Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Spørsmål og svar (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=129)
-   -   Kutte karbohydrater hos en toåring? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=34839)

Dolsi 29-04-11 20:32

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Vibeke-67 (Innlegg 1093109)
Jeg synes det minner om fanatisme når medlemmer her inne synes det nærmest er barnemishandling å gi spebarn mos av grønnsaker som vokser under jorden, slik jeg leste i en tråd for en tid tilbake. Mange av de som hevder at små barn i vekst ikke tar skade av et kosthold uten karbohydrater, har ikke selv barn.
Jeg mener det vitner om fanatisme i noen av disse diskusjonene hvor man nærmest synder ved å gi barn frukt, yoghurt, grovt brød og sjokolade.
Mens jeg mener at et liv er annet enn å spise korrekt.
Når man som foreldre står midt oppi dette med barn og kosthold, er det utrolig frustrerende å lese alle de "korrekte" rådene som ekspertene uten små barn sprer om seg med. Når ble gulrotmos skadelig for et barn på 7 måneder? Og hvis småen ikke spiser, ja da serverer man fruktmos om det er det eneste som går ned, eller kjøpegrøt, eller middag på glass. Barn er ikke roboter man programmerer til å spise korrekt. De skal spise og smake på variert mat. Stek, søt, sur. Myk, hard, kald, varm.
Siden jeg selv lever på lavkarbo, sier det seg selv at min jente får et lavkarbokosthold. Men hun får også mat med karbohydrater. Grøt, brød og frukt. Og ingen verdens ting tyder på at hun tar skade av dette.
grunnen til at JEG fikk inslulinresistens, er jo på grunnlag av et HELT annet kosthold. Ristet loff med smeltet smør var min favoritt. Eller kneipp med smør, sjokoladepålegg OG brunost. Det hendte kanskje annenhver uke at jeg spiste et måltid med lite karbohydrater. Jeg synes det blir totalt feil å sammenligne kostholdet mitt barn får (som mange her har kritisert) med det kostholdet som mange her har blitt syke på. Jeg vokste jo opp på Toro f eks. Min jente har smakt potet to ganger i sitt 21 måneder gamle liv.

Vet du, jeg kan bare signere deg jeg.
Dette med kosthold var noe helt annet da vi var barn.
Selv fikk jeg ofte finbrød med sirup elller sukker på. Vanlig pålegg hjemme hos oss var helst søtt pålegg som : Sjoko, hapå og syltetøy.
Og til middag var det selvfølgelig overvekt av potet og grønnsaker.
Det ble mye karbohydrater ja.

Jobber i barnehage med småbarn og jeg må si jeg er imponert over hvor mange av foreldrene som faktisk sender med ungene sine sunn og næringsrik mat.
Ellers så jobber vi veldig med kosthold i barnehagen også, men vi kjører ikke lavkarbo nei

Georgine 29-04-11 20:34

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Dolsi (Innlegg 1093121)
Og hva tenker dere at små barn skal spise på lavkarbo?
Skal de spise lavkarbobrød? Hva skal de drikke ?

Jobber som pedagogisk leder i barnehage og jeg ville nok blitt noe skeptisk dersom jeg hadde fått inn barn som levde på lavkarbo.

Hva gjør du da om du får et barn med epilepsi som skal leve ketogent i barnehagen?

Det er da absolutt barn som lever lavkarbo, de spiser lite eller ikke noe brød, matpakkene deres er helt fantastiske med god ren mat og de spiser kanskje youhurt naturell med fruktbiter i.

Min sønn på 7 har venner fra andre land som lever lavkarbo, de er ikke vant til brød og spiser naturlig lavkarbo og har gjort det hele tiden.

Igjen, ingen snakker om å sette barn på ketogen diett, man snakker om et karboredusert kosthold uten sukker og hvetemel.

Og du ville ikke sett på brødet til min sønn at det var lavkarbo, det består mat som er godt for kroppen og som ernæringsmessig er langt bedre enn brød fra butikken.

Min sønn drikker vann, det er det han velger selv og det han spør etter. På lørdager får han litt brus og barnetvgodt.

Diskusjonen er for unyansert, for svart/hvitt. Det er stor forskjell på å barbere seg og å skjære av seg hele hodet.

