![]() |
Sv: Åpent brev til Torkil Andersen
Sitat:
Nedenfor viser til en tidligere tråd av Distrea. Fjerning av direktelinker Sitat: Sist redigert av Nille : I går kl 20:30. Årsak: Fjernet direkte link til sidenBare lurer litt på dette jeg. Når jeg så at link til "spis deg slank" ble fjernet. kom jeg til å tenke på all linkingen det er her inne. Kanskje særlig til "ketolyse.no" noe jeg syns er fint asså... men er det noen regler på dette, hva man kan linke til og hva man ikke kan linke til? *uvitende* Godt spørsmål! Ser at det finnes mange direktelinker til bl.a. ketolyse, lavkarbopikene, netrition, lavkarbokafe, osv osv. Synes det forsåvidt er greit jeg, når jeg er på leit etter noe, men det bør jo være likt for alle. Eller er det noen regler som jeg ikke har fått med meg? http://forum.lavkarbo.no/images/stat...er_offline.gif http://forum.lavkarbo.no/lk-stil/buttons/reputation.gif http://forum.lavkarbo.no/lk-stil/buttons/report.gif http://forum.lavkarbo.no/images/statusicon/post_old.gif |
En regel er at så lenge personen ikke tjener på å legge ut en link så blir den godtatt, da er det kun ment som ett råd :)
|
Sitat:
|
Markedsføring er mitt yrke så jeg ser kanskje denne saken med litt andre øyne enn mange av dere andre her inne.
Denne formen for markedsføring er genial - gratis (bortsett fra webannonsering som eventuelt bedrives i tillegg til) - treffer mange - og ikke minst skaper nærhet til merkevaren (i dette tilfelle Ketolyse.no). Nettopp derfor beveger man seg på en knivegg når man som lege, bedriftsleder, kreerer av merkevaren velger å bruke bilder, tekster, linker fra et gratisforumet. Jeg har ingenting imot Ketolyse - men syns det er vanskelig å sitte og se at så mange lar seg "lure" av markedsføringstriks som brukes her. Å tro at en lege bruker tiden sin på forumet for å være grei mot brukerne er naivt i mine øyne. Det er flott å få tips og råd - nyttig er det også - men at det gjøres av ren medmenneskelighet er svært feilaktig. |
Sitat:
Sitat:
Sitat:
Sitat:
- |
Sitat:
Når det gjelder at ikke konkurrentene er å se her inne er vel det mer konkurrentene sitt problem enn Torkil sitt? Forøvrig var Skaldemann mye her inne i starten, men han har desverre blitt for travel til å være innom noe særlig lenger. |
Sitat:
Men man skal ikke tro at disse rådene gis utifra idealisme. Derimot er det en ganske kynisk form for markedsføring som gjør at folk føler en nærhet og fortrolighet til mannen bak produktet. På denne måten senker man guarden og veien til å kjøpe blir langt kortere. |
Ad.: Varemerket KETOLYSE, her finner dere hva det dekker: https://dbsearch.patentstyret.no/Vis...tyapplication=
Men ordet/termen ketolyse har vært brukt i medisinsk litteratur lenge før Torkil registrerte det som varemerke i januar 2005. |
Sitat:
Jeg hadde tenkt å holde meg unna, men here I go... Bildene lå i tråden på ketolyse-forumet. Jeg antok at alle de som la ut bilder der, hadde gått på ketolyse. En rimelig antagelise etter min mening. Har de ikke det , er det de selv som lurer oss som faktisk lar oss imponere av resultatene de har oppnådd på (det vi tror) nettopp ketolyse. Jeg leste også at flere av brukerne hadde gitt tillatelse til at T kunne bruke bildene på sine sider. Feilen er at han videreformidlet dette til en medarbeider , som ved en feiltagelse la ut alle bildene, selv om det IKKE var gitt tilatelse. Bildene ble fjernet når det ble gjort oppmersomt på feilen. Her burde dette endt, etter min mening. Å "nage" videre, etter at feilen er beklaget og rettet opp synes jeg er for dumt. Dette burde i samme slengen stå som en advarsel til de som ukritisk legger ut bilde av seg selv (eller andre) på nett - men vet ikke hvor slike bilder havner etterpå. Det er opplyst om i alle fora om nettetikette og obs obs. At folk enda ikke har forstått det, er over all min fatteevne! Så dessverre, ingen sympati fra meg til dere som føler dere "misbrukt" her... |
Sitat:
Men uansett, til Damita; Dette rent i prinsipp er noe av det mest provoserende innenfor argementasjon som jeg hører. Hele "skyld deg selv"-prinsippet sier noe utrolig trist om verden i dag. Så om jeg går meg en tur langs parken her på løkka etter midnatt og blir slått ned, er det sånn at ansvaret alene ligger hos meg da jeg burde vite bedre? Burde jeg legge opp alle handlinger på en sånn måte at jeg ikke utsetter meg for at kriminalitet utøves på min person? Kanskje dette er et drøyt eksempel, men ikke uriktig sett i mine øyne. Det blir trist og feil da vi indirekte forsvarer andres handliger ved å legge ansvaret uteover de/den det går utover. Jeg forsvarer da ikke ren idioti, dersom noen skulle dra referansene langt utover dette. |
Sitat:
Jeg tillater meg å svare litt.... Hvis du hadde blitt advart utallige ganger om å holde deg unna det området, så synes jeg du selv bør ta ansvar for dine handlinger om du trosser advarselen, ja. |
Sitat:
|
Altså: Jeg sier ikke at det er lurt, men om noen overfaller meg, så mener jeg ett hundre prosent at ansvaret ligger hos overfalleren.
