Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Spis deg ned i vekt med Skaldeman (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=134)
-   -   Flere tungvektere på Skaldeman-"diett" her? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=40767)

Kanskje 03-04-11 00:06

Sv: Flere tungvektere på Skaldeman-"diett" her?

heisann :-)
Jeg vet ikke helt hvor jeg hører hjemme :rodme:.
Jeg begynte med Ketolysekuren, gikk ned nesten 4 kg de første par ukene, men så har det stått stile flere uker. Så da tenkte jeg at jeg kanskje burde gå over på litt mer Skaldeman, mindre grønnsaker, mindre fløte, rømme osv, mer fett og protein. Burde vel da gått 50+ for jeg har vel omtrent det som skal av - men den dietten er såååå streng. Så jeg vet ikke om jeg klarer det i praksis.
Skal kjøpe GI boka, må bare få fatt i den.
Skriver inn på Diett.no hva jeg spiser, og regner nå ut prosenter og mengde, det er veldig greit å få hjelp til det.

Ligger nå på 113 kg, og skal helst ned til 60 kg - men jeg tror jeg blir lykkelig om jeg havner på 80 også:). Det er trossalt noen størrelser ned i klær ! :)

Snorkfroken76 03-04-11 19:01

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanskje (Innlegg 1073361)
heisann :-)
Jeg vet ikke helt hvor jeg hører hjemme :rodme:.
Jeg begynte med Ketolysekuren, gikk ned nesten 4 kg de første par ukene, men så har det stått stile flere uker. Så da tenkte jeg at jeg kanskje burde gå over på litt mer Skaldeman, mindre grønnsaker, mindre fløte, rømme osv, mer fett og protein. Burde vel da gått 50+ for jeg har vel omtrent det som skal av - men den dietten er såååå streng. Så jeg vet ikke om jeg klarer det i praksis.
Skal kjøpe GI boka, må bare få fatt i den.
Skriver inn på Diett.no hva jeg spiser, og regner nå ut prosenter og mengde, det er veldig greit å få hjelp til det.

Ligger nå på 113 kg, og skal helst ned til 60 kg - men jeg tror jeg blir lykkelig om jeg havner på 80 også:). Det er trossalt noen størrelser ned i klær ! :)

80 kilo skal bli deilig ja! Jeg er ingen petit jente så tror ikke jeg kommer til å se 60 noen gang, men kommer jeg under 80 er det fantastisk!:) Under 83 er jeg "bare" overvektig (ikke ekstremt overvektig som nå) , så det er mitt viktigste mål :) Prøv deg fram, det er lurt! Jeg trives med å ligge på fettprosent på 75, karbo på 2-3% og resten protein. Jeg unner meg en atkinsbar og pisket krem med kakao innimellom, og ellers spiser jeg maten skaldeman anbefaler. Masse godt å lage!
Lykke til!:)

Kattepine 12-04-11 11:43

Jeg får ikke til dette....jeg får faktisk ikke til noe i det hele tatt. No har jeg spist lavkarbo i fire uker og vært mer enn to uker på Skaldeman-mat, og jeg går ikke ned et gram. Føler meg som en fleskebolle og er stiv og ekkel i kroppen. Det aller verste og mest deprimerende er at magen er blitt en stor, diger, slaskete sekk...jeg har aldri sett på makan. Stor var den fra før, men siste uken virker det som om alt av fløte, rømme, bacon og diverse etcetera har samlet seg rundt magen. Hva ER dette for noe???

Jeg er 53 år, har diabetes 2 og lavt stoffskifte som plager livet av meg. Ikke forstår jeg hun som sa at hun var gått over til Skaldeman med MINDRE fløte og rømme.....? Trodde det var motsatt, jeg, at det skulle være mer av disse tingene for å få opp fettprosenten?

Jeg gir dette 'prosjektet' mitt 2 måneder.... Men jeg fatter og begriper ikke at jeg skal greie å holde ut med denne maten resten av livet? Jeg blir allerede kvalm av å tenke på kjøtt og flesk, fløte og rømme og alt som er 'bra'.. Drikker kun vann og grønn te og har kuttet ut kaffe. Slenger i meg en teskje kanel hver dag i tillegg til vitaminer og omega 3.

