![]() |
Sv: Lavkarbo har ikke noe for seg
Sutre sutre sutre. Gått litt ned. Ikke nok. Buhu alle går ned mer enn meg. Funker ikke. Dette er bare tull. Blablabla. Er litt lei sånne uttalelser.
Får da være grenser for hva man kan forvente på få uker. Man må følge kuren sånn som man skal. Det må man også på lavkalori. |
Sitat:
Vil bare skyte inn at lavkarbo har alt å si for en stabil psyke for min del.... :o |
....og videre meg selv. Jeg gikk ned det jeg hadde behov for - 6 kg - kun kosmetisk, på 4 uker. Før det hadde jeg trent så det sang, løpt halvmaraton og treningen som måtte til for å klare det, men vekta sto bom stille. Gikk til og med litt opp. Så gikk jeg over på lavkarbo, og trente bare litt de første 4 ukene, fordi formen da alltid går ned i det kroppen må omstille seg fra sukker til fett forbrenning, og da var altså vekta ned med 6 kg. Og som jeg kunne trene da, du. På fett så møter man ikke veggen, du bygger ikke melkesyre. Jeg er blitt langt mer utholdende, men også hurtigere og sterkere enn før. Etter et år på lavkarbo, har jeg 3-4 kg mer muskler, er mer strippet for fett, og treningen er jo faktisk bare morro. Når jeg løper, kan jeg presse og presse og presse og presse og presse og presse og presse....jeg stivner ikke, selv ikke når pulsen nærmer seg 250 og alt går på høygir, så går kroppen på fett og ketoner så det spruter. Et trykk som havre og annet tull aldri kunne gi meg. Jeg syntes havre og pasta ga meg trykk i bena før, men NÅ...det kan ikke sammenlignes.
Jeg går på lavkarbo av to grunner: 1), og den minst viktige: Det er mye lettere og morsommere å trene når jeg går på nesten 3 hekto fett om dagen (litt protein også da). 2) Fordi jeg vill unngå mer hull i tennene, kreft, astma, allergi, diabetes, alzheimer, slag, hjerteinfarkt og lignende. Og så får jeg ikke hold når jeg løper lenger :) |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Fra min side mister du retten til å kritisere et kosthold du ikke vet noenting om fordi du ikke har brukt tid på å tilegne deg kunnskap, ei heller har du seriøst satt deg fore å prøve ut kostholdet. Konklusjonen blir da fra min side at du kun er ute etter å provosere - og med det - kaste bort tiden for oss som er her for å lære mer om lavkarbo, for å diskutere retninger og forskning, og for å støtte hverandre. Du har fått DUSINVIS med støttemeldinger på dette forumet - det er synd da at du tilbake kun gir usaklig kritikk av et kosthold som har hjulpet så mange... Jeg synes synd på deg - jeg håper du klarer å komme deg utav depresjonen - og med det se litt lysere på livet på alle mulige måter. Jeg beklager til eventuell moderatorer om dette ikke er pen oppførsel - men jeg synes faktisk at en slik negativ usaklig atferd bør påpekes... Feel free til å slette meldingen min om den finnes upassende. (og jeg fant dessverre ikke ignorer-knappen...) |
Sitat:
God mat er veldig viktig for de fleste mennesker. Det finnes svært få gode unnskyldninger for ikke å lage god mat - tidspress duger ikke som unnskyldning synes jeg. Lunsj tar 10 minutter å lage. Reker, blandes med avacado, hvitløk, rømme, sitronsat og majones og vips....lunsj. Jeg har måttet lære meg å like fisk og reker, mat som jeg ikke orket å spise før. Nå kan jeg tygge i meg flere hekto med røkt laks til et måltid, sammen med eggerøre. Du snakket om 1000 kcal om dagen...Jeg anntar at du gikk på mye mer da du forsøkte lavkarbo, ellers er det søren ikke rart du mislyktes. For å tenne fettbålet må du opp i langt langt mer enn det. Jeg leste om en Amerikaner som spiste 2300 kcal uten å gå ned i vekt. Legen satte ham på en diett som inneholdt 4500 kcal - 80 % fett. Da begynte han å gå ned, 1 kilo i uken... Men alle kan kanskje ikke nyte det gode lavkarbo livet, da er det andre ting som må til. For de som ikke kan gå på lavkarbo, ville jeg anbefalt Grete Roede tror jeg. De mister selvfølgelig mye muskelmasse på en lavkalori diett, men med hard trening, kan de kanskje beholde mesteparten og sørge for at kroppen mister mest fett. |
Sitat:
|
Sitat:
Så klart er f.eks ikke høyfett/lavkarbo-dietten (atkins første fase/ketolyse/etc) for alle. Men lavkarbo er også Fedon, hvor man kan spise opptil 150 karbs per dag og moderat med fett (som jeg ser du ikke er så begeistret for). Samtidig så sier du at du liker hvitt brød, hvitt brød er ikke bra uansett. Selv Grete Roede sier det. Samme med sjokolade. Det må inntas i begrenset mengder. Forresten, jeg spiser sjokolade på lavkarbo, syns cavalier er helt ypperlig :) Uansett, det er lov å være uenig og skeptisk, det er ikke det. Men litt rart at du skal kritisere et opplegg du aldri helt har fulgt hundre prosent selv. Og jeg vet at mange går opp i vekt den første tiden når de legger om, for så å styrte nedover. Kroppen må få tid til å omstille seg. Andre igjen gjør kanskje ikke det og da har du rett, da bør man vurdere hva sin egen kropp trenger. Det er dog ikke synonymt med å måtte gå tilbake til hvitt brød, kjeks og sjokolade heller. |
