![]() |
Sv: Influensavaksine, skal dere ta den?
Sitat:
Sitat:
|
Et lite sidespor i denne debatten:
Visste dere at både Norge og Sverige (kanskje flere land) har spesielle avtaler med produsentene av influensavaksinen? I Norge innebærer dette, og Bjarne Håkon Hanssen har bl.a svart følgende i St.prp. nr. 86 (2008-2009): - Norge har forpliktet seg til å kjøpe 9,4 mill. vaksinedoser til en samlet pris på ansagsvis 650 mill. kroner dersom WHO erklærer pandemi fase 6. Dette betyr i klartekst at Norge MÅ kjøpe denne vaksinen nå, det er ikke bare en rett vi har. Samme avtale finnes i Sverige, og der handler det om mye større summer, da det finnes omtrent dobbelt så mange mennsker i nabolandet. |
Skal ut og ta vaksinen nå - har astma. Hadde jeg ikke hatt barn, så ville jeg unnlatt å tatt vaksinen. Grunnen til at alle oppfordres til å ta vaksinen er jo ikke sjansen for død - men sjansen for at man skal smitte de som ikke har forutsetninger for å håndtere en evt smitte. Smittebegrensning.
|
Sitat:
|
Sitat:
En vaksine er ikke 100% sikker! Høy vaksinasjonsfrekvens kan gjøre at viruset dør ut fortere med mindre sjanser for at det muterer til noe det ikke finnes noen form for medisiner mot! Min sønn er vaksinert mot kikhoste, men fikk likevel ødelagt et halvt år av ungdomsskolen og trening fordi noen smittet han med dette!I tillegg fikk han nedsatt lungefunskjon han fortsatt sliter med å få bygget opp igjen |
Sitat:
|
Ok, så alle i risikogruppene kan ikke ta vaksinen.
Jeg kan godt forstå at de da ønsker at vi andre skal vaksinere oss for å bremse spredning. Et eneste liv reddet er selvfølgelig verdt at alle vaksinerer seg, uten tvil. Men da må jeg samtidig være overbevist om at denne vaksinen er trygg. Jeg og flere med meg er skeptiske til denne forholdsvis nye vaksinen. Vi er ikke sikre på at den er trygg. Hva om det er sånn at også vaksinen tar liv? Er det da riktig at vi skal vaksinere oss i solidaritet med de mest utsatte i risikogruppene? Hva om vi dør av vaksinen? Hvorfor kommer ikke denne solidaritetsvaksineringen opp når det gjelder vanlig sesonginfluensa? DEN tar mange liv den, hvert eneste år. |
Sitat:
Selv om det første dødsfallet i USA er registrert, et to år gammelt barn, er det uendelig langt fram til antallet som årlig dør på grunn av vanlig influensa, rundt 36.000. (Publisert 29.04.2009 kl 18:35 Oppdatert 29.04.2009 kl 18:39, http://www.siste.no/utenriks/article4296459.ece ) Anslagsvis dør 1000 personer, i all hovedsak eldre, i Norge i løpet av en gjennomsnittlig influensasesong som følge av influensa. Influensa forekommer som årlige epidemier på den nordlige halvkule i tidsrommet fra november til april, på den sørlige halvkule fra mai-oktober. Skremmende tall ! |
Sitat:
Sitat:
Sitat:
|
Sitat:
B) vanlig influensa tar livet av eldre og veldig syke folk, svineinfluensa tar livet av barn og unge i tillegg. Det er vel hovedforskjellen. Jeg hører hele tiden x-files-sangen i hodet når jeg leser mye av det antivaksine-folkene skriver. Konspirasjoner og greier. Får meg til å tenke litt på denne, som ble listet opp på The Daily Show for litt siden: For: 1) Protects 2) Found safe 3) Can keep you from infecting others Against: 1) Government out to get you 2) Science out to get you 3) Look behind you! http://pratekompaniet.net/forum/imag...lies/knegg.gif |
Sitat:
|
Sitat:
B) Jammen, jeg er glad i min gamle bestemor og bestefar.....føles litt sårt at det ikke skulle være like viktig å vaskinere seg i solidaritet med dem. |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
At en del av oss ikke vil ta vaksina har lite med konspirasjonsteorier å gjøre. Jeg har ikke tatt ei vaksine fra jeg var gammel nok til å si nei, har ikke engang vaksinert de to eldste barna mine da de var små. Yngstemann fikk noen vaksiner etter farens ønske og er den eneste som har vært særlig syk. Jeg har noen kroniske sykdommer, men får "aldri" slikt som går og ser virkelig ikke noe poeng i å ta en vaksine vi vet så lite om. Skulle jeg mot formodning bli syk holder jeg meg hjemme til jeg blir frisk ;) |
Dette blir for usaklig.
|
Sitat:
Hvorfor/hvorfor ikke? Og hvorfor er du i mot vaksiner? Blir litt nysgjerrig av sånt, skjønner du!:p |
Sitat:
Men svineinfluensaen rammer ikke de eldre (friske) i like stor grad som de yngre. Dette forklares med at de eldre sannsynligvis har hatt lignende virus i sine yngre dager og er beskyttet (immune), for noen vaksine har de jo ikke fått. Jeg synes det er viktig å tenke litt langsiktig også. Gjennomgått svineinfluensa gir en langt bedre beskyttelse for fremtiden enn en vaskine. De som vaksinerer seg nå løper større riskiko for å få dette svineriet igjen, enn de som velger bort vaksinen |
Ang. Sveits, dette høres litt betenkelig ut synes jeg. Økonomiske interesser?
Sitat:
|
Sitat:
Å ja, mye tyder på at det er sterke krefter i sving her på forumet som ønsker en snarlig avlivning av arbeidsledige og syke gamle mennesker - NOT. Det er forresten litt av en diskusjonsteknikk du bruker her... - |
Sitat:
I såfall bør dere ta en tur på nærmeste Rimi og tenke gjennom om de selger julemarsipanen fordi de syns det er så hyggelig i med jul i oktober... :lol: Og de som er flinkest til å tjene penger er jo medisinbransjen. Nettop fordi folk er lett å få hysteriske når det er sykdom inne i bildet. Og fordi vi ikke kan noe om disse tingene selv, og derfor stoler på de med hvit frakk.... Og media er deres skjødehunder, for folk tror på alt som står med store bokstaver. Dere som lever lavkarbo, hvor mange ganger har ikke dere hørt at "jammen det dør du jo av!" Og hvor mange artikler har vi ikke ledd av her inne som er negative til lavkarbo? Da har det jo ikke vært mye uenighet om at det er propagande spredd av statens ernæringsråd osv... Hvorfor får vi da skylapper med en gang VG slår opp noe på forsiden? Jeg vil virkelig anbefale å lese denne artikkelen! http://www.aftenposten.no/meninger/k...cle3334974.ece Og husk at der er lov å tenke sjøl! Selv om den som sier ting har både slips og hvit frakk.... |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Du må nok tenke over ordvalget ditt. Er ikke så lett å forstå alltid når det kun er skriftelig!:p |
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:02. |