Dette var mitt første innlegg. Føles litt ok, det. Og kanskje er det andre som har hatt det sånn????

Jeg veier 82 kg og skal ned 15-20 kg, så jeg prøver meg på 25+. SUKK.

Egwene 12-04-11 11:57

Som Skaldeman skriver i boka GI-0 så bør man holde ut i minst 3 måneder for å se om det funker:)
Så ikke gi opp enda!

Egwene 12-04-11 11:59

Har du forresten noen av bøkene til Skaldeman?
Om ikke kan det jo vært lurt å skaffe seg, for å lese seg opp på denne typen kosthold, og tips og triks etc:)
+ han har jo en oppskriftsbok:)

Jabba 12-04-11 12:00

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kattepine (Innlegg 1081954)
Jeg får ikke til dette....jeg får faktisk ikke til noe i det hele tatt. No har jeg spist lavkarbo i fire uker og vært mer enn to uker på Skaldeman-mat, og jeg går ikke ned et gram. Føler meg som en fleskebolle og er stiv og ekkel i kroppen. Det aller verste og mest deprimerende er at magen er blitt en stor, diger, slaskete sekk...jeg har aldri sett på makan. Stor var den fra før, men siste uken virker det som om alt av fløte, rømme, bacon og diverse etcetera har samlet seg rundt magen. Hva ER dette for noe???

Jeg er 53 år, har diabetes 2 og lavt stoffskifte som plager livet av meg. Ikke forstår jeg hun som sa at hun var gått over til Skaldeman med MINDRE fløte og rømme.....? Trodde det var motsatt, jeg, at det skulle være mer av disse tingene for å få opp fettprosenten?

Jeg gir dette 'prosjektet' mitt 2 måneder.... Men jeg fatter og begriper ikke at jeg skal greie å holde ut med denne maten resten av livet? Jeg blir allerede kvalm av å tenke på kjøtt og flesk, fløte og rømme og alt som er 'bra'.. Drikker kun vann og grønn te og har kuttet ut kaffe. Slenger i meg en teskje kanel hver dag i tillegg til vitaminer og omega 3.

Dette var mitt første innlegg. Føles litt ok, det. Og kanskje er det andre som har hatt det sånn????

Jeg veier 82 kg og skal ned 15-20 kg, så jeg prøver meg på 25+. SUKK.

Du vil ikke prøve deg på ketolyse heller da?

Kattepine 12-04-11 19:30

Jeg har boka GI-NULL! av S. S. Skaldeman pluss SPIS DEG SUKKERFRI av Lars-Erik Litsfeldt. Sist høst kjøpte jeg en av kokebøkene til Skaldeman, men ble kjempesur fordi jeg syntes at oppskriftene ikke var til å leve med. Verken matmessig eller økonomisk. Så den boka ble julegave til en venninne i stedet... Samme venninne sendte meg de to førstnevnte bøkene, og etter å ha prøvd lavkarbo i 5-6 uker uten resultat, grov jeg altså fram disse bøkene.

Nå har jeg lest begge to og synes jeg er blitt SÅ flink med fett og veldig lite karber. Men jeg eser ut! Virkelig. Til og med ansiktet begynner å se oppblåst ut. Skal jeg gå sånn i tre måneder...det orker jeg bare ikke. Da blir jeg jo 100kg før jeg drar på ferie i august. Det var jo ikke det som var meningen... Egentlig så jeg ikke så aller verst ut før jeg begynte på dette (i hvertfall med klær på!) men nå ser jeg direkte trasig, pløsete og elendig ut.

Hva må jeg gjøre for å starte på ketolyse? Hvor kan jeg finne ut hva jeg kan spise på ketolyse? Jeg hadde jo håpet at Skaldemans opplegg kunne hjulpet meg av med diabetesen på sikt da....Det er liksom litt av vitsen.

I dag føler jeg meg en smule lei og kei av alt sammen. Det ser ikke ut til at noe gir resultater. Jeg kjøpte en boks med Ketostix i dag. Fargen viser 'moderat', altså den midterste fargen på boksens skala. Er det en indikasjon for noe, tro? Kanskje jeg spiser for mange kalorier?!?!?!? Hjelp!!!

