Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Barns kosthold (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=64)
-   -   Fikk "klage" fra skolen (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=24095)

Photobscura 14-02-09 23:54

Sv: Fikk "klage" fra skolen
 
*Host*, da mener du/dere vel nougat, da. Nugatti er et merkevarenavn; Altså sjokoladepålegget ;)

Nannah 14-02-09 23:59

Sv: Fikk "klage" fra skolen
 
Det står nugatti...så jeg går utfra det er det som menes.
Og jeg finner ingen forskjell samme hvor mye jeg leser jeg...
Like klok..

safran 14-02-09 23:59

Sv: Fikk "klage" fra skolen
 
Nugatti inneholder jo stappfullt med sukker, og bremser vel neppe blodsukkerstigningen.

Fnutte 15-02-09 00:04

Sv: Fikk "klage" fra skolen
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 652248)
*Host*, da mener du/dere vel nougat, da. Nugatti er et merkevarenavn; Altså sjokoladepålegget ;)

Ikke alle som er så opptatt av merkenavn da. Kom på at jeg akkurat hadde lest denne oppskriften: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=23758

Kanskje på tide å gå tilbake til riktig tema. Lavkarbomatpakker til barn :D

Anne 15-02-09 08:49

Sv: Fikk "klage" fra skolen
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Alkazelters (Innlegg 651945)
Jeg tror dere som klager over Danish sitt innlegg bør lese det en gang til....... Han/hun sier jo at vi helst bør unngå all form for korn, og at korn inneholder mange stoffer som ikke er bra for kroppen. Dere leser med feil briller tror jeg!

Jeg er enig, som jeg sa over her....:)

Pearl 15-02-09 12:56

Sv: Fikk "klage" fra skolen
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av tulla (Innlegg 650669)
Tusen takk for den :confused:

Beklager for en dum generalisering. Den skyldes dårlig erfaring med enkeltlærere.

energibunten 15-02-09 18:54

Sv: Fikk "klage" fra skolen
 
Elian, synes det du gir barna dine er helt midt i blinken. Karbo gir ingen næringsfordeler som ikke fett og protein kan gi.
Det er også nok av skjulte allergier for hvete og melk idag som ikke oppdages (tror jeg som akkurat etter 37 år har funnet ut at jeg ikke tåler melk selv og har mange rundt meg som ikke tåler gluten) så jeg anbefaler minst mulig ensidig brød.

Altså, karbo gir ingen fordeler for barn, kun som energi. Dersom ungene er aktive er likevel karbo ikke noe problem siden de forbrenner det likevel, men hjernen trenger jo ikke karbo for å funke, tvert imot.

DU ER FLINK ! Stå på. Det er så mye ukunnskap... i helga fikk jeg kommentar på at jeg ikke passet på linjene, det var en komment på at jeg spiste brødskive og jeg la på skikkelig med smør, skinke, ost, for å veie opp for all karboen. Og så senere på kvelden går det i frukt, kake, melkesjokolade, popcorn... for dette er jo helt grei mat liksom. LOL...

Gi dama en kommentar om at dine barn trenger nok næring av alt, skikkelig mat som forbrennes sakte og gir jevn energi så de er konsentrerte...

:-)

elian 15-02-09 19:09

Sv: Fikk "klage" fra skolen
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Anne (Innlegg 652296)
Jeg er enig, som jeg sa over her....:)

Men Danish mener fortsatt, at hvis man absolutt skal spise ris og korn, så skal det være av den fine, hvite sorten?? :confused:

Tone-G 15-02-09 19:54

Sv: Fikk "klage" fra skolen....
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av mofe (Innlegg 650989)
Ja, jeg var unødvendig krass i går - var i dårlig humør, og lot det går utover andre. Beklager! :)



Signerer denne, Lise :ja: Hva med å tipse læreren om å lese boken som MHM har gitt ut, om barn og kosthold (husker ikke tittelen i farten)? Evt. tipse om det på et foreldremøte..


:klem:

deniz 15-02-09 20:41

Sv: Fikk "klage" fra skolen
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av elian (Innlegg 650792)
Min minste er 19mnd og spiser ganske dårlig. Han er ikke så kresen, men han spiser veldig LITE...

Han får også Fedon Lindberg brød, men det som ikke har hele korn (Afrodite-brødet) Også spiser han en del pasta, men jeg kjøper den typen som er Lavkarbo og proteinberiket. Får du ikke tak i den, så er Fullkorns-pasta i hvertfall bedre enn den vanlige :) Ungene mine har aldri merket forskjell på disse pastaene.