Dolsi 29-04-11 20:37

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?
 
Jeg har da jobbet i bhg i mange år nå og så langt har jeg aldri hatt barn som har levd på lavkarbo.
Selvfølgelig måtte vi ha forholdt oss til det om vi fikk inn barn som av en eller annen grunn må leve lavkarbo pga sykdom.
Vi har da allergikere også og de får da også mat hos oss.

men uansett så må det da være lov til å si at man er skeptisk til at små barn skal leve på lavkarbo!

Frøken Scott 29-04-11 20:38

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?
 
Vibeke-67: Amen! :)

Georgine: Jeg ser at utviklingen og de nye tankene kommer der. Det var her inne jeg
etterlyste litt mer rom for nye tanker.

Vibeke-67 29-04-11 20:44

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Georgine (Innlegg 1093130)
Hva gjør du da om du får et barn med epilepsi som skal leve ketogent i barnehagen?

Det er da absolutt barn som lever lavkarbo, de spiser lite eller ikke noe brød, matpakkene deres er helt fantastiske med god ren mat og de spiser kanskje youhurt naturell med fruktbiter i.

Min sønn på 7 har venner fra andre land som lever lavkarbo, de er ikke vant til brød og spiser naturlig lavkarbo og har gjort det hele tiden.

Igjen, ingen snakker om å sette barn på ketogen diett, man snakker om et karboredusert kosthold uten sukker og hvetemel.

Og du ville ikke sett på brødet til min sønn at det var lavkarbo, det består mat som er godt for kroppen og som ernæringsmessig er langt bedre enn brød fra butikken.

Min sønn drikker vann, det er det han velger selv og det han spør etter. På lørdager får han litt brus og barnetvgodt.

Diskusjonen er for unyansert, for svart/hvitt. Det er stor forskjell på å barbere seg og å skjære av seg hele hodet.

Jeg er enig med deg Georgine, det blir for svart hvitt. Men om man som pedagogisk leder i barnehagen får et barn med epilepsi på ketogen diett, så er jo dette noe helt annet.
Jeg har lest om disse studiene hvor det er påvist positiv virkning for noen av barna. Denne dietten er ikke noe i nærheten av Fedon f eks, men minner mest om Skaldermann, og er en svært krevende diett for barn å følge. Så det er ikke bare enkelt akkurat dette med epilepsi og ketogen diett! Mange av barna fikk forstoppelse og vondt i magen, andre fikk problemer med lite variasjon. Effekten dette kostholdet har på barn med en viss type epilepsi er heller ikke veldig godt dokumentert.

Og jeg er også helt enig med deg at et kosthold med redusert inntak av hvetemel og sukker er optimalt, og også noe vi bestreber å følge. Men de får lunsj i barnehagen, med brød, så dermed spiser hun jo noe. Jeg kunne levert eget brød til henne, men det ser jeg på som unødvendig. Den lille halve skiven hun får i seg tar hun ikke skade av.

Det er faktisk endel her inne som snakker om LCHF for barn, og som mener at ketogent kosthold er det beste.

En gylden middelvei, ta bevisste valg, vi vil jo alle det beste for barna. jeg tror ikke det er mange forelder her inne som stapper ungene fulle av snop, sukker og hvetemel.

Frøken Scott 29-04-11 20:44

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?
 
Jeg tenker at små unger nok har bruk for raskt tilgjengelig energi, det går jo fort unna i den alderen :)

Fjasnissen 30-04-11 00:24

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Frøken Scott (Innlegg 1093152)
Jeg tenker at små unger nok har bruk for raskt tilgjengelig energi, det går jo fort unna i den alderen :)

Hvorfor har de behov for raskt tilgjengelig energi? Er det viktig at de er propeller? Er barn med ADHD som blir værre av karbohydrater noe vi egentlig ønsker?

Jeg sitter ikke på svarene her, men jeg blir nødt til å stille meg skeptisk til uttalelser som den over. De har ikke bruk for raskt tilgjengelig energi. Ingen har egentlig det, om ikke de driver med sprint.