Jabba 12-04-11 20:14

Stixen viser bare at det er ketoner i urinen - ikke hvor "flink" eller "slurvete" du er. Ikke heng deg opp i stixen - utslag er utslag! :-)

Kattepine 12-04-11 20:26

Akkurat ja! Jeg må herved svare meg selv:
Jeg har regnet ut at jeg har fått i meg 3000 gode, gammeldagse kalorier i dag (!) Og jeg som trodde at en kunne slafse i seg fett med god samvittighet. Bare kotelettene til middagen hadde jo den nette sum av 1230 kalorier. Er det da rart at magen henger og slenger som aldri før?

Så nå er jeg totalforvirret. Igjen! Hvor mye skal en spise av ting og tang, da? Huff...det er IKKE morsomt dette. Jeg kjenner liksom at jeg like godt kan slenge i meg den posen med sjokolade som ligger i skapet, hittil uåpnet. Men det skal jeg faktisk ikke, nei.

Og nå forstår jeg også hvorfor det går ca. 3 måneder før en begynner å merke noe som helst. Med denne prøve-og-feile-teknikken, er det jo soleklart at kaloriinntak og karbohydrater, fett og proteiner samler seg i skjønn forening (hos meg: rundt magen og i ansiktet) mens en stakkar tror at hun har full kontroll på sakene! Så feil kan man ta.

Er dere klar over at jeg slengte i meg en halv boks med Delikat rekesalat før jeg gikk fra jobb i dag!!!!! Den hadde jo bare 2 karber på 100g.... Er det MULIG å være så korket??

Ja, ja. I morgen er atter en dag. Jeg har på følelsen at jeg kommer til å være litt mer sulten i svingene da enn jeg har vært den siste uka. Men kanskje det er minus 5 gram på vekta til lørdagen?? In my dreams....

ruslepølsa 12-04-11 20:26

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kattepine (Innlegg 1082398)
Jeg har boka GI-NULL! av S. S. Skaldeman pluss SPIS DEG SUKKERFRI av Lars-Erik Litsfeldt. Sist høst kjøpte jeg en av kokebøkene til Skaldeman, men ble kjempesur fordi jeg syntes at oppskriftene ikke var til å leve med. Verken matmessig eller økonomisk. Så den boka ble julegave til en venninne i stedet... Samme venninne sendte meg de to førstnevnte bøkene, og etter å ha prøvd lavkarbo i 5-6 uker uten resultat, grov jeg altså fram disse bøkene.

Nå har jeg lest begge to og synes jeg er blitt SÅ flink med fett og veldig lite karber. Men jeg eser ut! Virkelig. Til og med ansiktet begynner å se oppblåst ut. Skal jeg gå sånn i tre måneder...det orker jeg bare ikke. Da blir jeg jo 100kg før jeg drar på ferie i august. Det var jo ikke det som var meningen... Egentlig så jeg ikke så aller verst ut før jeg begynte på dette (i hvertfall med klær på!) men nå ser jeg direkte trasig, pløsete og elendig ut.

Hva må jeg gjøre for å starte på ketolyse? Hvor kan jeg finne ut hva jeg kan spise på ketolyse? Jeg hadde jo håpet at Skaldemans opplegg kunne hjulpet meg av med diabetesen på sikt da....Det er liksom litt av vitsen.

I dag føler jeg meg en smule lei og kei av alt sammen. Det ser ikke ut til at noe gir resultater. Jeg kjøpte en boks med Ketostix i dag. Fargen viser 'moderat', altså den midterste fargen på boksens skala. Er det en indikasjon for noe, tro? Kanskje jeg spiser for mange kalorier?!?!?!? Hjelp!!!

Skriv opp alt du spiser også.
Enten i dagbok eller f.eks på Diett.no
Da kan du se hvor mye mat du får i dag.
Også greit å bruke legge inn aktiviteten dine der og dine mål..
Da kan den regne ut hvor mye du ca bør ligge på i kalorier.
Hiver du inn 5000+ kalorier om dagen vil ikke all ketose i verden hjelpe deg ned i vekt om du da ikke trenger vekk 3000 kalorier om dagen.

Jeg startet helt feil første uken men, ved å lage meg noen regne ark og en del BMR kalulatorer fant jeg mitt nivå å raste ned 10Kg på første månden.
Diett.no gjorde det enda enklere.

Ikke gi opp. Det er det første steget som oftest er det værte.