Ungene her får også ris innimellom. Men jeg bruker den brune fullkornsrisen eller naturris. Første gang jeg serverte det undervurderte jeg ungene skikkelig! De var vant til den hvite risen, og var forøvrig VELDIG riselskere. Jg tenkte at dette blir det garantert protester ut av! :cool:
Men neida. Jenta på 8 (den gang 6) spurte om det var mer ris! :eek: :D

De får pølser, men kun Ketolyse-pølsene. Og der gode, så der har de ikke reagert heller. De får ikke pølsebrød, men det er de bare glade for. De liker best å bare holde pølsa i hånda :)

Alle er glad i kjøtt, men helst kylling. Det er lett å tygge, i forhold til oksekjøtt. Jeg lager kjøttboller av ren kjøttdeig/karbonadedeig å har i masse hakket spinat, hvitløk, løk etc for å få i den enda mer av det sunne :)

hmm ja guttungen min får også lindberg brød eller vita brødet.
Men hvor får du tak i den pastaen...og pleier egentlig alltid å bruke fullkornspasta, vet ikke hvorfor jeg ikke har det i hus lenger...

Jeg får begynne md å bytte ut risen og pastaen, guttungen får vanlig pølser..smakte noen ketolyse wiener pølser og er ikke spess fan, så han får vanlig kjøttpølse...
ja har funnet ut at jeg må gjemme grønnsakene godt i maten så går det som oftest ned en skje eller 2, men blir frustrert når han ikke spiser noe, og da skal jeg innrømme at jeg fort går over til å gi han noe som er heller usunt bare for å få i han noe....

har ikke lest noen av disse bøkene dere anbefaler her, så kanskje jeg skulle løpe å kjøpe i morgen...

Jeg skulle vært super stolt hadde jeg vært like bevisst på kostholdet på barnet mitt som elian...
Når det kommer til str på porsjon, er det vel ingen andre enn henne og barna hennes som vet hvor mye de orker å spise...

trillian78 15-02-09 21:31

Sv: Fikk "klage" fra skolen
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av deniz (Innlegg 653146)
ja har funnet ut at jeg må gjemme grønnsakene godt i maten så går det som oftest ned en skje eller 2, men blir frustrert når han ikke spiser noe, og da skal jeg innrømme at jeg fort går over til å gi han noe som er heller usunt bare for å få i han noe....

Hvis det er populært med kjøttkaker/kjøttboller/burgere el.l. så funker det gjerne fint å rive grønnsaker (eks, squash, aubergine el.l.) og blande i kjøttdeigen før du lager f.eks. kjøttboller av den. Man kan ha ganske mye revne grønnsaker i før det merkes. Syns bare kjøttbollene blir saftigere. :p

deniz 15-02-09 21:59

Sv: Fikk "klage" fra skolen
 
ja pleier å ta litt sellerirot og sånn i dt...det er mye man kan gjøre om man bare tenker over det...Har bare tenkt skammelig lite på hans kosthold, selv om jeg har fullstendig forandret min..
Seff har alltis vært streng på at han bare får grovbrød, lite sukkervarer, og prøver å få i han grønsaker...men når jeg ser hvor gjennomtenkt andre kan være, får det meg til å se hvor mye mer jeg kan gjøre...

quinoa 15-02-09 22:06

Sv: Fikk "klage" fra skolen
 
Jeg kommer innom med et par tips jeg...

Lage ekstra middag og ha i tupperware.. omelett, salater, quinoa med ostebiter i....

Havregryn er jo ikke så ille da så du kan lage havregrynkjeks (har oppskrift et sted om du vil ha) med rosiner og nøtter i. Det er karbo, men veldig godt som snacks.

quinoa 15-02-09 22:08

Sv: Fikk "klage" fra skolen
 
Jo, jeg glemte å kommentere selve tråden..

Jeg syns at du gir riktig mat, helt klart. Barn spiste ikke brødskiver for 1000 år siden og har ikke behov for det heller. Brød fremmer ikke god helse!
Men jeg ville heller gitt litt ekstra mat oppi matboksen.. sleng oppi noe mer.. banan, kokt egg...

deniz 16-02-09 00:08

Sv: Fikk "klage" fra skolen
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av quinoa (Innlegg 653329)
Jeg kommer innom med et par tips jeg...

