![]() |
Sv: Vaniljefudge (myke karameller)
Nå står mine karameller til koking:) er veeeeeldig spent på om jeg får dette til.... !!! Time will show:D
De har til nå kokt i 30 minutter. Det dufter aldeles nyyyydelig i huset:) |
Sitat:
Du får komme med tilbakemelding, regner med at du er ferdig nå! :ja: |
Hmm..de står til avkjøling nå. Vanskelig å vite når de var ferdige. Jeg tok de etter 1 time og 5 minutter. Så, dette blir spennende. Når jeg smakte på røra, var det en veldig Sukrin-smak..den typiske kalde smaken. Håper den blir litt borte når de er avkjølte...bare de stivner da..hehe. Kanskje ikke en suksess med flytende karameller
|
Sitat:
Får håpe det går bra med dine! :) |
Ja, jeg håper og det!! :) Det er jo lørdag, og jeg er syk:( Da må jeg jo kunne unne meg litt lovlig snadder..hehe.. Derfor MÅ dette gå bra!! Hihi.
Jeg fikk 30 stk. Hadde de i små konfektformer. De står i kjøleskapet nå. Var akkurat å sjekka, og noen av dem (de minste)begynner å få en litt lysere farge nå, så det kan se ut til at de holder på å stivne..jippi |
Da har jeg prøvd meg. Første forsøk gikk dritt:mad:.
Røra skilte seg, og det ble ei ekkel guffe. Har nå neste forsøk stående på ovnen. Brukte ikke sterk varme, så jeg vet ikke helt hva som gikk galt!:confused: Håper det går bedre denne gangen:) |
Jeg ble veldig fornøyd med mine:) Syns ikke det så så bra ut en stund..men de ble supre!!!
|
Forsøk to gikk rett vest:mad:
Samme greia. Skilte seg denne gangen også. Nå har det gått mye deilig fløte og dyrt sukker bokstavelig talt rett i dass:_oppgitt: Hmm! |
Så merkelig...det er jo ikke så mye vi kan gjøre ulikt...
|
Sitat:
Skjønner ikke helt hvorfor det blir sånn.:confused: Brukte ikke sterk varme, og rørte med jevne mellomrom. |
Jeg har induksjonskomfyr med forskjellige grader varme (fra 1 til 9), og boost-funksjon. Det jeg gjorde var at jeg kokte opp blandingen, dvs lot den varme seg på 1-3 varme i et par minutter, for så å heve varmen til sånn 7 for å la den begynne å småkoke litt. Satte så varmen ned til 2-3, slik at varmen fikk synke litt men sånn at den såvidt småboblet. Om du føler at den blir for varm, for fort, kan du dra kjelen vekselvis av og på varmeoverflaten mens du rører. Kokte den i cirka en time til den var fin og tykk i konsistens, på konstant veksling i varme fra 3-3.5-4 (om det kokte for mye skrudde jeg ned varmen, og om jeg følte at det nesten ikke kokte, skrudde jeg varmen litt opp).
Prøv igjen, det er verdt det når man får det til; de er kjempegode! :ja: Det er forsåvidt å ha litt for lav varme i begynnelsen, for så å øke på, enn å varme for mye med én gang - har nok erfaring med bearnaisesaus der. :lol: |
Sitat:
Skal prøve igjen når jeg har fått kjøpt inn fløte:cool: |
Sitat:
|
Disse lagde jeg på morran i dag (halv porsjon), kom bursdags gjester og så : TOMT :D:D
Nå lager jeg sjokolade karameller i full porsjon, lukter så sinnsykt godt her,spent på om de blir like gode :) |
Tenker at det må være godt å lage en vanlig porsjon med disse, la dem stivne i kjøleskapet, for så å dyppe dem i smeltet sjokolade og la dem stivne på nytt? :hungry: Tror jeg skal prøve det en gang... :D
Forresten, litt O.T spørsmål: hva betyr det når sjokolade, for eksempel, skal smeltes i "vannbad"? Har lurt litt på det en stund... :p Hører at fudge'en roper på meg fra kjøleskapet, selv om jeg ikke er det grann sulten. :rolleyes: Men, skal ikke! *Sta sjel* :lol: |
Sitat:
|
Sitat:
Har nemlig smeltet sjokolade for mamma før, for å lage glasur til en kake, og det gikk helt fint: passet bare på å røre og ikke ha for høy varme... Ble mye på én gang da, men. *Nysgjerrig sjel óg da, vettu* :p |
Sitat:
Det er veldig lett å brenne sjokolade :o Når man smelter den i vannbad slipper man den risikoen. Men det er enda en ting man må passe på, og det er å ikke få vanndamp oppi sjokoladen, for da kan den bli grå. Sjokolade er ømtålige saker :p |
Sitat:
Og grå sjokolade!? Men i all verden, det må være et rart syn! :lol: Men takk for svar i alle fall, skal komme med tilbakemelding om jeg prøver det med smeltet sjokolade. :ja: |
Sitat:
|
Da lage jeg en halv porsjon med vanilje og en halv porsjon med sjokolade.