Mvh
Ruslepølsa

Snorkfroken76 13-04-11 10:30

Hei!

Skaldeman har i Gi_null en oversikt over ca. antall kcalorier du bør ligge på. Det ser ut til at du ligger litt høyt. Prøv å ligg rundt 1800-2000 og se om det hjelper. Om man får i seg for mye protein så blir det også omdannet til fett sånn som kraboene gjør. Så om du klarer ligge på en 1800-2000 kcal, og med en fettprosent på minimum 70, helst 75-80 og max 5% karbo og resten protein skal du se vektpila går andre veien!

Grunnen til at han anbefaler å prøver i 3 mnd før man begynner endre ting er at om du er insulinresisten f.eks. så kan det ta litt tid før kroppen stabilisereres hormonmessig, og først da begynner vekta å minske.

Vedr. å spise "mye" så mener han at så lenge du spiser rett, men spiser for mye pleier ikke vekta bli høyere, men at du ikke vil gå ned i vekt. Så du vil i noen dager antagelig være sulten når du reduserer kacal-inntaket, men så fort kroppen omstiller seg til fettforbrenning i stedet for fettlagring (viktig å ikke spise bær (og antagelig søtningstoffer for deg) etc. for de trykker på feil "knapp") vil kroppen suge jevnt av overskuddsfettet i kroppen og du blir ikke sulten på samme måte.

En vanlig meny kan være (funker iallfall for meg):
"Frokost": kaffekopp med kremfløteskvett (etter å ha gått til jobb)
Lunsj:: 2-3 egg (med fløteskvett) halv pakke bacon eller 50 gram røkelaks. Stekt i smør.

Middag: Brokkolimos/litt salatblader og en charlottløk/rosenkål med rømmeklatt el. og en nakkekotelett/laksestykke (ca 125gr)/en boks tunfisk/en halv kylling etc. Er det magert kjøtt supplerer jeg med mer fett tilbehør som majo, rømme, aioli etc.

Kvelds: to kokte egg og en klatt majo, eller noen osteskiver og litt skinke/spekeskinke og noen gode oliven, gjerne med fetaost i..:)
Dette ble langt men håepr det hjelper deg! og spør gjerne, så kan jeg svare mer! Er så glad for at dette virker for meg, og hjelper gjerne andre!:)

ekenna 13-04-11 11:20

Jepp, det finnes flere, og jeg er nok en av dem. Plass til flere her inne? :)

Etter å ha levd på egenkomponert LCHF siden jeg startet, har jeg bare bikket mer og mer mot skaldeman. Og nå har jeg rett og slett gått over til det, offisielt også. Det var ikke mange justerigner som skulle til. Måtte bare kutte bittelitt på grønnsakene. Da jeg startet 1. november, veide jeg 125 kg. I dag veier jeg ca. 107-108 kg(veiedag på fredag. Spent!).

I begynnelsen brukte jeg en del erstatninger, søtningsmidler, blandingsprodukter, brus, saft, sukkerfritt snop osv, men det har jeg kuttet ut for lenge siden. Merket stor forskjell da de ulike tingene ble kuttet ut, og trivest best uten. Nå går vekten for det meste nedover, jevnt og trutt.

Nå drikker jeg kun vann og vin ;) Snop har jeg ikke behov for lenger, og det føles deilig. Kjenner at denne maten passer perfekt for meg i grunnen. Og at det blir enkelt, monotont og muligens kjedelig, gjør meg ingenting! Og så har jeg begynt å spise svinekjøtt! :eek: Jeg som aldri har likt det liksom.. Men når man strammer inn på variasjonene ved å legge om til skaldemann, blir det hvertfall monotont å leve på kylling og fisk liksom. For meg, vel og merke.. :)

Såh, de var en liten presentasjon av meg selv.

Jabba 13-04-11 11:25

Velkommen!!!

ekenna 13-04-11 11:28

Takker! :) (les: -40 kg, fantastisk prestasjon:heia:!) Hvilken retning har du brukt for å komme dit du er i dag? Ser det står ketolyse i kostholdsfilosofien din da.

kiril 13-04-11 11:33

er begynt på skaldemann for to dager siden, spiser ca 70 fett og 30 prosent protein, er ca 2-3 karber men det kommer ikke opp på prosentmålingen, forstår ikke det?
har gått ned 1,3 kg på dissen to dagene

Jabba 13-04-11 11:40

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av ekenna (Innlegg 1082927)
Takker! :) (les: -40 kg, fantastisk prestasjon:heia:!) Hvilken retning har du brukt for å komme dit du er i dag? Ser det står ketolyse i kostholdsfilosofien din da.