Lage ekstra middag og ha i tupperware.. omelett, salater, quinoa med ostebiter i....

Havregryn er jo ikke så ille da så du kan lage havregrynkjeks (har oppskrift et sted om du vil ha) med rosiner og nøtter i. Det er karbo, men veldig godt som snacks.

lager alltid extra mat... når det kommer til godt kosthold, har jeg litt extra å tenke på når guttungen er alergisk mot både egg, melk og nøtter.. så jeg må kombinere dette med et lavkarbokosthold...
det er fullt mulig, det vet jeg, men krever litt stor omvelting i tankegangen...men er bestemt på å forandre hans kosthold nå også...

Fikk en tankevekker, der det gikk opp for meg at når jeg har totalt forandret livstilen min i snart 4 mnd nå, og ser alle fordelene med det, hvorfor har jeg ikke forandret min sønns?...hmmm følte meg litt egoistisk...
vil seff ikke få han inn i en ketogen kost, men lav karbo burde vært åpenbart for meg...
off nei, har allerede begynt forandringene...må bare få hjulene til å gå...

Iset 16-02-09 06:54

Sv: Fikk "klage" fra skolen
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av quinoa (Innlegg 653334)
Barn spiste ikke brødskiver for 1000 år siden

De gjorde nok det, jo. :p Men ikke for 10.000 år siden, hehe.

Løvetann 16-02-09 11:20

Sv: Fikk "klage" fra skolen
 
http://arkeologi.blogspot.com/2008/0...glige-brd.html

screwball 16-02-09 11:41

Sv: Fikk "klage" fra skolen
 
Meget interessant tema dette, jeg har veldig lyst til å teste ut litt lavkarbo på vår toåring. Jeg er redd endel av maten vi gir ham gjør ham enda mer hyper enn han er fra naturens side. Vært interessant å forsøke med noe slikt som Elian gjør, og se hvordan han reagerer på det. Han er altetende og elsker å f.eks ha med seg oliven og ost til fruktmåltidet i barnehagen. Men litt for ofte nå har det blitt enten banan eller en yoghurt - noe han bestandig spør etter i barnehagen om han ikke får det siden de andre barna 9 av 10 dager har det med seg. Vi misliker mengden sukker han får i seg gjennom det, men merker vi er litt redde for reaksjonen fra de ansatte i barnehagen om vi plutselig sender med ham veldig alternative matpakker.

Jeg er derfor glad for diskusjonen her inne, gir oss ammunisjon til å våge å teste ut lavkarbo på ham og se hvordan han reagerer på dette.

PS: Til middag spiser han som regel det samme som meg, altså kjøtt/fisk og blomkål/brokkolimos, ofte med soppsaus basert på smør, sjampinjong og fløte. Han elsker mosen og spiser mye av den - og dermed får han i seg rimelig mye grønnsaker (og noe fett).

elian 16-02-09 14:36

Sv: Fikk "klage" fra skolen
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av trillian78 (Innlegg 653218)
Hvis det er populært med kjøttkaker/kjøttboller/burgere el.l. så funker det gjerne fint å rive grønnsaker (eks, squash, aubergine el.l.) og blande i kjøttdeigen før du lager f.eks. kjøttboller av den. Man kan ha ganske mye revne grønnsaker i før det merkes. Syns bare kjøttbollene blir saftigere. :p


Jeg gjør dette ofte. Selv om barna mine er flinike til å spise grønt utenom også. Det blir velsig god smak på kjøttboller/kaker når man gjør det. Jeg tar som regel tomater/tomatpure, spinat, fetaost, paprika, hvitløk etc. Kjempegodt :)

elian 16-02-09 14:38

Sv: Fikk "klage" fra skolen
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av screwball (Innlegg 653745)
Meget interessant tema dette, jeg har veldig lyst til å teste ut litt lavkarbo på vår toåring. Jeg er redd endel av maten vi gir ham (kneip o.l.) gjør ham enda mer hyper enn han er fra naturens side. Vært interessant å forsøke med noe slikt som Elian gjør, og se hvordan han reagerer på det. Han er altetende og elsker å f.eks ha med seg oliven og ost til fruktmåltidet i barnehagen. Men litt for ofte nå har det blitt enten banan eller en yoghurt - noe han bestandig spør etter i barnehagen om han ikke får det siden de andre barna 9 av 10 dager har det med seg. Vi misliker mengden sukker han får i seg gjennom det, men merker vi er litt redde for reaksjonen fra de ansatte i barnehagen om vi plutselig sender med ham veldig alternative matpakker.

