![]() |
Sv: DN 10/12-2011: Knusende dom over lavkarbo
Fikk lyst å være slem.. "Se deg selv i speilet Charlotte, og tenk over hvor sunt det sosiale eksperimentet Høy-Karbo egentlig er!"
..sorry. Er normalt snill og grei.. |
Sitat:
|
Sitat:
|
Hun mener vel dr med Charlotte i artikkelen, som mener lavkarbo er et stort samfunnseksperiment.
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Link her: http://www.spisdegslank.no/index.php...b&tid=1&pid=27 |
For det første: DRITT lei av dette idiotiske argumentet om at lavkarbo ikke egner seg for folk som driver med idrett! Det kommer alltid fra folk som bør vite endel om fysiologi, hormoner, ol. men som tydeligvis har sovet gjennom skolegangen sin.
Å si at mannen-i-gata trenger karbohydrater fordi toppidrettsutøvere spiser det er som å si at en lada trenger flybensin fordi en F16 går bra på det. Newsflash: 99,99% av Norges befolkning er "Ladaer", og hvor enn mye du trener og hvor enn irritert du blir på dette utsagnet; Sorry, sammenlignet med sportseliten er du fortsatt en Lada, og du trenger ikke flybensin. Sitat:
Så jauda, lavkarbo passer nok i grunn greit for alle som ikke driver med styrkeløft eller 60/100 meter sprint på olympisk nivå. |
Sitat:
Jeg er også lavkarber og yter mer enn godt nok bare på vanlig kost, men forut for tyngre anstrengelser så spiser jeg meg mer opp og har en større andel karbs enn normalt. Underveis i konkurranse så lever jeg på karbohydrater. Men likefullt så er jeg på lavkarbokosthold ellers i livet. Jeg regner meg som mannen i gata, bare en del bedre trent og med et større behov for karbohydrater for å kunne tåle 5-6 løpeøkter i uka, enn mannen i gata som kanskje trener 1-2 gang i uka i snitt? Tror faktisk ikke den gjennomsnittlige mannen i gata trener så mye engang, men har ikke statistikk å støtte meg til. Men kikker jeg på jobben, så er det vel de fleste som trener ca 1-2 ganger pr uke i snitt gjennom året, og jeg er i et yrke hvor man må være i god form. Det går altså helt fint å leve på lavkarbo med ren mat og mindre karbohydrater enn "det normale" tradisjonelle norske kostholdet og være idrettsutøver. Jeg føler faktisk jeg ytelsesmessig har tatt et steg videre etter at jeg begynte på lavkarbo ift gammelt kosthold, men det kan også være tilfeldigheter. Til sommeren skal jeg ta en laktattest hos løplabbet for å sjekke formen. Skal da ikke si at jeg går på lavkarbo for å vise de at man kan leve lavkarb OG samtidig yte meget godt i sin idrett. mange tror jo ikke det er mulig dessverre |
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:07. |