Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Nyheter / media (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=72)
-   -   Vg tett på nett med fedmeprofessor i Vektklubb.no, Grethe Støa Birketvedt (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=7671)

ssskaldeman 30-01-06 22:20

Sv: Vg tett på nett med fedmeprofessor i Vektklubb.no, Grethe Støa Birketvedt

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av 205gti16v
Nåken som huske kva for eit vitamin som trengs for å omdanne homocystein til ufarlege aminosyrer. Trur det er eit b-vitamin.

Altså mangel på detta vitaminet fører til høge homocysteinverdiar som er farleg for hjarta, IKKJE kjøtt og animalsk fett som ho påstår, har spurd ho om det men kan ikkje sjå at ho har svart på det.

Skal bla litt i mat og helse, sikker på at eg har lest om detta der:)
I`ll be back;)

Vad jag har förstått är homocystein en markör, inte en risk i sig. Jag frågade en amerikansk professor en gång och han sa att jag skulle äta kött, lever och äggulor. Det är väl ungefär motsatsen till vad dagens "professor" angav.

Sten Sture

205gti16v 30-01-06 23:17

http://www.uib.no/info/dr_grad/2004/nurk.htm

Doktorgrad på homocystein:D

Hehehehehehehe, slår grundig(med balltre) ihel argumentasjonen hennar.

Iset: Kan du legge denna ut på Vektklubb?

Muahahahahah:D

205gti16v 30-01-06 23:20

Årsaker til forhøyet homocystein inkluderer genetiske forstyrrelser, dårlig nyrefunksjon og livsstilsfaktorer som røyking, høyt kaffeforbruk, lavt vitamininntak og vitaminmangler (spesielt folat og B12).

Ingenting om fett kjøtt, og B12 får ein hovudsakleg frå KJØTT:D

Kristian 30-01-06 23:52

:D :D :D :D :D 205 på sitt beste:D :D :D

205gti16v 31-01-06 00:00

Godt veigrep og grævla kjapp jah, og morosam å prøvekjøre(hihihi);)

Bilanalogiar:cool: .

Danioh 31-01-06 01:22

La Deux Cent Cinq slår til igjen! Fantastisk hva du finner ut, Check-it-out-Chell Magne!

Begod 31-01-06 09:42

Jeg bøyer meg i støvet for 205 gti 16 v :)
Nydelig artikkel.

Albertine 31-01-06 09:43

Jeg er altså dødelig imponert over den gutten! :)

Iset 31-01-06 10:14

:tilber:

Jeg er fristet til å sende henne den linken på mail... Er ikke vits å legge den ut på vektklubb, for ekspertene følger lite med på det forumet der. Hmm jeg tror jeg sender den på mail jeg. :D

Kristian 31-01-06 10:17

Jeg syns du skal legge den ut på vektklubb først slik at medlemene får lese det før de såkalte ekspertene får slettet det.:cool:

Iset 31-01-06 10:46

Nå har jeg lagt den inn. :D
Det var ei som hadde lagt inn en positiv tråd om Skaldeman, vet ikke om hun/han er herfra? Caxa kalte h*n seg.
Da skrev jeg et svar om min erfaring, bloggen, og la inn linken og skrev litt om den. :)

Nå får vi se da... Blir vel en saftig diskusjon tenker jeg. Jeg skrev INGENTING negativt om vektklubb, tvert imot. Var helt saklig (måtte bare si det siden alle jo vet hvilken hissigpropp jeg kan være :fnis: ). :D

flap 31-01-06 11:04

http://www.holistic-online.com/Remed...mecysteine.htm

Siljevanilje 31-01-06 11:09

Iset og hp: jeg glemte å ta kopi av hele spørsmålet mitt :P
er dessuten på jobb nå, på en annen pc.

er litt glemsk. men men
neste gang noen sånne fedmeprofessorer kommer på vg, da ska de få høre det..... høhø

Iset 31-01-06 11:23

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av flap

Er denne linken så voldsomt saklig da? Den er jo skrevet på en "alternativ" side, såklart DE anbefaler et vegetarisk kosthold!

flap 31-01-06 11:54

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Iset
Er denne linken så voldsomt saklig da? Den er jo skrevet på en "alternativ" side, såklart DE anbefaler et vegetarisk kosthold!

Som fanden leser bibelen.....

Mitt hovedpoeng var jo at dette var en artikkel som nettopp underbygger det som er skrevet lenger opp i tråden. Siterer siste avsnitt:

"Foods high in B6 include meat, poultry, fish, fruits, vegetables and grain products. Major sources of B12 are meat, poultry, fish, and milk and other dairy products."

Her skriver de jo at kjøtt er hovedkilde for både B6 og B12.

flap 31-01-06 11:55

Sitat:

Forøvrig enig i at http://www.holistic-online.com ikke er en særlig etterrettelig kilde, men noe av det er saklig med gode referanser.

Begod 31-01-06 12:23

Sitat:

Ai ,ai et slikt argument kan svært lett brukes mot oss Iset. Altså at man ikke kan ta oss seriøst fordi vi er troende lavkarbodister på en lavkarbo side. Det er jo akkurat denne type argumentasjon ernæringsrådet er kjent for.

Iset 31-01-06 14:47

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av flap
Som fanden leser bibelen.....

Mitt hovedpoeng var jo at dette var en artikkel som nettopp underbygger det som er skrevet lenger opp i tråden. Siterer siste avsnitt:

"Foods high in B6 include meat, poultry, fish, fruits, vegetables and grain products. Major sources of B12 are meat, poultry, fish, and milk and other dairy products."

Her skriver de jo at kjøtt er hovedkilde for både B6 og B12.

Ah, da så. :p
Jeg så bare "holistic" og at de anbefalte et vegetarisk kosthold (selvfølgelig, som alle new-age-mennesker gjør) men da skjønner jeg jo hvorfor du la den ut. Merkelig at ikke Grethe-dama ser den sammenhengen, at man jo får masse B-vitaminer via dette kostholdet slik at homocystein-nivået jo ikke øker på den måten hun sier. :confused:

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:43.