Og når det gjelder tidligere uttalelser om at "Gjentatte ganger har jeg sett folk stille spørsmål ved de oppleste og vedtatte sannheter her inne, og det blir ikke tatt nådig opp". Prøv å gå inn på VGs vektklubb eller send en e-post til Drevon for å si at lavkarbo er en bra ting. Da stiller du ikke engang spørsmål ved oppleste og vedtatte sannheter.... da er du plutselig sektmedlem. Ser du hvor jeg vil med denne? ;)

Carisma 30-04-11 01:22

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Frøken Scott (Innlegg 1093137)
Georgine: Jeg ser at utviklingen og de nye tankene kommer der. Det var her inne jeg
etterlyste litt mer rom for nye tanker.

Det kan virke på noen som det du mener med nye tanker er at folk skal være mer enig med deg.... ;)

Charlott 30-04-11 08:31

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Frøken Scott (Innlegg 1093152)
Jeg tenker at små unger nok har bruk for raskt tilgjengelig energi, det går jo fort unna i den alderen :)

Kanskje de har godt av å få det litt roligere i kropp og hode? ;)

Min datter har vokst opp på skikkelig norsk husmannskost. Var restriktiv med fint brød og Nugatti. De fikk ikke engang sukkersnop til lørdagskosen før etter fylte 3 år. Unga spiste stort sett den frukten de ville, det var jo så sunt....

Grønnsaker spiste de bra av alle 3 - kort sagt, de fikk litt av alt. Slik man liksom skulle.
Min datter ble sykelig overvektig, jeg pøste på med lightprodukter, grovt brød, mer frukt og gulrøtter. Vekta hennes fortsatte oppover og hun er nå slankeoperert med -50 kg som foreløbig resultat. Hennes bror ble undervektig og 3.mann hadde litt "valpefett", men ellers normalvektig.

Hadde jeg kjent til lavkarbo dengang hadde det meste av karbohydrater vært fjernet.

Det å være restriktiv på karbohydratene er ikke det samme som å sette den på ketogen kost, bruke fornuften uten å være ekstrem :)

Supera 30-04-11 09:24

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Frøken Scott (Innlegg 1093152)
Jeg tenker at små unger nok har bruk for raskt tilgjengelig energi, det går jo fort unna i den alderen :)

Alkohol gir også rask energi, men jeg håper da vi er enige om at det ikke betyr at man skal gi det til barn. Og nei, jeg sier ikke at det betyr at barn skal ha 0g karbohydrater, men for mye karbohydrater og for lite fett er årsaken til langt flere plager og sykdommer enn diabetes og overvekt. Det er ikke alltid man ser plagene. Slank betyr ikke nødvendigvis sunn.

Barn tåler karbohydrater bedre enn voksne, fordi voksne har tøyet og tøyet "insulinstrikken". Det er ikke uten grunn at mennesker som har vært slanke hele livet plutselig begynner å legge på seg når de blir sånn 40-50 år gamle. De har bare sterkere "strikk" enn mange andre som har lagt på seg i ung alder. Men så begynner også de å bli insulinresistente. Mennesket er ikke tilpasset til å spise høykarbo hver dag hele året. Før hadde vi bare tilgang på frukt og slikt i sesonger - ikke hele året.

Jeg stemmer for å gi barna en god start på livet med sunn mat, det vil si LCHF. Man trenger ikke å være så streng som de som slanker seg. All reduksjon av karbohydrater er jo til det bedre. Men jeg ser heller ingen problemer med å sette et barn på ketogen kost. Hvorfor skulle deres karbohydratbehov være så mye annerledes enn et voksent menneskes? Hva gjorde steinaldermenneskene? Ga de barna spesialmat til de var ferdig utvokst eller samme maten som de voksne spiste? Er evolusjonen så dum at maten de voksne spiste var ugunstig for barn å spise?

nellie 30-04-11 10:04

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Supera (Innlegg 1093389)
Hvorfor skulle deres karbohydratbehov være så mye annerledes enn et voksent menneskes? Hva gjorde steinaldermenneskene? Ga de barna spesialmat til de var ferdig utvokst eller samme maten som de voksne spiste? Er evolusjonen så dum at maten de voksne spiste var ugunstig for barn å spise?

