Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell diskusjon (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=21)
-   -   Den store håndarbeidstråden! (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=35500)

Licota 12-09-10 10:48

Sv: Den store håndarbeidstråden!
 
Så flinke dere er. Jeg har som prosjekt å strikke denne. Damen sa at den fint kunne strikkes i Nepal fra Drops, så det skal jeg gjøre. Ser relativt enkel ut, med raglanfelling og alt. Skal kjøpe inn garn først, har tenkt grå og mørkegrå eller rødt og sort.

Photobscura 17-09-10 10:35

Sv: Den store håndarbeidstråden!
 
Jeg trenger noen tips! Jeg skal strikke disse til en med str 44 i sko, (jeg bruker viking naturgarn, strikkefasthet 12m=10cm). Det jeg i grunn lurer på er hvor brede i cm rutene må være for å passe til en fot i den størrelsen om noen vet :).

katten 17-09-10 10:41

Sv: Den store håndarbeidstråden!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 931992)
Kjempefin! Jeg skal strikke denne til meg selv i neste omgang, når jeg er ferdig med mariusgenseren min, men jeg skal strikke den i svart, og så skal jeg se om jeg får til raglanfelling og lomme på den også. Den er også i ganske tjukt garn, så jeg vil tro det går fort, deilig høstgenser!

Den var stilig, liker hettegensere :) Raglandsfelling er igrunn lett når du kjem inn i det :D Har funne mykje fint inne på Drops sine sider.
Lykke til :)

katten 17-09-10 10:43

Sv: Den store håndarbeidstråden!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Krøllerellerei (Innlegg 931996)
Åh, Sylvi er så fin. Hva slags garn skal du strikke den i? Det er mange som har strikket den, og den blir veldig tung. Jeg har kjøpt mønsteret, men ikke klart å bestemme meg for garn, så den ligger her på To do listen.

Lurte på å bruke Dale sitt freestyle garn. Det er tjukt og deilig, og lett å strikke i. Har ikkje heilt bestemt fargen enno. Jentungen meina e bør ha den i kongeblått :D Har ikkje fått begynt på den enno. Gjenstår å kjøpe inn garn :lol:

Furine 17-09-10 11:25

Sv: Den store håndarbeidstråden!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 934947)
Jeg trenger noen tips! Jeg skal strikke disse til en med str 44 i sko, (jeg bruker viking naturgarn, strikkefasthet 12m=10cm). Det jeg i grunn lurer på er hvor brede i cm rutene må være for å passe til en fot i den størrelsen om noen vet :).

Har ikkje laga desse sjølv, men fann meir info om tøflene på den nyare bloggen hennar, der det står:

"Jeg har strikket i følgende størrelser, og slik gjorde jeg det:
Jeg har brukt Finull.
Mann, ca str 43-44:
Pinne 4mm, 22 masker og like mange riller"

Hjelper det noko?

Photobscura 17-09-10 11:27

Sv: Den store håndarbeidstråden!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Furine (Innlegg 934969)
Har ikkje laga desse sjølv, men fann meir info om tøflene på den nyare bloggen hennar, der det står:

"Jeg har strikket i følgende størrelser, og slik gjorde jeg det:
Jeg har brukt Finull.
Mann, ca str 43-44:
Pinne 4mm, 22 masker og like mange riller"

Hjelper det noko?

Hehe, nei, for det står ingenting om strikkefastheten på garnet :o.

Photobscura 17-09-10 11:30

Sv: Den store håndarbeidstråden!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 934973)
Hehe, nei, for det står ingenting om strikkefastheten på garnet :o.

Men det fant jeg ved hjelp av min gode venn google. Så får vi se om hjernen min er i stand til å regne litt på det. Finull: 22m=10 cm.
Uhm, ja det vil si at rutene skal være 10x10 cm det da (eller, litt mer ettersom hun strikker med pinne 4 på garn beregnet til 3,5 pinner). Haha! Jeg trenger mer kaffe.
Jeg har en haug med viking naturgarn som er mykt og supert til toving, og så har jeg en god kompis som er så snill mot meg, spanderer middager og kjøper vin til meg og stiller opp og i det hele tatt, og jeg har ikke evne til å gi så mye tilbake, men jeg vet han er en tøffelmann, og at hans gamle har huller i seg. Jeg har begynt en gang i tiden, og de måler 13x13 cm, så det blir nok bra! Han bruker 44, og i blant 45.