Ja, ketolyse de første 2 årene - men i det siste er jeg gått mer og mer over til "Skaldemann - ish" i håp om å bli kvitt de 3 siste IRRITERENDE kiloene....:D

ekenna 13-04-11 11:48

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av kiril (Innlegg 1082945)
er begynt på skaldemann for to dager siden, spiser ca 70 fett og 30 prosent protein, er ca 2-3 karber men det kommer ikke opp på prosentmålingen, forstår ikke det?
har gått ned 1,3 kg på dissen to dagene

Hvor er det du finner ut disse prosentmålingene fra, diett.no?

ekenna 13-04-11 11:49

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Jabba (Innlegg 1082949)
Ja, ketolyse de første 2 årene - men i det siste er jeg gått mer og mer over til "Skaldemann - ish" i håp om å bli kvitt de 3 siste IRRITERENDE kiloene....:D

Ja, de få siste kiloene kan være seige. Og på lavkarbo som jo er vektregulerende, er det ikke sikkert at kroppen er enig med deg at de skal bort :)

Men lykke til, uansett. Du har vært kjempeflink! Det er inspirerende å høre om andre som har fått det til. Levende bevis på at lavkalori ikke passer til alle, som noen så påståelig påstår... :p

Jabba 13-04-11 11:52

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av ekenna (Innlegg 1082957)
Ja, de få siste kiloene kan være seige. Og på lavkarbo som jo er vektregulerende, er det ikke sikkert at kroppen er enig med deg at de skal bort :)

Men lykke til, uansett. Du har vært kjempeflink! Det er inspirerende å høre om andre som har fått det til. Levende bevis på at lavkalori ikke passer til alle, som noen så påståelig påstår... :p

Nytter ikke - de SKAL bort!!!! he, he.....

kiril 13-04-11 12:10

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av ekenna (Innlegg 1082953)
Hvor er det du finner ut disse prosentmålingene fra, diett.no?

www.dumbbell.se

dagbok for trening,kost,vekt målinger

Engledans 13-04-11 12:32

Jeg er litt i tenkeboksen ang skaldemann, driver og leser boka, og funderer.
Er det "smertefritt" å gå over fra ketolyse til skaldemann tro?

Jabba 13-04-11 12:39

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Engledans (Innlegg 1082977)
Jeg er litt i tenkeboksen ang skaldemann, driver og leser boka, og funderer.
Er det "smertefritt" å gå over fra ketolyse til skaldemann tro?

Ja - det er det. Du bare kuttet ut mye av grønnsakene....

Kattepine 13-04-11 13:54

Ruslepølsa og Snorkfrøken har sannelig hjulpet meg! I dag prøver jeg med ca. 2000 kcal og legger alt inn på Diett.no. Det var utrolig lettvint på Diett.no å finne ut hvor mye en spiser og hvordan fordelingen er på fett, proteiner og karber. Jeg kunne ikke for mitt bare liv forstå hvordan folk greide å holde styr på alt mulig. Føler meg litt mer opplyst i dag. Er også en smule mer 'fit for fight', ikke minst takket være folk innpå sidene her som har opplevd nøyaktig de samme tingene som meg.

Og ute skinner sola og det er vår i landet. Hurra!

Snorkfroken76 13-04-11 14:41

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kattepine (Innlegg 1083029)
Ruslepølsa og Snorkfrøken har sannelig hjulpet meg! I dag prøver jeg med ca. 2000 kcal og legger alt inn på Diett.no. Det var utrolig lettvint på Diett.no å finne ut hvor mye en spiser og hvordan fordelingen er på fett, proteiner og karber. Jeg kunne ikke for mitt bare liv forstå hvordan folk greide å holde styr på alt mulig. Føler meg litt mer opplyst i dag. Er også en smule mer 'fit for fight', ikke minst takket være folk innpå sidene her som har opplevd nøyaktig de samme tingene som meg.

Og ute skinner sola og det er vår i landet. Hurra!