Er det ikke en vesentlig forskjell på voksne og barn? Det er vel i grunn flere? F.eks at barn skal VOKSE, noe voksne helst ikke skal? De beveger seg mer (hvertfall de små). Alt er under utvikling. Og listen bare fortsetter og fortsetter.

nellie 30-04-11 10:07

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av lucifine (Innlegg 1093124)
Dette er spennende lesing. Jeg lurer litt på hvor mange her inne har barn mellom 1-3 år som lever lavkarbo. Holder dere strengt til lk kost eller er det rom for utskeielser?

Jeg har ei på 19 måneder. Hun spiser som meg: balansert.
Hun spiser IKKE mye av hverken brød, poteter, sukker, pasta, ris osvosv, men hun spiser karbohydrater:)

Ikke er hun trist, lei, deprimert, feit, deformert, lat, syk, eller noe man skulle tro var den direkte konsekvensen av å spise, litt karbohydrater, når man leser enkeltes oppfatninger, overbevisninger og erfaringer, her inne.

Og hun regulerer faktisk mye av karboinntaket selv. I perioder foretrekker hun å spise brødet (lindbergbrød) og i perioder holder hun seg til å spise pålegget (som oftest ost, skinke, egg, salami, philadelphia osv)

nellie 30-04-11 10:28

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Fjasnissen (Innlegg 1093316)
Hvorfor har de behov for raskt tilgjengelig energi? Er det viktig at de er propeller? Er barn med ADHD som blir værre av karbohydrater noe vi egentlig ønsker?

Beklager å knuse alle LCHF-tilhengeres drømmer, men å gi en unge f.eks en brødskive med smør og pålegg gir IKKE barn hverken ADHD eller propelltendenser altså... Ikke barn flest hvertfall.

Hva med å se hvert enkelt barns behov, isteden for å sitte og fortelle ALLE foreldre at de bør begrense barnas karboinntak til grønnsaker og bær?? Når var sist gang vi var ute og løpte, tryna, klatra, huska, hoppa, hoia osv i åtte timer i strekk, hver dag, fem dager i uka? Det er hverdagen til min lille snuppe og SAMTLIGE barn i barnehagen hennes, så ja. Ser ikke helt behovet for ytterligere begrensninger, jeg altså.

Frøken Scott 30-04-11 10:40

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?
 
Fjasnissen: Barn er stadig i bevegelse,og de beveger seg nesten hele deres våkne tid. Barn bruker mye tid på barnehage og skole. De bruker mye energi på konsentrasjon og til å lære seg og sortere ny stimuli hver eneste dag. Barn produserer mer enn 1 milliard nye celler hver dag, og det kreves mye næring for å støtte denne utrolige tillveksten. Barnas vev og organer trenger næring for å utvikles på riktig måte. Barnas stoffskifte er høyt. Barnas nivå av fysisk aktivitet og det faktum at kroppen stadig vokser og reparerer seg skaper et enormt energibehov.
Derfor tror jeg unger har godt av gode karbohydrater, for vekstens skyld. Insulin er såvidt jeg vet et veksthormon? Og morsmelk inneholder i følge min helsestasjon 40 % kh. Tilfeldig? I think not.

Det er bra at unger rører på seg, la oss ikke presse den skadelige inaktiviteten på dem, den kommer tidsnok om man ser på samfunnet i dag. Man har ikke nødvendigvis ADHD om man er litt turbo - uansett hvor populær den diagnosen ser ut til å ha blitt. Og det fineste med all denne aktiviteten er at vi foreldre får litt trim også! Win/win :)

Nei, jeg trenger ikke kikke inne på VGs vektklubb, jeg har gått utallige runder med senteret for sykelig overvekt her i Tønsberg - jeg vet godt hvordan lavkarbofolket blir ansett.

Carisma: Det kan virke som du er litt glad i å bruke hersketeknikker? ;)

Charlott: Beklager, men datteren din ble ikke sykelig overvektig av de matvarene du beskriver. Da lyver dere for dere selv. Det høres muligens brutalt ut, men man blir ikke så feit av gulerøtter, grovbrød og frukt. Jeg ble også feit på de matvarene der...OG alt den andre søpla jeg stappet i meg ved siden av. Man må stikke fingeren i jorda, altså. Selv om det gjør vondt. Fedme er selvforskyldt, med unntak av spesielle tilfeller som er irrelevante i de fleste diskusjoner.

