![]() |
Re: Sv: Hjelp - Ketose og diett
Sitat:
Er forøvrig ganske sikker på at Charlott ville vite hva lavkarbere generelt får i seg for lite av, siden du mener man får mangel på næringsstoffer av å kutte ut frukt, korn, poteter, etc. :) |
Sv: Re: Sv: Hjelp - Ketose og diett
Sitat:
Om du har kunnskapen og vil dele den, burde dette være et helt greit spørsmål å svare på :) Hva er det den jevne lavkarber ikke får i seg av næringsstoffer? Vi kan gjerne gjøre det enda mer generellt, hvordan ser du for deg at en gjenomsnittelig lavkarber spiser siden du mener lavkarbere vil mangle næringsstoffer? helt konkret? Ille nysgjerrig på dette serru :) |
Sv: Hjelp - Ketose og diett
Sitat:
Sammenlignet med et hvilket som helst kosthold ( i mitt tilfelle) har lavkarbo MEST fordeler og MINST ulemper :) |
Sitat:
Sitat:
På lavkarbokosthold slipper man å kjempe MOT kroppen, man spiller på lag. Sitat:
Sitat:
Dagens livsstilssykdommer er etter min mening pga elendig ernæring (i hovedsak). Vi spiser for lite grønnsaker og gode protein- og fettkilder, og for mye ren energi uten næring. Lavkarbo er - om man fjerner alt det "følelsesmessige" rundt lavkarbobegrepet et kosthold som består av rene proteinkilder som kjøtt, fisk, fugl og sjømat, varierte grønnsaker, og gode fettkilder som smør, cocosa, olivenolje mm. Noen tolerere noe frukt og belgfrukt uten at kroppen reagerer negativ på dette. Sitat:
Sitat:
Grønnsaker inneholder større mengder næring pr bestemt vekt enn frukt gjør, så jeg anser dermed frukt som ikke livsnødvendig næringsmessig. Du vet sikker at feks paprika har mye mer c-vitamin i seg enn samme mengde appelsin? Fett derimot, der finnes det essensielle fettsyrer som er akkurat det - essensielle for kroppen. Samme med aminosyrer fra protein. Så igjen - kan du si hva som "mangler" av næring i et lavkarbokosthold? Sitat:
Sitat:
Det finnes ikke noe lavkarbohysteri i dag - annet enn i media. Mange her inne begynte å spise lavkarbo lenge FØR media plukket det opp og gjorde det til ukentlig tema. For høyt fettinntak er vist i senere studier at IKKE er faktor i økning av hjerte- og karsykdommer. Hvilke studier har du som grunnlag for dine påstander? Link gjerne :) "Det kan gå utover nyrene.." - her synes ikke jeg du holder deg særlig saklig selv - hva slags argument er det? Om du tenker på at myten om at lavkarbo betyr så himla mye protein - og mye protein er angivelig farlig for nyrene, får du heller skrive det. 1 - man spiser ikke nødvendigvis mer/mye protein på et lavkarbokosthold kontra et kosthold anbefalt av staten. 2 - siste forsøket jeg leste fra Danmark hadde testet proteininntak opptil 3 g pr kilo kroppsvekt uten at de kunne finne noe bivirkninger. Derimot er det en kjent sak at har man en nyresykdom eller nyreproblemer skal man være forsiktig med protein-inntaket, uavhengig av hvilket kosthold man spiser. Sitat:
I mitt tilfelle har mitt kolesterol gått NED etter snart 3 år på 70% fett av totalt energiinntak pr dag. Triglyserider i blodet har også gått ned. Mange her inne har samme erfaring - kan du forklare det? Sitat:
Den siste boka til Hexeberg deler et svært stort antall pasienthistorier om svært syke og tildels uføre mennesker som har fått tilbake helse og liv ved å spise lavkarbo - altså RENE råvarer. Men når du nå har lagt fram alle de tingene du mener er feil med lavkarbo - kan du ikke dele din løsning på problemet da? Gjerne med litt detaljer, feks kan du gi en ukeplan på måltider som vil sørge for god helse og lavere vekt? Du skal få link til alle mine påstander når du begynner å linke til dine... ok? Og du stilte et annet spørsmål her - hvorfor man må ta så mange kosttilskudd når man spiser lavkarbo - la meg snu det litt om - tror du alle som IKKE spiser lavkarbo får dekket sitt daglige ernæringsbehov gjennom maten de spiser? Jeg tror mange lider av store og varierte mangler - det gjorde ihvertfall jeg etter et år på Grete Roede kost (som skal være så himla sunt liksom).... nå tar jeg en tilpasset mengde kosttilskudd for å få opp balansen så kroppen kan ta bedre vare på seg selv. Fortsetter jeg så på lavkarbo med rene råvarer og varierte grønnsaker regner jeg med at jeg slipper å ta så mye kosttilskudd faktisk :) |
Sitat:
Alt du sier er : - jeg har lest det et sted (ja- hvor da??) - jeg har funnet det på nettet (igjen - hvor da??) - jeg tror ikke/ jeg mener (ok personlige meninger er lov i en debatt, men sammen med enkelte påstander bør det begrunnes) Du sutrer over at du ikke får støtte for folk vil tydeligvis ikke diskutere seriøst og du er ekstremt nedlatende. Du motsier deg selv gang på gang og klarer ikke hverken å begrunne eller gi kildehenvisning på noen av de påstandene eller synsingen du kommer med. Du avslører en grenseløs kunnskapsløshet om lavkarbo, men påstår du har lest mye ? Eller forresten det var visst en lavkarbo-bok, og i følge deg selv er jo det for lite kunnskap ? Du mener at de fleste på lavkarbo er kunnskapsløse og bare har hevet seg på en "trend" ( er du journalist i VG eller)?? Alt dette og du forventer å få i gang en seriøs debatt? For det først var ikke dette en tråd for å diskutere fordeler og ulemper med lavkarbo. For det andre argumenter på en skikkelig måte, gi kildehenvisning og ikke bare blås av det andre har og si for det ikke passer deg. For det tredje flere her og spesielt Nerthus har prøvd å gi deg konstruktiv kritikk, svare på dine spørsmål og gi deg gode referanser til diverse litteratur - og du bare blåser av det og turer videre og forlanger allikevel en seriøs debatt? :confused: Jeg bare rister på hodet, jeg kan godt diskutere dette kostholdet og fordeler og ulemper men da får det være litt seriøsitet og kunnskap i det og ikke bare en haug med fjortis-påstander - forattedetbareersånnfordetstårpåwikipediass....... :D |
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:33. |