Furine 17-09-10 11:38

Sv: Den store håndarbeidstråden!
 
Bra! :) Høyrest ut som ein grei kompis det, sikker på at tøflene fell i smak! Dei var kjempetøffe! Hm.. Skulle kanskje vore testa ut.

Photobscura 17-09-10 11:52

Sv: Den store håndarbeidstråden!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Furine (Innlegg 934986)
Bra! :) Høyrest ut som ein grei kompis det, sikker på at tøflene fell i smak! Dei var kjempetøffe! Hm.. Skulle kanskje vore testa ut.

Ja, jeg strikker de til alt overmål kun i grått :p. Han er en gråsvart mann, så det må bli passende. Forestiller meg at det blir en smule vanskeligere når det ikke er forskjellige farger på rutene, men det er jo forklart så godt at jeg håper og tror det blir bra :).

Furine 17-09-10 12:16

Sv: Den store håndarbeidstråden!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 934998)
Ja, jeg strikker de til alt overmål kun i grått :p. Han er en gråsvart mann, så det må bli passende. Forestiller meg at det blir en smule vanskeligere når det ikke er forskjellige farger på rutene, men det er jo forklart så godt at jeg håper og tror det blir bra :).

Det går jo an å ha sjatteringar av grått /svart eventuelt? Jau, kan tenke meg det blir litt styr å sette saman, fargedeling er greit slik. Men det er seriøst godt forklart på den siste linken! Ho har verkeleg lagt sjela si i dette. Med nummerering og lappar og alt. Stilig!

Photobscura 17-09-10 12:35

Sv: Den store håndarbeidstråden!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Furine (Innlegg 935010)
Det går jo an å ha sjatteringar av grått /svart eventuelt? Jau, kan tenke meg det blir litt styr å sette saman, fargedeling er greit slik. Men det er seriøst godt forklart på den siste linken! Ho har verkeleg lagt sjela si i dette. Med nummerering og lappar og alt. Stilig!

Det er litt sent å tenke på, jeg har kun grått garn i den kvaliteten, og er snart ferdig med den ene tøffelen :).
Blir spennende! Jeg kan legge ut bilder når de er ferdige!

Zincite 17-09-10 15:42

Sv: Den store håndarbeidstråden!
 
Jeg er godt på vei med bolen til spaceinvaders varianten av mariusgenseren :) Så jeg har tro på at den blir ferdig før jul.
Har lest om tøflene som Photo over her, og jeg søkte litt og ble inspirert av disse. Har aldri tenkt på at man kan strikke tøystykker og tove og klippe til i ønsket størrelse og sette sammen etterpå. Jeg må jo kunne lage en mal av lakenlerret og og lage skinnsåler og sy på, tror det kan bli gode, varme og solide tøfler :ja: Eller kanskje det aldri blir mere enn en idé jeg hadde :rolleyes:

http://2.bp.blogspot.com/_vZLjX2vVZz...%C3%B8flus.jpg

Huldr 04-10-10 01:22

Sv: Den store håndarbeidstråden!
 
3 Vedlegg
Jeg har strikket en god del firkanttøfler/sokker tidligere, etter oppskrift fra Drops Design - de skal ikke toves etter oppskriften, men ser sånn ut: http://www.garnstudio.com/drops/mag/109/57/57-1.jpg

Men jeg har tova ett par, de ser sånn ut (barnestørrelse):

Licota 25-10-10 10:59

Sv: Den store håndarbeidstråden!
 