|
Når man vet at det er en potensiell fare, så tar man forhåndsregler. Gjør man ikke det, er man i beste fall naiv.
|
Sitat:
|
Hvis man vet at det har vært flere overfall i et bestemt område, så er det tåpelig å utfordre sjebnen ved å gå der alene en kveld.
Hvis man er redd for at bilder av barna våre blir misbrukt, legger man ikke ut bilder av barna nakne (uansett situasjon) på nett. Vil man ikke se bilder va seg selv i en annnen situasjon enne det de var ment for, legger man dem ikke åpent på internett. Så enkelt kan man ta ansvar. |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Dersom man deltar i et prosjekt hvor resultatene legges på internett skal det være greit at alle til all ettertid bruker innholdet i prosjektet til sin fordel? Fordi man "Burde skjønt bedre" da det ble publisert? Hvis du setter fra deg bilen på gata og noen stjeler den, bør du altså skylde deg selv siden du var dum nok til å eie bil, siden alle veit at biler blir stålet? |
Sitat:
Hvilke samfunn får vi da, dersom alle skal legge livet sitt opp fordi det finnes mennesker som ikke kan "oppføre" seg? Dersom jeg hele tiden skal være redd for at noen kan misbruke meg/mine eiendeler/mitt renomme (eller rykte) hva slags liv får man da? Jeg tror på loven om tiltrekking ,law of attraction, og dermed at jeg også da vil tiltrekke meg akkurat det jeg er mest redd for. Jeg sier ikke at en ikke skal bruke "common sense" (på godt norsk :p) men å leve livet på andres premisser blir jo å begrense livet sitt. |
Sitat:
2. Det er ikke greit, det har jeg aldri sagt, men man skal ikke bli overrasket over at det kan skje. Og at det KAN skje, bør man ta høyde for. Det er ikke alle nettsteder med publiserte bilder, som tar affære når feil påpekes heller. 3. Eh..... DEN skjønte jeg ikke. |
Jada man risikerer både det ene og det andre dersom man ikke murer seg inne og ikke utsetter seg selv for farer - og fritt frem for alle som ønsker å leve slik.
Dersom en av dere opplever at hele journalen deres hadde blitt publisert et annet sted i cyberverden - så bør dere altså ikke reagere for dere burde ha visst bedre enn å legge inn tanker og tekst i en nettjournal! DERIMOT - hvis en av dere snyter på skatten og blir oppdaget og blir straffet - DA er det deres egen skyld og ingen andres. Dette handler om hvilke metoder som blir brukt i markedsføring og ikke om hvor dum/uvøren vedkommende som legger ut bilder er! |
Må støtte photo, isabella og carisma her (uten å si at det har så mye med Torkil å gjøre, det er å trekke det for langt). Å si at alle må oppføre seg på de kriminelle sine premisser, er den samme logikken som ligger bak det å frita voldtektsmannen for ansvar fordi offeret gikk utfordrende kledd...
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Sitat:
Så....hvis det er masse innbrudd i området man bor, så skal man IKKE anskaffe seg alarm og ta sine forhåndregler, for da gir man kriminelle rett?? Er det virkelig det dere mener? Jeg mener at det å ta forhåndsregler ikke gir kriminelle rett, man må ikke bli så opptatt av friheten at man ikke ser at man i visse tilfeller har best av å beskytte seg og sitt og sine. Hvis man VELGER å trosse advarsler, eller velger å ikke beskytte seg der man kan, så er man som sagt tidligere i beste fall naiv. Verden er blitt så skakk-kjørt at vi ikke har råd til å være så naive. Jeg beskytter meg med boligalarm, jeg går ikke på utrygge steder alene på kvelden/natten, jeg legger ikke ut bilder av barna mine uten klær, og jeg legger ikke ut bilder av kroppen min noe sted. Pokker heller - jeg tar ansvar for at jeg ikke opplever å bli "misbrukt" på nett eller andre steder. Andre får selvfølgelig velge å gjøre det på sin måte, men for meg blir det feil å "syte" i etterkant. For å spore litt inn: Torkil har "jukset" ved å bruke bilder han ikke hadde noen rett til å bruke, dette har han beklaget og rettet oppi. Albertine har lagt inn bilder i en tråd som omhandlet ketolysekurens resultater. Hun har ikke fått de resultatene på ketolyse - ergo har hun også "jukset". Kan ikke se at det er beklaget...... (Ja, jeg vet at jeg var banal nå....) |
Sitat:
Man kan forsikre bildene sine også, ved å la vær å legge dem ut offentlig. |
Sitat:
Klart vi har alle ansvar for våre handlinger, akkurat dèt handler ikke om skyld. Sånn, nå har jeg sagt det jeg har å si om denne saken. Tilbake til tema :p |
Sitat:
Les de andre innleggene mine også, så ser du at det ikke er det jeg mener. Og les resten i tillegg, så du ser at Torkil har beklaget, han har innrømmet en feil her. Vi gjør da feil alle sammen, med større eller mindre konsekvenser? Hva annet kan man gjøre enn å rette opp og beklage? Hva er det dere ønsker av mannen? |
OK, en ting til; Jeg har innboforsikring, og jeg springer ikke rundt i områder som er utsatte halvnaken og gjør meg tilgjengelig for overfall jeg heller da, det er jo ikke det som er poenget. Poenget er at skylden kan aldri ligge hos meg dersom noen utøver noe kriminelt på min person! Om noen skulle mene det motsatte så får man vel bare ta seg en titt i Norges lover. Jeg tror ikke det er noen hjemmel for å stjele fra eller overfalle naive mennesker :cool:
|
Hvis det er kriminelt, så synes jeg at det er mer seriøst å anmelde det , enn å syte om det her.
