Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Andre dietter (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Rikshospitalets stoffskiftediett (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=53795)

Bonjævel 23-01-13 10:00

Sv: Rikshospitalets stoffskiftediett

Jeg googlet dietten og fikk opp treff på en blogg hvor bloggern hadde gjennomført dietten og lagt ut bilder av porsjonene. Jeg må si både at jeg hadde sultet halvt ihjel med den i tillegg til at jeg tror en går rett opp i vekt etterpå, for det er ikke dagligdagse porsjoner (så vidt jeg vet da) det er snakk om.

Jeg er ikke helseekspert eller guru, men jeg hadde ikke utsatt meg selv for den dietten og heller ikke anbefalt den til andre.. Greit nok å spise mindre porsjoner, men ærlig talt..

NB: Har byttet ut et par ord i setningene... :o)

Stella27 23-01-13 11:57

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Bonjævel (Innlegg 1421239)
Jeg googlet dietten og fikk opp treff på en blogg hvor bloggern hadde gjennomført dietten og lagt ut bilder av porsjonene. Jeg må si både at jeg hadde sultet halvt ihjel med den i tillegg til at jeg tror en går rett opp i vekt etterpå, for det er ikke dagligdagse porsjoner (så vidt jeg vet da) det er snakk om.

Jeg er ikke helseekspert eller guru, men jeg hadde ikke utsatt meg selv for den dietten og heller ikke anbefalt den til andre.. Greit nok å spise mindre porsjoner, men ærlig talt..

NB: Har byttet ut et par ord i setningene... :o)

Det som i tillegg er helt uforståelig, er at disse porsjonene gjelder alle, men alle vet jo at en på 150 kilo, ikke spiser det samme som en på 70 kilo:rolleyes:!

index 23-01-13 12:53

Jeg antar at denne dietten er beregnet som forberedelse til kirurgi, ikke som en slankekur! Snakket tildigere med en venn som har fått gjennomført GBP, og hun ble satt på en tilsvarende slankekur noen uker før. Ikke for å bli generelt slankere, men for å redusere størrelsen på leveren slik at det blir lettere å komme til ved kikkhullskirurgi. Leveren er visstnok det første som minker i størrelse ved slanking, og ved kikkhullkirurgi trenger man den plassen man kan få...

Filifjonka 23-01-13 13:01

Det omvendte av den maisdietten gjess og endar blir sett på ei veke før slakting mao, for å få skikkeleg feit lever.

Kitt 23-01-13 13:05

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av index (Innlegg 1421294)
Jeg antar at denne dietten er beregnet som forberedelse til kirurgi, ikke som en slankekur! Snakket tildigere med en venn som har fått gjennomført GBP, og hun ble satt på en tilsvarende slankekur noen uker før. Ikke for å bli generelt slankere, men for å redusere størrelsen på leveren slik at det blir lettere å komme til ved kikkhullskirurgi. Leveren er visstnok det første som minker i størrelse ved slanking, og ved kikkhullkirurgi trenger man den plassen man kan få...

Som forberedelse til en GBP(og annen vektkirurgi) går man ofte 2-3 uker på en lavkaloridiett. Som du sier er det for å slanke leveren fordi alle overvektige har mye fett i leveren og dette fettet er det første som forsvinner når man går ned i vekt! Leveren må flyttes på/løftes opp under operasjonen og jo mindre den er, jo mindre sjans for skader!:)

Men, denne dietten skal ligge på ca 800- 1000kcal, verken mer eller mindre.
Der jeg ble operert, vil de helst at man skal gå på pulver, fordi da er det lett å regne ut hvor mye man får i seg og man er sikret et minimum av vitaminer og mineraler. Det er jo tross alt viktig når man er på vei inni en periode der man skal kjøre kroppen i underskudd av det meste over lang tid!
Jeg gikk ned 8 kg på 3 uker og da var jeg ikke veldig streng heller!:rolleyes:

Kanutten 24-01-13 18:48

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1421302)
Som forberedelse til en GBP(og annen vektkirurgi) går man ofte 2-3 uker på en lavkaloridiett. Som du sier er det for å slanke leveren fordi alle overvektige har mye fett i leveren og dette fettet er det første som forsvinner når man går ned i vekt! Leveren må flyttes på/løftes opp under operasjonen og jo mindre den er, jo mindre sjans for skader!:)

Men, denne dietten skal ligge på ca 800- 1000kcal, verken mer eller mindre.
Der jeg ble operert, vil de helst at man skal gå på pulver, fordi da er det lett å regne ut hvor mye man får i seg og man er sikret et minimum av vitaminer og mineraler. Det er jo tross alt viktig når man er på vei inni en periode der man skal kjøre kroppen i underskudd av det meste over lang tid!
Jeg gikk ned 8 kg på 3 uker og da var jeg ikke veldig streng heller!:rolleyes:

:ja: Broren min gikk på afinutrin i 8 uker før sin operasjon og gikk ned ca 20 kilo før operasjonen.

Index, det ER en slankekur og ikke en diett. Diett skal man "leve" lenge på, en kur er kortvarig.

Karrbis 24-01-13 19:16

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1421762)
:ja: Broren min gikk på afinutrin i 8 uker før sin operasjon og gikk ned ca 20 kilo før operasjonen.

Index, det ER en slankekur og ikke en diett. Diett skal man "leve" lenge på, en kur er kortvarig.

