Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell ernæringsdebatt (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Mugg på osten - kaster dere hele? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=50829)

Victory 10-02-12 19:14

Sv: Mugg på osten - kaster dere hele?

Husker jeg så på tv en test de hadde gjort med McDonalds... burgeren hadde ligget i... ja hva var det, et år..? Noe sånnt vertfall, og den hadde ikke skiftet utseende i det heletatt!!! :eek: Det er spooky!

Dietta 10-02-12 19:16

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Victory (Innlegg 1300211)
Husker jeg så på tv en test de hadde gjort med McDonalds... burgeren hadde ligget i... ja hva var det, et år..? Noe sånnt vertfall, og den hadde ikke skiftet utseende i det heletatt!!! :eek: Det er spooky!

Den så jeg også. Var i avisen også den saken der. Vel, vel. Det bekrefter bare det jeg sier: McDonalds er ikke mat - men plastikk ;)

Bestemamma 10-02-12 20:46

Jeg har ikke noe imot å kaste mat om jeg misstenker ugler i mosen:p men jeg har funnet ut at om en ikke eksperimenterer finner en aldri utav ting....:D og når jeg nå hadde disse boksene stående i kjøleskapet tenkte jeg at de kan nå stå så jeg får sjekket hvor lenge de holder....:o Har youghurt og Cf, samt CC som skal gjennomgå test også om ikke så lenge...he,he,he....:D

Dietta 10-02-12 21:16

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Bestemamma (Innlegg 1300315)
Jeg har ikke noe imot å kaste mat om jeg misstenker ugler i mosen:p men jeg har funnet ut at om en ikke eksperimenterer finner en aldri utav ting....:D og når jeg nå hadde disse boksene stående i kjøleskapet tenkte jeg at de kan nå stå så jeg får sjekket hvor lenge de holder....:o Har youghurt og Cf, samt CC som skal gjennomgå test også om ikke så lenge...he,he,he....:D

He, he. Spennende.La oss få høre hvordan det står til i boksene når du har åpnet de da ......:D

Bestemamma 10-02-12 21:29

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1300328)
He, he. Spennende.La oss få høre hvordan det står til i boksene når du har åpnet de da ......:D

Skal bli...:D

Bravo 10-02-12 21:30

Jeg har i alle fall opplevd flere ggr at cc holder seg lenge over datoen.

steres 10-02-12 22:02

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av mysil (Innlegg 1298651)
Jeg har tatt utdannelse innenfor matindustrien, og på skolen lærte vi at mugg på ost kommer innenfra, men syns på utsiden pga luft som kommer til. Jeg kaster osten tvert når det er mugg på den :)

Jeg har (dessverre;) hatt mikrobiologi og ost bør kastes når det er antydning til mugg. allikevel, har man alltid bare skjært bort den "verste" biten, og er noenlunde vant til disse typer mikroorganismer er faren for å bli syk liten. Derimot spiser jeg litt ost som er infisert av mugg (fordi jeg er litt ekstrem med sånt) har jeg mye større sjanse for å bli syk eller dårlig......

BenteR 11-02-12 01:59

Jeg er av den typen som hater og kaste mat, men myke oster med mugg går uten disusjon rett i søpla.
Om jeg en sjelden gang (vi spiser mye ost her i huset) er så uheldig at hvitoster mugner, så skjærer jeg bort mugget og spiser resten med god apetitt og uten og få trøbbel med magen.
Men jeg tror den magesekken min er laget av lær, altså (går uante mengder kaffi i den for eksempel):rolleyes:

TrillTrall 11-02-12 11:10

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dietta (Innlegg 1300328)

Uåpnet holder nok surmelksprodukter (rømme o.l.) seg mye lenger enn datoen som står på, den er vel også noe diktert av eu-direktiver.

Men jeg har opplevd flere ganger at rømme har mugnet i boksen om den har blitt stående en stund (et par uker?) etter åpning.

Bravo 11-02-12 11:35

Jeg hadde til og med en uåpnet melk her for et par dager siden som hadde gått ut 31/1, luktet helt greit og var klumpefri, men det var kanskje mer flaks tror jeg.

mysil 11-02-12 19:02

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av steres (Innlegg 1300354)
Jeg har (dessverre;) hatt mikrobiologi og ost bør kastes når det er antydning til mugg. allikevel, har man alltid bare skjært bort den "verste" biten, og er noenlunde vant til disse typer mikroorganismer er faren for å bli syk liten. Derimot spiser jeg litt ost som er infisert av mugg (fordi jeg er litt ekstrem med sånt) har jeg mye større sjanse for å bli syk eller dårlig......

Er mikrobiologi jeg også har hatt i 2 år på skolen, pluss jobba på lab og tatt masse prøver fra produksjonslokaler og maskiner/utstyr som jeg har dyrka fram :)

Bestemamma 11-02-12 19:07

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall (Innlegg 1300526)
Uåpnet holder nok surmelksprodukter (rømme o.l.) seg mye lenger enn datoen som står på, den er vel også noe diktert av eu-direktiver.

Men jeg har opplevd flere ganger at rømme har mugnet i boksen om den har blitt stående en stund (et par uker?) etter åpning.

Ånei, etter åpning har de ikke særlig lang holdbarhet, og om en i tillegg har hatt en skje med sine bakterier nedi er det enda kortere bruksvindu....;)

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Bravo (Innlegg 1300533)
Jeg hadde til og med en uåpnet melk her for et par dager siden som hadde gått ut 31/1, luktet helt greit og var klumpefri, men det var kanskje mer flaks tror jeg.

Melk holder seg i kjøleskap et par måneder etter utgangsdato... I allefall helmelk som er det jeg har testet :D

<insert_scary_name_here> 11-02-12 19:28

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Bestemamma (Innlegg 1300703)
Melk holder seg i kjøleskap et par måneder etter utgangsdato... I allefall helmelk som er det jeg har testet :D

Men jeg skal love deg at en kartong med ekstra lett melk STINKER noe inne granskauen 9 måneder over holdbarhetsdatoen... Husker ikke om den var åpnet, men tror ikke det hadde hatt så mye å si...

Bestemamma 11-02-12 20:36

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av <insert_scary_name_here> (Innlegg 1300713)
Men jeg skal love deg at en kartong med ekstra lett melk STINKER noe inne granskauen 9 måneder over holdbarhetsdatoen... Husker ikke om den var åpnet, men tror ikke det hadde hatt så mye å si...

Huff, det hørtes ut som en skikkelig bombe:D

Klara 11-02-12 20:53

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av <insert_scary_name_here> (Innlegg 1300713)

:lol: tror jeg på!

<insert_scary_name_here> 11-02-12 22:41

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Bestemamma (Innlegg 1300737)
Huff, det hørtes ut som en skikkelig bombe:D

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Klara (Innlegg 1300741)
:lol: tror jeg på!

Skulle bruke et lite brukt kjøleskap i en lite brukt kantine. Rygget laaaaaaangt bakover da jeg åpnet døra, og sleit med matlysta i mange timer etterpå... Var mye annet rart i det kjøleskapet og, som var enda lengre over datoen, men det luktet liksom ikke så mye...

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:58.