![]() |
Sv: Hva tåler dere av kos?
Sitat:
Du må justere kveruleringsradaren din, den gir falsk alarm. Det du kaller kverulering er et innspill fra min side i en diskusjon, for – om mulig – å belyse et sakskompleks fra en litt annen vinkel. På en heldig dag kan det utvide horisonten til diskusjonen. Hvis du er uenig i mitt innspill er det selvsagt helt greit, men det bidrar med svært lite i en diskusjon å avfeie en ytring med beskyldningen om kverulering. - |
Det er ikke det minste merkelig at mat er kos, synes jeg. Vi skal like å spise, for slik overlever vi. Men det blir selvfølgelig et problem hvis man fortsatt synes det er koselig å spise etter at man er mett. Eller hvis man er insulinresistent, og kroppen derfor ikke fungerer helt som den skal, men lagrer unna så mye den kan som fett for så å bli sulten med en gang igjen.
I går koste jeg meg sammen med ei venninne med reker og litt hvitvin. Jeg må være veldig forsiktig med karbohydratene pga. insulinresistens og nedsatt glukosetoleranse (er vel like før diabetes type 2 her), og etter at jeg begynte med metformin kommer det bare i retur hvis jeg spiser for mye av det og det er ikke akkurat fristende. Men andre som tåler det bedre må da få lov å spise mer av det, og jeg kan forstå behovet for å lage seg regler for at det ikke skal flyte ut. For det er i hvert fall min erfaring at det er veldig fort gjort. Vi er ikke helt like, og det som passer for en, er ikke nødvendigvis det beste for en annen. |
Sitat:
Jeg har ingen problemer med å se på mat som kos - men jeg synes det er verdifullt å gjøre som Kula også - å ta et skritt tilbake og se om ikke denne typen kos kanskje er noe man skal holde et øye med... På samme måte som jeg gjerne koser meg med et glass vin - men vet godt at dette er en kos som man skal følge litt med på - fordi det kan bli rett så ukoselig... Kos finnes rett og slett i ulike kategorier - sannsynligvis de helt ufarlige ... til de som man skal porsjonere ut og behandle med respekt. Og uansett om man velger å kose seg uten mat, eller med mat så er det iallfall verdifullt å ha et gjenomtenkt forhold til det. Matkos er jo rett og slett den motsatte siden av trøstespising... |
Men de som diskuterer her inne i utgangspunktet har vel et ganske gjennomtenkt forhold til mat, tenker jeg. For meg blir det nesten som man har en litt ovenfra og ned-holdning hvor man tror at vi som da har slike utskeielser egentlig ikke vet hva vi driver med. Vi som har utskeielser tenker jo selvfølgelig BARE på sukker og har ingen innsikt. Mhm.
Fy og fy, jeg er et forferdelig tåpelig menneske som følger min egen kropp og vet hva jeg faktisk tåler.:rolleyes: |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Sitat:
Pleier du å reagere på uenighet i diskusjon på denne måten?: Sitat:
Sitat:
Jeg har åpenbart tråkket på noen ømme tær, og det kan være bra en gang i blant å finne ut at man faktisk har ømme tær... Kos dere videre, jeg vil bare avslutte med essensen av hva jeg har forsøkt å få frem i denne diskusjonen. For veldig mange er det svært uheldig at definisjonen av "skikkelig kos" er inntak av ting som kjører blodsukkeret i været. Hverken mer eller mindre... - |
Sitat:
|
Sitat:
|
Merkelig diskusjon egentlig og en merkelig tråd. Jeg har ikke peiling, men etter å ha lest masse tråder på lavkarboforum så er det iallefall èn ting som er mer fremtredende i trådene.
Jeg trodde forumet var temmelig variert, men min forståelse av de aller fleste brukere her inne, så er det flertall av mennesker som er overvektige og som har en daglig kamp med vekt, trivsel og helse vs MATKOS. Så da å dra inn kos som en god bok, fyr i peisen, gå en tur virker for meg noe merkelig da ts helt TYDELIG snakker om KOS=mat av typen usunn. Det er IKKE fyr i peisen eller en god bok som har gjort 8 av 10 her inne overvektige, det er vel snarere å bruke mat som KOS. Derfor er det jo interessant å høre hvordan andre sjonglerer hverdagen da mht matkos opp i mot kjernen i utfordringen; å vedlikeholde vekten, eller det å faktisk gå ned på en helsemessig sunn måte. At varme tøfler foran peisen er hyggelig og koselig med en god bok eller film er mao totalt uvesentlig ift det trådstarter tar opp vel? tror de aller fleste tåler veldig mye den type kos uten å bli overvektige... ;) |
Sitat:
Sitat:
- |
Oi. Kula, snakker om ømme tær. Beklager om jeg tråkka på dine nå, det var ikke meningen.
Jeg har selvsagt ikke lest ALLE tråder her inne og ALLE journaler. Sitter nå allikevel igjen med et generelt inntrykk av at det er et stort slanke, vekt og overvektsfokus hos flertallet av brukerne, men ikke nødvendigvis hos deg. Det er jo ikke negativt det, er det vel? Jeg ble bare litt overrasket over det fokuset siden dette er et lavkarboforum og ikke et overvektsforum. Men TS sitt åpningsinnlegg handler jo åpenbart om matkos, å omskrive det til noe annet eller å tolke det anderledes ser iallefall ikke jeg. Jeg har selv vært overvektig og kjenner meg godt igjen i mange tanker her inne. Det er mat som kos og min ikke-eksisterende evne til å holde igjen som gjorde meg tjukk, enkelt og greit. Jeg tåler ikke kos da blir jeg feit og jeg har ikke lyst til å bli feit igjen, derfor kan jeg ikke kose meg slik jeg gjorde før. Jeg ble IKKE feit av å kose meg med bøker, blader og fyr i peisen. Ikke ble jeg feit av å gå lange koselige turer med kjæresten heller. |
Kan vi begynne på nytt her og please svare på det trådstarter spør om:
Hva du tåler av kos (UANSETT TYPE) :snill: Istedenfor å plukke hverandres svar fra hverandre og "tolke" hvert svar ihjel ? Om man vil diskutere videre på hva man skal få lov til å kalle kos foreslår jeg at dere starter en egen tråd til det formålet..... |
Synes i grunnen det er ganske relevant, jeg, å diskutere hva man definerer som kos. Jeg er ikke en av de som la på meg av å kose meg for mye med snop. Jeg spiste nesten ikke noe med sukker i, men la likevel på meg masse på grunn av PCOS. Spiste vel generelt lite, men la likevel på meg og ble syk.