Supera: Alkohol? Skal vi prøve å holde oss nogenlunde saklige? Det er godt mulig et barn kan leve på et ketogent kosthold, men er det optimalt? Nei, det tror jeg faktisk ikke, For mat er også kultur, og et barn skal vokse opp i et samfunn, ikke i ei hule eller en iglo. Det er fryktelig mye vi voksne ikke trenger også, men som vi koser oss med, eller som er en del av det kulturelle og rituelle i samfunnet vårt, det være seg en utepils, eller bursdagskaka på jobb. Jeg er ingen asket - jeg omgir meg med en masse unødvendige ting (man må ikke ha en Playstation3, men oh so much fun!) - og jeg måtte ikke ha påskeegg (men, fy så godt det var!). Life is a journey, not a destination.

nellie 30-04-11 10:48

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Frøken Scott (Innlegg 1093455)
Og morsmelk inneholder i følge min helsestasjon 40 % kh. Tilfeldig? I think not.

Det er et VELDIG godt poeng. Alle som liker å bruke steinaldermannen som eksempel vet vel hvor lenge steinalderbarna ble ammet? Det er jo kjekt å vite, sånn at vi skal vite akkurat når vi skal slutte å gi dem karbohydrater.

Supera 30-04-11 10:51

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1093421)
Er det ikke en vesentlig forskjell på voksne og barn? Det er vel i grunn flere? F.eks at barn skal VOKSE, noe voksne helst ikke skal? De beveger seg mer (hvertfall de små). Alt er under utvikling. Og listen bare fortsetter og fortsetter.

Jeg demoniserer ikke litt karbohydrater, men jeg ville få frem poenget at det er ulogisk at LCHF skal være ugunstig for barn. Det finnes mange folkegrupper som lever ketogent hele livet og har ikke våre "epidemier" som overvekt, diabetes, kreft, ADHD, hjertesykdom +++.

Det at barna beveger seg mye betyr bare at insulinresistensen er lavere og at de må innta mer energi for å gå i samme overskudd enn hvis de hadde beveget seg mindre. Ikke det at jeg oppfordrer til stillesitting, bare en forklaring. Voksingen i høyden har hormonelle årsaker, akkurat som når de fleste som vokser i bredden. Hvordan får man best hormonell balanse? Ved å spise mindre karbohydrater får man mindre insulin som er et anabolt hormon og derfor mer av de andre anabole hormonene. De andre anabole hormonene er veksthormon og kjønnshormonene. Vil det være positivt at et barn i vekst får mer veksthormon? I de fleste tilfeller, ja. Da vi begynte å spise korn ble vi plutselig kortere og feitere.

Supera 30-04-11 10:58

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?
 
Og for dere som vil se hva høykarbo kontra lavkarbo gjør med barnekroppene, så kan dere jo ta en titt på Physical Degeneration - A Comparison of Primitive and Modern Diets and Their Effects av Weston A. Price. (man må klikke seg videre til de forskjellige kapitlene)

Dårligere beinvekst, smalere kjeve som ikke har plass til visdomstenner (høres det ut som et kjent problem? ;)) eller de andre tennene for den saks skyld, mye sykdommer og mer. Noen av kapitlene viser folk som ikke hadde tilgang på tannlege, men hvis dere ser på de som hadde tilgang til tannlege så ser dere stor forskjell på de som spiste sin tradisjonelle mat og de som spiste modernisert vestlig. Og dette her er fra 1930-tallet, så ikke noe særlig lørdagsgodt, McDonalds og slikt akkurat.

Frøken Scott 30-04-11 11:05

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?
 
"Hva med å se hvert enkelt barns behov, isteden for å sitte og fortelle ALLE foreldre at de bør begrense barnas karboinntak til grønnsaker og bær?? Når var sist gang vi var ute og løpte, tryna, klatra, huska, hoppa, hoia osv i åtte timer i strekk, hver dag, fem dager i uka? Det er hverdagen til min lille snuppe og SAMTLIGE barn i barnehagen hennes, så ja. Ser ikke helt behovet for ytterligere begrensninger, jeg altså." (via Nellie)

Hør hør!

vimsen85 30-04-11 11:46

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?
 