|
Sitat:
Men klart, dersom noen føler at overtrampet er stort nok, så synes jeg ikke man skal nøle med å anmelde det! |
Dette sporer av ganske mye.
Nå er han plutselig kriminell, og det dras fram analogier som voldtekt og overfall... Det er LOV Å DRITE SEG UT. Det har DU (alle) gjort også. Vel, vel - jeg elsker jo drama, og det er fint å se at forumet består av oppegående mennesker med meninger og ikke bare den evinnelige "kyss, klapp og klemmen". |
Sitat:
Denne tråden i seg selv er jo en ganske hard straff. Når man googler Dr. Torkil Andersen i fremtiden er det ikke lenger bare rosenrøde ketolysehistorier som dukker opp, men også den kommersielle baksiden hvor uskyldige forumdeltakere har blitt brukt for å selge flere piller (allerede nå ligger denne tråden inne på topp 10 hvis du googler "Torkil Andersen") Men det jeg virkelig ønsker er at denne tråden skal bli stor og skremmende og klistret, til skrekk og advarsel for alle som måtte prøve seg på noe lignende. Det hadde heller ikke gjort noe med en prinsipiell diskusjon om forumets holdning til kommersielle aktører. Jeg håper (dessverre) også at diskusjonen om misbruk av personlig informasjon på Internett har skremt en og annen her inne fra å legge ut personlige bilder i fremtiden. |
Sitat:
Eneste problemet er hvis jeg har enda en tallkode å huske på:p Sitat:
Våre syne på verden er også forskjellige - ja det finnes "skakk-kjørte" mennesker, holdinger, handlinger i verden. Men jeg velger å fokuserer på det/de som er positive. Jeg fokuserer på det som kan være med å gjøre verden mindre skakk kjørt. Uten at jeg derimot tror jeg er så veldig naiv. Jeg ville synes det var trist om jeg så på verden som så skakk kjørt at det jeg hele tiden måtte tenke beskyttelse, forhåndsregler og det som kan være utrygt. Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Det var en eller annen her som sa at disse bildene like godt kunne (og kan ha) havnet på et eller annet useriøst nettsted for amerikanske slankepiller. Det er mer kriminellt enn at noen gjør en beklagelig feil..... |
Sitat:
uansett om man burde visst osv, så synes jeg det er en flau greie å ta bilder, uten tillatelse. SPESIELT siden man skal være en seriøs person, med en seriøs bedrift. Og skjønner ikke helt hvorfor det ble gjort på den måten, når det finnes 100 mennesker man kan spørre, hvor heeelt sikkert noen hadde sagt ja. Kjempeflott at de ble fjernet. Men de som fikk bildene av sine kropper, kledd for det meste i undertøy, klistra ut over en ganske aktuell side. De må vel få lov til å reagere litt på det, uten å bli stempla som uansvarlige og korttenkte fordi at de burde skjønt at det kom til å skje. Bare av den grunn at det er muligheter for at det kan skje? Er mye som kan skje her i verden. Noen på denne siden kan bli kraftig provosert over å lese noe du skriver og søke deg opp for å ta deg liksom. Du lar vel ikke være å skrive av den grunn? Handler vel om respekt? Og at verden generelt ikke har respekt for andres person, eiendeler, eiendom osv osv, det er vel ingen god unnskyldning eller noe som betyr at ALLE skal oppføre seg sånn? |
Jeg forstår begge sider veldig klart.. At selvfølgelig var det IKKE ok å knabbe bildene, uansett regler eller ei.. Samtidig er det jo viktig å ta litt forhåndsregler.. At bildene ble missbrukt kom egentlig ikke som ei bombe.
Når det er sagt, det er veldig lett å preike når det ikke er MINE bilder som ble lagt ut! Jeg hadde selv blitt forbanna, spesielt når det er snakk om slike intime bilder, mange står jo i bare undertøyet.. |
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:47. |