![]() |
Sv: Den beste sjokoladekaken jeg vet om
Sitat:
Selv bruker jeg alltid smør i glasuren. Kan hvertfall anbefale dét :D For all del, prøv alt! Mye av det du nevner har jeg tenkt på selv, men aldri turt å prøve. Så... ja.. fortell meg hvordan det går om du prøver det. :D |
Smakte på røren nå... Var ikke noe særlig god! :/ men vi får se hvordan kaken blir. Jeg brukte halvparten "kokosmel" (kokos som jeg har malt litt selv) og halvparten soyamel. Brukte også 100% sjokolade istedenfor kakao (er vel i teorien det samme)
Spent på hvordan kaken blir til slutt :) |
Jeg synes bestandig det blir soyasmak på ting jeg baker med soyamel :mad:
|
Har ikke brukt soyamel før,men tenker at 30 gram i en kake ikke kan velte hele kaken med smak? Jaja,får se ;) gir en tilbakemelding!
|
Joda,ble grei på smak :) men veldig skum-aktig (pga all egget/eggehviten)
Helt ok lavkarbokake. Kanskje den blir bedre når jeg bruker kun kokosmel. |
Ikke rart om røra smakte ille med soyamel. Det smaker jo sand. :p
Tror nok full mengde kokosmel vil sørge for at kaken ikke blir skum-aktig. Det har den hvertfall aldri blitt hos meg. Og med kokosmel... mener jeg det man får kjøpt i helsekost. Det trekker til seg mye fuktighet og gjør kaken veldig fast. |
Må jo bare raportere om at kaka gikk på høykant blant de som var i selskap og jeg fikk mange "kan jeg få oppskriften" forespørsler, hehe. Den smakte nydelige både etter en og to dager i kjøleskapet. Blei noe tung etter å ha stått i kjøleskapet, men det ga bare mer sånn brownies følelse til kaka. Så ja! denne skal nok bakes igjen mange ganger!
|
Gjett hva jeg har gjort i dag :D
http://instagram.com/p/StC7BvxvYV/ |
Bakte denne to ganger i jula :) den blir jo spist i en fei!! Prøvde å ha mer bakepulver i kaka men det gjorde ikke noe større utslag, kaka blei ikke noe mer luftig med 1,5 ts bakepulver. Har også laget sjokoladekrem med kaffe til den og denne blei bare helt utrolig god! Nå tenkte jeg å bake to kaker i litt større form slik at de blir litt lavere og kan legges oppa hverandre til en høyere kake. så skal jeg lage sjokoladekrem og ha mellom lagene og på toppen. Trur det blir bra :) håper jeg....
|
Sitat:
|
Fikk ikke til denne :nedfor:
Den ble litt tørr, kompakt og ryende, og litt for søt(kan jo gjøres noe med). har prøvd mange sjokoladekaker, men har ikke fått noen som jeg syns ble ok. Tror jeg må holde meg til mandelbunn og peanøttkake. De vet jeg blir bra. |
Sitat:
Det første som slår meg er at eggene kan ha vært for små, kombinert med for mye kokosmel. Det kan være lurt å porsjonere ut kokosmelet litt, for det skal fortsatt være en slags (dog fast) røre, og ikke bli til deig. Søtningen smaker jeg alltid til, fordi jeg stadig varierer hvilken søtning jeg bruker. Håper dette hjelper om du får lyst til å prøve igjen. :3 Ellers kan det jo bare ha med preferanser å gjøre, naturligvis. |
Det ble en deig, og ikke ei røre, så da var det vel for mye kokosmel. Skal gi den en sjanse til, ha i mindre kokosmel og litt mindre søtning :)
|
Da har jeg prøvd å bake muffins av røra og de blei kjempe fine og gode :) også har jeg prøvd å bake to kaker i store former og ha de opp på hver andre til dobbel kake og da syns jeg den største formen var litt for stor, kakene blei litt lave. Neste gang skal jeg prøve to mellomstore kaker til å ha opp på hver andre
|
Hva slags sjokoladekrem eller sjokoladeglasur har dere brukt på denne kaken?
Inn med teskje tusen takk :p |
Sitat:
|
Sitat:
|
Titlen på kagen er meget rammende :) denne chokoladekage smager virkelig godt og har en perfekt konsistens :)
Jeg havde ikke noget fint kokosmel så jeg lavede mit eget af almindeligt kokosmel i blenderen og som sødemiddel brugte jeg stevia og til slut drysede jeg kakaonibs over inden den kom i ovnen :) TAK for en utrolig nem opskrift og meget velsmagende kage :) |
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:54. |