Ajaj! Det var jeg som startet tråden, også har jeg helt glemt den. Vel, her kommer det jeg har strikket på i helgen. Nesten ferdig, har lyst til å hekle på en kontrastkant. Gjenstår å feste tråder. Bilde tatt i dag morges. Jeg vet at mobilen er litt i veien, altså. :D

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-...5_663048_n.jpg

Licota 25-10-10 11:02

Sv: Den store håndarbeidstråden!
 
Neste prosjekt er forøvrig Marius med rund sal! Garn er kjøpt inn, jeg måtte bare bli ferdig med denne toppen først. Den er forresten strikket i sisu og kitten mohair. To tråder.

silje21 25-10-10 16:04

Sv: Den store håndarbeidstråden!
 
http://i55.tinypic.com/e04a6t.jpg

Dette er prosjektet mitt fortiden, bruker svart som hovedfarge. Og grønt (lys og mørk) pluss hvitt som bestemorsruter:D
Etterpå vil jeg prøve på denne:

http://i52.tinypic.com/20j1x0m.jpg

blåbær 25-10-10 16:11

Sv: Den store håndarbeidstråden!
 
Er det noen som har lyst å lære meg å hekle bestemorsruter? Finnes det evt. en tutorial noe sted?

Licota 25-10-10 16:26

Sv: Den store håndarbeidstråden!
 
Så spennende prosjekt, silje!

Blåbær - du finner en utmerket guide her: http://www.tynn.no/syl/2010/05/slik-...bestemorruter/

Etter litt leting fant jeg den, så den bokmerkes herved! :) Og den er på norsk. Det er ihvertfall denne teknikken som brukes i oppskriften til Garnstudio over her. Du har også bestemorruter med sirkel i midten. Hvordan man gjør det finner du her (engelsk + illustrert m/ bilder)
http://attic24.typepad.com/weblog/su...ny-square.html

Om du søker etter granny squares på youtube får du opp masse videoer.

blåbær 25-10-10 16:28

Sv: Den store håndarbeidstråden!
 
Tusen takk, Licota!

silje21 25-10-10 17:13

Sv: Den store håndarbeidstråden!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Licota (Innlegg 954789)
Så spennende prosjekt, silje!


Takk :D har egentlig alltid bare heklet slikt som grytekluter osv, så tenkte jeg trengte en liten utfordring :D
Senere skal jeg hekle tøfler fra garnstudio, men garnbutikken min her fører ikke eskimo garn, og er noen sure kj*rringer hele gjengen der nede på butikken, så føler ikke for å spørre om de kan bestille :o så kjøper på nett, eller drar til nærmeste "storby" hehe :rolleyes:

Men prøver å holde meg til en eller to ting om gangen her, men er så my utrolig fine ting jeg har lyst å lage hehe

senorita 25-10-10 20:09

Sv: Den store håndarbeidstråden!
 
jøss :D mye spennende her.. sånt har ikke jeg gjort siden ungdomsskolen, ikke har jeg tid heller... men om dere selger så... si fra ;D

katten 26-10-10 00:16

Sv: Den store håndarbeidstråden!
 
4 Vedlegg
Her er litt om kva eg bedreiv kveldene med på hytta i haustferien og viku etter :)

Sjanten 26-10-10 09:00

Sv: Den store håndarbeidstråden!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av katten (Innlegg 955173)
Her er litt om kva eg bedreiv kveldene med på hytta i haustferien og viku etter :)

Så utrolig søtt, Katten! Dukkeklær er liksom det eneste jeg har skygget unna foreløpig - synes det kan bli så utrolig knotete. Men jammen var dette fint!

Licota 26-10-10 09:14

Sv: Den store håndarbeidstråden!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av senorita (Innlegg 954946)
jøss :D mye spennende her.. sånt har ikke jeg gjort siden ungdomsskolen, ikke har jeg tid heller... men om dere selger så... si fra ;D

Sjekk www.epla.no :)

Supera 26-10-10 10:44

Sv: Den store håndarbeidstråden!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Licota (Innlegg 955286)
Sjekk www.epla.no :)

Åh, kult! Bokmerket!


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:33.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no