Men etter mange år på lavkarbo, er jeg i dag frisk og nesten normalvektig. Jeg vet at om jeg begynner å spise mat med raske karbohydrater igjen, så legger jeg på meg og blir syk. Men siden c-peptid nivået er så lavt nå, så tåler jeg godt en brownie når noen har bursdag for eksempel. Det skjer ikke så ofte. Hadde en periode i sommer hvor jeg slakket for mye. Brød flere ganger i uka, italiensk is og pasta etc. Raskt gikk jeg opp 4 kg. Så det går bare ikke. Spiste det ikke fordi det er mer kos enn lavkarbomat, men pga at det var tilgjengelig og enklere på ferie. Samtidig unner jeg meg en troika hvis jeg innimellom har lyst på det. Det går helt greit. Jeg synes forøvrig det er greit å poengtere at man kanskje bør reflektere over hva man definerer som kos. Men det holder kanskje å nevne det i ett innlegg, framfor å diskutere videre på det? |
Sånn enda litt mer på siden så er faktisk stress en viktig faktor til overvekt. Så kanskje det ikke er så dumt å innlemme litt annen, stressenkende, kos i hverdagen også? I stedet for å stresse enda mer med hva man ikke kanskje spise?
|
Det er ikke MATBRUK som har gjort "de fleste" overvektige, det er matMISbruk.
|
Jeg har i hvert fall ikke blitt feit fordi jeg har kost meg meg mat, men heller fordi sukkerheksa kommer og tar meg og jeg dytter innpå alt spisenes i altfor store mengder - og det er som Nellie sier, ikke kos men matMISbruk.
Forøvrig: Hvis noen spør om vi skal kose oss litt i kveld, så tenker jeg på mat, mens mannen tenker på helt andre ting :eek: On nei - jeg tåler ikke særlig kos (av den typen man spiser) hvis jeg skal ned i vekt. Hm... ved nærmere ettertanke så lurer jeg på om ikke mannens definisjon av kos også medfører vektoppgang på sikt ;) |
Sitat:
|
Sitat:
for å holde meg til det ts lurte på: Jeg tåler veldig lite kos, blir lett til at da må jeg bare, også bare, og littegrann er ikke farlig, osv osv. Så prøver heller å holde meg unna slik at jeg ikke skeier heeelt ut i vidotta :) |
Sitat:
Da var det og er det utrolig godt å skylde på insulinresistens, stress, genetikk, sykdom osv. Men sannheten for meg var rett og slett matmisbruk, overspising, god apetitt og overdreven rettferdiggjøring med kos. Altså jeg brukte mat som belønning og derfor kos om du vil. Da kan jeg ikke lengre fortsette slik fordi jeg ble jo tjukk av å holde på slik enkelt og greit. Man blir ikke tjukk fordi man ikke tar hensyn til hvordan man er. Kan ikke skylde på noe annet. Er man disponert for fedme ja da kan man altså ikke leve slik andre som ikke er disponert for fedme. Vanskeligere enn det er det ikke og veldig viktig å forstå for meg. Jeg KAN altså ikke leve slik som andre fordi min kropp ikke tåler det, da er det hvordan jeg forholder meg til det som avgjør om jeg blir tjukk igjen eller ikke. Det er ikke stress, eller insulinresistens, men meg og hvordan jeg velger takle dette faktum. Derfor tåler jeg svært lite matkos og jeg tåler enda mindre matmisbruket jeg har vært igjennom. |
Sitat:
|
Sitat:
Er litt som narkomisbruk, har du vært misbruker, ja så er du alltid en misbruker og følgelig må jeg unngå disse små fristelsene fordi det kan få meg på kjøret igjen. |
Sitat:
Hvordan visste du det? Du har helt rett – jeg har forferdelig ømme tær – men det er ikke din skyld, det er ikke du som har tråkket på dem. Jeg var i 50-årslag i går og brukte altfor trange pensko ;) - |
Men enig, stress i hverdagen hjelper jo ikke. Men vi har vel alle veldig ulike oppfatninger av hva som stresser oss. Noen blir jo stresset bare ved tanken på å gå utenfor døra, mens andre først blir stresset om man havner i livstruende situasjoner.
|
Sitat:
Selv er jeg inne i en ganske så stressende periode på jobben, og jeg merker det utrolig godt på kroppen! Pølsa rundt magen har blitt enda mer markert og tydelig, enda jeg er kjempeflink med kostholdet og klarer å trene noe. For å si det sånn, jeg tåler mye mer "kos" i form av mat med raske karbohydrater enn stress. Nå bare klistrer fettet seg fast, forflytter seg til magen. Kanskje jeg tåler mindre stress pga PCOS, da er det ikke så enkelt å bare holde seg unna stress på grunn av sykdom, for eksempel. Synes du forenkler bildet over her. |
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:47. |