![]() |
Sv: Spis så mye frukt du vil, frukt er fantastisk!
Sitat:
|
Jammen morsomt å lese denne tråden:-)
Ingen tvil om at det er mye karbo i frukt, men på den annen side inneholder frukt også mye vitaminer og fytokjemikalier som kroppen vår trenger (ihvertfall slik frukten en gang var, altså da frukten var solmoden og næringsstoffene inntakte). Jeg lever lavkarbo og holder meg unna frukt, men får i meg de gode fruktstoffene gjennom JuicePlus. JuicePlus er nyplukket og solmoden frukt og grønnsaker i kapsler, som er tørket med en spesiell metode med lav temperatur som beholder alle de gode næringsstoffene. Ikke frysing, da beholder man ikke all næringen. Er det noen andre av dere som også får i dere frukt på denne måten? |
Det er jo ikke akkurat så mye vitaminer og annet i frukt som man ikke kan få i seg fra grønnsaker og kjøtt, egentlig.
|
Ettersom den jevne nordmann før jordbruksrevolusjoenen kun spiste det av frukt og bær som var tilgjengelig under en relativt kort sesong, så vil jeg ikke tro vi manglet noe resten av året. Frukt hadde en viss hensikt en gang i tiden, og det var energi til lagring for vinter.
Ikke noe direkte galt med frukt, men JEG tåler det ikke, og det er på grunn av sukkeret, og derfor spiser jeg det heller ikke. For de som ikke får høyt blodsukker og blir dårlige av frukt -kjør på! Det handler jo også om matglede, men jeg betviler sterkt at noen trenger frukt. De næringsstoffene jeg trenger får jeg i meg fra kjøtt og grønnsaker. |
Man trenger jo ikke kjøre innpå kilovis heller! I dag kjøpte jeg 3 ganske store plommer, sånne nydelige rød-gule vet dere og hadde til et lite mellommåltid. Helt nydelig! Og siden jeg ikke kjøpte flere enn tre så spiste jeg ikke flere heller. :)
|
Jeg elsker frukt og spiser det mange ganger i uka. Frukt ER jo fantastisk godt, og de norske plommene som er i butikkene nå, samt klementiner til jul, er jo rene godteriet. Men nå skal jo ikke jeg ned i vekt heller.
|
Sitat:
Lille Gubben er forundret der jeg sitter og kjører innpå med egg med smør, rømmesauser og masse godis og er slankere enn noensinne. :lol: "Rart at du holder vekta, du eter jo masse!" sier han. "Jepp!" sier jeg og gliser. :ja: |
Jeg er oppvokst med fruktgkorifiseringen, og vil nå si at Iset har ganske mye for seg.
"et eple om dagen, er bra for magen" "a apple a day, keeps the doctor away" 5 om dagen- kampanjen Jobbfrukt for bedre helse JA, frukt er godt. Ja, frukt har vitaminer. Frukten er laget slik at vi skal ville spise den, sånn spres frøene. Jeg vil tro, uten å ha noen som helst ærnæringsmessig bakgrunn, at vi skal spise frukt. I korte perioder av året! Sommerstid, kanskje vi har nytte av fruktsukkeret da? |
Er det fler enn meg som aldri har vært glad i frukt?
Jeg spiste litt av det før fordi det var så "sunt", men er glad jeg slipper det nå... |
Sitat:
|
Sitat:
Jeg er glad jeg slipper å spise søtlig frukt idag. :p |
Jeg har aldri hatt sansen for frukt.. En skjelden gang tar jeg fram kniven og skjærer en appelsin i biter, det er litt snadder.
|
Var veldig glad i fruktsalat med maaasse vaniljesaus... men tror det kanskje kom av vaniljesausen :p Savner definitivt ikke frukt!
|
Eneste gangen jeg savner frukt er når dere minner meg på hvor godt det er :D Men, det smakte mye mindre vann før... :rolleyes: (må innrømme at jeg skeiet ut med et bittelite "hjemmelagd" eple i helga, er nemlig glassepler :sikle:)
|
Jeg får craving på melon når jeg er fyllesyk (selv om melon strengt tatt er et bær), sikkert fordi det består av så mye vann, og fyllesyke er jo som regel godt hjulpet av dehydrering. Epler og pærer takler jeg ikke, får rare tenner av dem. Appelsiner, mandariner og clementiner minner meg kun om store sår i munnvikene fra jeg var liten, kiwi om sår I munnen, etc. Har hatt så mye allergier at frukt i grunn ikke har vært noen naturlig del av kostholdet mitt noensinne, tross jeg var vegetarianer i mange år. Bær derimot. Bær er finfint!
|
Hehe, jeg er motsatt av Photo. Jeg er ikke så glad i bær (bortsett fra jordbær), men frukt er finfint. Men så har jeg alltid hatt en søt tann. Eple, pære, melon (cantaloupe :sikle:), stenfrie druer, banan, plommer, kiwi, ananas, mango, you name it egentlig. Det er ikke mange frukter jeg ikke liker. Kommer ikke på noen nå jeg ikke liker. Jo, forresten - grapefrukt. Jeg er av de som kjenner den bitre smaken av grapefrukt (visstnok ikke alle som kjenner den), så jeg klarer ikke å spise grapefrukt. Og er kirsebær og morellbær egentlig frukt? I så fall, så liker jeg ikke dem heller. Frukt er vel det eneste jeg savner på lavkarbo. Så det kommer jeg nok til å introdusere som "lørdagsgodt" om noen år når jeg når matchvekt. Men frukt er nettopp det - godteri.
|
Eller... når jeg leser denne her, så ble jeg heeelt forvirret.
Agurk, bringebær, jordbær, korn (?), mandel er frukt. Appelsin, aprikos, banan, drue, klementin, melon, sitron, tomat er bær. Oisann... |
Ja, forvirrende, er det ikke? Men jordbær er ikke frukt heller, det en blomst, nærmere bestemt i rosefamilien :p. Selve jordbæret er en "falsk frukt", noe som kun går på konsistensen og spisbarheten, men i bunn og grunn er det en blomst, og for å gjøre det ennå mer forvirrende så er frøene faktisk nøtter! Dette sjekket jeg nøye ut etter en eviglang diskusjon sist sommer. Jeg hadde rett :cool:.
Melon har jeg alltid tenkt på som bær, for det lærte jeg da jeg var liten, og syntes det var fryktelig festlig å tenke på at jeg spiste et kjempebær :p. Kokosnøtt er ikke en nøtt, men et frø, peanøtt er ikke en nøtt men en belgefrukt. Jada, lett skal det ikke være. |
Sitat:
|
Sitat:
|
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:25. |