Sitat:
Forøvrig forstår jeg ikke den forherliginga av VK, for det er jo ikke akkurat maten de tillater du forteller du spiser heller? Men hovedpoenget mitt er at du må velge hva som betyr noe. Vi har alle vært der at vi har hatt mat det var umulig for oss å kutte ut. For egen del kunne jeg ikke leve uten ris. Hah, sponfliser kaller jeg det nå! Skumgummi :D De fleste har vel vært villig til å ofre livet for en sjokolade på et eller annet tidspunkt. Men når den værste abstinenståka har lagt seg ser man klarere hva som betyr noe. Som sagt, sett opp prioriteringer. Hvis du velger loffen og softisen, så er det helt ok, men vær bevisst på hvorfor du gjør det. Ikke gjør det for trøst, "fordi du som har det så kjipt fortjener det". |
Sitat:
Kanskje du skal snakke med noen som kan endel om dette med følelser og mat? Det finnes mange interessegrupper for spisefortyrelser som er gode på å hjelpe :ja: |
Sitat:
|
Sitat:
Jeg gikk på under 10 karbs de første 4 mnd, og jeg visste at kroppen kunne kjennes ut som et lik, men jeg tenkte som så at når jeg presser kroppen til å bruke fett, så må det jo kunne gå raskt. Kroppen var så å si ødelagt i 3.5 uker, for så å eksplodere av energi i uke 4. Jeg gikk på ca 80 % fett, fett har aldri vært problem for meg. Mettet fett anser jeg for å være langt bedre enn umettet, og holdt meg mest mulig til det i starten. Så der de fleste feiler, er fettinntaket. De aller fleste går på sparbluss når det gjelder fett, og tenk det et sankthansbål som skal tennes skikkelig. Hva bruker du? Vann eller bensin? Fyll på med fett dag etter dag, og bålet MÅ ta fyr. Kroppen er bare sånn. Jo mer fett, jo kraftigere bål. At du er uopplagt, trøtt og sliten, er jo selvfølgelig fordi kroppen ikke får nok energi, ofte fordi man spiser for lite fett, eller fordi kroppen ennå ikke har tatt i bruk sin glemte fettforbrennings metode. Desverre så er det mange som henger seg opp i LAVKARBO, og overser HIGH FAT. Om man skjønner konseptet, og kjører på med mye fett, og lar karbohydratene være, så vil man etter kort tid gå ned i vekt, ca 1 kilo fett i uken. |
Sitat:
Jeg har vært deprimert og hadde lyst til å dø, av mange årsaker. Maten jeg spiste var en av grunnene, masse karbohydrater. Den ser jeg nå når jeg ikke har spist raske karber på 16 mnd. Jeg synes også brød, softis (all slags is), sjokkis, bakervarer (kanelboller!!! *sikle*er godt, men jeg vet hva det gjør med meg! Kanskje jeg engang kan spise slikt og holde meg til litt, men det blir nok ikke enda. Saken er at jeg nå ikke savner det i det hele tatt, og det koster meg ingenting at folk sitter rundt meg og gafler i seg.;) Jeg vet at jeg kan lage meg kaker og is om jeg vil, (is lager jeg rett som det er) og det er rett og slett nok for meg. Spiser mat jeg liker, det er nok å velge i! Jeg gikk inn for ketolyse 100%, ingen sprekker i det hele tatt og formen min er blitt veldig bra. Når jeg trener, kan jeg holde ut i evigheter og blir litt forundret for timene tar slutt så fort...:eek: Jeg har masse energi, bare så synd at jeg har andre ting som stopper meg i å trene hver dag og som jeg vil. Lavkarbo har mye for seg, men man må gå inn for det 100% før man kan uttale seg om det funker eller ikke. For noen gjør det kanskje ikke det, men det gjør nok det for de fleste. |
Sitat:
Til nå har jeg spist mer fett enn proteiner, har sjekket på vektklubben (haha, hysj). 64 prosent fett, 26 prosent protein og 10 prosent karbo. Bruker ha karbo på 6-7-8 prosent egentlig. Er det nok fett? Og et spm til: bør jeg ligge moderat på treninga til jeg også "eksploderer av energi"? Hvor mye skal jeg lytte til kroppen? F.eks i dag: skutt, ullen i hodet, likevel bestemt meg for å trene. Bør jeg? |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Men, jeg SKAL prøve det fremover. Jeg starter i morgen den dag. Noen forslag hvordan jeg kan lure inn mer fett? Jeg spiser allerede fullfettsprodukter, men har ikke sjans til å shotte fett. Da brekker jeg meg tror jeg :-/ |
Sitat:
Jeg kommer fint opp i 70%+ på et kosthold uten andre meieriprodukter enn smør. |
Sitat:
|
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:03. |