Så bra! Jeg har gått på Grete Roede før så jeg er medlem på vektklubben på nett der og reg. alt jeg spiser der, så har jeg kontroll :) Ser litt artig ut for den anbefaler det omvendte på fett/karbo som jeg spiser, men så mye mere virkningsfullt a gitt! ;)

Lykke til videre og bare spør! :)

ekenna 15-04-11 15:11

Altså. Nå er jeg ikke den eneste som går på lavkarbo her i huset, så jeg skal lage denne uansett. Men jeg klarer ikke å bestemme meg for om jeg skal spise av den eller ikke! Jeg snakker om lavkarbo Dronning Maud. Ingrediensene er som følge: sukrinmelis, gelantin, egg, fløte, cavalier sukkerfri mørk sjokolade. Å spise dette strider imot prinsippet mitt med å spise naturlig mat. Hadde det ikke vært for sjokoladen så. Men bruker igrunn ikke sukrin heller, selv om det også skal være naturlig. Hmm..

Hva med dere andre på skaldeman, skal dere lage noe spesielt til påsken?

Og en ting til; er det å "sprekke" å spise lavkarbo-dessert på skaldeman? :p

ekenna 25-04-11 13:37

Jaja, det ble til at jeg spiste Dronning Maud. Og selv om det var lavkarbo, fikk jeg dårlig samvittighet... Men! I dag er jeg tilbake for fullt, ny uke nye muligheter ;)

Snorkfroken76 25-04-11 14:06

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av ekenna (Innlegg 1089301)
Jaja, det ble til at jeg spiste Dronning Maud. Og selv om det var lavkarbo, fikk jeg dårlig samvittighet... Men! I dag er jeg tilbake for fullt, ny uke nye muligheter ;)

Hei! Det er iallefall mye bedre å spise lavkarbo (og høyfett er minst like viktig så man ikke danner insulin pga for mye protein/karbo) en at man går på en eske med freias påskeegg ;D

Har gått ned 0,2 kilo siste uken mot gjennomsnittlig 1 kg, men bare det å ha gått ned i påsken er jo noe helt annet en en vanlig påske så er fornøyd!:) Har ikke veid maten (noe jeg liker for få vite at fettprosenten er god nok) og har blitt litt vel mye atkinssjokkis og bacongull etc. Jeg regner ikke det å spise noe LCHF for å sprekke, det er jo det skaldeman anbefaler også, bare at man beveger seg litt bort fra hans filosofi om ren mat. Men så lenge det er få festdager og mange hverdager med ren mat syns jeg det er ok for meg:)

@home 27-04-11 19:29

Hei, melder meg på her. Har vært nøye med lavkarbokosten siden juli. Men gått sakte ned i vekt. Faktisk litt opp i vekt i mars. Har nå funnet ut at jeg må følge hardcore varianten for å få vekttap. Dvs leve på egg, kjøtt, fisk, smør og litt fløte/ost.
Unner meg kaffe tre ganger om dagen, med en skvett fløte i. Grønnsaker - nada til hverdags, litt til fest/helg.
Veide 110 i august, har gått ned 9kg hittil.
Ble satt på min første slankekur som åtteåring, og har forsøkt uttallige varianter etter det. Er nok superfølsom for karb.
Mitt mål er å gå ned 20 kg til. For deretter å leve på lavkarbo, men å kunne spise litt mer grønnsaker, litt nøtter etc.
Må nok bruke tiden til hjelp, men ønsker litt jevnere nedgang.
Etter påske har pilen på vekten begynt å røre på seg i riktig retning.
Ny giv - klar til kamp!:hest:

Snorkfroken76 28-04-11 19:11

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av @home (Innlegg 1091443)
Hei, melder meg på her. Har vært nøye med lavkarbokosten siden juli. Men gått sakte ned i vekt. Faktisk litt opp i vekt i mars. Har nå funnet ut at jeg må følge hardcore varianten for å få vekttap. Dvs leve på egg, kjøtt, fisk, smør og litt fløte/ost.
Unner meg kaffe tre ganger om dagen, med en skvett fløte i. Grønnsaker - nada til hverdags, litt til fest/helg.
Ble satt på min første slankekur som åtteåring, og har forsøkt uttallige varianter etter det. Er nok superfølsom for karb.
Mitt mål er å gå ned 20 kg til. For deretter å leve på lavkarbo, men å kunne spise litt mer grønnsaker, litt nøtter etc.

