![]() |
Sv: Gutt på 8 som trenger omlegging av kosten ...
Men synes dere det er helt ok å gi unger aspartam?
Mine får ikke drikke fun light, aspartam er skumle greier som vi voksne også burde være restriktive på. |
derfor er det ingen hverdags greie...aspartam får hun ikke lov til så ofte Men fun safta bruker vi til tider.
|
Endelig har jeg klart å snu denne saftgreia her :)
Vet ikke helt hva som skjedde, men vi hadde litt snautt med penger noen dager og gikk tom for fun light... Plutselig drikker både mann og barn vann :) Endelig tror jeg vi kan si at vi ikke trenger å ha saft her til daglig :) Ang aspartam så er jeg faktisk ganske restriktiv, men ikke helt avholdende. Jeg overveier litt i forhold til hva som er verst... Mye sukker eller litt aspartam? Det beste hadde sikkert vært litt sukker eller enda bedre; litt sukrin. Guttungen har også gått over til å bruke sukrin på frokostblandinger, pannekaker, grøt og andre ting har har pleid å ha sukker på. Og foreløpig har jeg ikke hørt noen klager :rolleyes: Ting går sakte men sikkert fremmover :D |
Sitat:
Mine får altså papsi max i blandt, en 3 ganger i året eller så, men ikke oftere. Drømmen hadde jo vært saft med sukrin eller stevia, men når det ikke finnes, så får de heller et glass med sukkerbrus en gang i uka enn med kunstig søtning. Men mine er bare 4,6 og 8 år altså. Og eldste utredes for ADD/ aspergers og da er aspartam el.l. ikke det lureste. |
Unger trenger da ikke hverken brus eller saft strengt tatt. Kanskje en eller annen gang som kos, men til middag, kvelds er det vann de trenger. Liker de ikke vann så er de ikke tørste heller. har oppdratt 2 jenter. Den ene er karbo og sukkerdronning, men selv hun ringer oss daglig og spør om hun kan få et glass brus. Vi sier nei hver eneste dag, men i helgen på fredag og lørdag får hun et par glass, da lyser ansiktet opp som om det skulle være julekvelden :D
Den andre datteren drikker selv kun vann. Hun har aldri vært vant til noe annet, der er det så motsatt at vi omtrent må be henne om å kanskje ta litt brus en gang i blant. Saft i alle former har aldri vært innenfor døren til vårt hus de siste 5 årene. jeg elsker saft og kunne godt tenkt meg det, men av hensyn til ungene så kan jeg ikke tillate meg å ha det i huset. :) |
Har også en gutt, snart 10 år, som er sær i matveien. Av grønnsaker er det kun gulrøtter han liker, ellers går det i kjøttkaker, pølser, burgere, (hjemmelagde) fiskekaker, fiskepinner osv. Han brekker seg også når han prøver noe nytt. Har en teori om at det er konsistensen og ikke smaken han synes er ekkel. Han spiser ellers brødmat med variert pålegg og liker egg. Er ikke bekymret enda, nabogutten var akkurat likedan men nå spiser han det meste. Regner med at det går seg til.
Min sønn sover ganske lite, men har alltid gjort det. Og ikke går det utover skolearbeidet heller, han er best i nesten alle fag og har en misunnelsesverdig hukommelse. :p Stress ikke med maten, det kommer seg nok etterhvert. Masse lykke til :klem: |
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:39. |