![]() |
Sv: Hvor mye betyr vekten din for selvtilliten din?
Sitat:
Ulempen er at man alltid er klar til å forsvare seg, og andre, guarden høyt hevet til enhver tid. Slitsomt og ganske ødeleggende. |
Sitat:
Bare legger ved denne videoen, siden vi er inne på tema; http://www.youtube.com/watch?v=TdkNn...&feature=share |
Sitat:
|
Sitat:
|
[quote=Carisma;1264243]Nei, men foreldrene er voksne og vet hvordan andre folk kan oppføre seg. Å bygge et godt grunnlag kan man jo gjøre unsett. De sender jo med unga regnjakker i tilfelle regn ikke sant?[/quJ
Joda, bygge et godt grunnlag er bra, men så enkelt er det ikke:) |
Sitat:
Selvfølgelig er det bedre om folk ikke kommer med sånne kommentarer, men det er det jo liten sjanse for at skjer med det første. |
Trist å høre at mange må bruke så mye energi på å holde guarden oppe hele tiden... Det sier meg at man faktisk vekt/utseende betyr ufattelig mye for selvbildet/selvtillit.
Tenk om den energien ville blitt brukt til andre ting enn å være på alerten....hvor bra ville det da ikke vært? Det må være destruktivt og slitsomt å gå rundt å ha angst hele tiden.... |
Sitat:
Foreldrejobb nr 1 bør være å få barna til å virkelig TRO og innse at de er fine som de er, at mobbere er de som er mest usikre og egentlig trenger sympati.. |
Sitat:
Min mor ga meg krutt til å ta igjen med da jeg ble mobbet for å ha en barndomskjæreste og snakket med meg om det. På den måten fikk jeg avvepnet mobberne i stedet for at det fikk lov til å utvikle seg til noe "morsomt" for dem. For min del var det nok å lære å svare "like så glad i deg og"... banalt, men virksomt mot 4.klassebøller. |
Sitat:
Jeg startet med å ta igjen de som mobbet meg, så tok jeg de som mobbet andre, så gikk det over til mer fysiske krangler og jeg endte opp med å legge enhver som så litt skeivt på meg, eller mine venner, i bakken. Min datter ble myyye mobbet, både fordi hun hadde lærevansker, men ikke minst pga vekta. Jeg ville aldri at hun skulle ende opp i samme onde, alltid-på-vakt-klar-til-angrep sirkel som meg. Jeg forsøkte å lære henne selvrespekt, hvilke situasjoner det var ok å ta igjen i, men først og fremst det å heve seg over de som mobbet. Hun og jeg hadde en veldig god kommunikasjon, det å kunne snakke om ting underveis er gull! En vanskelig balansegang synes jeg. |
For meg har vekt endel å si for selvfølelsen. Jeg skriver "en del", siden det selvsagt ikke er ALT. Det er godt å komme inn i klær som er tilpasset min (manglende) høyde, og det er godt å ikke føle seg så tung når man skal opp en trapp el.l.
Når det gjelder tallet på vekta, er det viktig for meg. Det er en pekepinn på om følelsen jeg har på "tjukkedagene" er reell eller ikke. Det er godt å se det, så vet jeg at flodhestfølelsen jeg får (særlig i pms-uka) ikke stemmer overens med virkeligheten. Det jeg ser i speilet er heller ikke alltid så pålitelig, men min nye badevekt er det! Når den sier at jeg veier nøyaktig det samme (eller kanskje bare en halvkilo mer) enn sist jeg hadde en "slank" dag - da vet jeg at det bare er tøys å føle seg diger! Det er fort gjort å bli hekta på slanking - å se kiloene forsvinne gir en god mestringsfølelse. Tallet på vekta bekrefter at jeg er slank selv om jeg ikke alltid føler meg slik - jeg tror fort jeg kunne tenkt at jeg skulle tatt av bare bittelitt til om jeg ikke hadde den korreksen. Slik sett er bmi også nyttig for meg, selv om det er et mer upålitelig verktøy - så lenge jeg er innafor normalvekt skal jeg være fornøyd :) |
Jeg er helt på nett med deg, jeg Charlott. Uansett hvilken måte man gjør det på - man blir dessverre lettere offer gjennom å kjenne, og oppføre seg som et offer. Ikke at det er den som blir mobbet sitt ansvar, men det ER godt å beskytte seg selv... Klarer man å la det prelle av så blir det mindre gøy for mobberne. Jeg mener slett ikke det bør være nødvendig, eller at det er bra at man tar det over i en agressiv utgave av "selvforsvar"... selv om det til tider er veldig forståelig.
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Hun kjenner ei jente som veier 37 kg, og det har blitt målet hennes. DA skal hun bli lykkelig, bare hun kommer seg så lavt i vekt. Hun sliter med angst, dette blir det hun fokuserer på for å holde angsten i sjakk, eller kanskje vedlikeholde angsten? BUP hadde sagt hun umulig kunne ha så store problemer, hun var tynn men ikke farlig tynn. Tror kanskje den uttalelsen er med på å gjøre at jenta sulter seg, bli "tynn nok" til å få oppmerksomhet, føle at noen bekymrer seg. DET er også trist. Vanskelig å være den voksne hun betror seg til, og ikke komme noen vei for å få henne til å forstå hvor mye hun ødelegger seg selv og kroppen sin. Jentas velferd opptar meg mye, men hvordan i all verden få henne til å skjønne at hun fortjener en frisk og sterk kropp, at hun vil være den samme på innsiden, med de samme demonene?, selv om hun sulter seg? Liten digresjon... |
Sitat:
Vet jo at uansett hva andre sier, så er jo det HUN opplever er riktig være veiledende i hennes hverdag... ser jo av og til Skinny vs fat, og der får en del av de svært tynne mange oppvåkninger. De tar bilder av de, og snakker mye om den helsemessige biten, de tar blodprøver og beinmassetetthetsprøver for å vise at dagens kosthold er faktisk helseskadelig. Til syvende og sist tror jeg hun selv må se at hun trenger hjelp før noe som helst vil gå inn og hjelpe til med endring av tankegang. Men det er ganske så triste greier - flotte jenter som ødelegger seg selv ved og ikke spise :( |
Sitat:
|
Sitat:
Kan du hjelpe til på noe som helst vis? Bare ved og være et medmenneske som bryr seg, eller er ikke situasjonen slik? |
Sitat:
Føler litt at jeg tramper rundt på måfå i et minefelt. |
............................
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:03. |