Frøken Scott, du kan sitere en annen bruker ved å trykke Siterknappen nederst i hjørnet i deres innlegg. Du han sitere flere i samme innlegget ved å trykke knappen der det står "+ og etterpå skriv svar nederst på siden.

Jeg føler denne diskusjonen til stadighet dukker opp. Barn er et litt sart tema og til slutt så ender det egentlig på at alle må gi sine barn det å spise som de føler er rett og forsvarlig. Det nytter ikke å komme med pekefingre til andre tror jeg.. Jeg tror man gjør så godt man kan, jeg. Nå har jeg ingen egne barn, så jeg vet ikke hva jeg ville gjort. De hadde nok levd på et kosthold uten hvete, ris og mye sukker. Men hvordan resten hadde sett ut har jeg ingen aning om.

Camomilla 30-04-11 11:47

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?
 
Hovedinnlegget fokuserte vel på om man kan la et barn leve på lavkarbokost, uten kornprodukter. Biologisk ville jeg tro at det er helt uproblematisk, jfr. alle urfolk og slikt som er nevnt tidligere i tråden. Praktisk og sosialt er det veldig problematisk, og vi som har barn vet at man må svelge kameler både på langs og på tvers underveis i enhver barneoppdragelse.

En av de største bekymringene til småbarnsforeldre er at smårollingene spiser lite/dårlig. Jeg var av den oppfatning (før jeg fikk barn) at de kommer til å spise når de er sultne, selv om maten kanskje ikke smakte i utgangspunktet. Nå som jeg har to barn selv, vet jeg at bildet ikke er såååå enkelt. Sultne barn er sure. Trøtte barn er sure. Sure barn skriker. De sutrer og griner, alt er feil, trass og raserianfall blir MYE verre når basisbehovene ikke er dekket. Barn har (som nevnt før her) stort energibehov, og sultfølelse er som oftest akutt - jeg minnes at særlig sønnen min HANG i buksebeinet mitt fra vi kom hjem til middagen sto på bordet, mens trakk og dro og maste og rett og slett holdt på å drive meg fra vettet. Jeg er motstander av småspising mellom måltidene, så han måtte pent vente til middagen sto på bordet. Men HYGGELIG er det jo ikke. Man TRENGER de pusterommene der barna er mette, uthvilte og fornøyde - for å hente seg inn selv så man kan ta tak i alle de ANDRE kampene man skal gjennom med små barn. Kampen om tannpussen. Kampen om påkledning. Kampen om bordskikk. Kampen om handlerunden i matvarebutikken. Kampen om legging og søvn. Lista over problematiske områder i barneoppdragelsen er lang, og kampen om riktig mat er bare EN av disse.

MÅ man kompromisse i barneoppdragelse og når det gjelder kosthold? Nei, man MÅ kanskje ikke det, men de fleste gjør det. Jeg også. Det er ikke fordi jeg er svak, mangler viljestyrke eller ikke vil barna mine det beste i verden. Det er fordi vi skal ha en hverdag vi kan leve med alle fire, og et militært regime uten slingringsmonn tror jeg blir for tøft både for meg og barna.

Bare et lite hjertesukk.

Supera 30-04-11 12:59

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Camomilla (Innlegg 1093515)
Hovedinnlegget fokuserte vel på om man kan la et barn leve på lavkarbokost, uten kornprodukter. Biologisk ville jeg tro at det er helt uproblematisk, jfr. alle urfolk og slikt som er nevnt tidligere i tråden. Praktisk og sosialt er det veldig problematisk, og vi som har barn vet at man må svelge kameler både på langs og på tvers underveis i enhver barneoppdragelse.
[...]
MÅ man kompromisse i barneoppdragelse og når det gjelder kosthold? Nei, man MÅ kanskje ikke det, men de fleste gjør det. Jeg også. Det er ikke fordi jeg er svak, mangler viljestyrke eller ikke vil barna mine det beste i verden. Det er fordi vi skal ha en hverdag vi kan leve med alle fire, og et militært regime uten slingringsmonn tror jeg blir for tøft både for meg og barna.