Lykke til! :)

ekenna 29-04-11 09:57

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av @home (Innlegg 1091443)

Lykke til @home! :)

ekenna 29-04-11 10:03

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Snorkfroken76 (Innlegg 1089324)
Hei! Det er iallefall mye bedre å spise lavkarbo (og høyfett er minst like viktig så man ikke danner insulin pga for mye protein/karbo) en at man går på en eske med freias påskeegg ;D

Har gått ned 0,2 kilo siste uken mot gjennomsnittlig 1 kg, men bare det å ha gått ned i påsken er jo noe helt annet en en vanlig påske så er fornøyd!:) Har ikke veid maten (noe jeg liker for få vite at fettprosenten er god nok) og har blitt litt vel mye atkinssjokkis og bacongull etc. Jeg regner ikke det å spise noe LCHF for å sprekke, det er jo det skaldeman anbefaler også, bare at man beveger seg litt bort fra hans filosofi om ren mat. Men så lenge det er få festdager og mange hverdager med ren mat syns jeg det er ok for meg:)

Det gikk visst bra, selv om jeg var litt skeptisk forrige fredag da jeg trodde jeg hadde gått opp noen hundre gram. Senere på dagen fikk jeg mensen, og da forstod jeg jo sammenhengen. Uansett, i dag var det ny veiedag, og jeg ble positivt overrasket. Jeg startet på 125 kg og i dag veier jeg 105 kg. Fantastisk! Så da er andre delmål nådd, og jeg må punge ut for belønningen min, nytt, eksklusivt smink og nye hårprodukter. :D Gleder meg til de neste 5 kg er borte asså ^^

Snorkfroken76 02-05-11 09:08

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av ekenna (Innlegg 1092809)
Det gikk visst bra, selv om jeg var litt skeptisk forrige fredag da jeg trodde jeg hadde gått opp noen hundre gram. Senere på dagen fikk jeg mensen, og da forstod jeg jo sammenhengen. Uansett, i dag var det ny veiedag, og jeg ble positivt overrasket. Jeg startet på 125 kg og i dag veier jeg 105 kg. Fantastisk! Så da er andre delmål nådd, og jeg må punge ut for belønningen min, nytt, eksklusivt smink og nye hårprodukter. :D Gleder meg til de neste 5 kg er borte asså ^^

Så bra! Gratulerer og lykke til videre!:)

Egwene 02-05-11 18:58

Woh, nå er jeg tilbake i gamet føler jeg :P
De siste dagene har jeg drukket litt smoothie, som kanskje ikke er 100% skaldeman, men FY så lenge den metter!

Tar en dæsj bringebær, et par store spiseskjeer med creme fraishe og en god dæsj fløte og cottage cheese.
Jeg drakk dette på første pausen på jobb i dag, og den var halv ni.
Var ikke sulten igjen før halv tre!
+ drakk jo også masse vann, men er digg at enkel mat ofte metter lenge.
Følte jo at ganen ble smørt, hehe, så tror jeg var flink med fettet der :P

Får sjekke i morgen om det har hjulpet litt i det siste da, selv om jeg har syndet med sjokolade i helgen x)

Tante TI 04-05-11 14:26

Så mange flinke folk :D

Har akkurat startet på 50+ men trenger hjelp ang. fakirbiffene (som er kjempegode!) :confused:

Har noen noen ideer om hva som fungerer når kjøttdeigen er for mager (blandet svin/storfe, 12 % fett) og en ikke har mulighet for rent flesk eller ren svinekjøttdeig?

Har skummet side opp og side ned her uten å finne ut noe.
Er takknemlig for all hjelp :)

Jeg liker å pakke med meg en fakirbiff når jeg drar på tur, uten noe tilbehør... Lettvint og greit, ikke no' søl, bare mums... :D

ekenna 04-05-11 22:33

Ikke tilgang på flesk? Får du ikke tak i hos slakterbutikk/ferskvareavdeling i butikk? Hva med å kjøpe f.eks. grillribbe og kverne kjøttdeig selv?

