har svart på det er kanskje at det er et totalt ubetydelig spørsmål? Jeg jobba 220% i en periode da jeg var 20, singel osv og ja, da brukte jeg mye mer penger på "luksus"mat enn det jeg gjør nå. Men nå er jeg 26 år med heller lån i huet og ræva enn penger. Så hadde jeg plutselig tjent masse mer nå så hadde jeg nok ikke det. Da hadde jeg betalt litt mer på huslån, leilighetslån, billån, spart litt mer osv. Hadde jeg ikke hatt noe lån så hadde jeg sikkert handlet litt dyrere mat, men er ganske fornuftig og sparsommelig oppdratt, så hadde neppe tatt helt av. |
Sitat:
|
At vin i Norge er så mye dyrere enn i f.eks. Frankrike, er faktisk en sannhet med modifikasjoner. Ordentlig billig vin er billigere der, vi får jo ikke kjøpt den billige (og dårlige) bordvinen her i landet. God og dyr vin koster like gjerne mer der enn her, det finner du fort ut om du er vininteressert og sjekker priser på ferie. Noen er billigere, noen er dyrere.
Og når det gjelder at filet egentlig ikke er mer eksklusivt enn annet kjøtt, vil jeg anbefale deg å slakte enn elg. Så kan du veie opp filetene og se hvor mange prosent av kjøttvekta den utgjør. |
Sitat:
Kollegaen min jakter og de bruker sette bort oppdeling av elgkjøttet til en slakter for å få mest mulig kjøtt fra skrotten. Men det har garantert mye med teknikk å gjøre, så gjør man jo dette fote så er det ingen kunst :) Skal gå inn på linken i helgen og sjekke, flott tips, takker! |
Sitat:
Den franske solkysten er vel ikke akkurat kjent for å være et billig sted heller. |
Sitat:
Angående aha opplevelsen din så var poenget mitt at du plutselig trekker inn kattematen du må kjøpe hos veterinær på Rema budsjettet ditt, enda du ikke handler der. Det samme gjelder kylling kjøttdeigen du kjøper i spesialbutikker, da kan du jo ikke ha med den i Rema budsjettet ditt heller. Jeg regner jo med at eksemplet ditt på hva barna dine spiser er representativt for resten av uka, ellers hadde det jo ikke vært noe vits i å ta det med. Jeg er nok ikke interessert i dagsregnskapet ditt for strømutgiftene dine, bare kommenterte at du sa det hadde økt fordi kona di nå lagde alt fra grunnen av. Det er godt mulig du ikke skrev at det var for mye, men jeg gadd ikke å scrolle opp og ned for å finne de eksakte ordene dine. Det var liksom ikke poenget mitt. Du brukte vel det som et argument for at det var dyrt med lavkarbo, men du sa også at hun hadde lagd mat fra grunnen av før også så da er vel ikke det den eneste grunnen til at strøm regninga di har økt. |
Sitat:
Sitat:
Det som dog overrasker meg er at en del jeg kjenner som har gjennomsnittlige inntekter handler gjerne hver dag. DET er ihvertfall dyrt (hvis man ikke er særdeles systematisk og slave av et rigid handlemønster satt i system for hver dag). Jeg bruker tipse de om å kanskje handle 1 gang pr uke, eller enda sjeldnere for å spare penger. Tror selv at det er et lurt triks for de som ikke er slave av et rigid innkjøpssystem hvor hver dag er planlagt på forhånd :) |
Sitat:
Men jeg tar nok feil håper jeg. :) |
Sitat:
Husker de glade dager hvor jeg hadde rundt 25-26% i skattetrekk. Det var gode tider det :) |
Sitat:
Du tjener for lite siden du betaler såpass med skatt. De som tjener tilstrekkelig betaler ikke skatt, vettu! :p |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Vi må alle delta i "storfamilien" A/S Norge. |
Sitat:
Dersom du syns du har et for høyt forbruk er det nok relativt enkelt å rette på det. Er nok ikke så mange justeringer som skal til før du ser resultater i lommeboka di, dersom det er det du er på jakt etter da. |
Sitat:
Synes at det blir vel snevert å ikke ta et seriøst innlegg på en såpass nedlatende tone som jeg oppfattet du gjorde bare fordi du ikke får ting til å stemme? Ja vi handler stort sett på Rema 1000, men enkelte ting må handles på lokal kjøttvaredisk fordi Rema ikke har det vi ønsker. Tror du ble litt vel snever i der du leste og tok kun Rema som utgangspunkt? Det er greit det, trodde bare ikke at det var så innmari vesentlig... |
For å kommentere ut i fra overskriften på tråden...
Her i huset bruker vi ca. 1100-1300 kr i uka når vi handler. Da inngår også husholdningsartikler som vaskemidler, såper etc. Samt bleier og NAN til minstemann... Kan vel ikke si vi bruker mer penger nå enn før lavkarbo. Vi spiser en god del nakkekoteletter tilberedt på forskjellige måter. Vi bruker riktignok mer fløte og smør enn før, men det var ting vi kjøpte inn før også. Problemet var bare at det også ble handlet inn mengder av karbohydrater også! Handler også inn når det er tilbud på ting vi bruker mye av. Slik som nå før jul er det gjerne tilbud på medisterdeig. Kjøper en del av det, og lager medisterkaker og kjøttpuddinger så det synger etter! Knallgodt og lettvint mat i fryseren! |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Så, ja, jeg hadde handla annerledes. :) |
Tja, jeg vet egentlig ikke om jeg bruker mere eller mindre på lavkarbo da jeg ikke har fulgt så nøye med på hva jeg bruker.
Jeg kom vel på rundt 4000 forrige måned (bare meg) Men jeg er utrolig dårlig på å handle lurt. Jeg tror jeg kanskje bruker mindre penger enn før, siden jeg kaster minimalt med mat, kastet desverre mye før. Handler også mye mindre i kantine og på kafe. Jeg prøver å være flink nå da. Handler feks kyllingfilet fryst i 2kg pakninger til 120kr kg, kjøttdeig på tilbud, Laks på bunnpris på manndager, coop ost om jeg ikke finner norwegia ol på tilbud, rent kjøtt i hel bit som jeg skjærer opp i biffer og fryser istedet for å kjøpe bare biffene, fryste grønnsaker billig på rema osv. Om jeg greier å handle bare en gang i uka, og er flink å lage matpakke, så tror jeg matbudsjettet skal greie å komme ned i 2000 mnd. |
Sitat:
Og det kan være forskjell på slaktingen. Der hvor vi kjøpte nå f.eks var grytebitene grove og trenger noe etterrensing om man ikke bruker det til kjøttdeig. Til gjengjeld vet jeg at neste gang skal jeg bestille lever + hjerte - noe som ble utelatt denne gangen "by default" siden 'folk flest' ikke vil ha disse delene. |
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:00. |