Gode poenger, men det trenger vel ikke være militært regime bare fordi man fokuserer på sunn mat i hverdagen? Jeg kan ikke huske å ha sett noen som mener at barna ikke skal få en eneste bit av noe høykarbomat noensinne. Det som er forbudt blir ofte spennende, så å forby mat er ikke veien å gå. Hvis jeg en gang får barn, så kommer de til å få sukker og korn i blant de også. Men ikke hver dag. Om de f.eks. hadde vært på besøk hos besteforeldrene og blitt proppet full av sukker så hadde jeg ikke brydd meg så mye om det så lenge det ikke skjer for ofte.

Og når det gjelder sultne barn; vi har vel lært at fett og proteiner metter lengre enn karbohydrater? ;)

Carisma 30-04-11 13:34

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1093421)
F.eks at barn skal VOKSE, noe voksne helst ikke skal?

Men de vokser ikke på karbohydrater ( i høyden hvertfall, muligens i bredden ;)) Det er proteinene som er byggesteinene de vokser på. Og fra både mitt eget, søsken, venners og ikke minst venners barn sitt kosthold viker ofte proteinene til fordel for karbohydrater i barnekosten. 2 sleiver ris og 2 biter (ikke hele, kun biter) pølse ser ikke jeg på som optimal kost å vokse på. Masse rask energi ja, men neppe særlig mye byggesteiner for en tiåring!
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Frøken Scott (Innlegg 1093455)
Carisma: Det kan virke som du er litt glad i å bruke hersketeknikker? ;)

I den grad ironi er en hersketeknikk? Vel, jeg kan godt si det rett ut jeg, det du sier er jo at du liker ikke at vi er så fastlåste her inne så lenge vi mener noe annet enn deg. Så fort noen mener noe du er enig i er vi plutselig åpne og nytenkede?
For de som sitter med samme intrykket vil jeg anbefale å se på eldre innlegg her på forumet, spesielt av Nille mfl. Det er kunnskapsrikt, utfyllende og mye mer seriøst enn mye av deet som skriver her for tida.

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Frøken Scott (Innlegg 1093455)
Charlott: Beklager, men datteren din ble ikke sykelig overvektig av de matvarene du beskriver. Da lyver dere for dere selv. Det høres muligens brutalt ut, men man blir ikke så feit av gulerøtter, grovbrød og frukt.

Ikke brutalt, men uvitende og arrogant. Vi er mange som har blitt store av nettop den kosten. For det var jo den vi ble satt på av helsesøster, leger osv i barndommen da vi begynte å bli større. Selv ikke mine venner med både bulimi og anoreksi var så flinke til å spise riktig som jeg var. Jeg har slanket meg konstant siden 11-årsalderen påd en maten som beskrives, trent fire ganger i uka, og økt i vekt år for år. At du og andre "allvitere" mener at vi satt og stappet i oss sjokolade foran tv'n i årevis mens vi løy foreldre og helsevesen opp i ansiktet, viser at det er hylende behov for å opplyse verden om hva de forskjellige matvarene gjør med kroppen og hvor lite det skal til for noen av oss.

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Supera (Innlegg 1093540)
Og når det gjelder sultne barn; vi har vel lært at fett og proteiner metter lengre enn karbohydrater? ;)

Og sulten, sure barn har lavt blodsukker... ;)

Kula 30-04-11 14:12

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?
 
På den ene siden etterlyser du rom for nye tanker:
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Frøken Scott (Innlegg 1093137)
Georgine: Jeg ser at utviklingen og de nye tankene kommer der. Det var her inne jeg
etterlyste litt mer rom for nye tanker.



På den annen side viser du en fantastisk ignorant og arrogant holding som viser at hos deg er det slett ikke rom for nye tanker:
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Frøken Scott (Innlegg 1093137)
Charlott: Beklager, men datteren din ble ikke sykelig overvektig av de matvarene du beskriver. Da lyver dere for dere selv. Det høres muligens brutalt ut, men man blir ikke så feit av gulerøtter, grovbrød og frukt.



Jeg kan love deg at det er mulig å bli feit av grovbrød og frukt. Du må også huske på at hele dette forumet er bygget opp omkring "nye tanker". De fleste forummedlemmene her har måttet forkaste alt man har lært om kosthold og snu opp ned på matpyramiden og andre gamle dogmer for å oppnå god helse.