Jeg er derfor glad for diskusjonen her inne, gir oss ammunisjon til å våge å teste ut lavkarbo på ham og se hvordan han reagerer på dette.

PS: Til middag spiser han som regel det samme som meg, altså kjøtt/fisk og blomkål/brokkolimos, ofte med soppsaus basert på smør, sjampinjong og fløte. Han elsker mosen og spiser mye av den - og dermed får han i seg rimelig mye grønnsaker (og noe fett).

Min eldste sønn hadde så positiv effekt av å endre kostholdet, at læreren hans ringte meg å spurte hva som hadde skjedd med han. Han hadde nemlig begynt å sitte rolig i timen :D :eek:

achillea 16-02-09 16:49

Sv: Fikk "klage" fra skolen
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av trillian78 (Innlegg 653218)
Hvis det er populært med kjøttkaker/kjøttboller/burgere el.l. så funker det gjerne fint å rive grønnsaker (eks, squash, aubergine el.l.) og blande i kjøttdeigen før du lager f.eks. kjøttboller av den. Man kan ha ganske mye revne grønnsaker i før det merkes. Syns bare kjøttbollene blir saftigere. :p


Jeg har prøvet alt mulig på min 3-åring, men av en eller annen grunn klarer han å oppdage grønnsakene uansett. Blandet finrevne grønnsaker inn i kjøttboller, kjørt de helt fint med stavmikser og blandet inn i sauser og supper. Med en gang han får litt inn i munnen stopper det helt opp og han nekter å spise mer. Merkelig unge. Det eneste han spiser av grønsaker er ørlite potet, til nød enda mindre kålrot. Det eneste jeg har sett han spise mer en et par biter av er kålstuing.

Han kunne levd på pasta og ris. Kjøtt og fisk utgjør minimalt av kostholdet. Spiser skive uten hele korn, med begrenset utvalg pålegg - makrell i tomat, ost, fiskepudding og servelat. Alt med majones.
Det eneste han spiser godt av er pannekaker, grøt og Yogurt uten fruktbiter.

Ikke ser han ut til å ta noen skade enda, da han er passe tung og knapt har vært sjuk i hele sitt liv.

Kitt 16-02-09 17:55

Sv: Fikk "klage" fra skolen
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av achillea (Innlegg 653991)
av en eller annen grunn klarer han å oppdage grønnsakene uansett. Blandet finrevne grønnsaker inn i kjøttboller, kjørt de helt fint med stavmikser og blandet inn i sauser og supper. Med en gang han får litt inn i munnen stopper det helt opp og han nekter å spise mer.

Min mann var sånn som barn når det gjaldt fisk og sopp! Svigermor kunne kamuflere ting etter alle kunstens regler, men han oppdaget det eller rett og slett nektet å spise eller brakk seg av maten han fikk!

Som voksen ble det oppdaget at han var allergisk mot..... ja nettopp, sopp og fisk!;)

Carisma 16-02-09 19:04

Sv: Fikk "klage" fra skolen
 
Broren min spiste ikke grønnsaker før han var langt oppi 20åra. Han er og har alltid vært tynn som en strek. Jeg elsket grønnsaker, og er alt annet enn en strek.... :rolleyes:
Men jeg mener uansett man skal spise grønnsaker altså! :ja:

PrøveKanin 16-02-09 20:30

Sv: Fikk "klage" fra skolen
 
Spørsmålet er vell heller hvorfor læreren vil at Elian skal slutte å pakke ordentlig mat og istedet pakke ned dårlig erstatning for ordentlig mat...

valleygirl 16-02-09 20:38

Sv: Fikk "klage" fra skolen
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av PrøveKanin (Innlegg 654231)
Spørsmålet er vell heller hvorfor læreren vil at Elian skal slutte å pakke ordentlig mat og istedet pakke ned dårlig erstatning for ordentlig mat...

Helt enig! Hva er det egentlig denne diskusjonen dreier seg om? Får barnet for lite mat? sannsynligvis ikke. Får barnet usunn mat? nei. Får barnet mat som læreren ikke er vant til å se som nistemat? trolig. Ser ut til at det er mer lærerens problem enn noen andres. Har ikke barn selv, så jeg kjenner ikke til grunnskolens vidunderlige verden for tiden, men herlighet, må man finne seg i slikt fra en lærer?


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:36.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no