Hva er afinutrin?

Kanutten 24-01-13 19:19

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Karrbis (Innlegg 1421771)
Hva er afinutrin?

En pulverkur som ikke eksisterer lengere, tror jeg.

Kitt 24-01-13 20:15

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Karrbis (Innlegg 1421771)
Hva er afinutrin?

Afi nutrin

index 25-01-13 07:51

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1421762)

Fra Wikipedia:

Diett er et begrep i kosthold og ernæring.
Det kan defineres på flere måter:
  • Diett er normativ oppskrift, til forskjell fra kosthold, som er en deskriptiv beskrivelse.
  • Diett er for syke (med den hensikt at de skal bli friske), mens kosthold er for friske.
  • Diett er midlertidig, i motsetning til kosthold, som er en normalsituasjon.

Photobscura 25-01-13 07:59

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av index (Innlegg 1421892)
Fra Wikipedia:

Diett er et begrep i kosthold og ernæring.
Det kan defineres på flere måter:
  • Diett er normativ oppskrift, til forskjell fra kosthold, som er en deskriptiv beskrivelse.
  • Diett er for syke (med den hensikt at de skal bli friske), mens kosthold er for friske.
  • Diett er midlertidig, i motsetning til kosthold, som er en normalsituasjon.

Vel, i blant må man ta wikipedia med en klype salt. Uansett hva begrepet "diett" har blitt til over tid, så kommer det av det latinske ordet "dieta", som betyr livsstil. Jeg tror vel at Norge er et av få land som tar dette begrepet i bruk som en ekvivalens til "kur" ...

milena 25-01-13 08:06

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1421897)
Vel, i blant må man ta wikipedia med en klype salt. Uansett hva begrepet "diett" har blitt til over tid, så kommer det av det latinske ordet "dieta", som betyr livsstil. Jeg tror vel at Norge er et av få land som tar dette begrepet i bruk som en ekvivalens til "kur" ...

I Jugoslavia også. Diett er noe man går på når man slanker seg:)

Bonjævel 25-01-13 08:25

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Stella27 (Innlegg 1421276)
Det som i tillegg er helt uforståelig, er at disse porsjonene gjelder alle, men alle vet jo at en på 150 kilo, ikke spiser det samme som en på 70 kilo:rolleyes:!

Blir sånn slå alle over en kam-prinsipp :D.

Denne dietten har sikkert noe for seg i forbindelse med enkelte operasjoner, men generelt for å gå ned i vekt vil jeg nok vurdere andre metoder, selv om dietten bare varer 13 dager.

Og forresten, hvorfor varer sånne slankekurer i f.ex. 4 dager, 5 dager, 13 dager, 8 uker etc? Hvor får en sånne eksakte tall i fra? Er det kun for lokkemiddel, eller er det farlig å gå lenger enn så og så mange dager på kur? Jeg har sluttet med sånne mål for jeg og kroppen trenger nå tid på å bli vant med nytt kosthold, for å skape varig endring. Tror egentlig ikke andre mennesker er så annerledes skapt enn meg, men vi er forskjellige i hvordan vi trenger å legge opp livsstilsendringen. :)

smgj 25-01-13 09:33

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1421897)

Vel - "on a diet" forstås ikke som "på en livsstil", eller "på et kosthold" av amerikanere heller.

Menmen... jeg liker "kosthold" bedre for varige endringer og bruker diett for en mer kortvarig endring av kosten. Og i begrepet "kur", legger jeg at det skal være enda mer kortvarig og restriktivt. Og å forholde seg til noe som kalles "kur" i forbindelse med hva man spiser tror jeg virker bakstreversk uansett hva folk får seg til å tro.

Rekk opp hånden alle som har oppnådd varig vekttap på noe som het [hvasomhelst]-kur?:cool:

Eks på min bruk av uttrykkene - Jeg var på eliminasjons-diett i et drøyt halvår for å finne ut mest mulig om mine eventuelle intoleranser, men jeg satser på et lavkarbo-kosthold på primal blueprint-prinsippene uten diverse sultekurer i overskuelig framtid. :D

Dilly 25-01-13 21:37

Jeg har gått på kurer hele livet, noe som førte til en utrolig stor vektøkning etter hvert.
Så, med et fornuftig kosthold, varig sådan, med god tid og ro og fred, så forsvant all overvekta, hmm..
alt som høres ut til å være for godt til å være sant, er det som oftest også.

Kanutten 25-01-13 21:43

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1421939)
Vel - "on a diet" forstås ikke som "på en livsstil", eller "på et kosthold" av amerikanere heller.

Menmen... jeg liker "kosthold" bedre for varige endringer og bruker diett for en mer kortvarig endring av kosten. Og i begrepet "kur", legger jeg at det skal være enda mer kortvarig og restriktivt. Og å forholde seg til noe som kalles "kur" i forbindelse med hva man spiser tror jeg virker bakstreversk uansett hva folk får seg til å tro.

Rekk opp hånden alle som har oppnådd varig vekttap på noe som het [hvasomhelst]-kur?:cool:

Eks på min bruk av uttrykkene - Jeg var på eliminasjons-diett i et drøyt halvår for å finne ut mest mulig om mine eventuelle intoleranser, men jeg satser på et lavkarbo-kosthold på primal blueprint-prinsippene uten diverse sultekurer i overskuelig framtid. :D

:heia:

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:30.