Lot 2 SS med sukrinmelis, 1 dl fløte og 50 gram smør koke i ca 1 time. Så tok jeg den vekk fra plata og smelta 60 gram sukkerfri mørk sjokolade oppi der igjen. Helte hele smørja i ei brødform og satt på kjøling nå. Den andre var lik, men da hadde jeg oppi 1,5 ts med vaniljepulver og lot den koke med basisen hele timen. Den ble veldig seig til slutt, så var bare å legge på bakepapir i ei langpanne. Delte opp i ruter og lagt på kjøling. Gleder meg til å smake på dette i kveld når vi skal feire bursdagen til samboern. Lagde også en snickerskake i går kveld som sto til kjøling til i dag. Ser heelt fantastisk ut. namme namme:) Marius |
Jada...da har jeg egenhendig spist hele posjonen min på 2,5 dager.... jeg ga bort 3 stykker av 30.....hehehe.. Huff... De var jo så gode! Heldigvis lite karber i dem, så jeg er fortsatt i ketose altså!!:)
|
Jeg lagde sjokoladevarianten på lørdag, ble god, men jeg brukte 2 ss råkakao - og det ble litt for mye for gubben og dattera - så disse får jeg ha for meg selv, de syns de var for bitre. Jeg liker jo bitter sjokoladesmak, men må si meg enig i at det kanskje ble litt mye av det gode. Dere som har laget sjokoladevarianten - hvordan har dere gjort det? Hva og hvor mye??
|
Sitat:
|
jeg brukte i tillegg til vaniljepulver 1 ts bakekakao til ca. 1/2 grunnrøra :ja:
De vart gode, og forsvant på et blunkt. |
:confused: får ikke til jeg,skilte seg etter 30min småkoking ... hva gjør jeg galt? jeg som hadde gleda meg til karameller til ikveld :confused:
|
Det samme skjedde meg første gangen. Tror jeg hadde for sterk varme. Laget en porsjon til men er ikke helt fornøyd :( Synes de ble litt "kornet" så jeg har vel gjort noe feil med den også :confused:
|
Nå gir jeg opp med denne oppskriften, uansett hva jeg gjør så sprekker den! Men takk for at du delte :)
|
Sitat:
Hvis jeg hadde tatt den rundt 30 minutters merket ville den lignet bedre på karamell. Jeg fikk knapt 10 små muffins-bunner ved 90gr. fløte mengde. I tillegg var sukrin(melis)bismaken klart pregende, nesten mer ubehagelig enn som rent produkt. Nå skal jeg prøve en variant som jeg fant på et diabetesforum og se. Biggie |
mmmm..ELSKER fudge :) Så dette må absolutt prøves! supert som julekos da :)
|
Jeg synes det er så utrolig rart at dere ikke får det til...jeg mener, det er jo ikke mye vi kan gjøre så forskjellig. Jeg er absolutt ingen kløpper på kjøkkenet, men mine fudges har blitt helt supergode! Det har nok lite med meg å gjøre, men all ære til den supre oppskrifta!!
Skal lage min 3.posjon i morgen. Når det kommer til den kalde sukrin smaken, så var den veldig sterk når jeg smakte på røra, både underveis og når den var ferdig. Men, den forsvant helt etter at de var kjølt ned og stivna. |
Åh, dette var helt herlig! Jeg lagde dette i kveld til moren min som har bursdag og hun syntes også det var helt fantastisk godt.
|
Sitat:
|
Så mye som dere andre skryter får meg til å lure på om jeg skal prøve en tredje gang :confused: Alle gode ting er tre som det så fint heter :D
|
Sitat:
|
Sitat:
|
:sikle:
Nååååååå skal jeg løpe ut å handle :heia::sikle: Må bare vente på ribba i ovnen :lol: Det blir ikke ribbemiddag før ingridiensene er i hus :lol: Dere som ikke får det til.. Hva slags smør bruker dere? Jeg regner med at jeg skal kjøpe inn vanlig meierismør? Herremin som jeg gleder meg til i morra, da skal jeg nemlig age adventsgodteri :sikle: |
Sitat:
|
Gosj, nå har jeg det som trengs for å lage disse.. Jammen skal de testes ut i helgen :sikle:
|
Disse var utrolig gode :sikle:
Men hvor lenge holder de i kjøleskap ? |
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:08. |