@home 05-05-11 12:45

Her går det mye i fakirbiffer om dagen, med litt hjemmelaget aioli til. Det tror jeg har satt fart på prosessen.
Jeg er så spent på hvordan de neste ukene blir, vil nedgangen fortsette, eller stopper det det helt opp igjen?
Her er det veiing hver morgen, og føring av matdagbok på diett.no!

Isbergan 09-05-11 01:06

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Tante TI (Innlegg 1097442)
Så mange flinke folk :D

Har akkurat startet på 50+ men trenger hjelp ang. fakirbiffene (som er kjempegode!) :confused:

Har noen noen ideer om hva som fungerer når kjøttdeigen er for mager (blandet svin/storfe, 12 % fett) og en ikke har mulighet for rent flesk eller ren svinekjøttdeig?

Har skummet side opp og side ned her uten å finne ut noe.
Er takknemlig for all hjelp :)

Jeg liker å pakke med meg en fakirbiff når jeg drar på tur, uten noe tilbehør... Lettvint og greit, ikke no' søl, bare mums... :D

Jeg hadde akkurat samme problemet som deg, vanskeligheter med å få tak i fett nok på en enkel måte. Var inne på å prøve å kverne feks en ribbe selv, men det er jo ganske mye jobb. Jeg er også ganske ny på skaldeman, jeg er mann og jeg liker ting lettvint når det kommer til matlaging :)

Så jeg kjøpte vanlige fryste hamburgere på Rema(79) for en pose med ti stk. Tiner de opp, legger inn 15g norwegia ost samt en stripe sennep, steker i panne ca 2 min, og deretter 30 min på 170 grader i stekovn.

Her blir fettkvoten for liten, så min løsning ble å lage noen sjokolader som jeg fikk oppskrift på for en tid tilbake, de består av egg, smør, 70%kokesjokolade freia samt hasselnøtter. Jeg tar 3 slike biter til dessert og vips fettprosenten er 76, karb 2 og protein 22. Det er en halv teskje med kunstig søtning i sjokoladene men karbs totalt for hele måltidet blir 2,59 iflg Diett.no.

Et annet alternativ jeg bruker er fløtepannekaka til Lene Beatrice, som lages av 2 egg og 0,5 dl fløte, vispes sammen og stekes i smør. Dette gir to pannekaker. Legger på 10 gr majones på burgerbolla og surrer pannekaka rundt, det blir veldig godt faktisk ;) Denne gir en fett% 76, karb 1 og protein 23 karbs totalt for hele måltidet er 1,18gr.

Vet ikke om alt dette er helt skaldemansk, men det fungerer hvertfall veldig bra for meg og begge alternativene metter utrolig godt og lenge. Jeg har holdt på med dette i snart 4 uker og er vel gått ned ca 14,5 kg :) Og en hel drøss med cm både her og der ;)

Snorkfroken76 09-05-11 10:24

Hei!

Selv om det står 12% fett på kjøttdeig-pakka blir det et annet forhold når vann er fordampet og du har lagt smør i panna etc. Dette skriver han en del om i bøkene sine. Så sjekk kjøttkakene inkl. stekefettet du kan helle over tilslutt, så er du nok oppe i over 70% fett tenker jeg. Jeg lager kjøttkaker med vanlig gilde kjøttdeig eller svinekjøttdeig (som det jo står mager på). Med en fløteskvett, et egg og godt med smør i panna kommer de på opp mot 75% fett. Sjekk på diett.no :)

Tante TI 09-05-11 19:26

Takk for svar og ideer, Snorkfrøken og Isbergan :)

Jeg har så langt puttet både oliven og fetaost inni noen kjøttboller av denne magre kjøttdeigen, men både oliven og feta smaker fy... Så jeg surrer en i et par ss fløte og demper den "ekle" smaken med masse sterkt krydder :D
Har ikke regnet på det, men maten glir ned, og det samme har vekta gjort hittil, så det går vel greit.
Kanskje jeg skal prøve med finklippet bacon neste gang?

Snorkfroken76 09-05-11 22:34

Hei! Du kan godt bruke gräddost i stedet for feta. Eller en annen ost du liker :) Og bacon er topp. Og ta en klatt rømme istedet for oliven da vel, eller en ekstra kule smør i panna. Hørs ut som du får fett nok iallfall:) Lykke til videre!

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:55.