Så, når en ignorant som deg kommer og kritiserer forumet for manglende nytenkning blir det bare dobbelt komisk.


-

Camomilla 30-04-11 14:47

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Supera (Innlegg 1093540)
Gode poenger, men det trenger vel ikke være militært regime bare fordi man fokuserer på sunn mat i hverdagen? Jeg kan ikke huske å ha sett noen som mener at barna ikke skal få en eneste bit av noe høykarbomat noensinne. Det som er forbudt blir ofte spennende, så å forby mat er ikke veien å gå. Hvis jeg en gang får barn, så kommer de til å få sukker og korn i blant de også. Men ikke hver dag. Om de f.eks. hadde vært på besøk hos besteforeldrene og blitt proppet full av sukker så hadde jeg ikke brydd meg så mye om det så lenge det ikke skjer for ofte.

Og når det gjelder sultne barn; vi har vel lært at fett og proteiner metter lengre enn karbohydrater? ;)

Javisst metter fett og protein best, og personlig kan jeg si at jeg vel aldri har vært mer tilfreds enn på dette kostholdet :) Jeg etterstreber også at barna mine skal spise det jeg oppfatter som sunn og nyttig mat.

Når jeg fikk barna våre spiste vi som "alle andre" nordmenn; norsk husmannskost med grove kornprodukter, kjøtt, fisk, grønnsaker, frukt, melk osv. Det vanket ris, poteter, pasta eller brød til hvert eneste måltid, i tillegg til protein, grønt og noe fett til middagene. Greit nok at barna må smake på all maten som blir servert (når de er to år havner det fort vekk på gulvet dersom det ikke faller i smak). Oftest spiser de jo da mest av det de liker best av det som blir servert. Slik blir det fort vekk endel ekstra karbohydrater inn. Man er jo også opptatt av at barna skal bli mette (jfr. det tidligere innlegget mitt). Samme med pålegg. Mange barn vil f.eks. kun spise den gule boksen med leverpostei, kun kaviar, kun salami osv. osv. Og for at barna skal spise seg mette så serverer foreldrene det. Ikke at barna styrer maten, for foreldrene bestemmer jo hva som er tilgjengelig, men det blir jo likefullt et kompromiss.

Jeg er helt enig i at man ikke skal være sorthvitt i dette. Barn som ikke har allergier kan godt få is om sommeren og godteri på lørdag. Hadde jeg visst det jeg vet i dag hadde jeg nok forsøkt å begrense bruken av stivelse i kostholdet til familien, men den gang hersket en annen oppfattelse av hva som var bra mat.

Poenget mitt var at det at barna SPISER, av og til er viktigere enn HVA de spiser. Sånn var det iallefall for oss :)

Frøken Scott 30-04-11 17:13

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?
 
Carisma:

Ironi kan så visst være en hersketeknikk, men ironi er også en kunst - en kunst ikke alle behersker like godt.
Forøvrig er konklusjonene dine om hva jeg tenker og mener svært forutsigbare, (og helt på vidda) og bekrefter mange av mine tanker om en del forumbrukere her inne.
Og du...kall meg gjerne uvitende og arrogant - det forandrer ikke det faktum at man ikke blir feit ene og alene på lavkalorivarer som f.eks frukt og gulerøtter. Jeg har aldri møtt en eneste tjukkas, (og jeg har møtt en del opp gjennom åra), inkludert meg sjøl, som har blitt feit av frukt, brød og grønnsaker. At man tåler kh dårlig, er en ting - men du skal stappe i deg en god del mer enn det for å bli f.eks 50 kg overvektig. Eventuellt svære mengder - og da er det vel strengt tatt porsjonene det er noe galt med...? En ting er å lure seg sjøl litt, men dette er hinsides selvbedrag. Om man må ty til en slik livsløgn for å forklare/leve med sin overvekt, så ok - men ikke framstill det som noen universell sannhet.

Forøvrig er det bare vås og si at man ikke vokser i høyden på kh, den norske vernepliktige mann har blitt en god del høyere de siste 150 åra.

Kula: I rest my case.


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:36.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no